Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det är väl som du säger inte bästa säsongen att genomföra studier på smittspridning och sjukdom i covid-19 i Europa just nu, men världen är ju större än Europa gubevars.
Just nu skulle det vara mycket lämpligare att genomföra studier i Sydamerika eller Sydafrika.
Men då uppstår frågan: Är ivermektin lätt tillgängligt för invånarna i dessa länder? Ifall ivermektin är lätt att få tag på, så finns risken att personer som blir sjuka går och köper in ivermektin på egen hand, vilket skulle grumla studieresultaten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Det är not svårt att få de som inte tror på Ivermectin att lägga ner sin själ i att göra en studie, så låt de som tror på preparatet visa att det fungerar i en bra och trovärdig studie istället.
Har dessa rätt kanaler för att kunna få ett läkemedel godkänt? Kan någon annan än tillverkarna lämna in en ansökan för att ändra vilkoren för hur ett läkemedel ska användas? Har myndigheterna utarbetat ett system för att studier av läkemedel vars patent har gått ut?
Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Jag tror inte det blir någon skandal, ingen specifik person, regering, organisation eller företag kan vad jag förstår ställas till svars för att trovärdiga studier inte genomförts, eller det är väl snarare så att det skulle vara ett kollektivt misslyckande av hela världen. Aja baja alla!
Jag tänker att ett stort ansvar ligger på dom myndigheter som sysslar med hälsovård, och i synnerhet dom myndigheter som reglerar läkemedel. Dom bör ta initiativ till studier, oavsett vilka åsikter myndigheternas tjänstemän har. Ifall myndigheterna misslyckas, så innebär det att allmänheten undanhålls ett läkemedel som kan lindra sjukdom. Det skulle urholka förtroendet för hela regelverket kring läkemedel.