2021-05-21, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ja, jag var på Enebybergs vårdcentral med anafylaktisk chock. Nej, de gav inte insulin eller något annat. Nej, de ringde inte efter ambulans. Ja, jag fick gå hem efter ett par timmar då hjärtat slog normalt igen. Ja, diagnosen var anafylaxi.

Har du diabetes? Varför drar du upp insulin annars?
Vid en anafylaktisk chock ger man adrenalin alt. kortison tabletter! Hur yttrade sig din chock? Det är en biverkning som skall anmälas, och dessutom borde du få second opinion om du ska ta en andra dos. Alt. trollar du bara!
2021-05-21, 22:51
Medlem
Lasbond3000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Har 50åriga föräldrar som vill vaccinera sig för att slippa hamna på IVA och vara "dödssjuk" i ett halvår.

Har någon något bra motargument för det?

Dom känner folk IRL i deras ålder som blivit hårt drabbade av covid. Jag säger att vaccinet kan döda dom men det biter inte.

Det låter som om du har kloka föräldrar.
Du borde lyssna på dem.
2021-05-22, 10:37
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lumo
Har du diabetes? Varför drar du upp insulin annars?
Vid en anafylaktisk chock ger man adrenalin alt. kortison tabletter! Hur yttrade sig din chock? Det är en biverkning som skall anmälas, och dessutom borde du få second opinion om du ska ta en andra dos. Alt. trollar du bara!
Ursäkta, men jag vet faktiskt inte hur man behandlar en anafylaktiskt chock, det var därför jag skrev att de inte gav insulin eller något annat. Jag har redan beskrivit vad som hände vid första vaccinationstillfället. Var anmäler jag biverkningen? Jag trodde det sköttes av läkaren som fört in händelsen i journalen? Jag har redan fått min andra dos (utan problem) så en second opinion är det för sent för.
2021-05-22, 10:38
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sound
Får man då fråga vilken autoimmun sjukdom du har som fick dig överväga vaccinering?
Ledgångsreumatism.
2021-05-22, 22:27
Medlem
Citat:
Har 50åriga föräldrar som vill vaccinera sig för att slippa hamna på IVA och vara "dödssjuk" i ett halvår.

Dom känner folk IRL i deras ålder som blivit hårt drabbade av covid. Jag säger att vaccinet kan döda dom men det biter inte.
Om du har belägg för att det är större risk att dö av vaccinet än av Covid så är det väl bara att visa dina föräldrar denna fakta?
2021-05-23, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Ursäkta, men jag vet faktiskt inte hur man behandlar en anafylaktiskt chock, det var därför jag skrev att de inte gav insulin eller något annat. Jag har redan beskrivit vad som hände vid första vaccinationstillfället. Var anmäler jag biverkningen? Jag trodde det sköttes av läkaren som fört in händelsen i journalen? Jag har redan fått min andra dos (utan problem) så en second opinion är det för sent för.

Tyvärr är de väldigt dåliga i regel på att göra det, om du inte säger till och får det bekräftat med kopia av anmälan.

Du vänder dig hit:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/rapportera-biverkningar och bifoga läkarutlåtandet kring din anafylaktiska chock.

De kommer propsa för fler doser, så du har möjlighet till second opinion framöver. Men för all del, håll koll på hur du mår nu framöver och anmäl även efterbiverkningar.

Många läkare skulle efter den händelsen inte gett dig mer vaccin utan skulle rödlista vaccinet för dig (pratar av egen erfarenhet) och deras system varnar när de får upp din journal.

De vaccinen som är ute nu är nödställda och är på prov fram till 2023, så det är av ytterst vikt att anmäla ev biverkningar, stora som små.
2021-05-23, 18:59
Medlem
Citat:

Tycker dina föräldrar har goda skäl till att vaccinera sig. Dessutom har de genom bekanta sett vad sjukdomen kan göra.

Du kommer nog få svårt att övertyga dem om att vaccin "dödar" då covid dödar betydligt oftare, vilket dina föräldrar nog är väl medvetna om.

Respektera deras val och hoppas att de respekterar ditt val att avstå. Det är ju ändå valfritt.
2021-06-09, 19:54
Medlem
mentometers avatar
Biverkning av Moderna vaccinet

Kanske finns en tråd om Modernavaccinet redan eller där detta passar bättre? Flytta denna i så fall, tack.

Jag har tagit dos 1 av Moderna. Fick såna biverkningar så det blev akuten.
- Ont i armen, inte ett dugg jobbigt, det hade jag räknat med!
- Efter ca 3 dygn: huvudvärk och feber, frossa och svettningar om vartannat + högt blodtryck (har möjlighet att kolla hemma) - hade under flertalet dagar runt 160-170/100 + kräkningar

- 4 dygn efter: Mådde fullkomligt skit hela dagen, temp strax över 38 (ligger under 36,8 när jag är frisk), skakningar/darrning i hela kroppen, fortsatt ont i huvudet och även ont i hela kroppen, kräkningar värre än någonsin, hög puls hela dagen - i vila 140-160 slag/minut.

Blev rädd för jag mådde verkligen skit, pratade med en kompis som övertalade mig att ringa 1177 i alla fall.
Det gjorde jag, och sköterskan ville att jag skulle ringa ambulans eller att hon kunde fixa. Det ville jag inte. Frågade om jag kunde vänta till nästa morgon men det ville hon inte ta ansvar för utan att jag skulle åka in på studs, tyckte hon.

Jag tog en dusch och packade en liten väska med nödvändigheter och tog taxi till akuten, en kväll för några veckor sedan.

Fick hjälp direkt och de kollade ekg, bt, puls, infektionsprover, urinprover, klämde och kände på diverse ställen - främst magen och kollade lungor, andning, eventuella svullnader osv.
Blev kvar över natten i eget rum för uppsikt men fick åka hem nästa dag, pulsen hade gått ner till runt 100-120 och bt något lägre än tidigare. Skulle återkomma om det inte gick över...
Nu efter ett par veckor har jag puls på ca 90 i vila och bt på 145/80. Fortfarande för högt trots medicin för högt blodtryck.

Någon mer som haft liknande?
P.s Jag är inte överviktig eller några underliggande sjukdomar.
2021-06-09, 20:04
Medlem
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag kan ej relatera då jag varken har eller kommer ta något vaccin, dels för jag är skraj för sådant som du beskriver och dels för att jag haft covid en gång. Går vaccinpassen igenom är det oroväckande. Hur kommer det sig att du fick vaccinet från första början?
2021-06-09, 20:09
Medlem
Har fått min andra dos av Moderna
Kände ingenting mer än ont i armen i några dagar efter första.
Efter andra kändes det inget dag 1 men dag 2 blev jag illamående och sjukt trött
Nu dag 3 efter andra ,lite ont i armen men annars helt ok
2021-06-09, 20:19
Medlem
Liberationfronts avatar
Min Norske Bekant som är Bög fick en lättare släng av Corona symptom och han har även fetma klass 1 samt hjärtproblem och är smygalkis. Det var efter hans andra dos. Den första hände inget efter.
2021-06-09, 20:47
Medlem
mentometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag kan ej relatera då jag varken har eller kommer ta något vaccin, dels för jag är skraj för sådant som du beskriver och dels för att jag haft covid en gång. Går vaccinpassen igenom är det oroväckande. Hur kommer det sig att du fick vaccinet från första början?

Jobbar inom sjukvården. Var mycket tveksam att ta vaccinet men kände mig som en "outsider" då kollegor tog det, ja som de sa i alla fall.
Jag vill inte skrämma upp någon, jag vill bara dela med mig av min erfarenhet. Är mycket orolig för att ta dos 2 då det sägs bli värre då???

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in