Citat:
Ursprungligen postat av
korrektamund0
Ursäkta, men jag vet faktiskt inte hur man behandlar en anafylaktiskt chock, det var därför jag skrev att de inte gav insulin eller något annat. Jag har redan beskrivit vad som hände vid första vaccinationstillfället. Var anmäler jag biverkningen? Jag trodde det sköttes av läkaren som fört in händelsen i journalen? Jag har redan fått min andra dos (utan problem) så en second opinion är det för sent för.
Tyvärr är de väldigt dåliga i regel på att göra det, om du inte säger till och får det bekräftat med kopia av anmälan.
Du vänder dig hit:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar och bifoga läkarutlåtandet kring din anafylaktiska chock.
De kommer propsa för fler doser, så du har möjlighet till second opinion framöver. Men för all del, håll koll på hur du mår nu framöver och anmäl även efterbiverkningar.
Många läkare skulle efter den händelsen inte gett dig mer vaccin utan skulle rödlista vaccinet för dig (pratar av egen erfarenhet) och deras system varnar när de får upp din journal.
De vaccinen som är ute nu är nödställda och är på prov fram till 2023, så det är av ytterst vikt att anmäla ev biverkningar, stora som små.