Citat:
Ursprungligen postat av
CharlieR
Det beslutet hittar du här:
https://www.ivo.se/globalassets/dokument/nyheter/2020/vitesforelaggande-norrkoping-slutligt.pdf
Det finns absolut ingen anledning till att misstänka att förvaltningsrätten eller kammarrätten har gjort fel. Felet ligger i att socialnämnden inte sett till att det underlag som behövdes för att styrka behov av LVU fanns, och att socialnämnden efter kammarrättens dom inte vidtagit de åtgärder de bort ha vidtagit. Om rätten ska granskas så är det JO som gör det, ja. JO initierar själv utredningar vid behov och det har säkerligen övervägts, men det går också anmäla till JO om man vill ha något granskat.
Jag håller delvis med om att förvaltningsrätterna inte dömt fel.
Mycket av skulden ligger hos socialtjänsten. De skulle ansökt om flyttningsförbud för Esmeralda när Melinda började märka att överflyttningen inte gick smärtfritt. Och man skulle agerat och agerat på annat sätt på ett flertal punkter efter hon flyttat till Norrköping.
Dock tycker jag att det finns en brist hos förvaltningsrätterna som borde diskuteras. Nämligen faktumet att vid förhandlingen om LVU;et har socialtjänsten knappast något att säga, vilket dom med rätta oxå säger.
Typ:
Föräldrarna har vägrat samarbeta och träffas. Vi vet inget om hur de har det.
Vid detta faktum tycker jag att förvaltningsrätterna bör lägga större vikt. Det säger ganska mycket om en förälder som vägrar samarbeta när det kommer till deras barn.