2020-12-14, 20:39
Avstängd
LostinDarknesss avatar
Det kallas för särkullbarn när dom inte har gemensamma barn.

Särkullbarnen har rätt till sin laglott direkt när deras förälder dör.
Man kan ha rätt till efter arv som alltså är andra delen utav larvslotten.
Laglotten utgör alltså 50% utav arvslotten.

Men den efterlevande kan ha skänkt bort bostaden i gåva och levt upp tillgångarna och då finns det inget efter arv kvar. Så särkullbarnen ska alltid helst kräva att få ut sin laglott direkt.

Har dom varit gifta och levt i samma bostad en längre period så blir det automatiskt delad giftorättsgods. (Här tjafsas det en del om men så ska det vara).

Alltså har din mamma 100 tusen och din styvfar 300tusen så blir giftorättsgodset gemensamt (alltså 400tusen). Men när en av dom sedan går bort så delas det på 2. Och särkullbarnen har rätt till halva den delen direkt, alltså 100 tusen som då blir laglotten.
Och 200 tusen är då arvslotten.

Men sen har man ändrat i detta och gett den efterlevande en fördel, genom att den kan åberopa 12 2 och då får den efterlevande därmed behålla hela giftorättsgodset i form utav huset som minst då. Och de resterande pengarna på kontona som kallas då för kvarlåtenskap delas då på hälften även mellan den efterlevande och särkullbarnen.

Finns det inga pengar på något konto direkt så kan det betyda att särkullbarnen blir utan arv.

Är precis i en sådan situation där styvmannan har åberopat den lagen och kammar hem i princip allt och själv får man lite så kallade "brödsmulor".
Denna lagen kör alltså över särkullbarnen totalt mer eller mindre beroende på tillgångarna. Den är inte rättvis.

Och de som jag har pratat med (advokater/jurister) verkar inte veta själva hur det ska gå till det hela, så styvmamman kammar hem ca 3-4 miljoner p ga bostadens värde och jag får hälften av det som dom hade på kontona, vilket inte var så mycket.

Personligen anser jag denna lag jäkligt orättvis mot särkullbarnen. Lagen uppkom för att skydda den efterlevande för att få slippa flytta ifrån huset, vilket är schysst. Men att den sen kan göra sig av med resterande pengar och ge bort bostaden i gåva till någon annan är inte snällt någonstans, då särkullbarnen står utan något efterarv.

Just det du frågar om är alltså jätterörigt för alla säger olika i det här fallet, som dessutom arbetar med det.

Själv får jag vara glad över ca 70K utav ca 3-4miljoner / 2 som då uteblir då styvmamman åberopat denna lag.

Däremot ska det finnas något slags skydd om båda står som ägare på bostaden, vilket många inte tror att det spelar någon roll då det ändå kommer att lösa sig genom att allt delas på 2. Men då änkan/änklingen kan åberopa lagen så löser det sig inte alls och särkullbarnen blir anklagade för att vara giriga när allt de vill är att få ut sin del utav arvet vilket man har ofta kommit överens om och skrivit testamente så att det ska falla ut så som att alla tillgångar delas på 2.
1 till efterlevande och 1 till särkullbarnen.

Misstänker starkt att det är efterlevande styvföräldrar som har skrivit denna lag då den helt enkelt är till deras fördel och sedan deras barn. Så den som dör först, den's arvingar förlorar OM den andra åberopar lagen helt enkelt. Vilket den gör direkt när den får nys om det såklart.

Har läst på och pratat med flera olika advokater och jurister lite lätt bara och är inte klokare för det. Men det ser ut som att hon kammar hem det mesta helt enkelt.
Senast redigerad av LostinDarkness 2020-12-14 kl. 21:02.
Citera
2020-12-14, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Det kallas för särkullbarn när dom inte har gemensamma barn.

Särkullbarnen har rätt till sin laglott direkt när deras förälder dör.
Man kan ha rätt till efter arv som alltså är andra delen utav larvslotten.
Laglotten utgör alltså 50% utav arvslotten.

Men den efterlevande kan ha skänkt bort bostaden i gåva och levt upp tillgångarna och då finns det inget efter arv kvar. Så särkullbarnen ska alltid helst kräva att få ut sin laglott direkt.

Har dom varit gifta och levt i samma bostad en längre period så blir det automatiskt delad giftorättsgods. (Här tjafsas det en del om men så ska det vara).

Alltså har din mamma 100 tusen och din styvfar 300tusen så blir giftorättsgodset gemensamt (alltså 400tusen). Men när en av dom sedan går bort så delas det på 2. Och särkullbarnen har rätt till halva den delen direkt, alltså 100 tusen som då blir laglotten.
Och 200 tusen är då arvslotten.

Men sen har man ändrat i detta och gett den efterlevande en fördel, genom att den kan åberopa 12 2 och då får den efterlevande därmed behålla hela giftorättsgodset i form utav huset som minst då. Och de resterande pengarna på kontona som kallas då för kvarlåtenskap delas då på hälften även mellan den efterlevande och särkullbarnen.

Finns det inga pengar på något konto direkt så kan det betyda att särkullbarnen blir utan arv.

Är precis i en sådan situation där styvmannan har åberopat den lagen och kammar hem i princip allt och själv får man lite så kallade "brödsmulor".
Denna lagen kör alltså över särkullbarnen totalt mer eller mindre beroende på tillgångarna. Den är inte rättvis.

Och de som jag har pratat med (advokater/jurister) verkar inte veta själva hur det ska gå till det hela, så styvmamman kammar hem ca 3-4 miljoner p ga bostadens värde och jag får hälften av det som dom hade på kontona, vilket inte var så mycket.

Personligen anser jag denna lag jäkligt orättvis mot särkullbarnen. Lagen uppkom för att skydda den efterlevande för att få slippa flytta ifrån huset, vilket är schysst. Men att den sen kan göra sig av med resterande pengar och ge bort bostaden i gåva till någon annan är inte snällt någonstans, då särkullbarnen står utan något efterarv.

Just det du frågar om är alltså jätterörigt för alla säger olika i det här fallet, som dessutom arbetar med det.

Själv får jag vara glad över ca 70K utav ca 3-4miljoner / 2 som då uteblir då styvmamman åberopat denna lag.

Däremot ska det finnas något slags skydd om båda står som ägare på bostaden, vilket många inte tror att det spelar någon roll då det ändå kommer att lösa sig genom att allt delas på 2. Men då änkan/änklingen kan åberopa lagen så löser det sig inte alls och särkullbarnen blir anklagade för att vara giriga när allt de vill är att få ut sin del utav arvet vilket man har ofta kommit överens om och skrivit testamente så att det ska falla ut så som att alla tillgångar delas på 2.
1 till efterlevande och 1 till särkullbarnen.

Misstänker starkt att det är styvföräldrar som har skrivit denna lag då den helt enkelt är till deras fördel och sedan deras barn. Så den som dör först, den's arvingar förlorar OM den andra åberopar lagen helt enkelt. Vilket den gör direkt när den får nys om det såklart.

Har läst på och pratat med flera olika advokater och jurister lite lätt bara och är inte klokare för det. Men det ser ut som att hon kammar hem det mesta helt enkelt.

Tack för långt och informativt inlägg. Jag kommer säkert återkomma till det flera gånger när stunden är inne. Tack igen.

Jobbig situation du befinner dig i. I mitt fall är det nog lite omvänt, dvs bostadsrätten är inte värd så mycket (kanske typ 300k), men pengar på kontona finns det nog gott om.
Citera
2020-12-14, 21:08
Medlem
Samizdats avatar
Trådarna "Efterarv, par utan egna barn" samt "Vem ärver vad i detta scenario?" infogade.
/Moderator
Senast redigerad av Samizdat 2020-12-14 kl. 21:14.
Citera
2020-12-15, 12:22
Medlem
Tack för svar, av för mig okänd anledning fördelades tillgångarna inte 50/50 vid den första bodelningen som ägde rum, det är egentligen inte den delen som jag tycker är konstigast utan även om det skett på så sätt att man jämnade ut via bodelningen så blir ju nästa led konstigt.

Kompletterar med informationen att boet vid andra dödsfallet bestod av samma fastighet där inga stora förändringar gjorts, ett hus som ökat i värde över tid. Makens tillgångar Hus 250, övrigt 50, maka 100 vid första tillfället. När makan dör Hus 750, övrigt 250. Huset har haft löpande underhåll som målning men inga takbyten, stambyte eller andra större ingrepp.

Hur skulle det påverka fördelningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Nu är det omöjligt att avgöra vad som är rätt med de uppgifter du lämnat men huvudregeln är att att fördelningen bör vara 50/50 (3 kap. 2 § ÄB). Du missar att det även måste ha skett en bodelning vid den först avlidnes dödsfall, normalt fördelas tillgångarna 50/50 om det inte föreligger något testamente, enskild egendom eller liknande som påverkar.

Var fördelningen inför bodelning 300/100 så bör efterlevande fått en tredjedel av fastighetens värde i bodelning.

Sedan finns undantag från huvudregeln i 3 kap. 4 § ÄB för det fall värdet på boet överstiger värdet som var aktuellt vid den först avlidnes dödsfall. Enligt paragrafen ska värde som kan kopplas ihop med arv, gåva, testamente till efterlevande eller dennes förvärvsarbete efter den först avlidnes bortgång tillfalla den efterlevandes arvingar.

Det är alltså mycket möjligt att fördelningen är korrekt, det kan dock även vara så att den är felaktig. Det beror på vad som har orsakat värdeökningen.
Citera
2021-01-25, 08:38
Medlem
Hej.
Vad gäller om man har ett äktenskapsförord och den ena parten avlider?
Finns idag ett äktenskapsförord där endast den gemensamma fastigheten är giftorättsgods. I övrigt, sparande, värdepapper är enskilt.
Finns två barn i familjen.
Citera
2021-01-25, 08:40
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rufus0101
Hej.
Vad gäller om man har ett äktenskapsförord och den ena parten avlider?
Finns idag ett äktenskapsförord där endast den gemensamma fastigheten är giftorättsgods. I övrigt, sparande, värdepapper är enskilt.
Finns två barn i familjen.

Äktenskapsförord påverkar inte arvsrätten.

"Den efterlevande makens arvsrätt omfattar såväl giftorättsgods som enskild egendom"

https://www.lawline.se/answers/avtala-bort-arvsratt-i-aktenskapsforord
Citera
2021-04-11, 23:14
Medlem
AX64s avatar
Hej kära FB,

Här kommer en lite invecklad fråga (för mig i alla fall) om arv. Jag är min fars enda barn. Min far gifte om sig med en ny kvinna som också har ett barn från tidigare äktenskap. Nu har min far gått bort och jag kikar igenom parets gemensamma testamente och äktenskapsförord.

Testamentet är utformat så att om pappa dör, så får makan ärva all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt bortsett från den laglott som tillfaller mig. Om makan dött först skulle pappa fått all kvarlåtenskap med full äganderätt bortsett från laglotten makans barn har rätt till. Testamentet beskriver också att om makan dör sist är hennes vilja att all hennes egendom tillfaller mig, bortsett från laglott hennes barn ska få.

I äktenskapsförordet beskrivs att allt han äger och förvärvar ska vara hans enskilda egendom. Allt hans nya fru äger ska vara giftorättsgods däremot. Tillsammans äger de ett hus som vi kan säga är värt 1 miljon, där bägge äger 50% var. Pappa hade dessutom aktier värda 1 miljon.

Hur mycket ärver jag respektive mitt halv-syskon efter pappas död? Hur mycket ärver vi när även makan dör (om vi utgår ifrån att siffrorna ovan inte hinner förändras) ?
Citera
2021-04-12, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Hej kära FB,

Här kommer en lite invecklad fråga (för mig i alla fall) om arv. Jag är min fars enda barn. Min far gifte om sig med en ny kvinna som också har ett barn från tidigare äktenskap. Nu har min far gått bort och jag kikar igenom parets gemensamma testamente och äktenskapsförord.

Testamentet är utformat så att om pappa dör, så får makan ärva all kvarlåtenskap med fri förfoganderätt bortsett från den laglott som tillfaller mig. Om makan dött först skulle pappa fått all kvarlåtenskap med full äganderätt bortsett från laglotten makans barn har rätt till. Testamentet beskriver också att om makan dör sist är hennes vilja att all hennes egendom tillfaller mig, bortsett från laglott hennes barn ska få.

I äktenskapsförordet beskrivs att allt han äger och förvärvar ska vara hans enskilda egendom. Allt hans nya fru äger ska vara giftorättsgods däremot. Tillsammans äger de ett hus som vi kan säga är värt 1 miljon, där bägge äger 50% var. Pappa hade dessutom aktier värda 1 miljon.

Hur mycket ärver jag respektive mitt halv-syskon efter pappas död? Hur mycket ärver vi när även makan dör (om vi utgår ifrån att siffrorna ovan inte hinner förändras) ?

Du har förmodligen rätt till efterarv efter din avlidna mor. Eftersom det saknas info om detaljerna där är det omöjligt att svara vidare.
Citera
2021-04-12, 13:41
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Du har förmodligen rätt till efterarv efter din avlidna mor. Eftersom det saknas info om detaljerna där är det omöjligt att svara vidare.

Vilka detaljer är det som saknas?
Citera
2021-04-12, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Vilka detaljer är det som saknas?

Levde din far kvar i orubbat bo? Finns det något efterarv?
Citera
2021-04-12, 18:32
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Levde din far kvar i orubbat bo? Finns det något efterarv?

Orubbat bo efter vem, då hans (nya) fru ju fortfarande lever i deras gemensamt införskaffade hus? Frun från det tidigare äktenskapet är avliden men har ingenting med detta att göra egentligen. Det fanns inget nämnvärt arv efter henne heller. Allt annat framgår ju av testamentet och äktenskapsförordet som beskrivet ovan men dessa har så att säga inte fått någon effekt än efter dödsfallet, men får rimligen det rätt snart.
Citera
2021-06-08, 11:10
Medlem
Min mamma gick bort i april. Hon var gift med sin man som inte är biologisk pappa till mig och min syster. Han har en egen dotter sen innan också.

Bouppteckning är gjord och mammas del ligger på runt 800k. Testamente fanns men var inte underskrivet och hennes man vägrade visa det för oss, han sa bara det inte gäller och det blev inte registrerat under bouppteckningsmötet.

Vi kom överens när vi hade bouppteckningsmötet att själva sitta ner och bestämma vad som ska delas upp.

Nu vägrar hennes man dock att svara i telefonen och sms av någon anledning så vi har inte kunnat bestämma när vi ska prata om detta.

Vad har jag och min syster rätt att begära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in