2021-06-08, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seglarhatt
Nej. Jag har också läst de ryktena i tråden men jag har aldrig sett eller hört något om det någon annanstans.

Tack för att Du delar med dig i tråden om hur Du uppfattar SD!

Eftersom de inblandade i otrohetsaffären ville hålla allt hemligt inom den närmsta kretsen tycker jag inte att det är konstigt att Du och säkert många i geo-kretsen uppfattat SD som en "normal" man.

De som verkar ha sett/upplevt de "mörka"/märkliga sidorna är de som varit väldigt nära SD.
Arbetskamrater, JG, älskarinnan, barnen och förmodligen HD/SOA (även om hon/han vill sticka huvudet i sanden).

Allt skulle hemlighållas för alla i geokretsen, en del funderade dock lite på vilken relation SD/LW hade eftersom de var ute på sina äventyr sena kvällar/nätter.
Senast redigerad av Tufsankatt 2021-06-08 kl. 08:42.
Citera
2021-06-08, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Blev du förvånad av det som framkom i FUP om LW?

Till viss del. Min bild av Lena är att hon var en varm och vänlig person. Hon bemötte mig alltid med ett leende och hade alltid lätt till skratt. Jag upplevde henne som stark och full av energi. Klart att jag blev förvånad över hennes affär med Stefan och deras sätt att interagera med varandra, men mer på ett sätt som man generellt blir när man t.ex. får reda på att någon i ens umgängeskrets varit otrogen. Det går inte riktigt att jämföra med den förvåningen man känner när det uppdagas att någon du känner (om än ytligt) tagit livet av en annan människa.
Citera
2021-06-08, 08:41
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Söker du ett hittar du annat:

HD berättar för JS att hon ska skjuta och sen att hon har skjutit luftgevär. Så det verkar i vart fall finnas på Folk*etorp (Det är svårt att citera för det blir så konstigt.)

AB 165/612
"2018-04-30 Viber
Ja Det är ett bra ställe att hänga på. Jag var riktigt vass på skytte idag. Sköt på burkar som pappa satt upp på ställning och jag satte alla skott!!!
"

Det var som sjutton gubbar!

Ja, börjar man leta efter något, då hittar man alltid något annat.
Citera
2021-06-08, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Kanske var serien av casher i Folketorp SDs avskedsgåva till HD som han förberett utifall han skulle dömas. ”Bara för dig” eller vad det stod.
Fast jag tror ändå inte det för han verkar ha varit övertygad om en friande dom och om att fortsätta sitt liv som vanligt. Hade sommaplaner.

Det märkliga är bara, som det ser ut, att de tillåter SD via deras konton att lägga åtta cacher så nära Folketorp som liksom ska vara deras ställe att dra sig tillbaka till. Vara ifred efter tre års ”helvete”.

”Välkommen hit” osv skriver ”de”.

Ok det lär inte vara nån autobahn med burkmänskor där men i teorin ett lite märkligt initiativ.

Sen är det såklart nån form av charmoffensiv osv men SD använder ju här SOA & Co:s lojalitet på ett mycket konstigt sätt igen. Men de kanske har låtit honom hållas om det varit lite tunt med jobb och sånt att han fått fila på sina cacher och formulera texter osv.

Hur det än är så går det helt i linje med SD:s tidigare äventyr. T.ex den där cachen på isen/vattnet som baktände rejält. Ambitiöst men rätt snett tänkt redan på skisstadiet.
Citera
2021-06-08, 08:56
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Japp, exakt så. Obehagligt som f-n

Extremt obehagligt!

Jag har under dessa år efter det att jag fick de obehagliga pm:en, känt en oro att det skulle komma något på min mail, i min brevlåda, eller någon annan obehaglig "överraskning.

Jag kan inte föreställa mig hur det har känts för dom som har fått sina köksfönster beskrivna och barn nämnda.

Idag känner jag ett lugn inför detta, men det visar att det ingalunda är ett "vanligt" mord, där någon typ har lite kort stubin.

Jag lider med er som fått erfara något så vidrigt.

Det påminner också om hur viktigt det är att det forskas vidare, att man tar personer på allvar när de anmäler, att man utbildar barnen och jobbar vidare inom olika sektorer i samhället för att kunna minska riskerna för att både hamna i destruktiva relationer, se varningssignalerna och ta dom på allvar.

Jag tror att ingen såg det här mordet komma, trots mycket allvarliga signaler.
En av dom är just stalking, av Lena. Men också andra som har haft med Lena att göra.

Jag vill inte säga att jag önskade SD död, men hans död gör att andra inte behöver titta sig bakom axeln.

Och en tanke jag har haft, är att om han fälldes, skulle det bli obehagligt för vissa den dag när han kom ut.

Inte har det väl varit roligt för t ex grannen som vittnade om rullgardinen, fasadbelysningen och fönsterlampan , misstänker jag.

Nu kan väl hon pusta ut när det gäller den biten. Hoppas jag.
Citera
2021-06-08, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det märkliga är bara, som det ser ut, att de tillåter SD via deras konton att lägga åtta cacher så nära Folketorp som liksom ska vara deras ställe att dra sig tillbaka till. Vara ifred efter tre års ”helvete”.

Ok det lär inte vara nån autobahn med burkmänskor där men i teorin ett lite märkligt initiativ.

Sen är det såklart nån form av charmoffensiv osv men SD använder ju här SOA & Co:s lojalitet på ett mycket konstigt sätt igen. Men de kanske har låtit honom hållas om det varit lite tunt med jobb och sånt att han fått fila på sina cacher och formulera texter osv.

Hur det än är så går det helt i linje med SD:s tidigare äventyr. T.ex den där cachen på isen/vattnet som baktände rejält. Ambitiöst men rätt snett tänkt redan på skisstadiet.

Jag misstänker att SD var säker att bli frikänd (men för säkerhets skull hade han förberett sig på annan utgång som vi nu sett resultatet av).

Om frikännande skulle han ha kontroll på vilka som fortfarande var hans vänner... en liten kaffetår med dopp kanske dessa skulle belönas med i svärfars hem.
Citera
2021-06-08, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Alternativet var att gripa henne ”vanligt” eller? Hur brukar misstänkta mördare gripas? Utredningen visste väl om planerna på familicide också, kanske inte ville ta några chanser? Jag tvivlar iaf på att hon hade agerat annorlunda oavsett, eftersom jag är ganska säker på att hon och Stefan hade pratat ihop sig redan, de hade ju bra många timmar tillsammans där under USA-resan.

Hon greps väl ”vanligt” så vitt jag vet. Och hon tjoade lite i protest då.

Ja de har säkert pratat om det ena eller andra men hon grips efter nästan 1,5 års utredning. Och de får släppa henne väldigt snabbt.

Alltså under nästan två år har de alla resurser att ta reda på hennes inblandning i detta.

Men det stannar vid, om man bortser från hennes ”inställning” i förhör, att:

1. En kollega vittnar om att hon pratar om LW:s försvinnande för tidigt på morgonen.

2. Hon hoppas LW är död när försvunnen.

3. Hon säger att hon uppfattade att LW hittats då det är aktivitet i förhörsrummet osv.

4. Sen menar väninnan TB att HD pratar blod och annat.

Det blev inget för utredningen att hå vidare med.

1. Tiden chefen är inne på kan inte bekräftas.

2. Ett idiotiskt uttalande. Men gjort av en person som då antagligen inte visste att LW var död. LW hade gjort hennes svårt och var orsaken till skilsmässa m.m.

3. Här råder det en hel del frågetecken och man kan bara gå på vad poliser, HD mfl vittnar om.

4. TB menar att hon inte är intresserad av utredningen men ändå kan vi läsa i Messenger sida upp och sida ner där hon frågar SD om densamma.
Kort innan hon hoppar på Kriminologikursen och sen börjar jobba inom polisen vid samma tid som tingsrättsförhandlingen börjar.

Vad gäller blodet så kan HD ha manipulerats utifrån att SD berättar om det och HD ska då förstå att om det hittas blod i hans hus så kan en oskyldig man misstänkas trots att det finns en ”naturlig” förklaring till blodet.

Att SD så kort efter TB:s träff med HD kastar sig på mobilen och drar iväg SMS måste ju betyda att det är han som drar i de spakarna.

Men som vanligt så sätter han sig bara själv än mer på radarn och drar i vanlig ordning med sig andra i hans framfart.
Citera
2021-06-08, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Jag misstänker att SD var säker att bli frikänd (men för säkerhets skull hade han förberett sig på annan utgång som vi nu sett resultatet av).

Om frikännande skulle han ha kontroll på vilka som fortfarande var hans vänner... en liten kaffetår med dopp kanske dessa skulle belönas med i svärfars hem.

Ja han var säkert inställd på att bli friad men samtidigt så lär han inte mått helt toppen med tanke på utgången. Fanns inte mycket livsgnista kvar där.

Han hade ju kunnat bjuda på kaffe hemma istället för att krångla till det på detta sätt för att smörja sina kompisar men jag fattar hur du menar.
Citera
2021-06-08, 09:13
Medlem
notknapparens avatar
Gårdagens NA:

CHRISTINA ERIKSSON: Två skrämmande lika fall – Hjärstamordet och styckmordet lämnar öppna sår efter sig

"När jag arbetar med det här kommer ett annat mord upp. Det makabra styckmordet för drygt tio år sedan. Det är poliser som drar den parallellen. De kan bara påminna sig om ett liknande fall och det är mordet på Norakvinnan Eva Magnusson. Den misstänkte mördaren tar sitt liv i häktet precis innan åtalet ska läggas fram. Åklagaren väljer ändå att berätta det man vet."
[...]

"Både Lena Wesström och Eva Magnusson mördas av män de hade förhållande med. Män som levde dubbelliv. När kvinnorna börjar ställa krav blir de besvärliga. Ett sätt att lösa problemet blir att döda dem. Det låter hemskt när man sätter ord på det men kanske är det just så cyniskt det är. När hon är borta är också problemet borta."

CE tar upp de många likhetrna mellan männen i de båda fallen.

Båda offren mördas mycket brutalt, sedan undanröjer mördarna bevis. De håller ihop utan att varken erkänna, gråta, bryta ihop. De ber inte om förlåtelse.

Ända in i det sista håller de masken.

Men när lagen kommer ifatt då tar de sina liv. Vilket skulle kunna tolkas som att de inte tar sit ansvar. För anhöriga får aldrig se dom ta sitt straff. CE filosoferar runt att de tagit sina liv, kanske är det hårdaste straffet.

"– Men det blir liksom inget avslut, säger en polis jag pratar med."

CE fortsätter med likheterna mellan de båda gärningsmännen. Hur de är etablerade i samhället med bra jobb, de är som vem som helst. Ingen trodde att de var kapabla till det de har gjort. Mördat.

Sedan avslutas artikeln med hur barnen drabbats. barnen som tvingas att leva vidare utan sina mammor. Att hon blir arg när hon tänker på det, mest vill hon gråta.

"För det är naivt att tro att man kommer över det helt, att man går vidare utan att det sätter spår."

"Inte när ens mamma har hittats styckad. Och inte när ens mamma aldrig mer kan fira ens födelsedag, utan ligger ihjälslagen bakom ett bullerplank."
Citera
2021-06-08, 09:19
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel

Har inte riktigt hängt med där om SOAs cacher. Det har säkert beskrivits i tråden, ber om ursäkt att jag frågar.

Har SD varit med och gjort cacherna?
Jag minns att både SOA och BA cachat tidigare och de är väl insatta i geocachingen.

Inte alla andra cachare kanske vet att SOA är svärfar till SD? Jag tänker att det är rent praktiskt skönt att cacherna finns nära hemmet, med tanke på underhåll osv.
Citera
2021-06-08, 09:21
Medlem
Tänk hur det måste vara för svärfar att se sin dotter och sina barnbarn bo ihop med en misstänkt mördare (av någon denna var i nära relation med). I tre år pågår ett evinnerligt bedyrande av hans oskuld i familjen. Han blir flera gånger häktad och släppt på grund av bristande bevisning. Sedan närmar sig Hovrättens dom. Vad innebär en fällning? Jo, att dottern och barnbarnen levde ihop med en mördare, att denna kommer att sitta inne i 10 år med permissioner till familjefester och att mördaren därefter återförenas med svärfaderns mest kära personer. Jag ser det i alla fall inte som ologiskt att man hellre vill ta bort en sådan person, när alltså hovrättens dom har dömt honom som mördare av en närstående, för att inte de egna nära och kära ska kunna gå samma öde till mötes som LW.
Citera
2021-06-08, 09:30
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jamen visst ligger det lite sanning i det.

Samtidigt finns det olika tillfällen att yttra något sådant.

Och detta tillfälle (även om jag tror att det här inte var vid 08- medicineringen) var ett synnerligen otrevligt tillfälle att säga något sådant.

Här pratar vi ändå om, som jag tror, att HD har fått höra det här så sent som efter UWs kontakt med SD, vilket ju innebär att Lena varit borta sedan tidiga morgonen och fram till dess(min teori). Här är det väldigt empatilöst att ens tänka tanken, med barnen och allt. Men också lite läskigt, då man kan tänka att nu kan det nog ha hänt något allvarligt.

Skillnad om någon gjort dig arg för någon bagatell och du blir fly förbannad, men alla vet att du inte menar det.

Skillnaden blir väl att man kan känna att HD ligger nära sanningen här, och det är väl det som gör det så obehagligt.

Men i grunden tror jag att det ändå kan vara så att hon inte riktigt menar det, utan det är bara så att hon är så fruktansvärt arg på Lena att hon nästan inte bryr sig om vad som har hänt. Nästan lika obehagligt det med, särskilt som att hon inte verkar ha sagt ett ord om att hon undrar vad som har hänt, och att hon hoppas förstås inte att det har hänt något allvarligt med tanke på barnen.

Men HD kan ha blivit väldigt skruvad av att vara med en sådan som SD. Det har typ kanske blivit vardagsmat att prata på det sättet?

I vanlig ordning ligger jag back i tråden...

Det slog mej att när HD yttrade de famösa orden ”Jag hoppas att hon är död”, oavsett tidpunkt på dagen, så vet hon då inte att SD och LW haft ”kontakt” eller ”relation”. Det senaste HD vet, för allt jag vet, är att relationen upphörde efter avslöjandet och det var ju under mars -17. Nästan ett år har gått och hur arg man än är på någon så brukar det lägga sej till slut.

Detta får mej att tro att HD önskar LW död av GC-skäl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in