2021-06-11, 10:02
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi får ständiga rapporter om nya mutationer som ev vaccinen hjälper sämre, eller inte alls emot. Ändå utgår folk från att pandemin är över. Är det rent önsketänkande folk sysslar med, eller varför denna högst okritiska inställning?

Jag tror det är en kombination av önsketänkande och uppgivenhet p.g.a omständigheterna. Vi orkar inte med långdragna kriser. Det finns något som kallas "sunk cost bias" och jag tror den här pandemin är ett skolboksexempel på hur det fungerar.
Citera
2021-06-11, 10:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
O nej, nu börjar det igen.
Two passengers sharing the same stateroom on board the first North American cruise since 2020 tested positive for COVID-19 on Thursday.

All crew and adult passengers on board the Celebrity Millennium had to show proof that they were fully vaccinated as well as provide a negative COVID-19 test prior to or at the time of boarding.

The passengers found out they were positive while undergoing testing before disembarking the ship in St. Maarten.
Kryssningsfartyg verkar vara en stor NEJ sak under pandemier. Bara tänk tanken. Kör runt och plocka upp olika mutationer blanda runt dem i en full vaccinerad grupp och sedan släppa ut det förbättrade viruset lite överallt.

Men de verkar i all fall vara förberedda.
Their infirmary is now staffed with two doctors and 11 nurses, and they've added more ventilators on board and isolation rooms.
De sjuka är isolerade i St. Maarten och det här behöver ju inte bli några problem. Men om det skulle bli det på någon kryssning som nu kommer att börja ske så kommer ju ingen ta i mot dem. För vilket land och vilken hamn skulle ta i mot ett helt kryssningsfartyg med covid sjuka, full vaccinerade personer men någon supper variant, de får i så fall vara glada om de inte blir sänkta.

https://abcnews.go.com/US/passengers-test-positive-covid-19-1st-north-american/story?id=78210113

Otroligt korkat att ta den risken nu. Det är ju så trånga utrymmen ombord på ett fartyg - om det inte är Queen Mary II, då, där det är utrymmet man betalar fantasipriser för - och luften går runt, runt mellan hytterna genom ventilationsanläggningarna. Och just detta som du säger, att de kan nekas att komma i hamn.
Citera
2021-06-11, 10:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag tror det är en kombination av önsketänkande och uppgivenhet p.g.a omständigheterna. Vi orkar inte med långdragna kriser. Det finns något som kallas "sunk cost bias" och jag tror den här pandemin är ett skolboksexempel på hur det fungerar.

Jag tror du har rätt. Man kan nog skriva en avhandling enbart kring hur denna kris hanterats psykologiskt.
Citera
2021-06-11, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag fattar inte, varför inte UD kan hjälpa till och avråda från resor till alla länder - även inom Europa - nu när WHO har sagt sitt. Vad finns det att VINNA på att folk reser kors och tvärs och byter mutationer med varandra, liksom? Absolutely nothing!
No offense men vem menar du har något att vinna? UD eller resenärerna?
Citera
2021-06-11, 10:13
Medlem
Citat:
Har märkt att väldigt många människor, både offentligt och i min omgivning tycks utgå till 100% från att pandemin är över efter sommaren. Att det "normala livet" kommer finnas att återgå till under hösten.

Jag tycker det finns väldigt lite evidens som talar för det. Visst smittan går ned över hela världen nu, men det gör den i länder där folk inte är vaccinerade också. Den gick även ned kraftigt över hela världen ungefär samtidigt för ett år sedan också - helt utan vaccin. Ändå kom smittan tillbaks till hösten.

Vi får ständiga rapporter om nya mutationer som ev vaccinen hjälper sämre, eller inte alls emot. Ändå utgår folk från att pandemin är över. Är det rent önsketänkande folk sysslar med, eller varför denna högst okritiska inställning?
För de flesta är pandemin restriktionerna, själva smittan i sig är inte huvudbryet. När folk säger att pandemin är över tror jag dom menar att restriktionerna är väck och vi kan återgå till ett normalare levnadssätt, det betyder inte nödvändigtvis att det skulle vara noll dödsfall eller smittade i landet.

Personligen tror jag inte vi kommer ha noll dödsfall av covid någonsin, smittade kommer det säkert finnas så länge man testar brett. Covid-19 blir nya årliga influensan.
Citera
2021-06-11, 10:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
No offense men vem menar du har något att vinna? UD eller resenärerna?

Jag menar att egentligen ingen har något att vinna på att människor åker kors och tvärs och byter virus-DNA med varandra, nu. Jo kortsiktigt är det kanske roligt att sitta i solen vid Medelhavet med en paraplydrink (även om det är väldigt fint i Sverige också nu, man kan göra det här med). Och likaså för bartendern som får sin lön. Men på lite längre sikt (några veckor bara) så försämras bara läget igen, för ALLA, med en ökad samhällssmitta, fulla sjukhusavdelningar, nya, hårda lockdowns o.s.v..

Från UD:s sida, som är väldigt vänstervridet numera, de också, tror jag tyvärr att det bara handlar om samma gamla mantra: "det ska vara öppna gränser, vi är alla syskon och jorden är vårt bo. Kumbaya".
Citera
2021-06-11, 10:14
Medlem
Citat:
Har märkt att väldigt många människor, både offentligt och i min omgivning tycks utgå till 100% från att pandemin är över efter sommaren. Att det "normala livet" kommer finnas att återgå till under hösten.

Jag tycker det finns väldigt lite evidens som talar för det. Visst smittan går ned över hela världen nu, men det gör den i länder där folk inte är vaccinerade också. Den gick även ned kraftigt över hela världen ungefär samtidigt för ett år sedan också - helt utan vaccin. Ändå kom smittan tillbaks till hösten.

Naivitet och strutsmentalitet genomsyrar folks beteende. De tar höjd för best case scenariot, att smittan försvinner. Men det kommer den ju inte göra så länge inte hela värden är vaccinerade inkl barn. Vi kommer inte lösa detta.på länge.
Citera
2021-06-11, 10:16
Medlem
Citat:
Jag menar att egentligen ingen har något att vinna på att människor åker kors och tvärs och byter virus-DNA med varandra, nu. Jo kortsiktigt är det kanske roligt att sitta i solen vid Medelhavet med en paraplydrink (även om det är väldigt fint i Sverige också nu, man kan göra det här med). Och likaså för bartendern som får sin lön. Men på lite längre sikt (några veckor bara) så försämras bara läget igen, för ALLA, med en ökad samhällssmitta, fulla sjukhusavdelningar, nya, hårda lockdowns o.s.v..

Från UD:s sida, som är väldigt vänstervridet numera, de också, tror jag tyvärr att det bara handlar om samma gamla mantra: "det ska vara öppna gränser, vi är alla syskon och jorden är vårt bo. Kumbaya".
Nej jag håller helt med dig.

Det människor tror att de vinner är väl "status" . UD vill väl vinna poäng hos väljarna . .
Citera
2021-06-11, 10:19
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Otroligt korkat att ta den risken nu. Det är ju så trånga utrymmen ombord på ett fartyg - om det inte är Queen Mary II, då, där det är utrymmet man betalar fantasipriser för - och luften går runt, runt mellan hytterna genom ventilationsanläggningarna. Och just detta som du säger, att de kan nekas att komma i hamn.
Nej, luften går inte runt mellan hytterna via ventilationssystemet, men det kan ju vara onödigt att packa in en massa människor på ett fartyg ändå.
Citera
2021-06-11, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
"Orkar inte med" undra hur det låter den dagen Sverige utsätts för ett militärt angrepp där ett krig kommer pågår i flera år
Citera
2021-06-11, 10:21
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Länken från "arbetet" är ännu en s.k "hitpeace", vi ser samma arbetssätt bland våra politiker....
Den stora skandalen är att läkare med stora kunskaper och viljan att rädda människor, tystas ner av myndigheter genom olika ageranden där någon byråkrat istället anger "strategin" mot en pandemi.

Som det ser ut just nu verkar det som om c:a 7000 svenska dött i onödan:
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2021/06/socialstyrelsen-tydlig-overdodlighet-forra-aret/
Men det är det väl inte riktigt. Inte ens jag tror att det är värdelöst. Vad som saknas är randomiserade dubbelblindstudier. De observationsstudier som gjorts duger inte som underlag för ett allmänt godkännande. Eller vill du att vi ska hålla lägre standarder just för ivermektin? Samtliga vacciner som används har ju gått igenom obligatoriska tester faktiskt vad än du tror, om än i ett uppsnabbat förfarande.

Jag tycker att man ska genomföra bra studier på ivermektin. Det man ser motiverar det. Men det är liksom inte det samma som att det skulle funka eller inte kommer med några oförutsedda biverkningar.
Citera
2021-06-11, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ja norrmannen gick det illa för, men också de som haft Covid får lättare värre biverkningar.

Jag kan inte åminna mig att vi testat att pumpa i folk vaccin på det viset tidigare. Normalt sett behöver metoder testas innan de implementeras.

Tiden räcker inte till för att testa. Vi är mitt upp i en pandemi, vaccin tar flera år att testa fram.

Vem vill ta en 3e spruta i höst/vinter när detta vaccinet inte har effekt längre.
Det är en rävsax man sitter i.

Citat:
Jag har tagit vaccinet. Vad tänker du göra? Gå ut och möta döden låter det som?

Över 90% av dom som dött i covid är 70+.
Så yngre personer är bara dumt å skrämma upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in