2021-06-08, 12:07
Medlem
Och hur ska dessa kunna lagföras när det ska bevisas in absurdum i svenska rättegångar??
Häktena är ju redan fullbelagda.
Citera
2021-06-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nynyny
Och hur ska dessa kunna lagföras när det ska bevisas in absurdum i svenska rättegångar??
Häktena är ju redan fullbelagda.
De har börjat dömma lite hårdare eftesom de fått ögonen på sig. Idag funkar ju encro som bevisning. Har svårt att tro att det hade gått för några år sedan. Håller på antändas rejält tror jag!
Citera
2021-06-08, 12:11
Medlem
Gizurs avatar
Stor mängd gängkriminella gripna i razzia. De kriminellas favorit-advokatfirmor har lilla julafton nu.
Citera
2021-06-08, 12:12
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
När jag lyssnade på polistalesmannen Staaf, så var det väl så att 800 hade gripits globalt under gårdagen, varav 70 stycken i Sverige och fem stycken i Spanien (som inte var med i Trojan Shieldsamarbetet) på uppdrag av svensk polis. Däremot hade ytterligare 80 personer frihetsberövats tidigare inom ramen för operationen. Hur många som gripits tidigare under de 18 månader (?) som operationen varit igång av andra länders poliskårer vet vi ju inte.

Som jag förstår det kan ca 10 % (dvs 75 av ca 800) av de som greps under gårdagens insats tillskrivas den svenska polisen.

Har jag missuppfattat det här?
Nej du är troligen närmare än jag (sköt från höften för att få just din typ av reaktion )
Citera
2021-06-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
155 gripna i Sverige (enligt AB) , 800 i världen enligt VG (verdens gang) ...

Har Sverige nu snudd på 20% av världens kriminella (som använder sig av krypterade appar) ...

Skrämmande utveckling ...

1600 av 12000 konton var Svenska (13%) så visst är det en kraftig överrepresentation (50%) av gripna i Sverige.
Citera
2021-06-08, 12:19
Medlem
Har jag missuppfattat saken eller är det så att FBI skapat denna app anom? Och lyckats marknads föra den som säker bland kriminella? Och på så sätt lyckats ha tillgång till allt som skrivits där i 3 år?......
Citera
2021-06-08, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kattmedjolle
Har jag missuppfattat saken eller är det så att FBI skapat denna app anom? Och lyckats marknads föra den som säker bland kriminella? Och på så sätt lyckats ha tillgång till allt som skrivits där i 3 år?......
Mer eller mindre. De tog över projektet i ett väldigt tidigt skede i alla fall.
Citera
2021-06-08, 12:24
Medlem
Citat:

Som jag förstod det köpte de en startup i smyg som redan höll på med appen.
Citera
2021-06-08, 12:25
Medlem
Det är ju faktiskt roligt att det händer såna här saker men alltför sällan. Men jag vill faktiskt inte bara skylla på politikerna. Polisen har ju faktiskt nästan 34000 anställda. Det är en oerhört ineffektiv organisation med många chefsled och strikt hierarkiskt. Tur att dom kan få hjälp utifrån att lösa svenska brott för med dagens ledning så kan man inte förvänta sig särskilt mycket.
Citera
2021-06-08, 12:27
Medlem
StyleWarss avatar
Det verkar som Hakan Ayik, en riktig kingpin i Turkiet gödslat med Anom-enheter i sitt nätverk och lovat de ska vara säkra.

Detta nätverk är såklart kraftigt i Sverige eftersom vi inte har straff och utvisningar för invandrare.
Citera
2021-06-08, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltochsyrlig
Bara jag som går och väntar på nåt riktigt köttigt avslöjande kopplat till den dansk-amerikanska avlyssningen av svenska politiker (bland andra) förra veckan? Kan det till och med vara vad som triggade tillslaget nu?

Vilka politiker kommer inom kort bli avslöjade som grovt kriminella?

Det är du definitivt inte ensam om att tänka. Polis, åklagare, domare, advokater, politiker osv. Spontant tänker man att dom borde veta bättre men ja, Faucis mail läkte och nu sitter han i skiten om att covid inte kom från fladdermöss. Epstein historien är nog långt ifrån klar. Givetvis så kan en del av "spionaget" mot Sverige från USA via Danmark spela in i tidpunkten för tillslaget.
För tillfället eller i det aktuella fallet så verkar det däremot som att aktörer precis ovanför gatunivå har torskat. Det kan och kommer givetvis att bli större åt alla håll och kanter desto längre utredningarna fortgår. Om inte i fällande domar så åtminstone i informations insamling.
Har man köttat öppna samtal om grov brottslighet via krypterade appar dom sista åren så är man förmodligen rökt i längden. Oavsett vilken position man har i samhället.
Citera
2021-06-08, 12:29
Medlem
Jarvsofakss avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Som jag förstod det köpte de en startup i smyg som redan höll på med appen.

Typ så, enligt DN:
https://www.dn.se/sverige/fbi-agenten-berattar-sa-lurade-vi-kriminella-varlden-over/

Citat:
Det började i San Diego 2017 efter ett tillslag mot bolaget Phantom Secure som sålde krypteringstjänster till telefoner till kriminella. Efter tillslaget lyckades FBI rekrytera en hemlig källa som tidigare sålt Phantoms tjänster. Källan gav dem tillgång till nästa generation krypterade telefoner som källan själv hade utvecklat – kallat Anom. Källan som nu fick betalt av FBI – fick i uppdrag att distribuera den nya Anom-tjänsten via sitt nätverk till kriminella världen över i vad som kom att kallas ”Operation Trojan Shield”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in