2021-06-08, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, det man måste ha är inkomst.
Och lånar man med en bostad som pant ställer staten krav på kontantinsats.

En civ ek har hygglig inkomst och kommer få lånelöfte utan problem.
Men det kan vara så att hon inte fick låna till ett visst objekt. Därför att banken ansåg att värdet på det var lägre. Och då skulle hon kanske ha ett lån på 100% av det värde banken anser att objektet hade. Och då blir det nej.

För att hålla ned kreditförlusterna måste bankerna ha koll på vad bostäderna rimligen är värda. Så ingen lånar för mycket och det blir kreditförluster senare.

----------------------------------------------------------

Det får du väl ta i forum för rasbiologi.

Jag har bara konstaterat att det är som högst priser där det vistas mycket utrikesfödda.

Så istället för att medge att du saknar läsförståelse, och försöka göra något åt det, så försöker du istället fantisera ihop vad FBerntsson menade.

Och här har du fantiserat om vad Lööf sa. Gå tillbaka till källan och läs innantill. Du har fel.
Konstatera sedan att villkoret inte är uppfyllt.
Alla som gått ut gymnasiet klarar det.
Min dotter, civilekonom, med trygg anställning sedan många år och UTAN övriga lån och krediter sökte "generellt" *typ* lånelöfte på Handelsbanken och fick veta att det var omöjligt. Hon var en "fattiglapp". Skamsen gick hon hem. Sånt är livet!
2021-06-08, 21:21
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Min dotter, civilekonom, med trygg anställning sedan många år och UTAN övriga lån och krediter sökte "generellt" *typ* lånelöfte på Handelsbanken och fick veta att det var omöjligt. Hon var en "fattiglapp". Skamsen gick hon hem. Sånt är livet!
Då finns det någon avgörande information du undanhållit.
En sådan person får ett generellt lånelöfte på ca 2.5 MSEK. Men man får inte låna och köpa vilket objekt som helst till vilket pris som helst.

Kan ha varit så att hon ville låna till ett speciellt objekt som inte utannonserats utan någon erbjudit henne att köpa privat. Till ett överpris. Det upptäcker banken och vägrar låna ut.
2021-06-08, 22:28
Medlem
Citat:

Sluta ljuga. Har man fast anställning så får man lån. Speciellt om man inte har övriga lån.
2021-06-08, 22:32
Medlem
Tillbakablickens avatar
Citat:

Citat:
Då finns det någon avgörande information du undanhållit.
En sådan person får ett generellt lånelöfte på ca 2.5 MSEK. Men man får inte låna och köpa vilket objekt som helst till vilket pris som helst.

Kan ha varit så att hon ville låna till ett speciellt objekt som inte utannonserats utan någon erbjudit henne att köpa privat. Till ett överpris. Det upptäcker banken och vägrar låna ut.

Yup. Det är väl möjligtvis så att SHB som traditionell, trött, storbank är lite hårdare än snittet men hade dottern frågat en enda nischbank hade det förmodligen gått.

Hos flera banker är det ingen hemlighet vad inkomsten och övriga faktorer betingar för lånebelopp. Skandia (som är rätt generösa) har en bra kalkylator man kan pilla med här utan att göra kreditupplysningar under "Hur mycket kan jag låna?": https://www.skandia.se/lana/lanelofte/

Medianlönen på 31 700 kr i Sverige ger t.e.x ett lånebelopp om cirka 2 250 000 kr för en BR med avgift på 2 500 kr. Beroende på kontantinsats såklart.
2021-06-08, 23:24
Medlem
Citat:
Nej. Det är du som är en svammelmakare utan någon som helst koll.
Jag kontrollerade data hos MV innan jag skrev. Naturligtvis.

Nej det är fel.

Nej inte förstår. Däremot tror en del lättlurade det. Det är med ett parti där som brukar ställa sig intill V i många frågor. Du och de andra lättlurade blundar för det.

Denna period är det borgerlig politik. Kanske tom mer borgerlig än Alliansens andra period när SD hindrade borgerlig politik.

Jag avsåg utanför bostaden. Det är adressen man betalar för. Annars kan man bo var som helst.
Det är i miljön av alla utrikesfödda som köparna väljer att hala upp de största köpeskillingarna.

Här där jag bor finns det och har funnits utrikesfödda boende. Det har inte hindrat vita från att flytta hit. Och då har det varit högre andel än den där svammelmakarna säger att ett område överges av vita. Det svamlet är härmed falsifierat.

Jag tittade en gång på data för valdistrikten. Det är inga stora skillnader i andel utrikesfödda i Stockholm. Låg runt 20%. Finns för all del vissa distrikt som avviker. Ett var intill tekniska högskolan. Där var det över 50% utrikesfödda. Och inga låga bostadspriser precis.

Jag tror i sig inte att andelen utrikesfödda ökar preferenserna för att bo på ett ställe. Men data ger inte skäl för att anta en negativ term. Hade den existerat skulle det vara låga priser centralt. Och höga priser där det är låg andel utrikesfödda. Som t ex i Piteå. Men så ser inte verkligheten ut.
Där du bor finns det inte en enda infödd utbildad människa som jobbar med att bygga hus. De kommer från Polen eller Litauen.

Att man kan tredubbla lönen i Schweiz och Tyskland och Norge är ju märkligt, tycker du inte? Med tanke på att en trea i Berlin är billigare än i Stockholm. Byggjobbarna i Sverige tjänar patetiskt lite så våra bostäder borde vara billiga eh?

Vad beror det på då om det inte är lönen? Kan det vara luft?
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-08 kl. 23:28.
2021-06-09, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Sluta ljuga. Har man fast anställning så får man lån. Speciellt om man inte har övriga lån.
Varför skulle jag ljuga? NÄ man är inte garanterad ngt lån. Banken har sitt sätt att räkna och det liknar inte det man gör hemma.
2021-06-09, 03:09
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I Stockholms innerstad bor extremt få invandrare från MENA-länder. Likaså i alla attraktiva Stockholmsförorter som Bromma, Lidingö, Täby, Enskede, Danderyd mfl. Stockholm är den enda stad i Sverige som har lyckats segregera ut alla MENA-invandrare som boende utanför tullarna på behörigt avstånd. I Göteborg och Malmö är det gångavstånd från de sämsta områdena till city varför välmående svenskar flyttar ut till rika förorter en masse.
Du verkar ha väldigt dålig koll på hur Göteborg ser ut. Det tar lika lång tid att ta sig från Kortedala, Biskopsgården eller Angered med spårvagnen till centrala Göteborg som det tar från t.ex. Rinkeby till centrala Stockholm med tunnelbanan. Något gångavstånd rör det sig definitivt inte om.

(Med spårvagnen tar det från Kortedala torg till Brunnsparken 18 minuter, Länsmanstorget (Biskopsgården) till Brunnsparken 19 minuter, Angered centrum till Brunnsparken 19 minuter; Rinkeby centrum till T-centralen 18 minuter.)
2021-06-09, 04:24
Medlem
Duerfs avatar
Om någon med fast inkomst inte får ett lånelöfte överhuvudtaget kan det bero på att den slarvat med sina betalningar till banken, så det finns en misskötsamhet i grunden eller att det inte finns någon kontantinsats alls.
2021-06-09, 05:50
Bannlyst
Citat:
Varför skulle jag ljuga? NÄ man är inte garanterad ngt lån. Banken har sitt sätt att räkna och det liknar inte det man gör hemma.

För din dotter dög såklart inget skitobjekt. Fint ska det vara och hon bad om för mycket.
2021-06-09, 07:32
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
För din dotter dög såklart inget skitobjekt. Fint ska det vara och hon bad om för mycket.

Japp. Klart att man blir nekad ett lån som inte passar ens ekonomi, men ett lån får man ALLTID när man har en fast inkomst. En svensk bank säger aldrig ”nej tyvärr, du får inget lån alls”, utan det är något i stil med ”nej lilla bortskämda flicka, du har inte råd med just detta objekt”.
2021-06-09, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster
Du verkar ha väldigt dålig koll på hur Göteborg ser ut. Det tar lika lång tid att ta sig från Kortedala, Biskopsgården eller Angered med spårvagnen till centrala Göteborg som det tar från t.ex. Rinkeby till centrala Stockholm med tunnelbanan. Något gångavstånd rör det sig definitivt inte om.

(Med spårvagnen tar det från Kortedala torg till Brunnsparken 18 minuter, Länsmanstorget (Biskopsgården) till Brunnsparken 19 minuter, Angered centrum till Brunnsparken 19 minuter; Rinkeby centrum till T-centralen 18 minuter.)

Du verkar ha hakat fast dig på Rinkeby, Angered och t-bana. Det är bokstavligen talat gångavstånd från sunkiga områden i Högsbo och biskopsgården till Linne och Eriksberg. Skribenten du citerar har helt rätt.
2021-06-09, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackmoster

Alla De värsta områdena ligger inte på gångavstånd till centrala Göteborg. Samtidigt är det inte så få mena-invandrare som 5% I hela centrala Göteborg och stadsnära förorter. Inte på långa vägar.
Senast redigerad av flanders 2021-06-09 kl. 07:51.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in