2021-06-08, 09:49
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Vänta lite nu....
Vid virusangrepp kommer viruset in via näsa och svalg (entrédörren)
En vaccination via muskler går ut i blodet (köksvägen).

Så receptorerna i näsan och mun/svalg tar alltså mycket stryk av viruset då det uppskattningsvis jobbar ostört i typ 2-3 dagar innan det sen sticker vidare i blodomloppet via lungorna..

Jesusprataren Lady Sweden påstår att det är antikropparna som ger smak/luktbortfall, inte viruset.

Oklart av ditt inlägg om du håller med henne. Gör du det?

Den logiska förklaringen är annars som jag tror du säger, att viruset fäster i luftvägarna (inte bara nere i lungorna) och därför ibland påverkar smak/lukt.
Citera
2021-06-08, 09:50
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte samma sak att ta ett tillskott som att få i sig vitaminer naturligt.

Just därför är inte d-vitamin tillskott en lösning på pandemin.

Det behövs mer för att vara hälsosam. Äta bra och varierad kost är ett absolut minimum när det råder pandemi.
Frågan är ju hur du definierar ”naturligt”? Både komjölk och växt”mjölk” (samt fil och andra mejeriprodukter) är berikade med d-vitamin. Mjölkdryck, oavsett om den kommer från en ko eller är gjord på havre, innehåller lika mycket d-vitamin, med samma ”onaturliga” ursprung.

Att en växtbaserad kost har andra hälsofördelar, vilket nu även verkar gälla mottaglighet för svår covid, är ju en helt annan sak. Jag håller med dig om att motion och en välbalanserad kost är det bästa sättet att hålla sig frisk, däremot så menar jag att en växtbaserad kost kan vara mer välbalanserad och hälsosam än en där kött ingår. Att undvika berikade produkter är i princip omöjligt om du inte kör total råkost oavsett vad du äter eller ej. Tydligen så får vegetarianer i sig tillräckligt med d-vitamin om det nu är viktigt vid immunförsvar mot Corona och vegetarianer löper lägre risk att drabbas av svår covid
Citera
2021-06-08, 10:04
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Frågan är ju hur du definierar ”naturligt”? Både komjölk och växt”mjölk” (samt fil och andra mejeriprodukter) är berikade med d-vitamin. Mjölkdryck, oavsett om den kommer från en ko eller är gjord på havre, innehåller lika mycket d-vitamin, med samma ”onaturliga” ursprung.
Ja det stämmer och även havremjölken är berikad. Minus den ekologiska då, som inte får vara det för att kallas ekologisk har jag för mig.

Citat:
Att en växtbaserad kost har andra hälsofördelar, vilket nu även verkar gälla mottaglighet för svår covid, är ju en helt annan sak.
Det är inget fel på växtbaserad kost. Det behöver vi äta mer av, men det är inte samma sak som att vi helt ska utesluta animalier.

Citat:
Jag håller med dig om att motion och en välbalanserad kost är det bästa sättet att hålla sig frisk, däremot så menar jag att en växtbaserad kost kan vara mer välbalanserad och hälsosam än en där kött ingår.
Växtbaserad kost är inte välbalanserad. Vi behöver även äta animalier för att äta balanserat och då ingår kött. Tittar man på vilka som lever längst och klarat av pandemin absolut bäst (till exempel Japan) utan problem så är det knappast länder där det äts bara växtbaserad kost.

Citat:
Att undvika berikade produkter är i princip omöjligt om du inte kör total råkost oavsett vad du äter eller ej. Tydligen så får vegetarianer i sig tillräckligt med d-vitamin om det nu är viktigt vid immunförsvar mot Corona och vegetarianer löper lägre risk att drabbas av svår covid
De är förmodligen mer hälsomedvetna och tränar mer utomhus också. Det är inte enbart kosten som avgör här tror jag.
Citera
2021-06-08, 10:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja fast du får även d-vitamin från solen. Men rådet/tvånget under pandemin var att stanna hemma inomhus. En förbannat dålig idé.
Nu var det ju du som hänvisade till Livsmedelsverkets rekommendationer som säger
Kod:
Grupp/ålder                    Rekommenderat 
                               intag per dag
Spädbarn och barn under 2 år   10 mikrogram
Barn och vuxna under 75 år     10 mikrogram
Vuxna med lite eller ingen 
solexponering                  20 mikrogram
Vuxna över 75 år               20 mikrogram
Mejeriprodukter innehåller generellt lite D-vitamin så 5 kg ost om dagen motsvarar livsmedelsverkets rekommenderade intag, eller 11 liter vispgrädde om du gillar det bättre.

Edit
Varifrån har du fått att rådet/tvånget under pandemin var att stanna hemma inomhus?
Är det ytterligare något av dina påhitt som passar in i din obegripliga agenda?
Senast redigerad av Surtruten 2021-06-08 kl. 10:13.
Citera
2021-06-08, 10:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det handlar väl snarare om att det är en fördel att utesluta kött, då animaliskt fett ger hjärt och kärlsjukdomar. När det gäller D-vitaminer och veganer är de ofta duktiga på att ta tillskott. Är man vegan behöver man tillskott på b-12 också.

Nej det är INTE en bra idé. Det som är en bra idé är att äta varierat och då ingår även kött, fisk och kyckling etc. Sedan kan man med fördel minska på mängderna och öka kvaliteten på det kött man köper.

Tillskott är inte samma sak och kommer aldrig att vara det.

Att helt utesluta kött menar jag är så idiotiskt så jag vet inte ens vad jag ska börja.
Citera
2021-06-08, 10:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nu var det ju du som hänvisade till Livsmedelsverkets rekommendationer som säger
Kod:
Grupp/ålder                    Rekommenderat 
                               intag per dag
Spädbarn och barn under 2 år   10 mikrogram
Barn och vuxna under 75 år     10 mikrogram
Vuxna med lite eller ingen 
solexponering                  20 mikrogram
Vuxna över 75 år               20 mikrogram
Mejeriprodukter innehåller generellt lite D-vitamin så 5 kg ost om dagen motsvarar livsmedelsverkets rekommenderade intag, eller 11 liter vispgrädde om du gillar det bättre.

Drick mjölk så är det löst. Det bästa du kan äta är fet fisk i första hand.
Citera
2021-06-08, 10:08
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det är inte köttet som är problemet, utan tillbehören. Tvärtom är kött nyttigt och är rena rama hälsokosten om du enbart håller dig till kött och grönsaker.

Tillskott är inte samma sak som att få det naturligt från kost och solen.
Från artikeln om kött fri diet och hur positivt de för att förhindra alvarlig covid som diskuteras i tråden denna morgon.
Att äta en LCHF-diet med lite kolhydrater och mycket protein verkade däremot inte skydda mot att bli svårt sjuk i covid. Snarare tvärtom, men de resultaten är inte statistiskt säkra.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vegetarisk-kost-verkar-minska-risken-for-svar-covid-19

LCHF-diet alltså kött med ovanjord grönsaker/grönsaker med lite kolhydrater. Kanske kan vara bra om man vill ha snabb viktminskning, men det är väl knappast en sund kost. Tvärtom kan den ju til och med skapa ev. svårare covid. Vilket inte låter konstigt överhuvudtaget då det är mycket mättat fett och för lite fiber i den kosten. Lika så är den kosten ytterst dålig för miljön och bör bara av den anledningen undvikas.

De flesta människor i vårt samhälle äter på tok för mycket kött. Max 3 gånger i veckan är bra både för miljön och för hälsan.
Citera
2021-06-08, 10:11
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Nej det är INTE en bra idé. Det som är en bra idé är att äta varierat och då ingår även kött, fisk och kyckling etc. Sedan kan man med fördel minska på mängderna och öka kvaliteten på det kött man köper.

Tillskott är inte samma sak och kommer aldrig att vara det.

Att helt utesluta kött menar jag är så idiotiskt så jag vet inte ens vad jag ska börja.
Vi snackar om covid. Covid och animaliskt fett är inte en bra combo. Kanske med enbart vitt kött, men rött kött är ingen fördel när det gäller covid, det visar ju studien klart och tydligt.
Citera
2021-06-08, 10:14
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jesusprataren Lady Sweden påstår att det är antikropparna som ger smak/luktbortfall, inte viruset.

Den logiska förklaringen är annars som jag tror du säger, att viruset fäster i luftvägarna (inte bara nere i lungorna) och därför ibland påverkar smak/lukt.
Även det faktum att smak regleras via nervändarna i näsan,och dessa i sin tur har ACE2-receptorer. Receptorer som skadas av covid-infektionen.

Detta får till följd att man kan tappa smak/lukt i olika mån.

Det finns en bild som illustrerar detta tydligt, man kan se att näsans nervändar är direkt kopplade till hjärnan, och kan ses som en del av just hjärnan. Om jag minns rätt var man tidigare orolig för att dessa nervändar kunde fungera som en inkörsport för infektionen till hjärnan.
Citera
2021-06-08, 10:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Från artikeln om kött fri diet och hur positivt de för att förhindra alvarlig covid som diskuteras i tråden denna morgon.
Att äta en LCHF-diet med lite kolhydrater och mycket protein verkade däremot inte skydda mot att bli svårt sjuk i covid. Snarare tvärtom, men de resultaten är inte statistiskt säkra.
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vegetarisk-kost-verkar-minska-risken-for-svar-covid-19
Det tror jag inte en sekund på. Jag vet att big food/pharma hatar LCHF men det betyder inte att de har rätt.

Ursprungsmänniskan åt mer åt LCHF-hållet och var inte fet. LCHF gör ju att du inte behöver äta lika ofta och du äter då mindre, något som livsmedelsindustrin såklart hatar för de får sälja mindre mat.

Och det blir inte lika många som blir sjuka heller eftersom färre blir överviktiga. Inte så bra för big pharma.

Citat:
LCHF-diet alltså kött med ovanjord grönsaker/grönsaker med lite kolhydrater. Kanske kan vara bra om man vill ha snabb viktminskning, men det är väl knappast en sund kost. Tvärtom kan den ju til och med skapa ev. svårare covid. Vilket inte låter konstigt överhuvudtaget då det är mycket mättat fett och för lite fiber i den kosten. Lika så är den kosten ytterst dålig för miljön och bör bara av den anledningen undvikas.
Det är inte svartvitt. Vi äter alldeles för mycket socker och kolhydrater för ofta och därför blir vi vansinnigt feta och givetvis sjuka i covid.

Extrem LCHF är väl inte att rekommendera, men att dra ner på kolhydrater är absolut inte farligt utan tvärtom ett sätt att inte bli överviktig.

Citat:
de flesta människor i vårt samhälle äter på tok för mycket kött. Max 3 gånger i veckan är bra både för miljön och för hälsan.
De flesta människor äter för mycket dåligt kött. Det är det stora problemet. Inte köttet i sig.

Absolut är det bra att minska på mängderna, men inte ta bort kött helt. det är då hälsoproblemen kommer..
Citera
2021-06-08, 10:17
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14

Det är inte antikropparna för då hade vi haft samma problem långt tidigare med andra virus-infektioner.
Den här skiten fäster sig i näsa och svalg och ställer till med massa problem.
Det som är intressant här är att folks salivsammansättning kan spela en avgörande roll, det verkar som de som har större salthalter i saliven klarar sig mycket bättre, men konstigt nog har man inte forskat mer på en sådan viktig tes....
Citera
2021-06-08, 10:20
Medlem
dödsknivens avatar
Citat:
Ja det stämmer och även havremjölken är berikad. Minus den ekologiska då, som inte får vara det för att kallas ekologisk har jag för mig.

Det är inget fel på växtbaserad kost. Det behöver vi äta mer av, men det är inte samma sak som att vi helt ska utesluta animalier.

Växtbaserad kost är inte välbalanserad. Vi behöver även äta animalier för att äta balanserat och då ingår kött. Tittar man på vilka som lever längst och klarat av pandemin absolut bäst (till exempel Japan) utan problem så är det knappast länder där det äts bara växtbaserad kost.

De är förmodligen mer hälsomedvetna och tränar mer utomhus också. Det är inte enbart kosten som avgör här tror jag.
Du har rätt i att berikade växtprodukter inte får kallas ekologiska. Lite märkligt kan jag tycka, men så är det.

Fast i fallet Japan har det nog inte så mycket med kosten att göra som i hur de hanterat smittspridningen med lockdowns exempelvis. Jag har svårt att se några mönster kring hur länder är drabbade av Corona och hur stor andel vegetarianer befolkningen består av.

I studien har de ju tagit hänsyn till andra faktorer också. Hur det är med motion vet jag inte. Vill dock påstå att jag inte kan se någon anekdotisk skillnad i hur mycket mina vänner tränar beroende på vilken typ av kost de väljer att äta.

Vi behöver inte alls äta kött. Men det går nog utanför topic här. Däremot så pekar ju studien på att de som inte gör det i lägre utsträckning drabbas av svår covid. Om korrelation innebär kausalitet i det här fallet lämnar jag till forskarna som har gjort studien, men att rakt av såga den och resultatet 79% lägre risk genom att påstå att det beror på andra faktorer tror jag nog du behöver backa upp med något med lite mer substans än ”det måste finnas en annan förklaring”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in