Tjena. Lmnade in min Volvo S40 p verkstaden i fredags fr service. Dom bytte olja, oljefilter och tndstift. Efter detta har bilen brjat hacka ganska mycket, speciellt p tomgng men ven i hastigheter runt 20-60 km/h.
Ngon som har varit med om liknande? Jag fr vl g in till verkstaden i morgon igen och frmodligen fr jag betala fr nnu en reparation. Irriterande.
Vad kan felet vara?
Senast redigerad av InvisiblePerson 2021-06-06 kl. 14:34.
Jag har haft liknande problem. Det var tndstiften som tndspolarna inte riktigt orkade med. Man hade helt enkelt satt i nya tndstift som inte var anpassade i elektrodavstnd till den aktuella motorn. Det rckte allts med att justera elektrodavstndet fr att motorn sen skulle g normalt.
Jag har haft liknande problem. Det var tndstiften som tndspolarna inte riktigt orkade med. Man hade helt enkelt satt i nya tndstift som inte var anpassade i elektrodavstnd till den aktuella motorn. Det rckte allts med att justera elektrodavstndet fr att motorn sen skulle g normalt.
Ja det med avstndet mste man kolla det kan vara lite olika p varje stift.
Det r extremt ovanligt att detta mtt inte stmmer frn fabrik, men nd en god id att dubbelkolla.
Och vid koll av elektrodavstnd p begagnade stift s br man anvnda trdmtt, inte bladmtt.
Hnde mig ocks. De sa att det inte r nt som kan ske pga det de gjorde
Brnslefilter hade bytts ut
Hackande, motorlampa o strypt ax
Krvde att de kollade. De konstaterade egr ventilen
Skulle tas vid nsta service, inte farligt
Nu nsta service 5000 m, Egr ventilen bytt o nr jag hmtar den kvarstr problemet.
Vi fr se var det landar men nej du r inte ensam
Ftt kmpa med nbbar o klor massa ggr genom ren ven om jag haft nrra riktigt bra mten ox. Tror det e lite som med lkare i vst. Man gr en diagnos o s kr man p det troliga. Kan lta rimligt men om problemen kvarstr eftert s r de ju uppenbart att de vedertagna metoderna behver breddas
Senast redigerad av RandyWalker 2021-06-07 kl. 01:29.
Vet inte hur det r I detta fallet men generellt frsker verkstadskunder blsa fretagen genom att sga att shr gick den inte tidigare och den hr repan fanns inte frrut jag vill ha ny lack p en 20 r gammal bil etc etc... drmed inte sagt att du r en sdan kund,vad jag vill ha sagt r att rtgg finns bland fretag och privatpersoner.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!