Citat:
Ursprungligen postat av
Svartheden
Ok jag är med. Attans va tid det tar. 70-åringar med bara en dos av kanske skitvaccin från Astra.
Min region har bara börjat med 50+. Fan va segt det går.
Ja. Vaccinerna behöver lång tid för att ge effekt på dödsfallen. Men när den tiden har gått, så är effekten desto större. Ännu bättre blir det när den andra dosen har hunnit ges.
Jag tittar på veckorna 49 - 51 år 2020, alltså innan vaccineringen hade inletts. I Sverige rapporterades under dom veckorna
57 dödsfall i ålderskategorin 60 - 69 år. I kategorin 80+ rapporterades
961 dödsfall under samma period. Det innebär att det var
16,9 gånger så många dödsfall i kategorin 80+ jämfört med 60 - 69 år.
Jag gör samma jämförelse för
veckorna 20 - 22 år 2021, när vaccineringen av dom allra äldsta invånarna hade kommit långt, men innan vaccineringen hade hunnit neråt i åldrarna. I Sverige rapporterades under dom veckorna
57 dödsfall i ålderskategorin 60 - 69 år, alltså samma siffra som för veckorna 49 - 51. I kategorin 80+ rapporterades
79 dödsfall under samma period.
Det innebär att det var
1,4 gånger så många dödsfall i kategorin 80+ jämfört med 60 - 69 år.
Vaccinerna har alltså gjort en mycket markant skillnad för den åldersgrupp där vaccinerna har hunnit verka.
Om ett antal veckor, så kommer vaccinerna att börja pressa ner dödsfallen även i ålderskategorin 60 - 69 år. Samtidigt så kommer årstiden att pressa ner smittspridningen, och därmed även dödsfallen, i alla ålderskategorier. Framtiden ser alltså mycket ljus ut för närvarande.