2021-06-07, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiboko
Så en plattjordare hänvisar till NASA för att förklara sin teori.

Ironin blir djupare och djupare. Killen måste bara trolla.

För att bevisa att självaste NASA använde inte globmodellen för att navigera. De använder en plan ickeroterande modell av jorden. Förstår du?
Citera
2021-06-07, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AztecCrystal
Så man använder min model (plan, ickeroterande) jord för att lösa problemet? Hur kommer det sig?

Vilket problem talar du om? Att man kan kan förenkla sina uträkningar genom approximationer är inget problem, det är en förenkling.

Hur förklarar du att vi hittar på jorden?

Citat:
För att bevisa att självaste NASA använde inte globmodellen för att navigera. De använder en plan ickeroterande modell av jorden. Förstår du?

De använde inte modellen för att navigera. För att navigera använder vi oss av grejor som WGS84, gyrokompasser och GPS.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-07 kl. 17:22.
Citera
2021-06-07, 17:26
Medlem
Citat:
NASA har svaret.
https://www.nasa.gov/centers/dryden/pdf/88104main_H-1391.pdf
"They start the document with "this report documents the derivation and definition of a linear aircraft model for a rigid aircraft of constant mass flying overa flat, nonrotating earth"
Varför skriver du "They start the document with" på engelska istället för på svenska? Kopierar du bara saker du läser på internet?

Citat:
Så man använder min model (plan, ickeroterande) jord för att lösa problemet? Hur kommer det sig?
Så i din värld är ett flygplan en punktformig massa utan bränsleförbrukning (konstant massa) som flyger genom ett luftrum helt utan vindar och vädersystem??

Visa bild på hur ett sådant flygplan ser ut, förklara hur man i din värld löser problemet med att hålla en sådan farkost flygande och förklara varför din värld saknar vindar och vädersystem [stationary atmosphere].

Citat:
Vadå navigera? Dokumentet du länkade handlar inte om navigering utan är en beskrivning av ekvationerna bakom de förenklade beräkningsmodeller som användes för att göra manuella beräkningar och snabba aproximationer i en tid (1988) innan det stod en kraftfull dator på varje flygingenjörs skrivbord...
Senast redigerad av Prudent 2021-06-07 kl. 17:51.
Citera
2021-06-07, 17:57
Medlem
constants avatar
Citat:
NASA har svaret.
https://www.nasa.gov/centers/dryden/pdf/88104main_H-1391.pdf
"They start the document with "this report documents the derivation and definition of a linear aircraft model for a rigid aircraft of constant mass flying overa flat, nonrotating earth"
Fann inget om hur en platt jord skulle kunna fungera där.
Citera
2021-06-07, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Varför skriver du "They start the document with" på engelska istället för på svenska? Kopierar du bara saker du läser på internet?

Så i din värld är ett flygplan en punktformig massa utan bränsleförbrukning (konstant massa) som flyger genom ett luftrum helt utan vindar och vädersystem??

Visa bild på hur ett sådant flygplan ser ut, förklara hur man i din värld löser problemet med att hålla en sådan farkost flygande och förklara varför din värld saknar vindar och vädersystem [stationary atmosphere].

Vadå navigera? Dokumentet du länkade handlar inte om navigering utan är en beskrivning av ekvationerna bakom de förenklade beräkningsmodeller som användes för att göra manuella beräkningar och snabba aproximationer i en tid (1988) innan det stod en kraftfull dator på varje flygingenjörs skrivbord...

Schyst halmgubbe, när har jag påstått att väder inte påverkar ett flyg? Vill du veta hur man navigerar med flygplan på en platt jord? Läs dokumentet från NASA som jag länkade till dig.
Citera
2021-06-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe, och varför skulle jag läsa dina fåniga fantasier?

För att du kanske lär dig något. Dokumentet går igenom hur flygplan navigerar (och de använder en modell där jorden är platt och icke-roterande). Du ville ju veta hur saker och ting fungerar på en platt jord. Men nu verkar du inte lika intresserad?
Citera
2021-06-07, 19:53
Medlem
Citat:
För att du kanske lär dig något. Dokumentet går igenom hur flygplan navigerar (och de använder en modell där jorden är platt och icke-roterande). Du ville ju veta hur saker och ting fungerar på en platt jord. Men nu verkar du inte lika intresserad?

Nej dokumentet går inte igenom hur man navigerar.

Så min fråga kvarstår: Hur kommer det sig att vi hittar på jorden?
Citera
2021-06-07, 19:59
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det gör det visst det. Jag märker att du är uppenbart hjärntvättad, du vill inte höra eller läsa något som går emot din verklighetsuppfattning. Därav blir detta mitt sista svar till dig Wille.

Kan du inte citera eller visa på var det står om navigation då?

Och jag tror du glömt visa var i Antarktisfördraget det står vilka delar folk får besöka.
Citera
2021-06-07, 19:59
Medlem
Citat:
Det gör det visst det. Jag märker att du är uppenbart hjärntvättad, du vill inte höra eller läsa något som går emot din verklighetsuppfattning. Därav blir detta mitt sista svar till dig Wille.

I vilket kapitel ska jag läsa om navigering? Du kanske tror att kapitel 1.3.6 "body axis rates and acceleration" handlar om navigering? Men nej, det gör det inte.

Om du ska trolla får du fan försöka lite bättre.
Citera
2021-06-07, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Hur det fungerar med atmosfären vid en sfärisk jord vet vi alla, men kanske inte du.

Hur skulle det fungera med en platt jord?

Jodå jag vet i stora drag hur det förhåller sig i verkligheten.
Jag ville höra AztecCrystals förklaring.
Hur det fungerar på en platt jord får du fråga en plattjordare.
Citera
2021-06-07, 21:20
Medlem
Citat:
Schyst halmgubbe, när har jag påstått att väder inte påverkar ett flyg?
Du hänvisade till ett dokument som är en beskrivning av ekvationerna bakom de förenklade beräkningsmodeller som 1988 användes för att göra manuella beräkningar och snabba aproximationer inom avionik och kallade det för "din modell".
Beräkningsmodellen - din modell - utgår från en stationär atmosfär - "a rigid aircraft of constant mass, flying in a stationary atmosphereover".
Väder påverkar givetvis flyg i verkligheten, men dokumentet beskriver att man vid enkla beräkningar och approximationer bortser från atmosfärens rörelser, flygfarkostens ständigt sjunkade massa (bränsleförbrukning) och unika aerodynamik liksom att man bortser från jordens krökning och rotation i de förenklade ekvationerna. Beräkningarna blir givetvis inte exakt överensstämmande med verkligheten utan är som beskrivs till för snabba och enkla approximationer.

Citat:
Det kommer sig av att när beräkningar görs manuellt och man behöver snabba och enkla approximationer är det snabbare och enklare om man använder förenklade ekvationer som bortser från farkostens dynamiska massa, farkostens individuella aerodynamik, atmosfärens rörelser, jordens rotation samt jordens krökning...

Citat:
Vill du veta hur man navigerar med flygplan på en platt jord? Läs dokumentet från NASA som jag länkade till dig.
Jag bläddrade i dokumentet du länkade, men hittar inte partiet om navigering.
Citera texten där det står om hur man navigerigerar på en platt jord.
Senast redigerad av Prudent 2021-06-07 kl. 21:26.
Citera
2021-06-07, 22:29
Medlem
constants avatar
Citat:
Menar du att man navigerar för en platt jord?

Varför flyger flyger man så konstigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in