2021-06-09, 11:54
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har du de.siffrorna? Vore kul att se. Alla mina yngre kollegor som tittar på boende ser maxgränsen som det givna man köper för. Finns inte att man skulle lägga sig någon mille under det man får möjlighet till.
Det gäller nog de flesta som köper något. Eftersom FI har satt gränsen väldigt långt under nivån som man kan hantera kostnaden för så finns det ingen anledning att låna mindre.

Satt och räknade för egen del. Med FIs regler så skulle jag kunna köpa något för runt 14-15M. Men jag skulle fortfarande sova gott om jag kunde långa upp 20M till och köpa en bostad för 35M.

Problemet är bara att om FI skulle släppa belåningen fri så skulle bostäder som idag kostar 14-15 hoppa upp till 35. Jag skulle fortfarande inte ha råd med de som kostar 35M idag för de skulle hamna närmare 100M.
2021-06-09, 12:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
,
Problemet är bara att om FI skulle släppa belåningen fri så skulle bostäder som idag kostar 14-15 hoppa upp till 35. Jag skulle fortfarande inte ha råd med de som kostar 35M idag för de skulle hamna närmare 100M.

Stämmer inte - de dyraste bostäderna säljs cash till privatpersoner men på lån till företag.

De billigare säljs oftast med minimum kontantinsats.

Bubbla eller inte handlar om detta.

Alla som har råd med hyra på 15,000 kr mån likviditetsmässigt har råd med köpebostad med
totalkostnad 15,000 kr/mån efter ränteavdrag och efter amortering. De som inte betalar 15,000
kanske inte har råd - de som betalar 15,000 och lever gott lever ännu bättre om de skaffar köpebostad
som på totalen kostar 12,000 kr mån.

Och sen finns en fråga till - priserna är nu uppskruvade - kommer marknaden att mättas?

Dvs de som har råd köper och de som inte har råd står utan. Och är det så kommer de som står
utan att kunna spara ihop dagens kontantinsatser och lite till - om inte kommer priserna på
begagnade rimligt normala köpebostäder att sjunka på fem års sikt. Sen spelar det också in
om folk bara vill ha nyproduktionsköpebostäder och inte begagnat skit - precis som att de
flesta vill inte köpa begagnade underkläder
2021-06-09, 12:01
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Instämmer till viss del. Samtidigt får ju en högre lön väldigt stor inverkan per extra krona på möjligt lånebelopp. 30 700 i månadslön sänker tex beloppet med åtminstone hundra tusen i Skandias kalkylator om jag inte missminner mig.

Så varje år när lönerna inflationsjusteras eller ökas realt så får man väl förmoda att lånetaket gör detsamma?
jag tror nog de flesta, för att inte säga 100%, har en lägre lönetrappa än vad bostadstrappan är. Visst får man 5000 mer i månadslön som civilingenjör om man byter jobb, men detta är små belopp i sammanhanget när lägenheten stigit 1Mkr på bara tre år.

Den här villan tittade jag på 2001 och var nära att köpa, den gick till slut för 5.9Mkr jag bjöd 5.7. Det beloppet hade en hyffsat vanlig familj råd med då år 2001. Nu kostar exakt samma villa, inte särskilt renoverad, 23Mkr. Det har bara börsmiljonärer råd med. Så har Sverige ändrats på 20 år, segregationen är enorm, mellan miljonärerna och vanligt folk.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-fridhem-malmo-kommun-adolf-fredriksgatan-21-17616957
Senast redigerad av Paris24 2021-06-09 kl. 12:03.
2021-06-09, 13:58
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du verkar ha hakat fast dig på Rinkeby, Angered och t-bana. Det är bokstavligen talat gångavstånd från sunkiga områden i Högsbo och biskopsgården till Linne och Eriksberg. Skribenten du citerar har helt rätt.
Biten med Högsbo och Linné är ju i och för sig korrekt (även om man får vara rätt frikostig i sin definition av "gångavstånd"). Samtidigt är Högsbo knappast ett av de "värsta områdena" i Göteborg (utan det är snarare de jag räknade upp, allihop förorter långt ut i periferin). Eriksberg är definitivt inte en del av centrala Göteborg. Med centrala Göteborg menar man i regel det som ligger innanför Vallgraven, plus Vasa, Linné, Gårda, Johanneberg och Stampen, ungefär. Till och med Majorna är betydligt närmare centrum än Eriksberg, och de brukar inte räknas dit. Ni verkar båda definiera "centrum" som "någonstans där hyfsat förmögna svenskar bor". I så fall får man räkna Torslanda, Fiskebäck, Hovås osv. till centrala Göteborg också, och sedan kan man prata t.ex. om hur nära det är mellan Biskopsgården och Torslanda, men det blir ju störtlöjligt.

Sammantaget blir det alltså väldigt märkligt att beskriva Göteborg som en stad där allt ligger tätt inpå ett annat, speciellt när problemet med Göteborgs struktur (helt riktigt) snarare brukar beskrives som att den är ett kluster av områden som ligger långt från varandra och dessutom är avskurna från varandra genom motorvägar och industriområden.

Malmö ser såvitt jag vet ut på ett helt annat sätt, men jag kan inte den staden särskilt bra.
2021-06-09, 14:22
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Nja, jag tycker nog dagens segregation "även en liten 3:a i mindre stad som Lund ska kosta 2.7Mkr = en livslön" är extrem och antagligen ganska chockerande för de flesta som kommer in utifrån och alla under 25 år. Det är helt enkelt omöjligt numera att gå från HR till BR, eller ens in på bostadsmarknaden, utan en livslön i lån.
Jag kommer ihåg en diskussion vid ett företagsbesök i England på 80-talet. Då satt cheferna där och ojade sig över att en villa i London kostade 10 årslöner.
Om vi säger att det idag handlar om 60k/månad så blir det 7.2 MSEK. Vilket är vad man får betala i Stockholm. Ungefär.
London har alltså lyckats leva och frodas med detta i 35 år.

-------------------------
Inget problem att komma in på BR-marknaden bara man är ok med att det görs som när jag köpte.
Dvs föreningen satt med kanske 90% av lånen. Då blir inte insatsen speciellt hög. Det blir däremot månadsavgiften.
När jag köpte på 80-talet var månadsavgiften högre än i motsv HR. Då fick jag alltså lägga en insats på det.

Men idag är det lite svårt att genomföra iom att folk börjar gråta när föreningen har lite lån.
2021-06-09, 14:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ingenting av detta beror på lönen ditt djävla mähä eller är det inte Byggnads längre som är den stora boven i dramat utan tomtpriser, tillval av kök etc?
Det finns tre kategorier:
* lönekostnad
* råvaror
* mark.

Sedan kan man naturligtvis lägga till en fjärde som är skatter. Eller kanske påslag från offentlig sektor.

Jag har aldrig skrivit att Byggnads är den stora boven. Jag har påtalat fakta.
Du kan säkert ha vantolkat det som att Byggnads är den stora boven. Men det är din tolkning. Den får du ta ansvar för.

Citat:
Jag har för mig att vi försökt förklara detta för dig i femton år så välkommen.
Du kan inte förklara något. Alla som läst dina inlägg vet att någon som delirium yrar har mer substans i yrandet än vad du har.

Citat:
I Berlin tjänar hantverkarna betydligt mer än i Sverige. För att inte tala om Oslo.
Om du hävdar att Boverket ljög får du se till att dom rättar sig. Men klarar du av att få fram fakta, så att dom har skäl att bry sig.
Dina fantasier kanske dom inte lägger så stor vikt vid.

Citat:
Vad kan reduceras? Monopolställningen för både utförare och materiel skulle kunna reduceras.
Finns inga monopol. Rena fantasier.
Visar sig också att det fanns ett stort antal entreprenörer som byggt t ex BR.

Citat:
Precis som svenska banker är medlemmar i sin egen mysförening för att komma nära köttgrytorna
Så statliga SBAB får inte låna ut pengar utan att vara med i bankföreningen.

Vad ska du komma med härnäst? Att TV-serien V var en dokumentär?

Citat:
På tal om fackföreningars och kollektiva avtals skadliga inflytande på marknaden
Ja, de är ett stort problem.

Det går inte att göra som du fantiserar. I Sverige måste invandrare avlönas enligt svenska kollektivavtal.
2021-06-09, 15:05
Medlem
Citat:
Nja, jag tycker nog dagens segregation "även en liten 3:a i mindre stad som Lund ska kosta 2.7Mkr = en livslön" är extrem och antagligen ganska chockerande för de flesta som kommer in utifrån och alla under 25 år. Det är helt enkelt omöjligt numera att gå från HR till BR, eller ens in på bostadsmarknaden, utan en livslön i lån.

Absolut. Det skulle minska segregation mellan de i botten av och utanför bostadsmarknaden. Men de som är etablerade har ofta många miljoner i värde i sitt boende redan och kan fortsätta efterfråga de dyrare objekten. Därmed blir skillnaden mellan botten och toppen ännu större bland de som är inne på marknaden.

Hur man än vrider och vänder på det så vore nog en höjd fastighetsskatt med kraftigt sänkta marginalskatter vara bäst. Som det är nu så kan inte en högavlönad utanför marknaden komma ikapp en lågavlönad som bara sitter i ett attraktivt boende. Det är sjukt skeva incitament när flit inte kan löna sig.
2021-06-09, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det gäller nog de flesta som köper något. Eftersom FI har satt gränsen väldigt långt under nivån som man kan hantera kostnaden för så finns det ingen anledning att låna mindre.

Satt och räknade för egen del. Med FIs regler så skulle jag kunna köpa något för runt 14-15M. Men jag skulle fortfarande sova gott om jag kunde långa upp 20M till och köpa en bostad för 35M.

Förstår inte hur du resonerar här. Säg att en person idag efterfrågar en villa värd 15 msek och har 7 msek I insats samt en månadslön på 100k.

Detta skulle idag betinga en utgift på 20k ish i mån ink amortering och ränta 1.3%.

En ränta på 5% skulle innebära en utgift på 47 000 i mån. Rätt svettigt om du har en nettolön på 59k.
2021-06-09, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det finns tre kategorier:
* lönekostnad
* råvaror
* mark.

Sedan kan man naturligtvis lägga till en fjärde som är skatter. Eller kanske påslag från offentlig sektor.

Jag har aldrig skrivit att Byggnads är den stora boven. Jag har påtalat fakta.
Du kan säkert ha vantolkat det som att Byggnads är den stora boven. Men det är din tolkning. Den får du ta ansvar för.

Du kan inte förklara något. Alla som läst dina inlägg vet att någon som delirium yrar har mer substans i yrandet än vad du har.

Om du hävdar att Boverket ljög får du se till att dom rättar sig. Men klarar du av att få fram fakta, så att dom har skäl att bry sig.
Dina fantasier kanske dom inte lägger så stor vikt vid.

Finns inga monopol. Rena fantasier.
Visar sig också att det fanns ett stort antal entreprenörer som byggt t ex BR.

Så statliga SBAB får inte låna ut pengar utan att vara med i bankföreningen.

Vad ska du komma med härnäst? Att TV-serien V var en dokumentär?

Ja, de är ett stort problem.

Det går inte att göra som du fantiserar. I Sverige måste invandrare avlönas enligt svenska kollektivavtal.

Ja att kostnaderna för transporter, vitvaror, löner, mark, byggmateriel osv stiger med ett par procent om året, och då räknar jag högt, oftast är det mindre än så, är det väl ingen som bestrider, men det motiverar ju inte bostadspriserna på långa vägar. Är det något i siffrorna du inte förstår?

SBAB är medlem i Bankföreningen. Deras ränta ingår i Stiborberäkningen, vad den nu gör för nytta. Ett stort antal Sparbanker är ej medlemmar dock och ja de får ge lån precis som du får göra.

Vilka kollektivavtal är det de thailändska bärplockarna skriver på? Lönen är ju så usel så svenska skolungdomar vägrar att sommarjobba med bärplockning.

Om du hade den minsta aning om hur utbrett svartarbete är i byggbranschen för övrigt.
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-09 kl. 15:29.
2021-06-09, 15:54
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Absolut. Det skulle minska segregation mellan de i botten av och utanför bostadsmarknaden. Men de som är etablerade har ofta många miljoner i värde i sitt boende redan och kan fortsätta efterfråga de dyrare objekten. Därmed blir skillnaden mellan botten och toppen ännu större bland de som är inne på marknaden.

Hur man än vrider och vänder på det så vore nog en höjd fastighetsskatt med kraftigt sänkta marginalskatter vara bäst. Som det är nu så kan inte en högavlönad utanför marknaden komma ikapp en lågavlönad som bara sitter i ett attraktivt boende. Det är sjukt skeva incitament när flit inte kan löna sig.
Du har absolut rätt, ett samhälle där man bara kan bli förmögen genom att bo är ett sämre samhälle än där man kan jobba sig till att bli miljonär. Prioriteringarna i Sverige är numera helt fel och många av oss, även jag, kan i princip sluta jobba resten av livet och leva på prisstegringen på min bostad. Den bostad jag länkade till har med en insats på 5Mkr år 2001 i det närmaste gett en vinst på 1 mkr per år i 20 år till den lägsta skattesats vi har 22%. Och deras enda insats var att bo i ett slott i 20 år.
Senast redigerad av Paris24 2021-06-09 kl. 15:57.
2021-06-09, 15:55
Medlem
Citat:
jag tror nog de flesta, för att inte säga 100%, har en lägre lönetrappa än vad bostadstrappan är. Visst får man 5000 mer i månadslön som civilingenjör om man byter jobb, men detta är små belopp i sammanhanget när lägenheten stigit 1Mkr på bara tre år.

Den här villan tittade jag på 2001 och var nära att köpa, den gick till slut för 5.9Mkr jag bjöd 5.7. Det beloppet hade en hyffsat vanlig familj råd med då år 2001. Nu kostar exakt samma villa, inte särskilt renoverad, 23Mkr. Det har bara börsmiljonärer råd med. Så har Sverige ändrats på 20 år, segregationen är enorm, mellan miljonärerna och vanligt folk.
https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-fridhem-malmo-kommun-adolf-fredriksgatan-21-17616957

Tror iofs inte att särskilt många "hyfsat vanliga familjer" bodde i sådana kåkar 2001. Men förstår din poäng.

Kollar du i Stockholms utkanter som tex Tyresö kostade en nybyggd villa runt 3-4 msek för 10 år sedan. Samma villor går idag för 10 msek. Där snackar vi att vanligt folk tidigare hade råd.
2021-06-09, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Biten med Högsbo och Linné är ju i och för sig korrekt (även om man får vara rätt frikostig i sin definition av "gångavstånd"). Samtidigt är Högsbo knappast ett av de "värsta områdena" i Göteborg (utan det är snarare de jag räknade upp, allihop förorter långt ut i periferin). Eriksberg är definitivt inte en del av centrala Göteborg. Med centrala Göteborg menar man i regel det som ligger innanför Vallgraven, plus Vasa, Linné, Gårda, Johanneberg och Stampen, ungefär. Till och med Majorna är betydligt närmare centrum än Eriksberg, och de brukar inte räknas dit. Ni verkar båda definiera "centrum" som "någonstans där hyfsat förmögna svenskar bor". I så fall får man räkna Torslanda, Fiskebäck, Hovås osv. till centrala Göteborg också, och sedan kan man prata t.ex. om hur nära det är mellan Biskopsgården och Torslanda, men det blir ju störtlöjligt.

Sammantaget blir det alltså väldigt märkligt att beskriva Göteborg som en stad där allt ligger tätt inpå ett annat, speciellt när problemet med Göteborgs struktur (helt riktigt) snarare brukar beskrives som att den är ett kluster av områden som ligger långt från varandra och dessutom är avskurna från varandra genom motorvägar och industriområden.

Malmö ser såvitt jag vet ut på ett helt annat sätt, men jag kan inte den staden särskilt bra.

Malmö är ett bättre exempel. Göteborg är väl lite mer av ett gränsfall. Men det finns många halvsunkiga områden relativt nära det som ändå klassas som centrala GTB. Alla andra städer är så små att det inte går att segregerade.

I Stockholm ligger ALLA halvsunkiga områden på minst 10km avstånd från tullarna. Innerstaden är ett reservat som ingen annan stad i Sverige kan mäta sig med.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in