2021-06-08, 10:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vi snackar om covid. Covid och animaliskt fett är inte en bra combo. Kanske med enbart vitt kött, men rött kött är ingen fördel när det gäller covid, det visar ju studien klart och tydligt.

enkätstudier är skräpstudier. Frågar du en random person så tycker hen att hen äter så nyttigt. Men vill du veta sanningen måste du gå betydligt djupare och vara mer nyanserad.

Animaliskt fett är inga större problem. Det största problemet är överkonsumtion av kalorier och det är extremt lätt om man till exempel dricker sina kalorier via läsk och juice.

Animaliskt fett mättar och du kommer inte att överkonsumera. Dessutom omvandlas socker till fett i levern och sätter sig runt magen. Där har du det farliga fettet. Inte fettet som finns i kött.
Citera
2021-06-08, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det är inte antikropparna för då hade vi haft samma problem långt tidigare med andra virus-infektioner.
Den här skiten fäster sig i näsa och svalg och ställer till med massa problem.
Det som är intressant här är att folks salivsammansättning kan spela en avgörande roll, det verkar som de som har större salthalter i saliven klarar sig mycket bättre, men konstigt nog har man inte forskat mer på en sådan viktig tes....

Skulle den saltheten komma via kosten eller vara något personligt åstadkommet av en själv så att säga?
Citera
2021-06-08, 10:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är INTE en bra idé. Det som är en bra idé är att äta varierat och då ingår även kött, fisk och kyckling etc. Sedan kan man med fördel minska på mängderna och öka kvaliteten på det kött man köper.

Tillskott är inte samma sak och kommer aldrig att vara det.

Att helt utesluta kött menar jag är så idiotiskt så jag vet inte ens vad jag ska börja.
Jo just det, 100 liter mjölk om dagen känns ju sådär att klämma i sig.
Mjölk innehåller 0,01 µg naturlig D-vitamin per 100 g.

Så här ligger det nämligen till har jag sett
Citat:
Det är inte samma sak att ta ett tillskott som att få i sig vitaminer naturligt.

Just därför är inte d-vitamin tillskott en lösning på pandemin.

Det behövs mer för att vara hälsosam. Äta bra och varierad kost är ett absolut minimum när det råder pandemi.
Citera
2021-06-08, 10:22
Medlem
vinlands avatar
dubbelpost - radera
Senast redigerad av vinland 2021-06-08 kl. 10:36.
Citera
2021-06-08, 10:26
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Det tror jag inte en sekund på. Jag vet att big food/pharma hatar LCHF men det betyder inte att de har rätt.

Ursprungsmänniskan åt mer åt LCHF-hållet och var inte fet. LCHF gör ju att du inte behöver äta lika ofta och du äter då mindre, något som livsmedelsindustrin såklart hatar för de får sälja mindre mat.

Och det blir inte lika många som blir sjuka heller eftersom färre blir överviktiga. Inte så bra för big pharma.

Det är inte svartvitt. Vi äter alldeles för mycket socker och kolhydrater för ofta och därför blir vi vansinnigt feta och givetvis sjuka i covid.

Extrem LCHF är väl inte att rekommendera, men att dra ner på kolhydrater är absolut inte farligt utan tvärtom ett sätt att inte bli överviktig.

De flesta människor äter för mycket dåligt kött. Det är det stora problemet. Inte köttet i sig.

Absolut är det bra att minska på mängderna, men inte ta bort kött helt. det är då hälsoproblemen kommer..
Så vi kan välja antingen tro på dig eller tro på vad denna studien säger.

Jag för egen del har trott på att det var så hela tiden. Man pratade tidigt om hjärt och kärlsjukdomar och att de som har problem med det löper en större risk att drabbas av svår covid. Hjärt och kärlsjukdomar hänger i hopp med en för stor del animaliskt fett och är ytterst sällan ett problem för veganer och vegetarianer (om de överhuvud taget kan få hjärt och kärlsjukdomar).

Kanske är det viktigare att undvika kött en att vara smal om man inte vill drabbas av svår covid. Denna studien visar ju det. Över 70% mindre risk att drabbas av svår covid om man inte äter kött. För någon dagsedan diskuterades det i tråden om fetma och hur utbrett det var i samhället kontra hur många som led av fetma som låg inne på IVA. Det var inte så stor skillnad.

Citat:
enkätstudier är skräpstudier. Frågar du en random person så tycker hen att hen äter så nyttigt. Men vill du veta sanningen måste du gå betydligt djupare och vara mer nyanserad.

Animaliskt fett är inga större problem. Det största problemet är överkonsumtion av kalorier och det är extremt lätt om man till exempel dricker sina kalorier via läsk och juice.

Animaliskt fett mättar och du kommer inte att överkonsumera. Dessutom omvandlas socker till fett i levern och sätter sig runt magen. Där har du det farliga fettet. Inte fettet som finns i kött.
Citera
2021-06-08, 10:26
Medlem
Citat:
Vi snackar om covid. Covid och animaliskt fett är inte en bra combo. Kanske med enbart vitt kött, men rött kött är ingen fördel när det gäller covid, det visar ju studien klart och tydligt.
Finns enorma pengar i processad veganmat, Svt springer så klart som vanligt livsmedelsjättarnas ärende, det är ju livsmedelsjättarnas våta dröm att byta ut kött mot billigt producerat veganmat och sälja det dyrt. Livsmedelsjättarnas våtaste dröm är ju att få folk att sluta äta kött.
Citera
2021-06-08, 10:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
Du har rätt i att berikade växtprodukter inte får kallas ekologiska. Lite märkligt kan jag tycka, men så är det.
Ja det är lite konstigt det där. Men regler är regler.

Citat:
Fast i fallet Japan har det nog inte så mycket med kosten att göra som i hur de hanterat smittspridningen med lockdowns exempelvis. Jag har svårt att se några mönster kring hur länder är drabbade av Corona och hur stor andel vegetarianer befolkningen består av.
Hmm gå in och kolla statistiken på hur många som är överviktiga och feta i japan. De lever redan längst i världen, så varför skulle de inte klara av pandemin bäst också? klart som fan att kosten spelar roll. De som lyckas sämst är ju länderna med flest överviktiga och diabetiker/potentiella diabetiker.

Citat:
I studien har de ju tagit hänsyn till andra faktorer också. Hur det är med motion vet jag inte. Vill dock påstå att jag inte kan se någon anekdotisk skillnad i hur mycket mina vänner tränar beroende på vilken typ av kost de väljer att äta.
De som tränar och aktiva brukar vara mer selektiva med vad de äter. Så uppfattar jag det hela iaf.

Citat:
Vi behöver inte alls äta kött. Men det går nog utanför topic här. Däremot så pekar ju studien på att de som inte gör det i lägre utsträckning drabbas av svår covid. Om korrelation innebär kausalitet i det här fallet lämnar jag till forskarna som har gjort studien, men att rakt av såga den och resultatet 79% lägre risk genom att påstå att det beror på andra faktorer tror jag nog du behöver backa upp med något med lite mer substans än ”det måste finnas en annan förklaring”.
Vi behöver äta varierat. Att inte äta varierat dvs plocka bort viktiga ämnen som animalier är inte en bra idé när det råder pandemi.

Vad som däremot är sant är att vi behöver minska på mängden dåligt kött. Det är den stora boven.

Problemet är att folk inte klarar av att ha en nyanserad bild här. Det är svartvitt och man ska absolut INTE äta kött. Men det här synsättet är heltokigt.

Tittar man på de människor som lever längst på jorden så är inga veganer. Det är inget jag hittar på utan det är fakta.

Vegansk kost utesluter viktiga näringsämnen och därför är det sämre kost. Det är inte svårare än så.
Citera
2021-06-08, 10:28
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Finns enorma pengar i processad veganmat, Svt springer så klart som vanligt livsmedelsjättarnas ärende, det är ju livsmedelsjättarnas våta dröm att byta ut kött mot billigt producerat veganmat och sälja det dyrt. Livsmedelsjättarnas våtaste dröm är ju att få folk att sluta äta kött.
Linser och baljväxter är ju supper billigt.

Köttdjur äter ju sojabönor....

Processad veganmat är väl snarare sådan man bjuder vegetarianer på en sådant som vegetarianer själva äter.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-08 kl. 10:31.
Citera
2021-06-08, 10:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney

mmm men folk tror tyvärr på all propaganda de ser på tv. Fake mat är sämre mat. Vill man hålla sig frisk ska man hålla sig ifrån veganhyllan och köpa äkta varan.

Precis, sluta vara big foods nickedockor!
Citera
2021-06-08, 10:31
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av granvall
Skulle den saltheten komma via kosten eller vara något personligt åstadkommet av en själv så att säga?

Det kan jag faktiskt inte svara på, jag vet att en del läkare råder covid-sjuka att köra nässpray med simpelt saltvatten, då salt försvårar virus att fästa. Några firmor har tagit fram munskydd som behandlats med salt som anges förbättra skyddet mot virus, en del undersökningar har också tittat på saltvatten som munsköljet etc.

Länk: https://www.sciencenews.org/article/coronavirus-covid-19-treatments-target-nose-prevention

Det sedvanliga problemet är att man testar typ saltvatten etc EFTER det att man fått infektionen, då är ju skadan redan skedd och viruset har fått 2-3 dagar på sig att fästa sig i kroppen, här hade det varit bättre om man tagit en grupp som i förebyggande syfte testat att spray näsan per dag typ sjuksyrror etc och se om man fått ner infektions-nivåerna på personalen.
Citera
2021-06-08, 10:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Så vi kan välja antingen tro på dig eller tro på vad denna studien säger.
Ja fast enkätstudier är fortfarande skräpstudier av förklarliga skäl.

Citat:
Jag för egen del har trott på att det var så hela tiden. Man pratade tidigt om hjärt och kärlsjukdomar och att de som har problem med det löper en större risk att drabbas av svår covid. Hjärt och kärlsjukdomar hänger i hopp med en för stor del animaliskt fett och är ytterst sällan ett problem för veganer och vegetarianer (om de överhuvud taget kan få hjärt och kärlsjukdomar).

Ja fast skulle du plocka bort alla tillbehör och låta personer enbart äta kött skulle du få ett helt annat utfall. Det är just detta många har svårt att ta till sig. De som äter mkt kött även mkt annat skräp också. Men är det köttet som är problemet här?

Nej det är inte såklart inte. Kött är mkt mättande och är svårt att överäta.

Citat:
Kanske är det viktigare att undvika kött en att vara smal om man inte vill drabbas av svår covid. Denna studien visar ju det. Över 70% mindre risk att drabbas av svår covid om man inte äter kött. För någon dagsedan diskuterades det i tråden om fetma och hur utbrett det var i samhället kontra hur många som led av fetma som låg inne på IVA. Det var inte så stor skillnad.
Det här med att undvika vissa livsmedel helt är inte en bra idé. Vi behöver äta varierat och det inkluderar animalier. De som lever längst på jorden äter animaliska livsmedel.

Och de som lever på enbart vegansk kost lever inte alls lika länge. Av den enkla anledningen att det är sämre mat.

Det är inte köttet som är problemet här, utan de onyttiga tillbehören.
Citera
2021-06-08, 10:49
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Det blir ju lätt överkonsumtion av kalorier om man som vegetarian ska dricka 11 liter grädde för att få i sig det dagliga D-vitaminbehovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in