Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det var så det inte var. Om man inte åt kött så minskade risken för svår covid med 73%. Kanske du kan dra till med att det inte är en fördel att utesluta kött om man är kvinna. För studien byggdes nästan bara på män.
70 procent av de undersökta var dessutom män, så slutsatserna för kvinnor är mindre säkra.
Jag har väldigt svårt att tro att det är köttet som är boven här. Tvärtom är kött det som gjort människan stark, längre och mer intelligent. Kött får oproportionellt mycket kritik och här är en nyansering kring köttets kvalitet nödvändig.
Äter du en Carnivore-diet blir du knappast överviktig. Tvärtom blir du mätt och kommer inte att överäta. Det är i stort sett omöjligt att överäta kött.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Pratar vi om studien nu eller generellt. Jag tror att det finns många som även äter kött och nyttigt. Sedan är inte kalorier i sig själv farliga. Frön innehåller massvis av kalorier men är supper nyttigt.
Det är sant. Man ska inte vara rädd för kalorier i sig då olika livsmedel tar olika vägar i kroppen. Det man absolut inte ska äta är socker och hälla i sig flytande kalorier. Det är fruktansvärt lätt att det överdoseras.
Man kan ana att dessa män druckit sig en och annan pilser = flytande kalorier. Men det har ju inget med köttet att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jaha, i vilken debatt är det så. Det är ju solklart att studien visar på att kött inte är en fördel ur covid synpunkt. Det skulle vara intressant om de visade hur drabbad man är om man bara äter kött vid enstaka tillfällen. Det kanske inte påverkar mycket alls.
Ja det är väl bara att kolla dig omkring på sociala medier i sverige och utomlands. Enkätstudier är problematiska och inte särskilt tillförlitliga i forskarvärlden.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Om man nu kör kött och grönsaker med lite kolhydrater (LCHF). Får man i sig mycket animaliskt fett och lite stärkelser. Det måste ju vara rena döden för tarmarna efter några år på en sådan diet?
Det tror jag knappast. De som kör LCHF underviker övervikt och behöver inte äta lika ofta som personer som går på kolhydrater och lågfettskost exempelvis = sparade kalorier.
LCHF är lik den kost människan åt från början innan hen blev överviktig.