Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Soja böner föder man främst upp köttdjur på. Det är liksom inte vegetarianerna som står för miljöförstöringen.
Djur ska inte äta soja. De ska äta sin naturliga föda. Dvs gräs.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Jag har inget imot att du äter kött. Så länge du inte gör det mer en 3 gånger i vecka, gör du det mer en så går det även ut över mig. Kan du hålla dig till dessa 3 gånger i veckan är det ingen som kan gnälla över att ditt köttätande förstör miljön. Men nu är vi utanför ämnet.
Här behöver det också nyanseras. Allt kött är inte per definition dåligt för miljön. Djur som betar och äter gräs sliter inte på miljön på samma sätt som djur som äter diverse foder.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Ämnet är att det ser ut som en fördel att äta mindre kött, då man inte lika lätt får en allvarlig covid infektion om man gör det.
Ja fast det betyder inte att man inte ska äta kött alls.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Vi behöver nog mer studier för att kunna slå fast att det är så. Men det är ett faktum att många av de som blir alvarligt sjuka har hjärt och kärlsjukdomar (det är också den vanligaste dödsorsaken i Sverige) och det finns en stark koppling mellan hjärt och kärlsjukdomar och animaliskt mättat fett och rött kött.
Fast det här beror inte på köttet främst. Folk äter inte bara kött.. Gå ut en grillafton och försök hitta någon som bara äter kött. Det kommer inte att hända.
De som äter kött vräker i sig mängder av annat onyttigt, ofta dåliga fetter och kolhydrater/socker. Och där kommer merparten av kalorierna ifrån. Kött har inte så farligt med kalorier i förhållande till mättnaden det ger i sig.
Citat:
Ursprungligen postat av
virvelbagg
Det är många i världen som äter för mycket rött kött och animaliskt fett. Men köttätandet är en infekterad fråga, det märker man redan i klimat diskussionen.
Problemet är att det inte går att ha en nyanserad debatt om köttätande. Det är på eller av. Antingen ska man äta kött eller inte alls. Jag tror absolut att man bör minska på mängden dåligt kött, men framförallt på all onyttiga tillbehör runt köttet.