2021-06-09, 12:17
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Viruset är ju manipulerat och skapat i ett diktaturlands laboratorium. Så jag är glad att jag fått första dosen. Hellre vaccinet än viruset.

Jinping måste betala dyrt för vad hans diktaturfasioner och kommunistparti har gjort mot resten av Världen.
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Kommer dessvärre aldrig hända.

Svenne-banan vill ju ha billiga tv-apparater till EM, så dom kan sitta och dricka sin burköl och käka chips.
Då hamnar de också rakt in i riskgrupp för att bli allvarligt sjuka i covid-19 också.

Så länge svenska sosse/jantesamhället får fortgå, så kommer efterfrågan på billiga prylar från Kina fortsatt vara hög. Därigenom fortsätter Kommunistpartiet sitta säkert utan att behöva ta något ansvar..
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Näe precis. Det är sant. Världen är så jävla beroende av Kina så finns i princip inget vi kan göra... Kapitalismen utnyttjar och behöver Kommunismen i Kina. Ganska häftigt om man tänker efter hur de lever i symbios.
Vi alla är världen, så om vi gör vad vi kan för att undvika produkter från Kina så kommer Kina att påverkas och får då indirekt betala för coronavirusets spridning.

Vi har sedan många år undvikit att köpa varor och tjänster från Kina och även undvikit att köpa produkter som innehåller delar från Kina. Det går inte till 100 %, men det går ganska bra faktiskt.
Det kanske tom. är så att faktiskt blir billigare eftersom man måste välja bort rätt många produkter, antingen är de tillverkade i Kina eller så är de för dyra.

Om vi istället har inställningen
  • Kommer dessvärre aldrig hända.
  • Världen är så jävla beroende av Kina så finns i princip inget vi kan göra...
  • Osv, osv.
så kommer givetvis inget att hända.

Det är väl ändå rimligt att göra vad man kan för att straffa ett land som förstört så mycket för hela världen.
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-09 kl. 12:19.
Citera
2021-06-09, 12:25
Medlem
Merwinnas avatar
...för övrigt retar jag mig på alla gamla människor som hostar och snorar på bussar och i butiker, nu. De ÄR antagligen fullvaccinerade och har bara drabbats av en sommarförkylning eller hösnuva, men man kan inte VETA. De skrämmer upp människor, men de verkar inte fatta det? Det går ju inte att se utanpå om de är vaccinerade, eller - i så fall - om vaccinet har tagit.
Citera
2021-06-09, 12:29
Medlem
Beaver14s avatar
Jag har försökt titta lite på UK-situationen. Tyvärr har jag inte hittat några åldersindelade data på nya fall.

Den indiska varianten (Delta) står numera för 80 % av alla nya fall. Därmed kan vi konstatera att den åtminstone är mer smittsam än den brittiska (Alfa). Huruvida den också tar sig förbi vaccin är svårt att säga då jag som sagt inte har sett några data på det. Jag gör dock en kvalificerad gissning att vi skulle ha skenande smitta om inte vaccinen har motståndskraft, med tanke på att varianten ganska snabbt blivit den dominerande. Ökningen är i % stor men de totala fallen är fortfarande marginella.

Det man kan säga är dock att det fortfarande återstår stora grupper människor som inte fått vaccin än. I de områden* där vi har ökad smitta, för det rör sig om "kluster", har man nu gått ifrån den nationella riktlinjen och öppnat upp för 30+ att vaccinera sig. Man verkar alltså köra ungefär samma strategi som Sverige och gå i fallande åldersgrupper.

Är det någon som hittar åldersfördelad statistik för UK? Var är Takadongtakadang när man behöver h*n...

*främst nordvästra England, Blackburn, Bolton och även Manchester.
Citera
2021-06-09, 12:35
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du har tagit två stycken "dos 1" alltså? Gjorde du det i olika regioner, och det upptäcktes inte? Frågade du vilka dagar de skulle vaccinera med det vaccin du redan tagit, eller chansade du? Jag moraliserar inte i alla fall, det blir "varje man för sig själv" när ett land har så dålig ledning som Sverige, tyvärr.

Jag fick tid för dos 2 direkt av sköterskan, när hon gett mig dos 1. Sex veckor och ett par dagar emellan. Jag accepterar det, även om jag faktiskt hade en tidigare tid för dos 1 i en annan region, som jag kunde ha använt mig av för att få dos 2 fortare. Men då hade man inte vetat vilket vaccin det blir, och det kanske inte är bra att ta en Pfizer och en Moderna med kort tid emellan? Nu får det bli så här, och jag känner redan efter första dosen att jag börjar lämna hela pandemin bakom mig. Det är inte så intressant längre, angår inte mig så mycket längre.

Ja, det stämmer att jag tagit två stycken dos1. Jag gjorde det i samma region, men hos olika vårdgivare.

Då jag är yngre än 65 är jag inte aktuell för Astras vaccin. Fick Pfizers vaccin första gången och chansade på att jag skulle få det andra gången också, vilket jag fick. Fanns ju visserligen risk för att jag skulle kunna bli erbjuden Modernas vaccin, men den sannolikheten var ju rätt låg. Där hade jag kanske lite tur. Tror Sveriges andel, ratio mellan Moderna/Pfizer är typ 1:20.

Jag hoppas också på att vi kan lämna pandemin bakom oss, men jag är nog inte fullt lika hoppfull som du. Jag är rädd för att vaccinationstäckningen bland svenska folket kommer bli för låg. Att det finns för mycket vaccinationsmotstånd. Att flockimmunitet inte uppnås. Jag är också rädd för att viruset muterar så det inte hjälper med dagens vaccin. Jag befarar att man i Sverige kommer känna stort motstånd mot att vaccinera barn.
Citera
2021-06-09, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vi alla är världen, så om vi gör vad vi kan för att undvika produkter från Kina så kommer Kina att påverkas och får då indirekt betala för coronavirusets spridning.

Vi har sedan många år undvikit att köpa varor och tjänster från Kina och även undvikit att köpa produkter som innehåller delar från Kina. Det går inte till 100 %, men det går ganska bra faktiskt.
Det kanske tom. är så att faktiskt blir billigare eftersom man måste välja bort rätt många produkter, antingen är de tillverkade i Kina eller så är de för dyra.

Om vi istället har inställningen
  • Kommer dessvärre aldrig hända.
  • Världen är så jävla beroende av Kina så finns i princip inget vi kan göra...
  • Osv, osv.
så kommer givetvis inget att hända.

Det är väl ändå rimligt att göra vad man kan för att straffa ett land som förstört så mycket för hela världen.

Dessa argument "kommer aldrig hända", "vi är för beroende av Kina" är givetvis något som Kina försöker plantera hos oss.

Det som krävs är att världens länder gå samman mot Kina.

Dessutom behövs det en organisation utom EU och UN (och motsvarande organisationer i t ex Asien, Afrika och Sydamerika). Kina har lyckats nästla sig in - t ex sitter Ungern och blockerar massa beslut och uttalanden mot Kina i EU.

Vi skulle behöva en ny organisation - istället för Förenta Staterna/United Nations kanske det kunde bli Demokratiska Staterna/Democratic Nations.

USA, Kanada, Tyskland, UK, Irland, Frankrike, Sverige, Finland, Norge, Italien, Spanien, Australien, Japan osv osv - en sammanslutning av demokratiska länder utan vetorätt till något land som tillsammans får Kinas styrka och ekonomi att se liten ut.

DÅ kan vi trycka tillbaka Kina utan att Kina kan blockera eller försöka splittra de olika organisationerna som de gjort hittills.

Alla verkar tro att Kina är för stort och för starkt men sanningen är ju att USA ensamt utklassar Kina både ekonomiskt och styrkemässigt.

USA, Japan, Tyskland, Indien, UK, Frankrike, Italien, Kanada, Australien, Sydkorea och Spanien har tillsammans en ekonomi som är flera gånger större än Kinas.
Citera
2021-06-09, 12:43
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Eller så håller vi i till midsommar och så kan vårdpersonalen få semester och vi får en praktiskt taget smittfri sommar.

Edit: Se bara hur det gick i storbritannien där de öppnade upp och smittan dubblerades/tripplades. Det spelar rätt stor roll om utgångsläget innan en fördubbling eller mer är 10 eller 100 personer på IVA.

UK åkte ju på indiska varianten vilket fått deras smittkurva att vända uppåt. Indiska är ju på gång i resten av Europa så finns ju risk att den kommer ta över o öka smittan här med.
Citera
2021-06-09, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag har försökt titta lite på UK-situationen. Tyvärr har jag inte hittat några åldersindelade data på nya fall.

Den indiska varianten (Delta) står numera för 80 % av alla nya fall. Därmed kan vi konstatera att den åtminstone är mer smittsam än den brittiska (Alfa). Huruvida den också tar sig förbi vaccin är svårt att säga då jag som sagt inte har sett några data på det. Jag gör dock en kvalificerad gissning att vi skulle ha skenande smitta om inte vaccinen har motståndskraft, med tanke på att varianten ganska snabbt blivit den dominerande. Ökningen är i % stor men de totala fallen är fortfarande marginella.

Det man kan säga är dock att det fortfarande återstår stora grupper människor som inte fått vaccin än. I de områden* där vi har ökad smitta, för det rör sig om "kluster", har man nu gått ifrån den nationella riktlinjen och öppnat upp för 30+ att vaccinera sig. Man verkar alltså köra ungefär samma strategi som Sverige och gå i fallande åldersgrupper.

Är det någon som hittar åldersfördelad statistik för UK? Var är Takadongtakadang när man behöver h*n...

*främst nordvästra England, Blackburn, Bolton och även Manchester.

Ska vara senaste veckan:

https://opendata.camden.gov.uk/Health/Coronavirus-COVID-19-Cases-By-Age/aw5w-uqhn

Ser ut att vara främst 0-40 år.

Ser jag rätt så har runt 3 miljoner personer i England blivit vaccinerade och det finns runt 27 miljoner i denna åldersgrupp så det är bara runt 10% vaccinationstäckning.
Senast redigerad av Kalmar2004 2021-06-09 kl. 12:51.
Citera
2021-06-09, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
UK åkte ju på indiska varianten vilket fått deras smittkurva att vända uppåt. Indiska är ju på gång i resten av Europa så finns ju risk att den kommer ta över o öka smittan här med.

Tror inte det är den indiska varianten som gör att det går upp.

Det är ju främst yngre (under 40 år) som smittas nu och vaccinationstäckningen i dessa åldersgrupper är runt 10%.

Att det stiger (väldigt långsamt) i UK är för att de släpper mer och mer på restriktionerna.

Smittspridningen har varit väldigt låg i UK - nu när skolorna varit öppna en längre tid så börjar smittspridningen ta fart igen.

Skolorna öppnade ju upp i Mars-April och sedan dess har det ökat stadigt.

Skillnaden är ju att nu så är de flesta äldre vaccinerade så dödstalen blir extremt låga sett till smittotalen jämfört med innan.
Citera
2021-06-09, 13:04
Medlem
okok1s avatar
Det har varit väldigt tyst i media om Indien. Det har gått spikrakt neråt den senaste månaden i både tester och dödsfall.
Citera
2021-06-09, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Det har varit väldigt tyst i media om Indien. Det har gått spikrakt neråt den senaste månaden i både tester och dödsfall.

Media vill ha klick, inget intressant händer där just nu... ingen skräck eller chock som kan sälja lösnr
Citera
2021-06-09, 13:24
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Ska vara senaste veckan:

https://opendata.camden.gov.uk/Health/Coronavirus-COVID-19-Cases-By-Age/aw5w-uqhn

Ser ut att vara främst 0-40 år.

Ser jag rätt så har runt 3 miljoner personer i England blivit vaccinerade och det finns runt 27 miljoner i denna åldersgrupp så det är bara runt 10% vaccinationstäckning.

Jag ser bara antal fall där och för Camden bara, alltså en kommun inom London.

Hittade dock statistik över vaccinationer
https://www.england.nhs.uk/statistics/statistical-work-areas/covid-19-vaccinations/

Avser bara England. Enligt den har 13,3 miljoner människor under 50 år fått en dos (8/6). Vet inte vad det är i % av alla under 50

Om antalet under 40 år är som du säger är vaccinationstäckningen (1 dos) 27 %, då 7,3 miljoner doser givits. Men vet inte om du med England menar England eller UK.
Citera
2021-06-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag ser bara antal fall där och för Camden bara, alltså en kommun inom London.

Hittade dock statistik över vaccinationer
https://www.england.nhs.uk/statistics/statistical-work-areas/covid-19-vaccinations/

Avser bara England. Enligt den har 13,3 miljoner människor under 50 år fått en dos (8/6). Vet inte vad det är i % av alla under 50

Om antalet under 40 år är som du säger är vaccinationstäckningen (1 dos) 27 %, då 7,3 miljoner doser givits. Men vet inte om du med England menar England eller UK.

Det borde inte skilja sig så mycket från övriga UK.

Jag menade England när jag skrev England och räknade bara fullt vaccinerade då AZ:s vaccin varit lite sisådär när det gäller skyddet efter första dosen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in