2021-06-09, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Varför skulle jag ljuga? NÄ man är inte garanterad ngt lån. Banken har sitt sätt att räkna och det liknar inte det man gör hemma.

Din dotter saknar sannolikt kontantinsats.

Har hon tex bara 100 000 i kontantinsats kan hon bara låna 500 000 trots en inkomst på 70 000 i månaden. Hon måste upp på 500 000 i kontantinsats för att få låna till en lägenhet värd över 3 msek.

Är man 26 och har spenderat 5 år på högskola är det rätt svårt att ha det i madrassen.
Senast redigerad av flanders 2021-06-09 kl. 08:05.
2021-06-09, 09:31
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Du verkar ha hakat fast dig på Rinkeby, Angered och t-bana. Det är bokstavligen talat gångavstånd från sunkiga områden i Högsbo och biskopsgården till Linne och Eriksberg. Skribenten du citerar har helt rätt.
Du har samma sak i sthlm. Störst skillnad mellan två tunnelbanestationer är Mälarhöjden/Bredäng. Fast de gränsar till varandra på marken också. Ena sidan av vägen tillhör miljonprojektet Bredängen och den andra villaområdet Mälarhöjden.

Vi har också Saltsjöbaden och Fisksätra som har samma sak. En station på Saltsjöbanan skiljer dem åt. Fast det är lite längre att gå här.
2021-06-09, 09:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Varför skulle jag ljuga? NÄ man är inte garanterad ngt lån. Banken har sitt sätt att räkna och det liknar inte det man gör hemma.
Kan bara vara så att du inte har alla fakta. Du har ju själv skrivit det tidigare.
Folk i tråden har ganska bra koll på hur banker agerar vad gäller kreditgivning.
2021-06-09, 10:10
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Där du bor finns det inte en enda infödd utbildad människa som jobbar med att bygga hus. De kommer från Polen eller Litauen.

Att man kan tredubbla lönen i Schweiz och Tyskland och Norge är ju märkligt, tycker du inte? Med tanke på att en trea i Berlin är billigare än i Stockholm. Byggjobbarna i Sverige tjänar patetiskt lite så våra bostäder borde vara billiga eh?

Vad beror det på då om det inte är lönen? Kan det vara luft?
Boverket gjorde en utredning om "produktionskostnaderna" för några år sedan. Där framkom att lönekostnaden per arbetad timme var dubbelt så höga i Sverige som i Finland.

Skulle man köra med finsk lönekostnad skulle produktionskostnaden vara lägre.

Ett exempel från ett bygge i Stockholm för något år sedan visade att bygget gick på ca 8.5 MSEK. Där tomten stod för 3 MSEK. Ägaren var själv byggherre och körde bygget själv. Så han hade bra koll på kostnaderna. Och ingen "vinst" uppstod i något annat led än underleverantörer.
Han listade alla kostnader. Och jag frågade i tråden här flera ggr vad som kunde reduceras. 0 svar.

När det blir det minsta konkret och verklighetsnära så visar det sig alltid att ni bubbelpratare bara lever i en fantasivärld.

Så i en mindre ort kan man rimligen komma över en tomt för 500 kSEK. Då kostar det istället 6 MSEK att producera. Men på en mindre ort kostar kanske befintliga sådan villor 4 MSEK.
I 8.5 MSEK-fallet var det en husbyggsats. Dock inte den minsta och inte utan tillval. Det lär öht inte byggas något med husbyggarnas standard utrustning.

Ett skäl till låga priser i hushuggsatserna är att dom t ex sätter in det billigaste kök dom kan hitta. Som ingen väljer. Byter man kök medger dom avdrag med 20 kSEK. Varvid totalpriset stiger med 100-300 kSEK beroende på vilket kök man sätter in.
Dvs man säljer standardhusen till förlust. Men det går bra eftersom ingen köper utan tillval och byten.

Men det blir missvisande att titta på standardhusen, eftersom ingen väljer de.
2021-06-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Boverket gjorde en utredning om "produktionskostnaderna" för några år sedan. Där framkom att lönekostnaden per arbetad timme var dubbelt så höga i Sverige som i Finland.

Skulle man köra med finsk lönekostnad skulle produktionskostnaden vara lägre.

Ett exempel från ett bygge i Stockholm för något år sedan visade att bygget gick på ca 8.5 MSEK. Där tomten stod för 3 MSEK. Ägaren var själv byggherre och körde bygget själv. Så han hade bra koll på kostnaderna. Och ingen "vinst" uppstod i något annat led än underleverantörer.
Han listade alla kostnader. Och jag frågade i tråden här flera ggr vad som kunde reduceras. 0 svar.

När det blir det minsta konkret och verklighetsnära så visar det sig alltid att ni bubbelpratare bara lever i en fantasivärld.

Så i en mindre ort kan man rimligen komma över en tomt för 500 kSEK. Då kostar det istället 6 MSEK att producera. Men på en mindre ort kostar kanske befintliga sådan villor 4 MSEK.
I 8.5 MSEK-fallet var det en husbyggsats. Dock inte den minsta och inte utan tillval. Det lär öht inte byggas något med husbyggarnas standard utrustning.

Ett skäl till låga priser i hushuggsatserna är att dom t ex sätter in det billigaste kök dom kan hitta. Som ingen väljer. Byter man kök medger dom avdrag med 20 kSEK. Varvid totalpriset stiger med 100-300 kSEK beroende på vilket kök man sätter in.
Dvs man säljer standardhusen till förlust. Men det går bra eftersom ingen köper utan tillval och byten.

Men det blir missvisande att titta på standardhusen, eftersom ingen väljer de.
Ingenting av detta beror på lönen ditt djävla mähä eller är det inte Byggnads längre som är den stora boven i dramat utan tomtpriser, tillval av kök etc?

Jag har för mig att vi försökt förklara detta för dig i femton år så välkommen.

I Berlin tjänar hantverkarna betydligt mer än i Sverige. För att inte tala om Oslo.

Vad kan reduceras? Monopolställningen för både utförare och materiel skulle kunna reduceras. Du vet att man är medlem i Svensk Betong som leverantör va? Annars är man ute
https://www.svenskbetong.se/svensk-betong/avgifter-och-formaner

Precis som svenska banker är medlemmar i sin egen mysförening för att komma nära köttgrytorna

.https://www.swedishbankers.se/om-oss/medlemmar/medlemsbanker/

På tal om fackföreningars och kollektiva avtals skadliga inflytande på marknaden
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-09 kl. 10:37.
2021-06-09, 10:49
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillbakablicken
Medianlönen på 31 700 kr i Sverige ger t.e.x ett lånebelopp om cirka 2 250 000 kr för en BR med avgift på 2 500 kr. Beroende på kontantinsats såklart.
Som av en slump... så kostar en fin 3:a i princip alla städer i Sverige numera minst 2.2-2.6Mkr. Alla ny-köpare verkar maxa sitt lån och köper för exakt allt de får låna. Jag såg precis siffror i en annan tråd som visar att det är så.

Dvs lånetaket som skulle minska svenskens belåning blev ett lånegolv och har nu ökat våra lån ytterligare 20% i år fast vi redan var mest överbelånade i världen. Nu kostar allting i Sverige (utanför ren landbygd) 2.2 Mkr. Tack politiker och riksbank, briljant tänkt.

Om man tog ner lånetaket så lite som från 4.5 gånger årslön till 4 gånger så skulle det sända chockvågor genom svensk bostadsmarknad i alla större städer. Plötsligt hade alla ny-köpare 200-400K mindre att handla för.
2021-06-09, 11:02
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Som av en slump... så kostar en fin 3:a i princip alla städer i Sverige numera minst 2.2-2.6Mkr. Alla ny-köpare verkar maxa sitt lån och köper för exakt allt de får låna. Jag såg precis siffror i en annan tråd som visar att det är så.

Dvs lånetaket som skulle minska svenskens belåning blev ett lånegolv och har nu ökat våra lån ytterligare 20% i år fast vi redan var mest överbelånade i världen. Nu kostar allting i Sverige (utanför ren landbygd) 2.2 Mkr. Tack politiker och riksbank, briljant tänkt.

Om man tog ner lånetaket så lite som från 4.5 gånger årslön till 4 gånger så skulle det sända chockvågor genom svensk bostadsmarknad i alla större städer. Plötsligt hade alla ny-köpare 200-400K mindre att handla för.

Instämmer till viss del. Samtidigt får ju en högre lön väldigt stor inverkan per extra krona på möjligt lånebelopp. 30 700 i månadslön sänker tex beloppet med åtminstone hundra tusen i Skandias kalkylator om jag inte missminner mig.

Så varje år när lönerna inflationsjusteras eller ökas realt så får man väl förmoda att lånetaket gör detsamma?
2021-06-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du har samma sak i sthlm. Störst skillnad mellan två tunnelbanestationer är Mälarhöjden/Bredäng. Fast de gränsar till varandra på marken också. Ena sidan av vägen tillhör miljonprojektet Bredängen och den andra villaområdet Mälarhöjden.

Vi har också Saltsjöbaden och Fisksätra som har samma sak. En station på Saltsjöbanan skiljer dem åt. Fast det är lite längre att gå här.

Fast det är inte Stockholms innerstad, inte ens nära. Det var innerstaderna vi diskuterade.

Du kan inte jämföra avstånden. Från sunkområdena in till citys gränser i Göteborg är det ofta 3-4 kilometer bara. Det närmsta sunkområdet jag kan komma på i närheten av Stockholms tullar är Rinkeby som ligger över 10km från Vasastans utkanter.

I Göteborg cyklar du lätt in till dessa områden på 10-15 minuter eller åker elscooter. Den möjligheten har du inte i Stockholm och drt gör enorm skillnad.
2021-06-09, 11:36
Medlem
Citat:

Har du de.siffrorna? Vore kul att se. Alla mina yngre kollegor som tittar på boende ser maxgränsen som det givna man köper för. Finns inte att man skulle lägga sig någon mille under det man får möjlighet till.
2021-06-09, 11:37
Medlem
Citat:

Det hade åtminstone aktivt dämpat efterfrågan på alla typer av boenden som första eller andragångsköpare efterfrågar. Bostadsmarknaden hade blivit ännu mer segregerad mellan attraktiva och icke attraktiva objekt.
2021-06-09, 11:51
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det hade åtminstone aktivt dämpat efterfrågan på alla typer av boenden som första eller andragångsköpare efterfrågar. Bostadsmarknaden hade blivit ännu mer segregerad mellan attraktiva och icke attraktiva objekt.
Nja, jag tycker nog dagens segregation "även en liten 3:a i mindre stad som Lund ska kosta 2.7Mkr = en livslön" är extrem och antagligen ganska chockerande för de flesta som kommer in utifrån och alla under 25 år. Det är helt enkelt omöjligt numera att gå från HR till BR, eller ens in på bostadsmarknaden, utan en livslön i lån.
2021-06-09, 11:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har du de.siffrorna? Vore kul att se. Alla mina yngre kollegor som tittar på boende ser maxgränsen som det givna man köper för. Finns inte att man skulle lägga sig någon mille under det man får möjlighet till.
Här är inlägget:
Citat:
(FB) Swedbank: Bopriser nära smärtgränsen
Ensamstående nya bolånetagare (Stockholm)
Lånebörda (Samtliga lån inkl. CSN/Privatlån etc): 2 342 000 kr
Bostadens marknadsvärde: 3 668 000 kr
Disponibel inkomst (efter skatt): 34 800 kr

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in