2021-06-08, 11:27
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aphuset
Min mamma gick bort i april. Hon var gift med sin man som inte är biologisk pappa till mig och min syster. Han har en egen dotter sen innan också.

Bouppteckning är gjord och mammas del ligger på runt 800k. Testamente fanns men var inte underskrivet och hennes man vägrade visa det för oss, han sa bara det inte gäller och det blev inte registrerat under bouppteckningsmötet.

Vi kom överens när vi hade bouppteckningsmötet att själva sitta ner och bestämma vad som ska delas upp.

Nu vägrar hennes man dock att svara i telefonen och sms av någon anledning så vi har inte kunnat bestämma när vi ska prata om detta.

Vad har jag och min syster rätt att begära?
Om testamentet inte var undertecknat så är det korrekt att det inte gäller.

Förutsatt att det inte finns några andra arvingar så har ni rätt till hälften var av er mors kvarlåtenskap. Eftersom ni är särkullbarn (hennes man är inte er biologiska eller adoptivfar) har ni rätt att få ut arvet direkt, och behöver inte vänta tills hennes änkling avlidit.
Citera
2021-06-08, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Om testamentet inte var undertecknat så är det korrekt att det inte gäller.

Förutsatt att det inte finns några andra arvingar så har ni rätt till hälften var av er mors kvarlåtenskap. Eftersom ni är särkullbarn (hennes man är inte er biologiska eller adoptivfar) har ni rätt att få ut arvet direkt, och behöver inte vänta tills hennes änkling avlidit.

Alltså av 800k får jag och min syster dela på 400k?
Citera
2021-06-08, 11:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Alltså av 800k får jag och min syster dela på 400k?
Om er mors andel av bodelningen är 800K får ni dela på 800K, d.v.s. 400K var. Ni får ju ärva allt er mor lämnade efter sig.

Om du dock menade att det totala värdet i bodelningen var 800K och er mor därför får hälften av det, d.v.s. 400K, så blir det 400K ni får dela på.
Citera
2021-06-08, 12:03
Medlem
Citat:
Om er mors andel av bodelningen är 800K får ni dela på 800K, d.v.s. 400K var. Ni får ju ärva allt er mor lämnade efter sig.

Om du dock menade att det totala värdet i bodelningen var 800K och er mor därför får hälften av det, d.v.s. 400K, så blir det 400K ni får dela på.

Ärver inte maken också en del från mammas gifträttogods eftersom de var gifta?
Citera
2021-06-08, 12:07
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ärver inte maken också en del från mammas gifträttogods eftersom de var gifta?
Nej, eftersom ni är särkullbarn ärver ni er mor direkt. Hade ni varit hans barn också hade det varit annorlunda.
Citera
2021-06-15, 09:08
Medlem
Questioneers avatar
Hur upprätter man en arvsavsägelse?
Jag har inget intresse att ärva någonting av mina föräldrar och jag vill inte heller ha nån ersättning för min laglott, men som jag förstår så bli arvsavsägelsen ogiltig om jag inte tar emot en skälig ersättning. Hur ska jag gå tillväga, kan jag upprätta en arvavsägelse på egen hand eller behöver jag hjälp av en jurist?
Citera
2021-06-15, 12:22
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Hur upprätter man en arvsavsägelse?
Jag har inget intresse att ärva någonting av mina föräldrar och jag vill inte heller ha nån ersättning för min laglott, men som jag förstår så bli arvsavsägelsen ogiltig om jag inte tar emot en skälig ersättning. Hur ska jag gå tillväga, kan jag upprätta en arvavsägelse på egen hand eller behöver jag hjälp av en jurist?
Se här: https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/hur-gor-man-en-arvsavsagelse/
Citera
2021-06-15, 14:10
Medlem
Questioneers avatar
Citat:
Se här: https://www.familjensjurist.se/fraga-juristen/juridik-vid-dodsfall/hur-gor-man-en-arvsavsagelse/
Jag har nyss läst detta, men en sak har jag inte förstått riktigt än, det är den här raden:

"Detta innebär att en arvsavsägelse från en bröstarvinge blir ogiltig när det kommer till laglotten om inte bröstarvingen fått en skälig ersättning för detta".

Kommer arvsavsägelse bli ogiltig, även om jag själv inte vill nån ersättning?
Citera
2021-06-15, 14:13
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questioneer
Jag har nyss läst detta, men en sak har jag inte förstått riktigt än, det är den här raden:

"Detta innebär att en arvsavsägelse från en bröstarvinge blir ogiltig när det kommer till laglotten om inte bröstarvingen fått en skälig ersättning för detta".

Kommer arvsavsägelse bli ogiltig, även om jag själv inte vill nån ersättning?
Korrekt.
Citera
2021-06-17, 18:36
Medlem
MeggieClearys avatar
Om ett barn mördar den ena föräldern och får livstids fängelse så har denne ingen arvsrätt efter den döde. Men hur blir det med arvsrätten efter den andre föräldern? Kan den andre föräldern, pga ren ilska göra så att barnet inte ärver denne? Hur går i så fall det till?
Citera
2021-06-17, 18:38
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Om ett barn mördar den ena föräldern och får livstids fängelse så har denne ingen arvsrätt efter den döde. Men hur blir det med arvsrätten efter den andre föräldern? Kan den andre föräldern, pga ren ilska göra så att barnet inte ärver denne? Hur går i så fall det till?
Nej, men den föräldern kan halvera arvet genom att enbart ge laglotten istället för arvslotten.
Citera
2021-06-17, 18:48
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Nej, men den föräldern kan halvera arvet genom att enbart ge laglotten istället för arvslotten.

I tråden om den mördade Mikael i Karlskrona har vi diskuterat detta. Om det går att komma runt detta på något sätt pga särskild händelse som mord på nära anhörig, men det gör det alltså inte?
Då gäller det samma för Johanna Möller? Hon ärver alltså sin mamma fast hon är dömd för mord på sin pappa?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in