2021-06-08, 13:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Att vara vegan är en extremt dålig idé nu när det råder pandemi.
Det var så det inte var. Om man inte åt kött så minskade risken för svår covid med 73%. Kanske du kan dra till med att det inte är en fördel att utesluta kött om man är kvinna. För studien byggdes nästan bara på män.
70 procent av de undersökta var dessutom män, så slutsatserna för kvinnor är mindre säkra.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vegetarisk-kost-verkar-minska-risken-for-svar-covid-19

Citat:
De som äter kött vräker i sig mängder av annat onyttigt, ofta dåliga fetter och kolhydrater/socker. Och där kommer merparten av kalorierna ifrån. Kött har inte så farligt med kalorier i förhållande till mättnaden det ger i sig.
Pratar vi om studien nu eller generellt. Jag tror att det finns många som även äter kött och nyttigt. Sedan är inte kalorier i sig själv farliga. Frön innehåller massvis av kalorier men är supper nyttigt.

Citat:
Problemet är att det inte går att ha en nyanserad debatt om köttätande. Det är på eller av. Antingen ska man äta kött eller inte alls. Jag tror absolut att man bör minska på mängden dåligt kött, men framförallt på all onyttiga tillbehör runt köttet
Jaha, i vilken debatt är det så. Det är ju solklart att studien visar på att kött inte är en fördel ur covid synpunkt. Det skulle vara intressant om de visade hur drabbad man är om man bara äter kött vid enstaka tillfällen. Det kanske inte påverkar mycket alls.

Om man nu kör kött och grönsaker med lite kolhydrater (LCHF). Får man i sig mycket animaliskt fett och lite stärkelser. Det måste ju vara rena döden för tarmarna efter några år på en sådan diet?
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-08 kl. 13:20.
Citera
2021-06-08, 13:24
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
du var mig en ryggradslös varelse, stå för vad du säger.
Först säger du att alla är korrupta och inkompetenta. Backa och läs mellan raderna på vad du påstår.
En svensk överläkare på IVA tex som haft tjock med covid-patienter i över ett år har såklart testat mängder med behandlingar och preparat (tex kortison) och dom har blivit betydligt bättre med tiden.
Dom har såklart koll på Ivertmectin osv och om det nu fungerar och det finns bra forskning så säger faktiskt du att dom medvetet felbehandlar.
Sen förtydligar jag vad det du påstår betyder i praktiken dvs att det finns en jättebra behandling som vi borde veta om men ignorerar.

Nej jag skriver klart och tydligt INTE att alla är korrupta och inkompetenta utan att systemet är korrupt. Vi är alla en del av systemet vare sig vi gillar det eller inte. Vi kan påverka väldigt lite, ex. MÅSTE svenska läkare rätta sig efter vad Läkemedelsverket tycker.

Ex. FÖRBJÖD Läkemedelsverket att HCQ skrevs ut av några andra än hematologer i april 2020. Varför då tror du? Notera att det varit fritt fram i alla år för svenska läkare att skriva ut det tidigare.
Senast redigerad av Melange5738 2021-06-08 kl. 13:26.
Citera
2021-06-08, 13:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det var så det inte var. Om man inte åt kött så minskade risken för svår covid med 73%. Kanske du kan dra till med att det inte är en fördel att utesluta kött om man är kvinna. För studien byggdes nästan bara på män.
70 procent av de undersökta var dessutom män, så slutsatserna för kvinnor är mindre säkra.
Jag har väldigt svårt att tro att det är köttet som är boven här. Tvärtom är kött det som gjort människan stark, längre och mer intelligent. Kött får oproportionellt mycket kritik och här är en nyansering kring köttets kvalitet nödvändig.

Äter du en Carnivore-diet blir du knappast överviktig. Tvärtom blir du mätt och kommer inte att överäta. Det är i stort sett omöjligt att överäta kött.

Citat:
Pratar vi om studien nu eller generellt. Jag tror att det finns många som även äter kött och nyttigt. Sedan är inte kalorier i sig själv farliga. Frön innehåller massvis av kalorier men är supper nyttigt.
Det är sant. Man ska inte vara rädd för kalorier i sig då olika livsmedel tar olika vägar i kroppen. Det man absolut inte ska äta är socker och hälla i sig flytande kalorier. Det är fruktansvärt lätt att det överdoseras.
Man kan ana att dessa män druckit sig en och annan pilser = flytande kalorier. Men det har ju inget med köttet att göra.

Citat:
Jaha, i vilken debatt är det så. Det är ju solklart att studien visar på att kött inte är en fördel ur covid synpunkt. Det skulle vara intressant om de visade hur drabbad man är om man bara äter kött vid enstaka tillfällen. Det kanske inte påverkar mycket alls.
Ja det är väl bara att kolla dig omkring på sociala medier i sverige och utomlands. Enkätstudier är problematiska och inte särskilt tillförlitliga i forskarvärlden.

Citat:
Om man nu kör kött och grönsaker med lite kolhydrater (LCHF). Får man i sig mycket animaliskt fett och lite stärkelser. Det måste ju vara rena döden för tarmarna efter några år på en sådan diet?
Det tror jag knappast. De som kör LCHF underviker övervikt och behöver inte äta lika ofta som personer som går på kolhydrater och lågfettskost exempelvis = sparade kalorier.

LCHF är lik den kost människan åt från början innan hen blev överviktig.
Citera
2021-06-08, 13:32
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Jag har väldigt svårt att tro att det är köttet som är boven här. Tvärtom är kött det som gjort människan stark, längre och mer intelligent.

Jag fetade i din text.
Jag lämnar detta nu. Det är helt otroligt att du skriver så, den nivån du för diskussionen på är liksom inte bara låg utan skrattretande. Längre och mer intelligenta av kött?
Citera
2021-06-08, 13:34
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Nu är det inte jag dom tror att hela västvärldens läkar och forskarkår plus kontrollorgan är inkompetenta, lata, lättduperade, och i vissa fall mordiska.

Det är andra i tråden som får stå för den åsikten, jag försöker bara förstå deras spännande konspirationsteori.

Fråga dom som faktiskt står för den åsikten.

Du måste ha missförstått mitt inlägg. Jag gjorde en jämförelse med tobaksfrågan där ju ekonomiska särintressen under lång tid lyckades förleda både allmänhet och läkarkår och där hälsoaspekterna tonades ned å det grövsta.

En vanlig läkare läser och utgår ifrån det allmänt vedertagna inom skrået och följer du kedjan kommer du i de flesta fall hamna i en begränsad grupp. Den gruppen kan vara kompetent, god, etisk, moralisk och alldeles, alldeles underbar men den kan ju även vara det motsatta.
Citera
2021-06-08, 13:35
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag fetade i din text.
Jag lämnar detta nu. Det är helt otroligt att du skriver så, den nivån du för diskussionen på är liksom inte bara låg utan skrattretande. Längre och mer intelligenta av kött?

Jag sitter inte och hittar på. Du har köttet att tacka att du sitter här och skriver.

Och så kommer somliga och påstår att vi inte ska äta kött överhuvudtaget.. Det är fanimej hål i huvudet. Vad har hänt med folk?

https://www.vetenskaphalsa.se/kottatande-bakom-manniskans-spridning-over-jorden/
Senast redigerad av kurt-sune 2021-06-08 kl. 13:37.
Citera
2021-06-08, 13:45
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej jag skriver klart och tydligt INTE att alla är korrupta och inkompetenta utan att systemet är korrupt. Vi är alla en del av systemet vare sig vi gillar det eller inte. Vi kan påverka väldigt lite, ex. MÅSTE svenska läkare rätta sig efter vad Läkemedelsverket tycker.

Ex. FÖRBJÖD Läkemedelsverket att HCQ skrevs ut av några andra än hematologer i april 2020. Varför då tror du? Notera att det varit fritt fram i alla år för svenska läkare att skriva ut det tidigare.

Vi kommer inte längre, om du tror alla svenska läkare är en dum skock får som inte opponerar sig mot att inte få behandla på bästa sätt så tro det.
Som sagt fortsätt i konspirationsdelen.
Citera
2021-06-08, 13:46
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Jag sitter inte och hittar på. Du har köttet att tacka att du sitter här och skriver.

Och så kommer somliga och påstår att vi inte ska äta kött överhuvudtaget.. Det är fanimej hål i huvudet. Vad har hänt med folk?

https://www.vetenskaphalsa.se/kottatande-bakom-manniskans-spridning-over-jorden/

OT, du blandar ihop korrelation och kausalitet. Det stämmer att köttätandet hänger ihop med att vi blev större och smartare men det är bara en länk i kedjan. Ex. var det antagligen också då vi började experimentera med psilocybinsvamp som växte på djurspillningar och det hade antagligen en betydligt större effekt på vår cerebrala utveckling än köttätandet i sig.
Citera
2021-06-08, 13:47
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Vi kommer inte längre, om du tror alla svenska läkare är en dum skock får som inte opponerar sig mot att inte få behandla på bästa sätt så tro det.

Nej, jag skriver att de inte får gå emot Läkemedelsverket, är det svårt att fatta? Vad tror du förklaringen är till att HCQ förbjöds att skrivas ut av läkare i april 2020 när det varit tillåtet i decennier innan?
Citera
2021-06-08, 13:49
Medlem
sebertos avatar
Citat:
Hur gammal är du? Hur naiv är du? Hur många läkare känner du? Så oerfaren, så naiv men krya på dig och väx upp fort för det kommer du behöva framgent.
Citera
2021-06-08, 13:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
OT, du blandar ihop korrelation och kausalitet. Det stämmer att köttätandet hänger ihop med att vi blev större och smartare men det är bara en länk i kedjan. Ex. var det antagligen också då vi började experimentera med psilocybinsvamp som växte på djurspillningar och det hade antagligen en betydligt större effekt på vår cerebrala utveckling än köttätandet i sig.

ja fast vi tog oss ju dit på något sätt. Hur hade det gått utan att vi åt kött? Jag tycker bara att antiköttkampanjen har gått över styr. Folk klarar inte av en nyanserad bild och luras i att vi inte ska äta kött överhuvudtaget.

Livsmedelsindustrin tackar och tar emot. Veganmat kan man tjäna storkovan på och den är mycket sämre än äkta mat på riktiga råvaror.

För mig är det helt obegripligt hur folk kan gå och handla fake kött, istället för den riktiga råvaran. Det vore bra om folk läste och förstod vad det står på innehållsförteckningen.

Vegantrenden som sprider sig över världen är riktigt dåligt tajmad i dessa tider.
Citera
2021-06-08, 14:01
Medlem
Dos 1 : 48,5%
Dos 2 (Färdigvaccinerade) : 22,8%
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in