2021-06-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Kan Nixter ställa upp i valet till skolnämnden i Maricopa? Han har ju ett brinnande intresse för valfrågor, särskilt i Arizona, och borde ha intresse för utbildningsfrågor. Eller måste man vara amerikansk medborgare?

I grunden gillar jag faktiskt den amerikanska inställningen, att det ska vara demokratiska val till olika offentliga uppdrag. Men onekligen har man i USA gått till överdrift i vissa avseenden. Det kan bli för mycket av det goda. Och alldeles särskilt naturligtvis om man dessutom ska hålla på att älta valen och göra revisioner av dem hela tiden mellan valen.
Jo lägg valen 9.30 en tisdag och så får du bara ett gäng med golfcarts som ska rösta. Ingen annan har tid, det är problemet.
2021-06-07, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej, man röstar fortfarande inte på President, man röstar faktiskt på sin lokala Elektor, hur svårt är detta att förstå?

Att man inte i USA röstar direkt på Presidenten utan på de som ska rösta på Presidenten, dvs Electoral College, lärde man sig för fan i sjätte klass.
Så du står fast vid att det inte står Trump eller Biden på röstsedlarna??
2021-06-07, 15:00
Medlem
[quote=K1ngen|76146437]Så du står fast vid att det inte står Trump eller Biden på röstsedlarna?? [/QUOTE
nej har jag ju sagt ha ha

Alla som kryssar för Trump har röstat på Pence. Det framgår av röstsedeln.

Om man röstar för Trump Pence röstar man för en specifik elektor som ska rösta på Trump Pence. Detta system ville ju Trump och kuddkillen riva upp.

Din röst kommer dock inte gå till Trump Pence, den kommer gå till en elektor. Att Rep skickar fram 'alternativa' elektorer ändrar inte valsystemet än. Skulle Trumpväljarna bli glada om deras elektor röstade på Harris fast de är i majoritet?

Nej det är otänkbart fram till nu, Republikanerna menar på allvar att man ska skita i valresultatet och skicka fram egna elektorer.
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-07 kl. 15:11.
2021-06-07, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K1ngen

Ha ha känns det inte bra fattigt att ha det där som någon slags vinst i diskussionen.

Den bärande punkten hade inte med den saken att göra men gör det dig glad så gläder vi andra oss också.

USA är en republik en demokratisk sådan var väl vad allt började i. Man röstar på elektorer.

Vad gäller detta tidsödande och påkostade omräknandet gör för USA är tragiskt. Det behövs pengar till folk som svälter och då sitter en massa idioter som knappt vet fram och bak på sina byxor och tjollrar med valsedlarna. Sad!
2021-06-07, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Ha ha känns det inte bra fattigt att ha det där som någon slags vinst i diskussionen.

Den bärande punkten hade inte med den saken att göra men gör det dig glad så gläder vi andra oss också.

USA är en republik en demokratisk sådan var väl vad allt började i. Man röstar på elektorer.

Vad gäller detta tidsödande och påkostade omräknandet gör för USA är tragiskt. Det behövs pengar till folk som svälter och då sitter en massa idioter som knappt vet fram och bak på sina byxor och tjollrar med valsedlarna. Sad!

Tja, Trump själv verkar inte heller ha det så lätt med vad som är fram eller bak på byxorna så…
2021-06-07, 15:34
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Har du missat att Trump ökade röster från alla raser utom vita män?
Öh - vad har det med mitt inlägg att göra? (Ens om det vore sannt, vilket jag inte vet om det är.)

Jag menar alltså, att valdeltagandet blev så högt, beror på att såväl motståndare som anhängare till Trump hade mycket hög röstvilja. Det har att göra med Trumps person, mer än med Bidens naturligtvis. Så många röster på Biden är verkligen inget tecken på att det var valfusk.

Det påstås i tråden att röster "subraherats" från Trump. Jag gissar att man med detta menar att man under röströkningen på valnatten ibland sänkte röstantalet för Trump. Men det förklaras rimligen genom att man under denna ickeofficiella röströkning råkat räkna in sammaresultat två gånger och kompenserade det efter åt. Det är i vart fall inget tecken på någonslags röstfusk. Vore för övrigt ett extremt korkat sätt att försöka fuska i ett val.

Så har man tecken på valfusk så är det bara att gå till domstol med det. Finns massor med republikanska dommare om man misstror de demokratiska. Ety detta inte hänt i någon omfattning, finns det inga seriösa indikationer på valfusk av någon betydelse, och denna tråden borde passa i konspirationsforat, men eftersom Trump fortfarande driver linjen om valfusk, och har en oklar,mmen ändå viktig roll i amerikansk politik, har den kanske ett existensberättigande.
2021-06-07, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Öh - vad har det med mitt inlägg att göra? (Ens om det vore sannt, vilket jag inte vet om det är.)

Jag menar alltså, att valdeltagandet blev så högt, beror på att såväl motståndare som anhängare till Trump hade mycket hög röstvilja. Det har att göra med Trumps person, mer än med Bidens naturligtvis. Så många röster på Biden är verkligen inget tecken på att det var valfusk.

Det påstås i tråden att röster "subraherats" från Trump. Jag gissar att man med detta menar att man under röströkningen på valnatten ibland sänkte röstantalet för Trump. Men det förklaras rimligen genom att man under denna ickeofficiella röströkning råkat räkna in sammaresultat två gånger och kompenserade det efter åt. Det är i vart fall inget tecken på någonslags röstfusk. Vore för övrigt ett extremt korkat sätt att försöka fuska i ett val.

Så har man tecken på valfusk så är det bara att gå till domstol med det. Finns massor med republikanska dommare om man misstror de demokratiska. Ety detta inte hänt i någon omfattning, finns det inga seriösa indikationer på valfusk av någon betydelse, och denna tråden borde passa i konspirationsforat, men eftersom Trump fortfarande driver linjen om valfusk, och har en oklar,mmen ändå viktig roll i amerikansk politik, har den kanske ett existensberättigande.
Demokraterna mobiliserade stenhårt. Det skrev jag om här redan för tre år sen. Landet var ju på väg åt helvete.

Jag var inte direkt orolig men man lämnade inget åt slumpen som Hillary gjorde, hennes valkampanj var inte direkt dålig men man underskattade Trump. Han var ju en clown men det är inte lätt för Amerikaner att byta parti. Det är en del av deras identitet.. Jag har under min rösträttsålder röstat på tre olikapartier. USA är annorlunda

Nu var det en fråga om att få ut folk till röstlokalerna
Senast redigerad av Alpoxen 2021-06-07 kl. 16:01.
2021-06-07, 16:03
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tråden handlar iaf inte om "Sekten(demokraterna)" och deras röstfusk som Organet påstod.
Dock vad vi konstaterar 31 veckor senare, är att ni står precis lika nakna idag och området systematiskt valfusk.

Sant Demokrater valfuskar mindre än bananrepublikaner har vi lärt oss med tidigare valfusk undersökningar.
Så det är ett sant påstående du gör, dock inte speciellt om valfusk som ändrar presidentvalets utgång.

För där vet vi idag att Joe vann med betydande marginal, och finns PRECIS inget som ens antyder än mindre bevisar ett systematiskt valfusk.
Citat:
Det du säger saknar betydelse för elektorsystemet, men ja, vi alla vet om att det är inte folket som väljer president, utan elektorer.

Och nu 31 veckor senare vet vi om att de Amerikanska medborgarna röstade dominerande på Demokraterna och att Joe Biden är obestridlig vinnare av det valet.
Om nu inte snart mot ett halvår som president.

Men och andra sidan har man sagt att trumpen ska sa ta över var och varannan månad.
Och slutsatsen jag drar där, det är att man bara svamlar och just för att man aldrig presterar dessa bevis som man lämnar in till domstol och hävdar nått.

Nu väljer man istället att hävda nått och helt utan underlag, och påstår det sker på fredag och sen kommer fredagen och sen står vi där med inget, om och om igen sker det.

Men varför du låtsas om att du inte kan USA valsystem, det är dock en gåta.
2021-06-07, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Jag var inte direkt orolig men man lämnade inget åt slumpen som Hillary gjorde, hennes valkampanj var inte direkt dålig men man underskattade Trump. Han var ju en clown men det är inte lätt för Amerikaner att byta parti. Det är en del av deras identitet.. Jag har under min rösträttsålder röstat på tre olikapartier. USA är annorlunda

Vi hade ju lite av en parallell här i Sverige på 90-talet. Bert & Ians intåg i politiken med deras drag under galoscherna uppfattades av många som clowneri, men bidrog i praktiken till att försvåra regerandet för Bildt-regeringen.
2021-06-07, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Dock vad vi konstaterar 31 veckor senare, är att ni står precis lika nakna idag och området systematiskt valfusk.

Sant Demokrater valfuskar mindre än bananrepublikaner har vi lärt oss med tidigare valfusk undersökningar.
Så det är ett sant påstående du gör, dock inte speciellt om valfusk som ändrar presidentvalets utgång.

För där vet vi idag att Joe vann med betydande marginal, och finns PRECIS inget som ens antyder än mindre bevisar ett systematiskt valfusk.

Det du säger saknar betydelse för elektorsystemet, men ja, vi alla vet om att det är inte folket som väljer president, utan elektorer.

Och nu 31 veckor senare vet vi om att de Amerikanska medborgarna röstade dominerande på Demokraterna och att Joe Biden är obestridlig vinnare av det valet.
Om nu inte snart mot ett halvår som president.

Men och andra sidan har man sagt att trumpen ska sa ta över var och varannan månad.
Och slutsatsen jag drar där, det är att man bara svamlar och just för att man aldrig presterar dessa bevis som man lämnar in till domstol och hävdar nått.

Nu väljer man istället att hävda nått och helt utan underlag, och påstår det sker på fredag och sen kommer fredagen och sen står vi där med inget, om och om igen sker det.

Men varför du låtsas om att du inte kan USA valsystem, det är dock en gåta.
"Sant Demokrater valfuskar mindre än bananrepublikaner har vi lärt oss med tidigare valfusk undersökningar.
Så det är ett sant påstående du gör, dock inte speciellt om valfusk som ändrar presidentvalets utgång."

Det var Organet som kallade demokraterna för sekten

"ni står precis lika nakna idag och området systematiskt valfusk."

Jag är inte "ni" vik hädan lögnhals
2021-06-07, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Vi hade ju lite av en parallell här i Sverige på 90-talet. Bert & Ians intåg i politiken med deras drag under galoscherna uppfattades av många som clowneri, men bidrog i praktiken till att försvåra regerandet för Bildt-regeringen.
Jo jag minns drag under galoscherna och man undrade vem som röstade på dem men hundratusentals människor gjorde ju det. Man kan bli lite hemmablind.

Det var väl nygammaltfolket och idag består SDröstarna av folk som gillar fem killar i veckan o såna program.

Även om det är så långt ifrån mig man kan komma existerar dessa människor och de är förbannade. Är de förbannade på den nyliberala agendan som styrt den ekonomiska politiken i tjugo år?

Nej precis som Trumpväljarna är de förbannade på kulturfrågor och invandring, saker som egentligen inte har någon betydelse.
2021-06-07, 17:24
Medlem
Trumps panikförsök att få valet ogiltigförklarat framkommer i uppgifter som nu finns tillgängliga enlig någon "offentlighetsprincip" Han skickade ut sina politiska hantlangare för att pressa valansvariga att "hitta" röster som gynnade Trump. Sedan vill han även ha justitiedepartementet och justitieministern med i konspirationsteorin om ett omfattande valfusk. Som en republikan sa, det luktade panik över alla eskalerande tel.samtal och ökade besök från Trumpadministrationen den sista tiden Trump var president.
Och eftersom Trump själv förutspådde valutgången genom att säga att han bara inte kunde förlora mot Biden så får vi nog anse att valet var ganska säkert då han ju faktisk förlorade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in