2021-06-08, 12:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Fast om frågan är ”äter du kött ja/nej” så är det ju lätt att svara på utan att uppskatta om man äter nyttigt eller onyttigt.
Problemet är att det säger ingenting om köttets kvalitet eller om personen ifråga äter annat onyttigt ihop med köttet.

Citat:
Där de som svarade ”nej” på den frågan minskade risken för allvarlig covid med rätt jävla mycket.
Det behöver inte alls bero på att hen inte åt kött. Personer som är vegeteraner är generellt mer hälsomedvetna än köttätare i gemen är min gissning. Men det finns även hälsointresserade köttätare också som lever mycket hälsosamt. Men i jämförelse med veganer och vegeterianer är de förstås ganska få.

Citat:
Ja, självskattningsstudier är knepiga, men ja/nej-frågor är det inte.
Den här studien har fått mycket kritik och det med all rätt. Enkätstudier är lika med skräpstudier och ska tolkas med extrem försiktighet.

Citat:
Risken att överskatta ens nyttighet är, gissningsvis, lika stor oavsett vilken grupp du tillhör. Det problemet har du ju inte här.
Problemet är att du inte kan veta exakt vad folk egentligen äter. Det kräver mycket djupare analyser än att kryssa ja eller nej på om man äter kött.

Citat:
Jag tycker vi lämnar diskussionen eller vad vi ska kalla det, monologen kanske?, om kött är essentiellt eller ej då det liksom inte har med saken att göra.
Jag tror att det bäst att äta varierat och då ingår animalier. Fisk ska man definitivt inte missa och helst ska den vara vildfångad om det går att få tag på.

Citat:
Bara av nyfikenhet, eftersom du nämner det flera gånger, så undrar jag vad du syftar på med bra respektive dåligt kött? Är det typ korv och andra processade produkter du syftar på eller?
Ekologiskt närproducerat och från gräsbetande djur skulle jag föredra. Jag betalar gärna för det. Äter inga större mängder heller.
Citera
2021-06-08, 12:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Fast om frågan är ”äter du kött ja/nej” så är det ju lätt att svara på utan att uppskatta om man äter nyttigt eller onyttigt. Där de som svarade ”nej” på den frågan minskade risken för allvarlig covid med rätt jävla mycket. Ja, självskattningsstudier är knepiga, men ja/nej-frågor är det inte. Risken att överskatta ens nyttighet är, gissningsvis, lika stor oavsett vilken grupp du tillhör. Det problemet har du ju inte här.

Jag tycker vi lämnar diskussionen eller vad vi ska kalla det, monologen kanske?, om kött är essentiellt eller ej då det liksom inte har med saken att göra. Bara av nyfikenhet, eftersom du nämner det flera gånger, så undrar jag vad du syftar på med bra respektive dåligt kött? Är det typ korv och andra processade produkter du syftar på eller?
Lämna diskussionen låter vettigt eftersom de som inte tror på resultatet väljer att bestämma sig för att undersökningen är dåligt utförd.
Citera
2021-06-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Här är nästa problem...
Franska forskare/läkare kom fram till att rökare var mindre benägna att få allvarliga covid-infektioner och spårade detta till nikotin. Dom startade sen forskningar runt detta som ska presenteras nu i juni 2021.
Men redan nu skrivs detta ned då en del anser att detta gagnar tobaksbolaget och blir därmed dödskallemärkta i medierna. Vad nu testerna kommer att visa vet vi inte ännu.

Här storyn om nikotin Vs Covid-19
https://www.rfi.fr/en/science-and-technology/20210520-could-covid-be-treated-with-nicotine-french-researchers-are-trying-to-find-out-paris-hospit al-trial-health-science-medicine
Här de som vill dödskallemärka denna undersökning:
https://www.bmj.com/content/bmj/373/bmj.n1303.full.pdf

Fast så var det väl inte?

Kommer ihåg när det pratades om det och om jag kommer ihåg rätt så var det något lägre chans att få Covid 19 om man rökte men om man fick det så löpte man en större risk för att bli allvarligt sjuk.
Citera
2021-06-08, 12:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du kurt-sune tror att mejeriprodukter innehåller sååå mycket D-vitamin.

När jag visar att dagsbehovet av D-vitamin motsvarar 5 kg ost eller 11 liter vispgrädde är jag okunnig tycker du och ditt förslag är då mjölk.

Naturliga D-vitaminer ska det vara enligt dig själv och då krävs det att man dricker 100 liter mjölk om dagen för att nå livsmedelsverkets rekommenderade D-vitaminintag.

Fattar du att mejeriprodukter är en usel källa för D-vitamin som rimmar illa med ditt ideal att hålla sig smal.

Jag tror att du ska äta lite av varje. Mejeriprodukter innehåller andra nyttigheter du också behöver. Lite av varje är bäst.

Att hela plocka bort vissa livsmedel tror jag inte en sekund, utom möjligen all form av skräpmat och socker. Och förstås billiga vegetabiliska oljor och fetter framställda i fabrik.
Citera
2021-06-08, 12:29
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Fast så var det väl inte?

Kommer ihåg när det pratades om det och om jag kommer ihåg rätt så var det något lägre chans att få Covid 19 om man rökte men om man fick det så löpte man en större risk för att bli allvarligt sjuk.

I mitt inlägg finns länkarna, det du minns är vad svensk press skrev, och det var inte samma som skrevs i andra länder. Sen efter detta var det några forskare i Uppsala som skulle kolla upp svenska snusare och covid-19, sen dess har det varit helt tyst...
https://www.expressen.se/nyheter/forskarnas-teori-svenskt-snus-skyddar-mot-corona/
Citera
2021-06-08, 12:37
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du kurt-sune tror att mejeriprodukter innehåller sååå mycket D-vitamin.

När jag visar att dagsbehovet av D-vitamin motsvarar 5 kg ost eller 11 liter vispgrädde är jag okunnig tycker du och ditt förslag är då mjölk.

Naturliga D-vitaminer ska det vara enligt dig själv och då krävs det att man dricker 100 liter mjölk om dagen för att nå livsmedelsverkets rekommenderade D-vitaminintag.

Fattar du att mejeriprodukter är en usel källa för D-vitamin som rimmar illa med ditt ideal att hålla sig smal.

Kurt-sune svamlar, ingen orkar sitta och trycka ägg, 2 liter mjölk och fet fisk varje dag för att få naturligt dagsintag av D-vitamin via kost. Som komplement javisst.

Finns bara en riktigt bra naturlig källa till D-vitamin: Solen. En halvtimme/timme i solen under sommaren producerar lika mycket D-vitamin som 120st glas mjölk.
Citera
2021-06-08, 12:39
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag kommenterade en skribent varpå en annan svarade och hans resonemang var EXAKT det jag skrev. Hela konversationen är en enda lång diss av den samlade forskarkåren, läkarkåren och alla kontrollorgan både i Sverige och internationellt. "hinner inte" "gör som dom blir tillsagda" "vållande till annans död" "tidskrävande att förstå". Informationen finns där ute men våran svenska sjukvård är för dum, lat och stressad för att bry sig utan lyssnar på "lobbyn"

Du är jävligt märklig i min värld när du köper hur mycket skitsnack som helst om hela våran vårdapparat men blir upprörd på mig för att jag belyser detta.
Jag är ledsen men jag läste konversationen och du försökte hela tiden vinkla det andra sa till något bisarrt utan att lägga märke till vad de egentligen menade. Liksom du gör nu. Jag köper skitsnack. Ja, vilket skitsnack då? Jag är liksom inte insatt i ämnet därför har jag ingen åsikt om det. Så vilket skitsnack köper jag då, jag har ju inte skrivit att jag tycker något för utom om ditt sätt. Detta verkar ju vara din favoritsysselsättning, hitta på vad andra tycker.
Citera
2021-06-08, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Här är nästa problem...
Franska forskare/läkare kom fram till att rökare var mindre benägna att få allvarliga covid-infektioner och spårade detta till nikotin. Dom startade sen forskningar runt detta som ska presenteras nu i juni 2021.
Men redan nu skrivs detta ned då en del anser att detta gagnar tobaksbolaget och blir därmed dödskallemärkta i medierna. Vad nu testerna kommer att visa vet vi inte ännu.

Här storyn om nikotin Vs Covid-19
https://www.rfi.fr/en/science-and-technology/20210520-could-covid-be-treated-with-nicotine-french-researchers-are-trying-to-find-out-paris-hospit al-trial-health-science-medicine
Här de som vill dödskallemärka denna undersökning:
https://www.bmj.com/content/bmj/373/bmj.n1303.full.pdf
Man får väl ta för givet att fransoserna inte stirrar på skenbara samband och man har åldersnomaliserat sin undersökning. Har inte läst så noga, men andelen rökare sjunker med åldern (antingen pga folka har vett att sluta eller förkortat sitt liv pga rökningen). Och ålder är den mest avgörande riskfaktorn map att dö eller bli svårt sjuk i covid. Det blir väldigt skevt att jämföra andelen rökare med covid på IVA med det generiska snittet rökare.
Senast redigerad av jerka11 2021-06-08 kl. 12:48.
Citera
2021-06-08, 12:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Kurt-sune svamlar, ingen orkar sitta och trycka ägg, 2 liter mjölk och fet fisk varje dag för att få naturligt dagsintag av D-vitamin via kost. Som komplement javisst.

Vem säger att du behöver göra det? Jag gör det inte. Däremot undviker jag inte animaliska livsmedel då de innehåller sådant vi faktiskt behöver under en pandemi. Att vara vegan är en extremt dålig idé nu när det råder pandemi.

Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Finns bara en riktigt bra naturlig källa till D-vitamin: Solen. En halvtimme/timme i solen under sommaren producerar lika mycket D-vitamin som 120st glas mjölk.
Japp och undra på att så många färre blir dåliga i covid på sommaren. Det gäller verkligen att ta vara dessa dagar.

De flesta svenskar lider inte av d-vitaminbrist, utan det drabbar främst personer som går med heltäckande kläder och har mörk hy som exempelvis somalier. Men även äldre har svårare att tillgodogöra sig d-vitaminet via solen.
Citera
2021-06-08, 12:50
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jag äter inte mycket kött men en härlig köttbit på grillen är mycket godare än att balja i sig sojabönor.
Soja böner föder man främst upp köttdjur på. Det är liksom inte vegetarianerna som står för miljöförstöringen. Jag har inget imot att du äter kött. Så länge du inte gör det mer en 3 gånger i vecka, gör du det mer en så går det även ut över mig. Kan du hålla dig till dessa 3 gånger i veckan är det ingen som kan gnälla över att ditt köttätande förstör miljön. Men nu är vi utanför ämnet.

Ämnet är att det ser ut som en fördel att äta mindre kött, då man inte lika lätt får en allvarlig covid infektion om man gör det.

Vi behöver nog mer studier för att kunna slå fast att det är så. Men det är ett faktum att många av de som blir alvarligt sjuka har hjärt och kärlsjukdomar (det är också den vanligaste dödsorsaken i Sverige) och det finns en stark koppling mellan hjärt och kärlsjukdomar och animaliskt mättat fett och rött kött. Det är många i världen som äter för mycket rött kött och animaliskt fett. Men köttätandet är en infekterad fråga, det märker man redan i klimat diskussionen.
Citera
2021-06-08, 13:01
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Soja böner föder man främst upp köttdjur på. Det är liksom inte vegetarianerna som står för miljöförstöringen.
Djur ska inte äta soja. De ska äta sin naturliga föda. Dvs gräs.

Citat:
Jag har inget imot att du äter kött. Så länge du inte gör det mer en 3 gånger i vecka, gör du det mer en så går det även ut över mig. Kan du hålla dig till dessa 3 gånger i veckan är det ingen som kan gnälla över att ditt köttätande förstör miljön. Men nu är vi utanför ämnet.
Här behöver det också nyanseras. Allt kött är inte per definition dåligt för miljön. Djur som betar och äter gräs sliter inte på miljön på samma sätt som djur som äter diverse foder.

Citat:
Ämnet är att det ser ut som en fördel att äta mindre kött, då man inte lika lätt får en allvarlig covid infektion om man gör det.
Ja fast det betyder inte att man inte ska äta kött alls.

Citat:
Vi behöver nog mer studier för att kunna slå fast att det är så. Men det är ett faktum att många av de som blir alvarligt sjuka har hjärt och kärlsjukdomar (det är också den vanligaste dödsorsaken i Sverige) och det finns en stark koppling mellan hjärt och kärlsjukdomar och animaliskt mättat fett och rött kött.
Fast det här beror inte på köttet främst. Folk äter inte bara kött.. Gå ut en grillafton och försök hitta någon som bara äter kött. Det kommer inte att hända.

De som äter kött vräker i sig mängder av annat onyttigt, ofta dåliga fetter och kolhydrater/socker. Och där kommer merparten av kalorierna ifrån. Kött har inte så farligt med kalorier i förhållande till mättnaden det ger i sig.

Citat:
Det är många i världen som äter för mycket rött kött och animaliskt fett. Men köttätandet är en infekterad fråga, det märker man redan i klimat diskussionen.

Problemet är att det inte går att ha en nyanserad debatt om köttätande. Det är på eller av. Antingen ska man äta kött eller inte alls. Jag tror absolut att man bör minska på mängden dåligt kött, men framförallt på all onyttiga tillbehör runt köttet.
Citera
2021-06-08, 13:06
Medlem
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här