2021-06-07, 08:47
Medlem
Man glömmer lätt att börserna störtdök när pandemin bröt ut.
Nu har de återhämtat sej, och visst det är ju i sej en markant börsuppgång.
Vid inflation tenderar ju värdet på eget kapital att minska. Att investera kapitalet i ex.vis guld har historiskt varit lönsamt.
Samma sak med aktier. Investerar du aktier i rätt företag genererar det avkastning. Tittar man historiskt på börsen har den långsiktigt varit vinnare.
Citera
2021-06-07, 09:44
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LarryLarry
Lönerna är redan upp - helt enormt sedan covid. Du märker det inte för du arbetar inte under en fri marknad i en växande branch. Vilket gör det humoristiskt att du tror att du borde märkt det, men så verkar ju din specialitet vara flashback också.

Staternas nyckeltal har inte ökat några 20-30%, men det är så enkelt att staterna har rätt bra kontroll på sina nyckeltal. På samma sätt som en stat kan stimulera ekonomin med pengar så kan den navigera utlsaget på sina nyckeltal en hel del. Fria löner har skenat, priser överlag har skenat - det har dock varken ett paket mjölk eller lönen för den breda arbetarklassen gjort.
Du har uppenbarligen ingen susning om vad jag jobbar med.

Jag tror de flesta hade märkt om lönerna ökat rejält i samhället även dom de själva inte får något lyft. De som fått extrema lyft är väldigt få. Ungefär lika många som andra år.

Det enda som möjligtvis skenat är värdet på tillgångar. Fast egentligen har det inte avvikit särskilt mycket från den generellt ökande trenden.
Citera
2021-06-07, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Du har uppenbarligen ingen susning om vad jag jobbar med.
Man kan lätt få för sig att flashback är mer intresserat av att gråta åt verkligheten istället för att lära sig något, men faktum är att ni är rätt få gråtande användare som bara skriver väldigt mycket.

Lönerna har exploderat under året. Det är den typen av event som gör att en massa folk byter jobb trots att de trivs, på grund av att det ofta är svårt att behålla en position och samtidigt löneförhandla de >20% som marknaden dikterar.
Citera
2021-06-07, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Nu har de återhämtat sej.
Nej det har inte "återhämtat sig", det har gått upp rejält. Överallt. Inklusive värderingen av företag som går sämre nu än innan.
Citera
2021-06-07, 09:58
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Man kan lätt få för sig att flashback är mer intresserat av att gråta åt verkligheten istället för att lära sig något, men faktum är att ni är rätt få gråtande användare som bara skriver väldigt mycket.

Lönerna har exploderat under året. Det är den typen av event som gör att en massa folk byter jobb trots att de trivs, på grund av att det ofta är svårt att behålla en position och samtidigt löneförhandla de >20% som marknaden dikterar.

Exploderat är väl att ta i men visst har det gått upp.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/konjunkturstatistik-loner-for-privat-sektor-klp/pong/tabell-och-diagram/arbetare-och-tjansteman/loneutvecklingen-inom-den-privata-sektorn-for-arbetare-och-tjansteman/
Citera
2021-06-07, 10:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:

Har noterat det.
20-30-50% i lönelyft är inget ovanligt.
Citera
2021-06-07, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/konjunkturstatistik-loner-for-privat-sektor-klp/pong/tabell-och-diagram/arbetare-och-tjansteman/loneutvecklingen-inom-den-privata-sektorn-for-arbetare-och-tjansteman/
Detta är ett snitt över alla brancher och arbetare, där väldigt många saknar naturlig löneökning (de har redan "för höga" löner, så deras löner exploderar inte bara för att de [mätt mot fiat] blir mer lönsamma). Dessa ligger nog ofta nära nollan just nu, eftersom covid var ett utmärkt tillfälle att stoppa löneförhandlingar för året (samt till och med förhandla ned timpriser osv) och sedan är det en väldigt trög process att trycka dessa löner uppåt.

Det som exploderat över ett år är de löner som har en direkt koppling (snarare än indirekt via kollektiva konvergenser) till lönsamhet. Men det är hursomhelst trevligt att även det trubbiga snittet ligger så långt över uppfattningen om låg inflation. Det blir som det mesta det här året, jag skriver "eh, exakta siffror finns inte, men inflationen var snarare 20% än 2%". Och även trubbiga snitt och statliga nyckeltal visar att 2% är en befängd missuppfattning.
Citera
2021-06-07, 10:52
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
Det har jag aldrig skrivit. Men Norges förda ekonomiska inrikespolitik låg bakom den höga inflationen i nämnda land.
Mjahaja, så väst-världen åkte på kraftig inflation. Men på något magisk sätt klarade sig Norge från det. I Norge däremot så skapade man i hemskt samma inflation som omvärlden.

Lär väl vara det du hävdar då. Men denna fantastiska förklaring kräver dock mer stöd i mätdata.
Speciellt skulle jag vilja se varför Norge som enda land klarade sig helt opåverkade från omvärldens inflation.

Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
3 biljoner dollar i stimulanspaket påverkar såklart marknaden och privatekonomin. Biden väljer mellan recession och inflation och väljer det sistnämnda.
Dessa 3 bilj dras in från privat sektor. Jag förklarade det tidigare.

Allt annat lika kommer det inte omsättas en dollar mer. Så varför skulle det leda till inflation?
Citera
2021-06-07, 11:07
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman

Här finns en uppdelning i kategorier: https://www.mi.se/lon-loneutveckling/konjukturlonestatistik/
(Kanske är samma data som den givna länken. Den fungerade inte när jag provade).

En möjlighet är att LarryLarry jobbat som egenföretagare och haft en bra bit under medianen. Men sadlat om så han få minimilön nu.

LarryLarry kommer tyvärr bara med tomma påståenden alltid. Aldrig någon logik eller data.
Citera
2021-06-07, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Här finns en uppdelning i kategorier: https://www.mi.se/lon-loneutveckling/konjukturlonestatistik/
(Kanske är samma data som den givna länken. Den fungerade inte när jag provade).

En möjlighet är att LarryLarry jobbat som egenföretagare och haft en bra bit under medianen. Men sadlat om så han få minimilön nu.

LarryLarry kommer tyvärr bara med tomma påståenden alltid. Aldrig någon logik eller data.
Buhuuu, LarryLarry har mer pengar än mig, men det kanske blir bättre om jag hittar på saker på flashback, då kanske jag blir viktig, det vänder nu! Det har aldrig fungerat förut men nu tror jag på det!
Citera
2021-06-07, 12:02
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Mjahaja, så väst-världen åkte på kraftig inflation. Men på något magisk sätt klarade sig Norge från det. I Norge däremot så skapade man i hemskt samma inflation som omvärlden.

Lär väl vara det du hävdar då. Men denna fantastiska förklaring kräver dock mer stöd i mätdata.
Speciellt skulle jag vilja se varför Norge som enda land klarade sig helt opåverkade från omvärldens inflation.

Dessa 3 bilj dras in från privat sektor. Jag förklarade det tidigare.

Allt annat lika kommer det inte omsättas en dollar mer. Så varför skulle det leda till inflation?

Ok. Ger upp Du är en s.k "omöjlig elev"...
Citera
2021-06-07, 12:17
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impulsive76
Nu har de återhämtat sej, och visst det är ju i sej en markant börsuppgång.
Vid inflation tenderar ju värdet på eget kapital att minska. Att investera kapitalet i ex.vis guld har historiskt varit lönsamt.
Samma sak med aktier. Investerar du aktier i rätt företag genererar det avkastning. Tittar man historiskt på börsen har den långsiktigt varit vinnare.

Det är alldeles korrekt att börsen historisk har varit vinnare och lär fortsätta vara det. Det är det som alltid upprepas av placeringsrådgivare för att få folk att sätta sina pengar på börsen oavsett "börsläge".

Man ska dock komma ihåg två saker:

1. Går du in på börsen vid fel tillfälle, nära en topp, så kan du få se ditt första decennium utraderat. Dvs det kan ta 10 år innan du ens är break even.

2. Börsen är inte så bra som många inbillar sig. Genomsnittlig avkastning är ca 7% per år, visserligen mycket bättre än bankränta och högre än inflationen, men vi snackar inte några 25-50% per år över tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in