2021-06-07, 22:33
Medlem
Varför gick börsen ner när man fick nya siffror på inflationen. Jag tänkte att det borde gå upp för att på sparkontot försvinner ju bara ännu mer värde med inflationen. Är det bara så att börsen i allmänhet ogillar oro.
Citera
2021-06-07, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Vilken del?

Folk betalar mer för rätten att bo kooperativt i Stockholm än de gör för att äga fastigheter i attraktiva städer. Alltså är priserna relativt höga.

Senaste året har folk som kan så lite om både pengar och bostäder att de (på riktigt) borde överlämna sin kapitalförvaltning till en vuxen budat +20% på lägenheter de inte ens har synat (därmed vaskat den juridiska skyldighet till besiktning de inte förstår existerar). Alltså har vi med nödvändighet en helt otrolig felallokering av kapital på den här marknaden efter det här året, även om vi på förhand inte vet på vilket sätt den är fel (för höga priser, fel prissättning mellan objekt, osv)

Staten har fullkomlig makt över marknaden, på ett sätt som saknar motsvarighet i andra länder (demokratier). Än så länge har staten konsekvent pumpat bostadsmarknaden, och politikerna har själva berikat sig på den. Just nu är indikationerna att de tänkt fortsätta göra det, och varför ändra på så välfungerande korruption liksom. Då faller de flesta spekulationer; i Sverige bestämmer staten över kapitalflöden.
Ok, kan hålla med dej. Tillgång och efterfrågan har fått vissa mer el mindre desperata..
Citera
2021-06-07, 22:54
Medlem
Haddock93s avatar
https://www.zerohedge.com/economics/peter-schiff-warns-its-double-whammy

Citat:
Gold and silver whipsawed to end last week. Gold fell over $30 on Thursday when weekly jobless claims and the ADP private payroll numbers came in better than expected. But the yellow metal gained back much of the loss on Friday after a less than overwhelming Labor Department May jobs report. In his podcast, Peter breaks down the job numbers and comes to the conclusion that the economy is far weaker than anybody is admitting. Meanwhile, the Fed is still printing money. This is a double-whammy on the economy and a lot of people still don’t get it.

Kanske värt att investera i mineraler och ädelmetaller ändå. Även på dessa nivåer.
Citera
2021-06-07, 23:10
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Dessa 3 bilj dras in från privat sektor. Jag förklarade det tidigare.

Allt annat lika kommer det inte omsättas en dollar mer. Så varför skulle det leda till inflation?

Företagen har pengarna som buffert, men nu ska Biden spendera dessa - och det kommer alltså inte resultera i inflation?
Citera
2021-06-07, 23:47
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Allt beror på hur riksbanken agerar och hur Sveriges ekonomi går. Om de höjer reporäntan, eller om de är okej med ökad inflation. Och hur mycket du hade i lån på huset. Många faktorer och scenarion...

Säg att du har rörlig ränta, är högt belånad, reporäntan höjs och och din bolåneränta då ökar till säg 7%. Då får du dyra räkningar, plus att ditt hus minskar i värde då ingen vill ta lån med hög ränta.

Men säg att de inte höjer reporäntan och kronans värde sjunker(inflation), då sitter du bra där med en tillgång som ökar/behåller värde.

Så om du gjort ett bra val eller inte är svårt att säga. Men, du vill ju inte riskera att sitta med enbart fiat vid inflation. Jag skulle ta pengarna och diversifiera för att vara på säkra sidan. Lite fonder, lite guld/silver, lite fiat.

Om man har bunden ränta och inflation och ränta sticker iväg så sitter man också ganska bra till.
Citera
2021-06-08, 00:17
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Om man har bunden ränta och inflation och ränta sticker iväg så sitter man också ganska bra till.

Eller inte. KPI-inflation gör inte att bostadspriser går upp nödvändigtvis. KPI-inflation betyder heller inte att du får reallöneökning.

KPI 5%
Ränta bolån 7%
Bostadspriser -40%
Löneökning 0% alt. arbetslös med A-kassa -50%

Grattis.
Citera
2021-06-08, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagetBak
Varför gick börsen ner när man fick nya siffror på inflationen. Jag tänkte att det borde gå upp för att på sparkontot försvinner ju bara ännu mer värde med inflationen. Är det bara så att börsen i allmänhet ogillar oro.
Gratis att låna pengar -> företag behöver inte gå med vinst, de kan bara kasta in mer lån och expandera vidare -> tillväxtföretag värderas högt

Gratis att låna pengar -> ingen mening att betala tillbaka lån, allt avkastar bättre än pengarna kostar att låna -> pengarna hamnar i (exempelvis) aktier

Gratis att låna pengar -> folk och företag lånar pengar (duh) -> mängden pengar ökar

Hög inflation innebär att det inte ska vara gratis att låna pengar längre. Krasst kan man säga att staterna lovar att höja räntan rejält när inflationen är på dessa nivåer. Förtroendet för penningpolitiken och i förlägningen hela valutan bygger på detta. I praktiken har varken USA eller framförallt Sverige (clownen Ingves) hållit detta löfte överhuvudtaget, så då är frågan - varför reagerar marknaden ändå? Och då kommer vi till en till pusselbit aktiemarknaden ogillar, framförallt när det gäller tillväxtföretag: osäkerhet.

Verkligheten är såklart oändligt komplex, men där har du några pusselbitar som är tillräckligt enkla. Värdet på aktier mäter vi dollar (eller kronor om du vill). Det får man inte glömma. D.v.s. när vi säger att "aktiemarknaden kraschar" så menar vi inte att aktiemarknaden tappar värde, vi menar att den är värd mindre antal dollar eller kronor. Det vill säga om värdet på dollar eller kronor förändras ser det för dig precis likadant ut som om värdet på aktierna förändras.
Citera
2021-06-08, 07:40
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Företagen har pengarna som buffert, men nu ska Biden spendera dessa - och det kommer alltså inte resultera i inflation?
Varför skulle US Gov komma över just buffertpengarna och varför skulle inte företagen bara öka priserna och hålla buffertarna konstanta.

Om företag beskattas är det naturliga för dom att bara föra över de nya kostnaderna på kunderna.
Citera
2021-06-08, 07:48
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Meloner och speglar var exempel på hur SCB, enligt mig, har viktat KPI-korgen fel. Kan inte tänka mig att speglar kan vara en så stor post i någon form av standardiserad konsumtion. För honungsmelon är det just honungsmelon som avses, vilket jag inte tror konsumeras 10-15 kg per år av ett standardhushåll heller. Det är alltså enligt mig en massa fel i hur KPI beräknas, då man viktar varor fel.
Om man satt vikterna efter försäljningsvolymerna ser jag inte att det är felviktat.
Då viktar man efter vad som de facto köps. Då blir varukorgen den mest tänkbart korrekt.
Citera
2021-06-08, 08:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Eller inte. KPI-inflation gör inte att bostadspriser går upp nödvändigtvis. KPI-inflation betyder heller inte att du får reallöneökning.

KPI 5%
Ränta bolån 7%
Bostadspriser -40%
Löneökning 0% alt. arbetslös med A-kassa -50%

Grattis.

Menar du reallöneökning 0% eller nominell löneökning?
Citera
2021-06-08, 08:38
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Menar du reallöneökning 0% eller nominell löneökning?
Det lär vara real. Att reallönerna skulle falla med 5% låter inte seriöst.

Men det jag inte förstår är varför bostadspriserna skulle falla 40%.
Lönekostnaderna kommer inte att falla och är förutsättningarna för fallande bostadspriser skrala.
Citera
2021-06-08, 08:55
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det lär vara real. Att reallönerna skulle falla med 5% låter inte seriöst.

Men det jag inte förstår är varför bostadspriserna skulle falla 40%.
Lönekostnaderna kommer inte att falla och är förutsättningarna för fallande bostadspriser skrala.
Det som styr bostadspriserna är billiga pengar och psykologi dvs lån och en tro på stigande priser.
Om de billiga pengarna inte blir så billiga längre och folk slutar tro på stigande priser så kommer priserna sluta att öka.
Reallönerna har inte hängt med bopriserna senaste 20 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in