2021-06-07, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Klev man av i rätt tid?
Fundamenta säger: Oja. Och då handlar det inte bara om priser i sig, utan att vi har den mest uppenbara felallokeringen av kapital i modern tid efter senaste årets affärer.

Staten säger: nej.

Och staten kan agera auktoritärt längre än du kan hålla dig likvid, som man säger.
Citera
2021-06-07, 17:15
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
När man analyserar KPI-inflation och hur SCB mäter så kan det vara intressant att veta hur de viktar olika saker i sitt index. Den informationen finns på deras hemsida, numera väl nedbrutet till och med på enskilda varor som t.ex. honungsmelon

För en översikt så kan man börja med att se på huvudgrupperna:

KPI Totalt 1000

1 Livsmedel och alkoholfria drycker 146

2 Alkoholhaltiga drycker och tobak 39

3 Kläder och skor 39

4 Boende 249

5 Inventarier och hushållsvaror 69

6 Hälso- och sjukvård 35

7 Transport 127

8 Post och telekommunikationer 38

9 Rekreation och kultur 122

10 Utbildning 4

11 Restauranger och logi 61

12 Diverse varor och tjänster 71

Vidare går det att gräva runt i undergrupper och enskilda varor:

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/kpi-indextal-for-produktgrupper-enligt-coicop/

Mycket i deras data verkar lite konstigt viktat, t.ex. speglar har viktindex 5 och köttkonserver 2? Kiwi och honungsmelon har tillsammans samma vikt som äpplen?
Det är volymviktat. Efter försäljning med andra ord.
Och först sker viktning för huvudgrupperna. Sedan undergrupperna. Som då blir viktade inom huvudgruppen. Så vikterna för enskilda varor blir inte riktigt jämförbara om de tillhör olika huvudgrupper.
Citera
2021-06-07, 17:24
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spritsson
Sålde huset för någon vecka sedan. Fick nästan dubbelt så mycket som väntat. Sjukt. Folk är som galna. Nu gäller det att försöka minimera skatten.

Hittade en fin liten hyreslägenhet i det kommunala bostadsbolaget för 3.900 SEK i månaden. (Har stått i kö i 21 år)

Klev man av i rätt tid?
Allt beror på hur riksbanken agerar och hur Sveriges ekonomi går. Om de höjer reporäntan, eller om de är okej med ökad inflation. Och hur mycket du hade i lån på huset. Många faktorer och scenarion...

Säg att du har rörlig ränta, är högt belånad, reporäntan höjs och och din bolåneränta då ökar till säg 7%. Då får du dyra räkningar, plus att ditt hus minskar i värde då ingen vill ta lån med hög ränta.

Men säg att de inte höjer reporäntan och kronans värde sjunker(inflation), då sitter du bra där med en tillgång som ökar/behåller värde.

Så om du gjort ett bra val eller inte är svårt att säga. Men, du vill ju inte riskera att sitta med enbart fiat vid inflation. Jag skulle ta pengarna och diversifiera för att vara på säkra sidan. Lite fonder, lite guld/silver, lite fiat.
Senast redigerad av Kosmos. 2021-06-07 kl. 17:30.
Citera
2021-06-07, 17:25
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är volymviktat. Efter försäljning med andra ord.
Och först sker viktning för huvudgrupperna. Sedan undergrupperna. Som då blir viktade inom huvudgruppen. Så vikterna för enskilda varor blir inte riktigt jämförbara om de tillhör olika huvudgrupper.

Nej, vägningstalen för enskilda varor summerar upp till 1000. Så vi köper med andra ord honungsmelon för 0,055% av vår budget och speglar för 0,438%, enligt SCB. För ett normalhushåll med en inkomst på 500k efter skatt ska alltså 2190 kr gå till spegelinköp (enligt tomtarna på SCB då). 275 kr till honungsmelon.
Citera
2021-06-07, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det är alldeles korrekt att börsen historisk har varit vinnare och lär fortsätta vara det. Det är det som alltid upprepas av placeringsrådgivare för att få folk att sätta sina pengar på börsen oavsett "börsläge".

Man ska dock komma ihåg två saker:

1. Går du in på börsen vid fel tillfälle, nära en topp, så kan du få se ditt första decennium utraderat. Dvs det kan ta 10 år innan du ens är break even.

2. Börsen är inte så bra som många inbillar sig. Genomsnittlig avkastning är ca 7% per år, visserligen mycket bättre än bankränta och högre än inflationen, men vi snackar inte några 25-50% per år över tid.
Nu är ju inte jag någon rådgivare som lobbar för att vilka som helst ska köpa aktier för sina surt förvärvade slantar.

De som går "in fel" på börsen är de som betalar vinst åt andra, så är det.
Man ska inte gå in på börsen om man inte har kunskap om den.
Och lita för guds skull inte på bankrådgivare!
För varje miljon du sätter in på en bank idag med "bättre sparränta" ex.vis marginalen bank, får du 12.500:-kr i årsränta... inte mycket.
Om du däremot placerar i aktier i större bolag eller bolag som ex.vis är på god väg att utveckla nya bra mediciner mm. kan avkastningen bli mycket bra.
Att gå in på börsen och tro att det är någon form av roulettespel som ger vinst varje gång ska man avstå.
Citera
2021-06-07, 17:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Nej, vägningstalen för enskilda varor summerar upp till 1000. Så vi köper med andra ord honungsmelon för 0,055% av vår budget och speglar för 0,438%, enligt SCB. För ett normalhushåll med en inkomst på 500k efter skatt ska alltså 2190 kr gå till spegelinköp (enligt tomtarna på SCB då). 275 kr till honungsmelon.
Kanske stämmer. Jag har iaf köpt speglar för mer än meloner under livet.
Men SCB har ju försäljningsdata. För 2016 var det 78 kr/capita för meloner. För 3 i ett hushålls å blir det nästan 240 kr. Och så har väl priserna gått upp sedan dess.
Citera
2021-06-07, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det har väl hänt mer än bara en återhämtning?

Gick man all in på börsen (OMX30) dagen innan det sjönk (21:e Februari) så har man ju tills nu sett en rejäl uppgång.

(OMX 30 Index)
21:e Februari 2020 - 1885
13:e Mars 2020 - 1376
13:e November 2020 - 1897
7:e Juni 2021 - 2277
Helt rätt, börserna har, om jag räknat rätt gått upp ca 13% mer än hur de låg 2020-01-01.
Men man får nog anta (gissar jag) att börsen kommer vara ganska svajig närmaste halvåret. Mycket p.g.av hur räntan i USA utvecklas. Nu sjönk ju räntan där så FR lär ju inte göra något i närtid.
Men om Biden får med sej kongressen i sitt stora strukturpaket eller ej, kan också komma att påverka börserna.
Själv tror jag inte räntorna kommer gå upp nämnvärt i år.
Senast redigerad av Impulsive76 2021-06-07 kl. 18:03. Anledning: felstavat
Citera
2021-06-07, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Fundamenta säger: Oja. Och då handlar det inte bara om priser i sig, utan att vi har den mest uppenbara felallokeringen av kapital i modern tid efter senaste årets affärer.

Staten säger: nej.

Och staten kan agera auktoritärt längre än du kan hålla dig likvid, som man säger.
Vore kul om du kunde utveckla på vilket du baserar din teori.
Citera
2021-06-07, 20:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Kanske stämmer. Jag har iaf köpt speglar för mer än meloner under livet.
Men SCB har ju försäljningsdata. För 2016 var det 78 kr/capita för meloner. För 3 i ett hushålls å blir det nästan 240 kr. Och så har väl priserna gått upp sedan dess.

Meloner och speglar var exempel på hur SCB, enligt mig, har viktat KPI-korgen fel. Kan inte tänka mig att speglar kan vara en så stor post i någon form av standardiserad konsumtion. För honungsmelon är det just honungsmelon som avses, vilket jag inte tror konsumeras 10-15 kg per år av ett standardhushåll heller. Det är alltså enligt mig en massa fel i hur KPI beräknas, då man viktar varor fel.
Citera
2021-06-07, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Vore kul om du kunde utveckla på vilket du baserar din teori.
Vilken del?

Folk betalar mer för rätten att bo kooperativt i Stockholm än de gör för att äga fastigheter i attraktiva städer. Alltså är priserna relativt höga.

Senaste året har folk som kan så lite om både pengar och bostäder att de (på riktigt) borde överlämna sin kapitalförvaltning till en vuxen budat +20% på lägenheter de inte ens har synat (därmed vaskat den juridiska skyldighet till besiktning de inte förstår existerar). Alltså har vi med nödvändighet en helt otrolig felallokering av kapital på den här marknaden efter det här året, även om vi på förhand inte vet på vilket sätt den är fel (för höga priser, fel prissättning mellan objekt, osv)

Staten har fullkomlig makt över marknaden, på ett sätt som saknar motsvarighet i andra länder (demokratier). Än så länge har staten konsekvent pumpat bostadsmarknaden, och politikerna har själva berikat sig på den. Just nu är indikationerna att de tänkt fortsätta göra det, och varför ändra på så välfungerande korruption liksom. Då faller de flesta spekulationer; i Sverige bestämmer staten över kapitalflöden.
Senast redigerad av LarryLarry 2021-06-07 kl. 20:45.
Citera
2021-06-07, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EkonomiskKatastrof
Om aktier går upp 5% och inflationen är 10% så är det en förustaffär. Plus risk då.
Inflationen drabbar alla..har man aktier drabbas man mindre.
Citera
2021-06-07, 21:40
Medlem
Vi har haft inflationsekonomi sedan 70-talet när fiatvalutorna infördes (tror jag det var?). Inget har kraschat och inget kommer att krascha. Inflation är bullshit. Uppenbart kan man driva en ekonomi med låtsaspengar och inflation. Själv trodde jag också allt skulle krascha efter 2008. Men vi ser nu att så aldrig kommer att bli.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in