2021-06-02, 11:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Korkenzieher
Sjuk är rätt ospecifikt, menar du att han känner sig lite krasslig "bara"?

Immunförsvarets reaktion i sig dvs det som ger de vanligaste biverkningarna av vaccination (trötthet, huvudvärk, sjukdomskänsla etc) är inte smittsamma nej.

Det är ju liksom poängen med vaccin, att skyddas mot sjukdomen utan att faktiskt smittas. Var han inte smittad innan vaccination är han det inte nu heller och kan inte gärna smitta någon annan.

Sjuk är väl fel ord. Frossa och hängig
Citera
2021-06-02, 11:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Preci så är det. Se receptorn som låset och spiken som nyckeln; Förändras nyckeln allt för mycket kommer den inte att passa i låset, dvs receptorn.

Och alternativa vägar in i våra celler finns inte för ett litet virus? I så fall förstår jag varför så många vaccintillverkare har targeted just spikproteinet.
Citera
2021-06-02, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det här är helt fel resonemang som behöver nyanseras. Covid är absolut farligt för vissa, men för de allra flesta är det helt ofarligt.

Riskgrupper behöver vaccineras absolut, men alla behöver inte det. Många har redan fått covid och har nu troligtvis ett mkt gediget skydd inför framtiden.

Eftersom jag redan haft covid så vet jag att mitt immunförsvar fungerar, så varför ska jag då vaccinera mig?

Och varför svälja all vaccinpropaganda med hull och hår?

Varför svälja all vaccinalarmism med hull och hår?

Poängen med vaccineringen är att få ner smittspridningen på en sådan nivå att vi kan öppna upp samhället igen.
Citera
2021-06-02, 11:18
Medlem
Surtrutens avatar
Coronasmittan ökar på de Grekiska semesteröarna.
https://omni.se/a/KyogV6

Vad har gått fel?
Citera
2021-06-02, 11:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varför svälja all vaccinalarmism med hull och hår?
Det gör jag inte. Jag tror personligen att vaccinet är jättebra för de som behöver det. Men alla behöver inte vaccineras.

Citat:
Poängen med vaccineringen är att få ner smittspridningen på en sådan nivå att vi kan öppna upp samhället igen.

Smittspridning i sig är inget problem så länge unga och friska smittas. Barn tjänar på att smittas så tidigt som möjligt när det är ett helt ofarligt virus. Det kommer deras immunförsvar att tjäna på inför framtiden.

Tänk dig då hur det går för barnen där man satsat på att man ska "skydda" barnen med munskydd och stängda skolor. Det är rent vanvettigt om du frågar mig.
Citera
2021-06-02, 11:20
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ja oavsett vad är jag inte intresserad av något vaccin för egen del eftersom jag tror på konspirationsteorin om mitt eget immunförsvar. Det fungerade alldeles toppen om jag får säga det själv.

Varför ta en medicinsk behandling jag inte ens behöver?

Säg det när du ligger på IVA med respirator. En bekant till mig dog för tre veckor sedan, 40 år. Vaccination skulle antagligen räddat hennes liv. Sug på den du...
Citera
2021-06-02, 11:21
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har inte hängt med så mycket i coronanyheterna på sista tiden. Har vi denna besten i Sverige?

Invånarna i Melbourne får leva med skärpta restriktioner i ytterligare en vecka, till följd av ett coronavirusutbrott.

Myndigheterna i staden med fem miljoner invånare hade planerat att öppna Melbourne igen under natten mot torsdagen. Nu tvingas de tänka om på grund av ett utbrott av den virusvariant som först upptäcktes i Indien och som de kallar för "en rejäl best". I enlighet med Världshälsoorganisationens nya sätt att beteckna olika virusvarianter efter bokstäverna i det grekiska alfabetet kallas denna variant för Kappa.

– Vi måste stoppa detta helt och hållet, annars kommer människor att dö, säger delstaten Victorias tillförordnade premiärminister James Merlino.

Han beskriver virusvarianten som "snabbare och mer smittsam än vad vi sett någonsin tidigare".

Australien har kunnat hålla smittspridningen på en mycket låg nivå under pandemin. Utbrottet i Melbourne handlar i nuläget om 60 konstaterade fall.

Australien har hittills drygt 30 000 bekräftade fall av covid-19 och drygt 900 personer har dött med sjukdomen, enligt Johns Hopkins sammanställning.

(TT)
Vi har ju valt att inte ha så mycket koll på varianterna här. Jag vet att jag tjatar lite om det men det stör mig. I April slutade Fohm göra snabba test ( typnings-PCR) som gav svar bara på någon dag vilken mutation det rörde sig om. Nu kör vi ju bara helgenomekvenseringar. Vilket gör att vi bara vet vilka mutationer vi har just nu fram till vecka 14. 15, 16 och 17 kan man också se men de är ofullständiga. Dessa helgenomekvenseringar tar minst två veckor att analysera och få svar på. Jag har läst att de ibland kan ta upp til en månad.

Så vem vet vad för slags mutationer vi har nu.

Det har lyffts fram att det kan finnas en poäng i att veta vilken mutation som sprids. Kanske man vill lägga lite mer krut på att få bukt på smittspridningen om det är den från Vietnam t.ex.

Jag gillar Fohm kommentar på frågan om inte två veckor var lite väl lång tid då.
"-Allt beror ju på vad man tycker är tid."

https://sverigesradio.se/artikel/folkhalsomyndigheten-slutat-med-snabbkoll-av-coronatester
Från 18 maj

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/sars-cov-2-virusvarianter-av-sarskild-betydelse/
Fohms statistik om SARS-CoV-2 virusvarianter av särskild betydelse uppdaterad 27 maj.

Du kanske tycker att jag upprepar saker du redan har grym koll på, så fall får du ursäkta. Men jag tog tillfället i akt att gnälla lite över att vi har så dålig koll på virus mutationer.

B.1.617.1, kappa står inte med på Fohm sida. Kanske den hamnat under övrigt? Men vi har ju Delta, B.1.617.2, den andra Indiska understammen.
Citera
2021-06-02, 11:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Säg det när du ligger på IVA med respirator. En bekant till mig dog för tre veckor sedan, 40 år. Vaccination skulle antagligen räddat hennes liv. Sug på den du...

Är det mitt ansvar menar du? Det är inte särskilt många i den åldern utan bakomliggande sjukdomar som dött med covid. Luktar också körsbärsplockeri.

Jag hade covid för ett år sedan och det var borta på en vecka. Inget speciellt tycker jag som haft lunginflammation i min barndom.
Citera
2021-06-02, 11:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Jag brukar se smittspridning som en kedja. Även om det finns tusen länkar som är jättestarka så är det den länk vi bryter som är den mest betydelsefulla länken. Det kan vara en skola eller en lokal där många samlas.
Smittspridningen kan ske varsomhelst men det gäller att bryta kedjan.

Du har exakt rätt syn på det hela. Men väldigt många förstår ju inte det, eller vill inte förstå.
Man kan mötas av argument som varför ska vi stänga skolorna. Den mesta smittspridningen sker ju i hemmen. Är det då verkligen ingen som ägnar en tanke åt hur smittan letar sig in i hemmen??
Citera
2021-06-02, 11:27
Medlem
Citat:
Det gör jag inte. Jag tror personligen att vaccinet är jättebra för de som behöver det. Men alla behöver inte vaccineras.

Smittspridning i sig är inget problem så länge unga och friska smittas. Barn tjänar på att smittas så tidigt som möjligt när det är ett helt ofarligt virus. Det kommer deras immunförsvar att tjäna på inför framtiden.

Tänk dig då hur det går för barnen där man satsat på att man ska "skydda" barnen med munskydd och stängda skolor. Det är rent vanvettigt om du frågar mig.

Intressant att du är helt säker på att unga och friskas immunförsvar tjänar på att smittas av Covid. Du har löst pandemin. Grattis!
Citera
2021-06-02, 11:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Intressant att du är helt säker på att unga och friskas immunförsvar tjänar på att smittas av Covid. Du har löst pandemin. Grattis!

Ja det är klart att det är så. Den här synen att man ska "skydda" barn är helt absurd. Barn ska utsättas för virus och bakterier. Att ha för rent omkring sig är heller inte bra för barn då de har lättare att utveckla allergier då.

Barn ska inte skyddas. Barn ska vara barn och leva som vanligt och självklart vara i skolan och syssla med fritidsaktiviteter och lek.
Citera
2021-06-02, 11:31
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Är det mitt ansvar menar du? Det är inte särskilt många i den åldern utan bakomliggande sjukdomar som dött med covid. Luktar också körsbärsplockeri.

Jag hade covid för ett år sedan och det var borta på en vecka. Inget speciellt tycker jag som haft lunginflammation i min barndom.

För mig är det inte körsbär. En nära vän, en livskamrat som över en natt försvann ur mitt liv. Du förstår inte. Kul att du klarat dig så bra, min vän gjorde det inte. Livet kommer aldrig bli sig likt. Ett vaccin skulle förmodligen räddat hennes liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in