2021-06-07, 12:15
Medlem
Tusen tack för länken!
Citera
2021-06-07, 13:00
Medlem
Ser fram emot domen 21/6. Jag tror hårdare straff kommer delas ut. Vad tror ni?
Citera
2021-06-07, 13:14
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korneliaa
Ja, över huvudtaget skrämmande hur mycket inkompetenta människor det finns där ute. Läste sammanfattningen av förhör med R:s terapeut Zandra, där står det bland annat:

”På fråga hur Zandra uppfattade Patrik och Rebeckas hem svarar hon att det var ett välordnat, städat, rent och fräscht hem. Det syntes att det där bodde människor som bryr sig om hur man bor och lever. Det fanns foton på familjemedlemmar, tavlor på väggarna och böcker i bokhyllor. Det var en varm och trevlig atmosfär även mellan familjemedlemmarna.

Zandra tillfrågas om hon någon gång under sin kontakt med Rebecka uppfattade henne som drogpåverkad. Zandra svarar att hon aldrig kände sig oroad över att Rebecka var påverkad av några droger. I takt med att dosen av det föreskrivna läkemedlet Stesolid sänktes, blev Rebecka alltmer närvarande.

Zandra som har stor erfarenhet av att arbeta med personer med drogmissbruk och vet att det finns en risk för sidointag i samband med nedtrappning. Om hon hade sett minsta tecken på något sådant hade hon bett om en ordination av ett drogtest men det fanns aldrig några sådana signaler hos Rebecka.”

Stor erfarenhet av att arbeta med personer med drogmissbruk säger du?
Okeeeeej du verkar inte ha lärt dig särskilt mycket av den erfarenheten. Ser ju inte en fullblodsnarkoman när hon står mitt framför henne..
Zandra liksom många med liknande srbetsuppgifter är väl socionomer? Johanna Möller i Eskilstuna var också utbildad socionom med så mycket erfarenhet att hon själv kunde starta och driva mottagning för ensamkommande. Verkar inte vara eliten som söker utbildningen...
Citera
2021-06-07, 15:18
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Det beslutet hittar du här: https://www.ivo.se/globalassets/dokument/nyheter/2020/vitesforelaggande-norrkoping-slutligt.pdf

Det finns absolut ingen anledning till att misstänka att förvaltningsrätten eller kammarrätten har gjort fel. Felet ligger i att socialnämnden inte sett till att det underlag som behövdes för att styrka behov av LVU fanns, och att socialnämnden efter kammarrättens dom inte vidtagit de åtgärder de bort ha vidtagit. Om rätten ska granskas så är det JO som gör det, ja. JO initierar själv utredningar vid behov och det har säkerligen övervägts, men det går också anmäla till JO om man vill ha något granskat.
Jag håller delvis med om att förvaltningsrätterna inte dömt fel.

Mycket av skulden ligger hos socialtjänsten. De skulle ansökt om flyttningsförbud för Esmeralda när Melinda började märka att överflyttningen inte gick smärtfritt. Och man skulle agerat och agerat på annat sätt på ett flertal punkter efter hon flyttat till Norrköping.

Dock tycker jag att det finns en brist hos förvaltningsrätterna som borde diskuteras. Nämligen faktumet att vid förhandlingen om LVU;et har socialtjänsten knappast något att säga, vilket dom med rätta oxå säger.
Typ:
Föräldrarna har vägrat samarbeta och träffas. Vi vet inget om hur de har det.

Vid detta faktum tycker jag att förvaltningsrätterna bör lägga större vikt. Det säger ganska mycket om en förälder som vägrar samarbeta när det kommer till deras barn.
Citera
2021-06-07, 19:18
Medlem
Ledare i Dagens Nyheter 5 juni 2021:
"Aldrig igen får samhället göra sig blint för de minsta det är satt att skydda. Låt det bli lärdomen efter Lilla hjärtats död. Tidigare har perspektivet tenderat att utgå från de biologiska föräldrarna, och när man talat om rättigheter har det inte handlat om barnets rättigheter utan om de vuxnas: vad de känner och vill, vilka behov de har. För nog finns det stöd för den domstol som vill ge biologiska föräldrar chans på chans, fastän det skadar barnet.
Så var det även i fallet med Lilla hjärtat; beslutet att överlämna henne fattades med en referens till en vägledande dom från Högsta förvaltningsdomstolen från 2012, där det uttryckligen sägs att rätten inte får ta hänsyn till om det är skadligt för barnet att behöva lämna sitt familjehem. De biologiska föräldrarnas intressen är viktigast. Men lagen om vård av unga, LVU, är till just för att skydda barnet och enligt Europadomstolens praxis är barnets familj inte nödvändigtvis kärnfamiljen, utan de främst de personer som det knutit an till och känner sig trygg hos. Detta hade rätten i stället kunnat låta väga tyngre, om den velat".
Citera
2021-06-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naaaatta
I hennes överklagan till hovrätten finns bild på henne tillsammans med Esmeralda och även en bild på Patrik och Esmeralda. Länk till överklagan finns i trådstarten.

Kanske jag som är trög men de överklagan till hovrätten (advokatens, åklagarens och målsägandebiträdets) är ju bara på några sidor, endast text? Vart finns den överklagan med bilder?
Citera
2021-06-07, 21:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Itzy000
Ser fram emot domen 21/6. Jag tror hårdare straff kommer delas ut. Vad tror ni?
Allt annat vore otänkbart.
Världen skulle vara en bättre plats utan parasiter som R
Citera
2021-06-07, 21:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Zandra liksom många med liknande srbetsuppgifter är väl socionomer? Johanna Möller i Eskilstuna var också utbildad socionom med så mycket erfarenhet att hon själv kunde starta och driva mottagning för ensamkommande. Verkar inte vara eliten som söker utbildningen...
Att söka sig till yrkesgruppen handlar oftast om att göra upp med sina trauman i barndomen
Citera
2021-06-07, 22:40
Medlem
Två frågor som slår mig när jag (återigen) börjar skumma igenom FUP som någon kanske vet svaret på;

Vet man vem blodet tillhör som de fann spår av på handfatet och badkaret i badrummet?

Vet man var det var för mörk vätska E hade runt munnen och som också återfanns på paketeringen hon låg i?
Citera
2021-06-08, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tjejenmedkoll
Kanske jag som är trög men de överklagan till hovrätten (advokatens, åklagarens och målsägandebiträdets) är ju bara på några sidor, endast text? Vart finns den överklagan med bilder?

https://drive.google.com/drive/u/0/mobile/folders/1j1siUpj0TuJL0oEA9Z7Kf2GTOaYTr_YU/1U8CauCx17Y2cx4X_hENbUW26XATupfCS?usp=sharing&sort =13&direction=a
Citera
2021-06-08, 12:11
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag håller delvis med om att förvaltningsrätterna inte dömt fel.

Mycket av skulden ligger hos socialtjänsten. De skulle ansökt om flyttningsförbud för Esmeralda när Melinda började märka att överflyttningen inte gick smärtfritt. Och man skulle agerat och agerat på annat sätt på ett flertal punkter efter hon flyttat till Norrköping.

Dock tycker jag att det finns en brist hos förvaltningsrätterna som borde diskuteras. Nämligen faktumet att vid förhandlingen om LVU;et har socialtjänsten knappast något att säga, vilket dom med rätta oxå säger.
Typ:
Föräldrarna har vägrat samarbeta och träffas. Vi vet inget om hur de har det.

Vid detta faktum tycker jag att förvaltningsrätterna bör lägga större vikt. Det säger ganska mycket om en förälder som vägrar samarbeta när det kommer till deras barn.
Socianämnden har fullständig kontroll över vilket underlag de ser till att ha inför en förhandling. Allt som socialtjänsten "har att säga" ska framgå av detta underlag. Är underlaget bristande så har socialnämnden och socialtjänsten misslyckats med sina uppdrag, och i det läget kan inte Förvaltningsrätten gå in och rätta till dem - rätten måste gå på det underlag som tagits fram och inlämnats. När socialtjänsten inte använder de verktyg de har att tillgå så är det helt och hållet deras ansvar.

Det är inte föräldrarna som ska bevisa att de är kompetenta, utan socialnämnden som ska bevisa att det finns skäl för LVU. Någon annan ordning vore rättsosäker.
Citera
2021-06-08, 12:25
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Socianämnden har fullständig kontroll över vilket underlag de ser till att ha inför en förhandling. Allt som socialtjänsten "har att säga" ska framgå av detta underlag. Är underlaget bristande så har socialnämnden och socialtjänsten misslyckats med sina uppdrag, och i det läget kan inte Förvaltningsrätten gå in och rätta till dem - rätten måste gå på det underlag som tagits fram och inlämnats. När socialtjänsten inte använder de verktyg de har att tillgå så är det helt och hållet deras ansvar.

Det är inte föräldrarna som ska bevisa att de är kompetenta, utan socialnämnden som ska bevisa att det finns skäl för LVU. Någon annan ordning vore rättsosäker.
Självklart är det så, men när socialnämden säger att inget underlag har gått att få fram på grund av att föräldrarna vägrat samarbeta och träffas så bör detta vara en varningsklocka för förvaltningsrätterna snarare än att då anser att inget underlag finns.

Att sakna underlag är givetvis ett misslyckande från soc sida. Men om soc då förklarar vad som ligger bakom deras misslyckande så tycker jag att det vore en viktig faktor att ha med i sitt betänkande.

För även om socialnämden misslyckas med sitt uppdrag är det ju inte okey att barn får ta konsekvenserna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in