2021-06-08, 20:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Forskarna har tagit hänsyn till bland annat ålder, kroppsmasseindex, livsstil och etnicitet, men det kan finnas andra faktorer än kosten som påverkar effekten. Så något säkert orsakssamband till dieten kan inte dras utan fler studier behövs. 70 procent av de undersökta var dessutom män, så slutsatserna för kvinnor är mindre säkra.
Nästan 3 000 läkare och sjuksköterskor i Europa och USA har fyllt i en kostenkät. De som äter vegetariskt har 73 procents minskad risk att bli svårt sjuka i covid-19 visar studien.

Pescetarianer, alltså vegetarianer som också äter fisk, hade 59 procents minskad risk att drabbas av svår covid-19-infektion. Att äta en LCHF-diet med lite kolhydrater och mycket protein verkade däremot inte skydda mot att bli svårt sjuk i covid. Snarare tvärtom, men de resultaten är inte statistiskt säkra.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vegetarisk-kost-verkar-minska-risken-for-svar-covid-19

Det fins länk där till studien också.

Skumt. Då kanske det är något i den vegetariska dieten ändå. Eller frånvaron av något i köttdieten. Vad detta "något" är, bör man sovra fram, och de hade ju även frågat deltagarna om de åt ett stort antal enskilda livsmedel, så det bör gå.

Utan att känna till den relevanta faktorn, så tycker jag dock att man ska avråda människor från att övergå till helvegetarisk kost. För det kräver MYCKET. SÅ många människor får näringsbrist, när de saknar kunskap, tid, pengar för att laga en fullgod vegetarisk kost. De människorna lär bara bli sjukare, om de blir smittade...
Citera
2021-06-08, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha ja faktum är att till och med denna vecka så har våra miljoner ovaccinerade barn suttit i sina trånga klassrum utan adekvat ventilation PLUS att dom flesta gymnasieungdomarna är tillbaka i skolan.

Konstigt att smittan fullständigt rasat ändå när den största smittkällan är intakt.

Jag tror på "tänkpåsommarlovseffekten"
Haha.. tankens magiska kraft map. coronasrpidningen verkar oerhört effektiv. MEN vänta bara, om några veckor, då smittan är helt borta så kommer vi börja se effekterna av att vi snart drar i nödbromsen (då vi i princip står still) och stoppar den stora smittmotorn aka skolan . Skämt åsido, precis som förra året blir det uppenbart att skolans effekt på coronaspridningen är marginell i förhållande till andra faktorer.
Citera
2021-06-08, 20:20
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där stämmer absolut inte. Det är receptorerna för lukt, i näsan, som är skadade. Huruvida smakreceptorerna på tungan också kan skadas vet jag dock inte - någon annan som vet? Mycket av vårt smaksinne är ju beroende av luktsinnet.

Rätta mig om jag har fel, men coronaviruset har väl aldrig hittats i hjärnan?

Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jo det har hittats i hjärnan och man misstänker att det tagit sig in via luktnerven alternativt läckande blodkärl.

https://www.sciencenews.org/article/covid-brain-coronavirus-symptom-stroke-anxiety-depression
Vad COVID19 gör i hjärnan är inte helt klarlagt. Om det t.ex. infekterar nervceller. Vad man har sett är vaskulär påverkan d.v.s. i blodkärlen:
/.../SARS-CoV-2 protein has been found in brain vascular endothelium but not in neurons or glia
https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/2778090
Citera
2021-06-08, 20:22
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jo, fast det var inte så enkelt. Om folk fick springa fritt ute, kunde polisen inte kontrollera att de inte gick hem till varandra, till svartklubbar o.s.v..

Du tycker det här är en rimlig lösning?
Citera
2021-06-08, 20:35
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Det där stämmer absolut inte. Det är receptorerna för lukt, i näsan, som är skadade. Huruvida smakreceptorerna på tungan också kan skadas vet jag dock inte - någon annan som vet? Mycket av vårt smaksinne är ju beroende av luktsinnet.

Rätta mig om jag har fel, men coronaviruset har väl aldrig hittats i hjärnan?

Det var ett ganska långt reportage på SVT nyheter, Aktuellt eller Rapport, där svenska forskare hävdade att luktbulben i hjärnan var skadad på flertal personer med luktbortfall. Viruset antogs ha följt luktnerven upp till luktbulben i hjärnan.

Skadorna påvisades med hjälp av magnetröntgen. Det hävdades att luktbulben, i samband med infektionen, minskat med upp till 20% i storlek.

Referensmaterial för jämförelse fanns för den scanade gruppen.

Det är ett antal månader sedan reportaget sändes.

Edit:
Hittade en relaterad artikel, inklusive en filmsnutt. (tidigare)

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-studie-ska-losa-gatan-om-tappat-luktsinne
Senast redigerad av LeeVan 2021-06-08 kl. 20:54.
Citera
2021-06-08, 20:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Skumt. Då kanske det är något i den vegetariska dieten ändå. Eller frånvaron av något i köttdieten. Vad detta "något" är, bör man sovra fram, och de hade ju även frågat deltagarna om de åt ett stort antal enskilda livsmedel, så det bör gå.

Utan att känna till den relevanta faktorn, så tycker jag dock att man ska avråda människor från att övergå till helvegetarisk kost. För det kräver MYCKET. SÅ många människor får näringsbrist, när de saknar kunskap, tid, pengar för att laga en fullgod vegetarisk kost. De människorna lär bara bli sjukare, om de blir smittade...

Vegansk kost är inte att rekommendera då den saknar viktiga näringsämnen som kroppen behöver. Det är som bäddat för att man ska bli onödigt sjuk i covid.

Tyvärr matas vi dagligen med veganpropaganda och många sväljer tyvärr betet och tror att vegansk mat är den nyttigaste, vilket såklart inte stämmer alls.
Citera
2021-06-08, 20:37
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

I denna texten står det vegetarisk kost och även vegetarisk kost med fisk. Men i utländsk media är även vegans kost inräknad. Jag tror att folk tror att vegetariskt kost är svårare en vad den egentligen är. Det är inte komplicerat att äta vegetariskt över huvud taget men vegan mat kräver att man tillsätter b-12 och att man tänker lite mer.

Redan från början har man pratat om hjärt och kärl sjukdomar som en dålig kombo med covid och vegetarianer har typ inte några eller väldigt sällan sådana problem. Så jag tror att det handlar om det animaliska fettet, det mättade fettet. LCHF-diet nämndes och att det till och med kunde ge svårare covid men det var inte statistiskt säkert. Den kosten innehåller ju ännu mer mättat och animaliskt fett en normal kött diet.

Nej man kanske inte ska gå ut och uppmana allmänhetens att bli vegetarianer men att minska lite på det röda köttet och se till att man äter mer nyttigt vegetabiliskt fett en animaliskt tror jag skulle vara en fördel. Det är ju så att hjärt och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och veganer och vegetarianer löper betydligt mindre risk att drabbas. Min mor är flexitarian och super frisk.
Citera
2021-06-08, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det tar en tid innan vaccinationerna ger avtryck i siffrorna över dödsfall.

Titta på staplarna på CovidStatistik.se. Under lång tid låg dom flesta dödsfallen i ålderskategorin 80 - 89 år. Vecka 16 blev det ålderskategorin 70 - 79 år som hade flest dödsfall. Så förblev det fram till vecka 22, då ålderskategorin 60 - 69 år tog över som gruppen med flest dödsfall.

Vaccinationerna har alltså gjort stor skillnad, men det tar tid för vaccinationerna att ge avtryck. Det är 60 - 69 åringarna som avlider nu, eftersom det ännu inte gått tillräckligt lång tid efter att dom fick sina vaccinationer.

Just nu är det många i kategorin 70 - 79 år som får sina påfyllnadsdoser.

Ok jag är med. Attans va tid det tar. 70-åringar med bara en dos av kanske skitvaccin från Astra.
Min region har bara börjat med 50+. Fan va segt det går.
Citera
2021-06-08, 20:44
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nu är du sådär otydlig och referenslös igen, i vanlig ordning.

Är det du försöker säga att det är antikropparna som orsakar anosmi och att vaccin därför också leder till detta? Är det detta som du implicit försöker hävda?
Nej.

Märkligt hur folk går igång på allt och ingenting i den här tråden.

Jag lämnar referens om någon är intresserad av att diskutera det jag tar upp. När folk visar intresse för att istället diskutera vad de själva hittar på att jag sagt, då struntar jag i det.

Tack åtminstone för att du frågar. Ett steg i rätt riktning.
Citera
2021-06-08, 20:46
Medlem
Citat:

Jag är flexitarian dvs jag äter kött om jag blir bjuden eller om det inte finns alternativ.
Jag vet inte om det är något fel på köttets näringsvärde kontra vego. Men man ska veta att djuren medicineras som den värsta pillerknapraren med svår abstinens.
Dessa konstiga preparat är förmodligen inte bra att äta.
Citera
2021-06-08, 20:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
I denna texten står det vegetarisk kost och även vegetarisk kost med fisk. Men i utländsk media är även vegans kost inräknad. Jag tror att folk tror att vegetariskt kost är svårare en vad den egentligen är. Det är inte komplicerat att äta vegetariskt över huvud taget men vegan mat kräver att man tillsätter b-12 och att man tänker lite mer.
Jag tror inte vegansk kost är att rekommendera till någon egentligen. Att behöva äta kosttillskott är inte en bra lösning. Bra kost ska innehålla allt vad kroppen behöver. Ser man på de som lever längst på jorden så äter inga av dessa människor vegansk kost. Det är lite av varje som gäller utan överdrifter. Och som av en händelse klarar de av covid utan några större problem.

Citat:
Redan från början har man pratat om hjärt och kärl sjukdomar som en dålig kombo med covid och vegetarianer har typ inte några eller väldigt sällan sådana problem. Så jag tror att det handlar om det animaliska fettet, det mättade fettet. LCHF-diet nämndes och att det till och med kunde ge svårare covid men det var inte statistiskt säkert. Den kosten innehåller ju ännu mer mättat och animaliskt fett en normal kött diet.
Jag tror tyvärr att många har en dålig bild av LCHF och att det innebär att man vräker i sig absurda mängder smör och grädde etc. Det behöver det inte alls innebära. Tvärtom är det mycket svårt att överäta fett. Och äter man fet mat blir man på totalen mättare och äter alltså mindre kalorimässigt. Själv kör jag aldrig med lågfettsprodukter, men inte fan blir jag fet för den sakens skull. Man blir inte fet av fett. Det man blir fet av är socker och flytande kalorier. Och det fett som bildas i kroppen av sockret är det farligaste fettet av alla och sätter sig på magen.

Citat:
Nej man kanske inte ska gå ut och uppmana allmänhetens att bli vegetarianer men att minska lite på det röda köttet och se till att man äter mer nyttigt vegetabiliskt fett en animaliskt tror jag skulle vara en fördel. Det är ju så att hjärt och kärlsjukdomar är den vanligaste dödsorsaken i Sverige och veganer och vegetarianer löper betydligt mindre risk att drabbas. Min mor är flexitarian och super frisk.
Lagom är bäst. Att ta bort alla animalier är inte så bra då det blir en kost som klipper bort viktiga näringsämnen. Sedan ska man absolut äta mer grönsaker och mindre kött. Men utesluta det helt är bara idiotiskt.
Citera
2021-06-08, 20:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag frågade; vad baserar du det på?
För en som inte är autistisk så är det en källförfrågan.

Du svarade; studier
En normal person hade som minimum skrivit ut titeln och författaren av studien. Om den finns tillgänglig online så länkar man till den.

Men det är oklart vad du ens försöker säga. Är det:

1. Det finns ett samband mellan lukt/smakbortfall och antikroppar. Sambandet är att de som har bortfall har också antikroppar.

2. Det finns ett samband mellan antikroppar och lukt/smakbortfall. Mycket antikroppar orsakar bortfall.

Eftersom du skrev "mycket antikroppar innebär ökad chans [sic!] för luktbortfall" är min tolkning att antikroppar enligt dig orsakar bortfallet. Då är jag jätteintresserad av källan, eftersom det ju tydligen inte är din egen slutsats.

Om du istället menar 1. så är vi helt överens och behöver inte fortsätta diskussionen.
Inte alla som har antikroppar har luktbortfall, men luktbortfall tyder på hög mängd antikroppar.
Det var därför jag blev intresserad då det tycktes vara ett vanligt symtom bland unga vuxna.

Jag vet redan att det är så här, så varför tror du att jag skulle vara intresserad av att diskutera just det med dig? Du vill ju, som du själv också skriver, endast diskutera ifall du "inte är överens". Få saker tycks mig vara gråare än en sådan "debatt" som du vill ha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in