2021-06-09, 12:59
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Ja, enkelt blodprov. Tar 15 minuter. Men knalla dit nu, den kan vandra.

Nej, ett ljumskbråck kollas inte genom ett blodprov utan oftast räcker det med att läkaren palperar. I undantagsfall kontraströntgen.

Ett ljumskbråck är en säck som har blivit av att bukväggen är försvagad och den kan inte vandra!

Så sluta sprid massa dynga!
Citera
2021-06-09, 13:05
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnill
Nej, ett ljumskbråck kollas inte genom ett blodprov utan oftast räcker det med att läkaren palperar. I undantagsfall kontraströntgen.

Ett ljumskbråck är en säck som har blivit av att bukväggen är försvagad och den kan inte vandra!

Så sluta sprid massa dynga!

Sluta ljug själv. De tar ett enkelt blodprov för att utesluta. Nu pratar jag blodpropp och inte ljumskbråck.

Lugn och fin
Citera
2021-06-09, 14:11
Medlem
Carnills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Sluta ljug själv. De tar ett enkelt blodprov för att utesluta. Nu pratar jag blodpropp och inte ljumskbråck.

Lugn och fin

Okey, då får jag be om ursäkt, trodde det handlade om ljumskbråck
Citera
2021-06-09, 14:19
Medlem
Jag lever med ett ljumskbråck. Det går hur bra som helst och jag löptränar. För 10 år sedan hade jag ibland väldigt ont och fick gå och lägga mig mellan 10 min---60 minuter.

Något har hänt med bråcket, ibland går det in av sig själv och även när det buktar ut så har jag inte ont. Det känns precis som om det bildats fettvävnad som stöder bråcket. Operation---never---ever!

Jag läser tråden senare, jag bara kastade mig in här mycket hastigt. Återkommer med erfarenheter.
Citera
2021-06-09, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Har du kunnat bajsa? En ovanligare komplikation till bråck är att det kan klämmas åt så att inget kan passera det tarmstycket. Man brukar då bli illamående, kräkas, inte kunna bajsa eller fisa. Har du inte detta kan du ta det lite lugnare.
Nja, har varit lite förstoppad de senaste dagarna och utvecklat hemorrojder som jag bara har haft en gång tidigare. Jag kopplade inte ihop det alls.

Citat:
1. Ja, det kan t.ex. vara en lymfkörtel. Eller att du alltid har en knöl där som du nu först upptäckt när du fått ont där. Du kan själv göra lite tester. Håll på den och hosta. Om den tydligt rör på sig när du hostar talar det för ljumskbråck. Kan du trycka tillbaka den helt och hållet? Känns den i både stående och liggande?
Ja det rör lite på sig då jag hostar. Fan

Citat:
5. Såvida det inte klämt in är det ingen större fara. Du har ju bara haft ont några dagar. Om det är en lymfkörtel kan den försvinna av sig själv. Men om man väntar länge kan bråcket bli större.
Okej tack. Ska kontakta vårdcentralen imorgon.
Citera
2021-06-09, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av napsterspy
Du är rätt så ung, i min åldern. Jag gissar på du tränar tunga lyft eller springer. Din åkomma är resultat av fel träning.
Att man är ojämt stark i olika muskler? Eller extra svag i någon specifik muskel?
Eller lyfter fel?

Jag springer och lyfter tungt (och innan covid lite bollsport 2-3 dagar i veckan).

Nu får det bli simning.
Citera
2021-06-09, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag lever med ett ljumskbråck. Det går hur bra som helst och jag löptränar. För 10 år sedan hade jag ibland väldigt ont och fick gå och lägga mig mellan 10 min---60 minuter.

Något har hänt med bråcket, ibland går det in av sig själv och även när det buktar ut så har jag inte ont. Det känns precis som om det bildats fettvävnad som stöder bråcket. Operation---never---ever!

Jag läser tråden senare, jag bara kastade mig in här mycket hastigt. Återkommer med erfarenheter.

Och inget har förvärrats under dessa år?

I nuläget så hindrar inte smärtan mig annat än att jag har skippat träning idag och igår. Tills jag vet vad det är och om det blir värre av träning. Har ett skrivbordsjobb så smärtan påverkar inte mitt jobb.
Citera
2021-06-09, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fridhemsplan
Och inget har förvärrats under dessa år?

I nuläget så hindrar inte smärtan mig annat än att jag har skippat träning idag och igår. Tills jag vet vad det är och om det blir värre av träning. Har ett skrivbordsjobb så smärtan påverkar inte mitt jobb.

Smärtan är helt borta. Det är märkligt detta. Och utbuktningen finns inte när jag ligger ned men jag kan känna den med handen. På något konstigt sätt har den kapslats in. För 10 år sedan fick jag någon gång per dag lämna arbetsplatsen (kontor) och lägga mig i vilorummet. Jag vete bekanta som kan trycka in bråcket men jag lät det gå in för sig självt genom att ligga på rygg med något uppdragna ben. Bråcket finns men har "kapslats" in, känns som fettvävnad. Och idag har jag sprungit 7 km utan några bevär alls. Jag tänker inte alls på bråcket längre.

Ett tips jag vet inte om det påverkar men jag vräker inte i mig enorma mängder mat. Och jag har ett träningsprogram för att stärka mage och rygg. Jag försöker också undvika tunga lyft. Jag tror jag fick bråcket en gång för länge sedan då jag lyfte mycket tunga möbler.
Citera
2021-06-09, 23:48
Medlem
09GRs avatar
Låter som ett ljumskbråck. Män behöver generellt inte operera det såvida det inte är i vägen/gör ont.

Du bör däremot kolla upp det så det inte är ett femoralbråck (dock ovanligt hos män) vilket måste opereras då det finns risk för inklämning av tarm.
Citera
2021-06-10, 00:01
Medlem
RamsesXXs avatar
Pandemin gjorde att jag fick vänta ett år på operation. Gjord inte titthål utan öppen. Så inget nät utan de sydde ihop bukväggen. 3-4 veckor innan jag började träna fullt. Tränar löpning, cykling och styrka men inte "tungt" med mark/knä/bänk.

Finns inget alternativ till operation. Ska du lyfta tungt så ska det lappas igen, annars har du snart tarmpaketet i pungen.
Citera
2021-06-10, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 09GR
Låter som ett ljumskbråck. Män behöver generellt inte operera det såvida det inte är i vägen/gör ont.

Du bör däremot kolla upp det så det inte är ett femoralbråck (dock ovanligt hos män) vilket måste opereras då det finns risk för inklämning av tarm.

Det gör ont nu men det kan bli bättre?

När smärtan har avtagit kan man försiktigt börjar träna igen?

Kommer jag kunna träna tungt utan operation?
Citera
2021-06-10, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RamsesXX
Pandemin gjorde att jag fick vänta ett år på operation. Gjord inte titthål utan öppen. Så inget nät utan de sydde ihop bukväggen. 3-4 veckor innan jag började träna fullt. Tränar löpning, cykling och styrka men inte "tungt" med mark/knä/bänk.

Finns inget alternativ till operation. Ska du lyfta tungt så ska det lappas igen, annars har du snart tarmpaketet i pungen.

Fan va jobbigt. Ska det bli operation vill man ju göra det direkt.

Någon som har rekommendation om privatklinik i Sthlm som tar remiss från landstinget? Pm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in