2021-06-08, 14:54
Medlem
Det finnes nyanser i benektning også:

Etterforsker: Du har slettet to anrop fra telefonen din?
TH: Nei, det har jeg ikke gjort.
Etterforsker: Så da sier du at du ikke ringte disse anropene?
TH: Ja, jeg kan jo ikke ha ringt, for jeg har ikke sletta noe.

Litt annerledes enn å si: Jeg ringte aldri på det tidspunktet.
Citera
2021-06-08, 14:57
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lorentsen
Det er flaut å være så dårlig i svensk som jeg er, på et svensk diskusjonsforum.

Mener du at TH lyver med vilje, for å ikke fremstå som ufeilbar?

Er det ikke fare for at det kan virke mot sin hensikt? At han på grunn av sine løgner, havner i politiets søkelys.

Akkurat nemlig sådant.
Citera
2021-06-08, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Akkurat nemlig sådant.

Jag förstår. Det blir en avansert form for villeding, men det gjør jo også at det passer godt inn i politiets teori.
Citera
2021-06-08, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katastrofetanken
Det finnes nyanser i benektning også:

Etterforsker: Du har slettet to anrop fra telefonen din?
TH: Nei, det har jeg ikke gjort.
Etterforsker: Så da sier du at du ikke ringte disse anropene?
TH: Ja, jeg kan jo ikke ha ringt, for jeg har ikke sletta noe.

Litt annerledes enn å si: Jeg ringte aldri på det tidspunktet.

Men det blir jo litt annerledes når TH også begrunner hvorfor han ikke gjorde anropene kl. 10:06 og 10:07.

TH har blant annet begrunnet det med at han ble forhindret i å ringe på det tidspunktet.

Han har vist til at han satt i et møte akkurat på den tiden. Avtalen om å ringe kl 10 måtte utsettes. TH har gått enda lenger; han har forklart at det at han ikke ringte hjem rundt kl 10, også forklarer SMSen fra AE om at hytteturen var utsatt.

Den delen av forklaringen kan selvsagt ikke stemme da SMSen ble sendt fra AEs mobil i 9-tiden, like etter at TH skal ha forlatt S4.
Citera
2021-06-08, 15:24
Medlem
Jeg tror Tom Hagen bevisst lyver om oppringingene 10:06 og 10:07. Med hensikt å forsterke og befeste inntrykket av at han er "teknologisk tilbakestående". Tror det var det uttrykket han brukte selv.

Han skjønner jo at anropene er loggførte. Så har han tenkt at det er ufarlig å lyve om disse anropene. Han kan alltids bare si at han ikke husker de.

Men politiet er ikke tapt bak en vogn de heller. De bruker sin mediestrategi og slipper info om at siste bevegelse på AEs mobil skjedde på nøyaktig samme tidspunkt som THs 10:07-anrop.

Jeg tror dette satte TH sjakk matt. Jeg tror TH vet at mobilen ikke har vært i bevegelse etter at han dro hjemmefra litt over ni. Kanskje seks minutter over ni. Hvis han tok snarveien ned gangveien, og sparte noen få minutter, rakk han vel frem til Futurum ca 09:10 - 09:15.

Politiets mediestrategi gjør løgnene om 10:06 og 10:07-anropene mer mistenkelige. Dette ble ubehagelig for TH, og han blir veldig usikker og tør derfor ikke lenger å møte til avhør hos politiet.
Citera
2021-06-08, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Men det blir jo litt annerledes når TH også begrunner hvorfor han ikke gjorde anropene kl. 10:06 og 10:07.

TH har blant annet begrunnet det med at han ble forhindret i å ringe på det tidspunktet.

Han har vist til at han satt i et møte akkurat på den tiden. Avtalen om å ringe kl 10 måtte utsettes. TH har gått enda lenger; han har forklart at det at han ikke ringte hjem rundt kl 10, også forklarer SMSen fra AE om at hytteturen var utsatt.

Den delen av forklaringen kan selvsagt ikke stemme da SMSen ble sendt fra AEs mobil i 9-tiden, like etter at TH skal ha forlatt S4.

Oisann.

Det er snart bare lommeringing som kan forklare de anropene.

Eller, hadde han ikke mobilen i nærheten under møtet? Prøver han å fremstille det som om noen andre har foretatt oppringingene fra hans telefon.

Å prøve å forstå hva TH kan ha tenkt og ment med disse mest sannsynlig meningsløse løgnene. Er som å vasse i synkemyr. Man blir bare mer og mer utmattet før man til slutt synker ned i mørket.

Jeg tror ikke det er sunt å forsøke å finne mening i meningsløsheten. Iallfall ikke for meg.
Citera
2021-06-08, 15:33
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Jeg tror dette satte TH sjakk matt. Jeg tror TH vet at mobilen ikke har vært i bevegelse etter at han dro hjemmefra litt over ni. Kanskje seks minutter over ni. Hvis han tok snarveien ned gangveien, og sparte noen få minutter, rakk han vel frem til Futurum ca 09:10 - 09:15.

Jfr. google maps ville han brukt 8 minutter om han tok den vanlige ruta, mot 4 minutter
hvis han tok snarveien.
Citera
2021-06-08, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Jfr. google maps ville han brukt 8 minutter om han tok den vanlige ruta, mot 4 minutter
hvis han tok snarveien.

Han kjørte nok snarveien. Det er sikker derfor han "ikke husker" hvilken vei han kjørte.
Citera
2021-06-08, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jayce
Dette er hverken synsing eller påstander, så der tar du feil. TH har selv forklart at han ikke ringte til AE så tidlig som kl. 10:06 og 10:07. Men så har han forklart en del ting som ikke stemmer. Dette er informasjon fra avhør av TH, som bl.a. kommer frem i den nye boken.
Det er noe som ikke stemmer med anropene. Telefonen legges i ro på bordet i samme minutt som ths telefon ringer til aehs telefon. Var han redd for eget alibi om han bekrefter selv å ha ringt disse samtalene. Th hadde ikke kontroll med vitneobservasjoner, kamera etc og ville ha ryggdekning. Begynner igjen å tenkte tanken om at th ikke ringte selv.
Citera
2021-06-08, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OleStoltenberg
For meg er kidnappings brevet et bevis på at GM vet at TH er i kontakt med RU som kan hjelpe ham med å forstå innholdet i brevet.

Hva hadde skjedd om politiet ikke hadde kontaktet GM ? Hadde ikke da GM sett seg tvunget til å kontakte TH på en annen måte ?

Og når vi nå ser hvordan internasjonalt politi lurte hundrevis av sånne som GM. Hvorfor fant ikke politiet på en måte å lure GM, istedet for å straks ta kontakt med ham på den måten han ville at TH skulle gjøre ?
Th var interessert i kryptovaluta og ville satset på dette om han var yngre. Tilfeldigvis ble kona kidnappet med løsepenger i nettopp kryptovaluta. Th var særlig opptatt av kjeltringsvaluta som ble satt i forbindelse med kidnapping. Kona var på flyttefot og notatet sier han må gjøre noe mht beskyttelse av egne penger og sosiale forhold. Kona fordufter og th nekter å betale og kidnapper vil ikke ha penger. Hva er oddsen for slike tilfeldige sammentreff.
Citera
2021-06-08, 16:26
Medlem
Citat:
Jeg tror Tom Hagen bevisst lyver om oppringingene 10:06 og 10:07. Med hensikt å forsterke og befeste inntrykket av at han er "teknologisk tilbakestående". Tror det var det uttrykket han brukte selv.

Han skjønner jo at anropene er loggførte. Så har han tenkt at det er ufarlig å lyve om disse anropene. Han kan alltids bare si at han ikke husker de.

Men politiet er ikke tapt bak en vogn de heller. De bruker sin mediestrategi og slipper info om at siste bevegelse på AEs mobil skjedde på nøyaktig samme tidspunkt som THs 10:07-anrop.

Politiets mediestrategi gjør løgnene om 10:06 og 10:07-anropene mer mistenkelige. Dette ble ubehagelig for TH, og han blir veldig usikker og tør derfor ikke lenger å møte til avhør hos politiet.
hvem ringte og tekstet 9.14.
Citera
2021-06-08, 16:29
Medlem
Citat:
Han kjørte nok snarveien. Det er sikker derfor han "ikke husker" hvilken vei han kjørte.
da måtte han møtt bilen til de angivelige gm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in