2021-06-07, 20:33
Medlem
jimmythegents avatar
Imponerande ändå att dom olika polismyndigheterna lyckats genomföra en sådan här stor aktion runt om i världen utan att det, som det verkar i alla fall, ha läckt ut allt för mycket till dom kriminella. Bra jobbat tycker jag
Citera
2021-06-07, 20:34
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Är svensk polis helt efter vad det gäller IT verksamhet? Vi ska alltid förlita oss på utländsk kapacitet.
det blir ju mer och mer tydligt att det är bästa sättet att komma åt hela organisationen.

Kanske är de helt efter, det vet jag inte, men det finns en del saker som svensk polis inte får göra, men som är tillåtet utomlands. Exempelvis saknar svensk polis befogenheter för att göra som sina franska kollegor och gå lös på Encroservrar.
Citera
2021-06-07, 20:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Ett samarbete mellan fransk, holländsk och belgisk polis lär ju ha knäckt krypteringen av Sky ECC-lurarna redan i mars i år. Sky skulle ju vara det nya Encro bland ligorna och "helt vattentätt". Kan det handla om det?

Det går ju också rykten om att FBI nyligen har knäckt ännu ett system, som jag inte vet vad det kan vara för något, men eftersom tillslag gjordes i USA samtidigt som i massor av europeiska länder kan det ju ligga något i det - annars skulle väl jänkarna inte besluta sig till att delta i något som Europol har dragit igång?
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-06-07 kl. 20:40.
Citera
2021-06-07, 20:42
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Var killen vit?

Jag tror inte du behöver ställa den frågan😁Kolla på Efterlyst så ser du vilka det är som är överrepresenterade i brotten dom visar på Efterlyst. Efterlyst nu för tiden finns väl till för Regeringens misslyckade invandringspolitik.
Citera
2021-06-07, 20:43
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Ett samarbete mellan fransk, holländsk och belgisk polis lär ju ha knäckt krypteringen av Sky ECC-lurarna redan i mars i år. Sky skulle ju vara det nya Encro bland ligorna och "helt vattentätt". Kan det handla om det?

Det går ju också rykten om att FBI nyligen har knäckt ännu ett system, som jag inte vet vad det kan vara för något, men eftersom tillslag gjordes i USA samtidigt som i massor av europeiska länder kan det ju ligga något i det - annars skulle väl jänkarna inte besluta sig till att delta i något som Europol har dragit igång?

Fast har det gjorts några tillslag i USA? Att FBI varit inblandade på något sätt nämns här och där men jag hittar inga artiklar som nämner tillslag på amerikansk mark.
Citera
2021-06-07, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Fyra år för grovt rån mot värdetransport?
Sen stadard-rabatt om 1/3 på det = 2,7 år
Sen villkorligt frigiven efter halva tiden = 1,35 år?

Du har verkligen noll koll på hur strafftiden för ett fängelsestraff beräknas.
Citera
2021-06-07, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Är svensk polis helt efter vad det gäller IT verksamhet? Vi ska alltid förlita oss på utländsk kapacitet.
det blir ju mer och mer tydligt att det är bästa sättet att komma åt hela organisationen.

Jag började använda datorer för snart 45 år sedan. USA var först och bäst med allt inom det gebitet. Så är det i stort sett fortfarande. Just i slutskedet av det kalla kriget fick inte ens övriga världen, möjligen de absolut pålitligaste länderna, tillgång till det absolut yttersta inom den nyaste datortekniken. Har själv varit direkt berörd av den problematiken.

Du kan knappast ens fantisera om vilka dator- och personella resurser FBI och CIA har för att knäcka och avlyssna vad det än månde vara.
Citera
2021-06-07, 20:51
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Fast har det gjorts några tillslag i USA? Att FBI varit inblandade på något sätt nämns här och där men jag hittar inga artiklar som nämner tillslag på amerikansk mark.

Det här är stort!

Tydligen har FBI knäckt ett betydande krypteringssystem (det spekuleras om Signal) och spritt info till polisen i 15 andra länder med kårer som de kan lita på.

I morse gjordes ett koordinerat tillslag mot narkotikagangsters i USA, Kanada och Europa, som tysk media betraktar som "det största någonsin".

Mycket spekulation och ingen verkar veta riktigt, men det här ska bli spännande att följa!

PS. Du kan ha rätt om USA. Tillslag har gjorts i Kanada och Europa i alla fall. Men knäckandet gjordes av amerikanarna.
https://www.google.com/amp/s/amp.zdf...itaet-100.html
Senast redigerad av Ken Dryden 2021-06-07 kl. 20:54.
Citera
2021-06-07, 20:51
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Inte jag heller. Inte en chans.
Han måste vara runt 50 år eftersom han började kickboxa 1991.
Citera
2021-06-07, 21:01
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valtieri
https://www.expressen.se/nyheter/fle...minell-gripen/

Det står om en "ökänd kriminell" i artikeln som skall ha blivit gripen i Småland, vem kan det vara?

Clark?
Citera
2021-06-07, 21:03
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Jag tror inte du behöver ställa den frågan😁Kolla på Efterlyst så ser du vilka det är som är överrepresenterade i brotten dom visar på Efterlyst. Efterlyst nu för tiden finns väl till för Regeringens misslyckade invandringspolitik.

Det här rör sig ju sannolikt om en helt annan typ av brottslighet än den som visas på efterlyst. Så det betyder inte nödvändigtvis så mycket.
Citera
2021-06-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdgarAllaPoe
Du har verkligen noll koll på hur strafftiden för ett fängelsestraff beräknas.

Det är därför jag använde frågetecken.
Men berätta gärna hur det fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in