Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Intressant.
Det finns en tydlig koppling mellan antikroppar och luktbortfall.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Luktbortfall är betydligt vanligare vid hög mängd antikroppar.
Nej givetvis är det inte antikroppar som ger luktbortfall. Eller; det vore oerhört märkligt om så vore.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Mycket antikroppar innebär ökad chans för luktbortfall. Sambandet är så tydligt att det inte är slumpmässigt.
Vad du håller med om och inte är totalt ointressant.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Inte alla som har antikroppar har luktbortfall, men luktbortfall tyder på hög mängd antikroppar.
Det var därför jag blev intresserad då det tycktes vara ett vanligt symtom bland unga vuxna.
Jag vet redan att det är så här, så varför tror du att jag skulle vara intresserad av att diskutera just det med dig? Du vill ju, som du själv också skriver, endast diskutera ifall du "inte är överens". Få saker tycks mig vara gråare än en sådan "debatt" som du vill ha.
Citat:
Ursprungligen postat av
LadySweden
Det finns att läsa på många håll, men jag tycker själv att den här studien är spännande eftersom den är en långtidsstudie inkluderande personal som jobbar med/ nära covidpatienter så jag kan rekommendera den;
https://communitystudien.com/provtagning-del-2/
En intressant del i fas 2 är denna;
"Liksom vid Fas 1 fann vi att tillkomst av antikroppar (dvs genomgången infektion) var kopplat till att man hade haft symptom såsom lukt/smak bortfall och feber. Däremot såg vi inte samma koppling till patientnära arbete som i våras, troligen pga att vi inte hade lika många inneliggande COVID-19 patienter.
Olika typer av antikroppar Efter genomgången SARS-CoV-2 infektion utvecklar man antikroppar mot flera olika komponenter av viruset. Flertalet av de antikroppstester som idag finns tillgängliga riktar sig mot nukleokapsidproteinet (N) eller spikeproteinet (S) vilket är den del som viruset använder sig av när de fäster till och tar sig in i kroppens celler. Det antikroppstest vi använder oss av i COMMUNITY studien (som är utvecklat vid KTH/SciLifeLab) mäter samtidigt antikroppar mot flera olika komponenter av viruset i samma blodprov. "
Att virus kan orsaka luktbortfall är inte ovanligt i sig. Just med tanke på olika komponenter i viruset som testats antikroppar mot är det intressant att följa tex ökningar av luktbortfall med tanke på mutationer. Jag säger inte att det har någon direkt betydelse i nuläget dock, ökningen av anmälda luktbortfall kan bero på annat. Vi får se hur det utvecklar sig.
Jag förstår fortfarande inte. Studien, och det du lyfter fram, säger att det finns ett tydligt samband mellan antikroppar och symptom. Dvs om man varit asymptomatisk så är förekomsten av antikroppar mer sällsynt än om personen haft tydliga symptom, tex smakbortfall.
Ingenstans står det något som ens kan antydas till en samband mellan
höga mängder antikroppar och smakbortfall. Det har du vid upprepade tillfällen skrivit som att det vore en självklarhet.
Jag har hört talas om folk som knappt varit sjuka, i princip det enda symtom de haft har varit lukt/smakbortfall. Om det finns ett samband mellan allvarighetsgraden i sjukdomen och mängden antikroppar personen utvecklar, vilket jag tror på, så finns det inget samband mellan mycket antikroppar och explicit lukt/smakbortfall.
Hade du någon annan källa också? Det finns att läsa på många håll säger du. Jag vill verkligen tro dig, men jag är vän av fakta.