• 1
  • 2
2021-06-06, 14:32
Medlem
InvisiblePersons avatar
Tjena. Lmnade in min Volvo S40 p verkstaden i fredags fr service. Dom bytte olja, oljefilter och tndstift. Efter detta har bilen brjat hacka ganska mycket, speciellt p tomgng men ven i hastigheter runt 20-60 km/h.

Ngon som har varit med om liknande? Jag fr vl g in till verkstaden i morgon igen och frmodligen fr jag betala fr nnu en reparation. Irriterande.

Vad kan felet vara?
Senast redigerad av InvisiblePerson 2021-06-06 kl. 14:34.
Citera
2021-06-06, 14:47
Medlem
Ngot kopplat till tndsystemet. De rotade bland stiften s brja dr frst. Fel tndstift kanske? Spolar? Osv.
Citera
2021-06-06, 16:42
Medlem
G in och krv att de tgrdar, d felet inte fanns innan de pillade p den.
Citera
2021-06-06, 16:43
Medlem
Megaforces avatar
Jag har haft liknande problem. Det var tndstiften som tndspolarna inte riktigt orkade med. Man hade helt enkelt satt i nya tndstift som inte var anpassade i elektrodavstnd till den aktuella motorn. Det rckte allts med att justera elektrodavstndet fr att motorn sen skulle g normalt.
Citera
2021-06-06, 16:54
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag har haft liknande problem. Det var tndstiften som tndspolarna inte riktigt orkade med. Man hade helt enkelt satt i nya tndstift som inte var anpassade i elektrodavstnd till den aktuella motorn. Det rckte allts med att justera elektrodavstndet fr att motorn sen skulle g normalt.
Ja det med avstndet mste man kolla det kan vara lite olika p varje stift.
Citera
2021-06-06, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja det med avstndet mste man kolla det kan vara lite olika p varje stift.

Kper man t ex NGK-stift s finns de i rtt elektrodavstnd, vilket kan utlsas direkt ut beteckningen. Hr en frklaring till beteckningarna https://bergshamravarv.se/onewebmedi...uppbyggnad.pdf

Det r extremt ovanligt att detta mtt inte stmmer frn fabrik, men nd en god id att dubbelkolla.
Och vid koll av elektrodavstnd p begagnade stift s br man anvnda trdmtt, inte bladmtt.
Citera
2021-06-06, 22:59
Medlem
killawifes avatar
k tillbaka och klaga. Du ska inte behva meka med det.
Citera
2021-06-07, 01:15
Medlem
RandyWalkers avatar
Hnde mig ocks. De sa att det inte r nt som kan ske pga det de gjorde

Brnslefilter hade bytts ut

Hackande, motorlampa o strypt ax

Krvde att de kollade. De konstaterade egr ventilen

Skulle tas vid nsta service, inte farligt

Nu nsta service 5000 m, Egr ventilen bytt o nr jag hmtar den kvarstr problemet.

Vi fr se var det landar men nej du r inte ensam

Ftt kmpa med nbbar o klor massa ggr genom ren ven om jag haft nrra riktigt bra mten ox. Tror det e lite som med lkare i vst. Man gr en diagnos o s kr man p det troliga. Kan lta rimligt men om problemen kvarstr eftert s r de ju uppenbart att de vedertagna metoderna behver breddas
Senast redigerad av RandyWalker 2021-06-07 kl. 01:29.
Citera
2021-06-07, 05:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
G in och krv att de tgrdar, d felet inte fanns innan de pillade p den.
Gammal bil
Citera
2021-06-07, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av usr1
Gammal bil

Det har vl inte med saken att gra, gr verkstan bort sig vid en service s det r fel p bilen eftert fr de ju tgrda, oavsett hur gammal bil det r!
Citera
2021-06-07, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Det har vl inte med saken att gra, gr verkstan bort sig vid en service s det r fel p bilen eftert fr de ju tgrda, oavsett hur gammal bil det r!
upp till kunden att bevisa
Citera
2021-06-07, 14:21
Medlem
swedsters avatar
Vet inte hur det r I detta fallet men generellt frsker verkstadskunder blsa fretagen genom att sga att shr gick den inte tidigare och den hr repan fanns inte frrut jag vill ha ny lack p en 20 r gammal bil etc etc... drmed inte sagt att du r en sdan kund,vad jag vill ha sagt r att rtgg finns bland fretag och privatpersoner.

Hoppas det lser sig
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in