Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Du har rätt i att berikade växtprodukter inte får kallas ekologiska. Lite märkligt kan jag tycka, men så är det.
Ja det är lite konstigt det där. Men regler är regler.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Fast i fallet Japan har det nog inte så mycket med kosten att göra som i hur de hanterat smittspridningen med lockdowns exempelvis. Jag har svårt att se några mönster kring hur länder är drabbade av Corona och hur stor andel vegetarianer befolkningen består av.
Hmm gå in och kolla statistiken på hur många som är överviktiga och feta i japan. De lever redan längst i världen, så varför skulle de inte klara av pandemin bäst också? klart som fan att kosten spelar roll. De som lyckas sämst är ju länderna med flest överviktiga och diabetiker/potentiella diabetiker.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
I studien har de ju tagit hänsyn till andra faktorer också. Hur det är med motion vet jag inte. Vill dock påstå att jag inte kan se någon anekdotisk skillnad i hur mycket mina vänner tränar beroende på vilken typ av kost de väljer att äta.
De som tränar och aktiva brukar vara mer selektiva med vad de äter. Så uppfattar jag det hela iaf.
Citat:
Ursprungligen postat av
dödskniven
Vi behöver inte alls äta kött. Men det går nog utanför topic här. Däremot så pekar ju studien på att de som inte gör det i lägre utsträckning drabbas av svår covid. Om korrelation innebär kausalitet i det här fallet lämnar jag till forskarna som har gjort studien, men att rakt av såga den och resultatet 79% lägre risk genom att påstå att det beror på andra faktorer tror jag nog du behöver backa upp med något med lite mer substans än ”det måste finnas en annan förklaring”.
Vi behöver äta varierat. Att inte äta varierat dvs plocka bort viktiga ämnen som animalier är inte en bra idé när det råder pandemi.
Vad som däremot är sant är att vi behöver minska på mängden dåligt kött. Det är den stora boven.
Problemet är att folk inte klarar av att ha en nyanserad bild här. Det är svartvitt och man ska absolut INTE äta kött. Men det här synsättet är heltokigt.
Tittar man på de människor som lever längst på jorden så är inga veganer. Det är inget jag hittar på utan det är fakta.
Vegansk kost utesluter viktiga näringsämnen och därför är det sämre kost. Det är inte svårare än så.