2021-06-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Eftersom du mig veterligen aldrig har framfört några logiskt sammanhängande argument så är det svårt att veta vad jag skall anmärka på. Har du någon gång i livet lärt dig att bevisa något logiskt? Vet du alls vad det innebär?
Har någon dig veterligen någonsin framfört ett logiskt sammanhängande argument som bevisat ett faktum du starkt har ogillat? Om du tänker efter, verkar det som att alla människor med annorlunda åsikter än dig aldrig har lärt sig hur man bevisar något logiskt?

Jag framförde mina argument. Om de nu så uppenbart inte var logiskt sammanhängande så borde det ha varit enkelt att visa hur de inte hänger samman. Att du nu har skrivit så många avfärdande inlägg utan att komma med något konkret talar starkt för att du helt enkelt bara inte vill att mina argument ska vara logiskt sammanhängande, snarare än att de inte är det.
Citera
2021-06-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Bra svar!
Att människor mår dåligt tycker jag visar att fri vilja är påhitt. Varför skulle man välja att må dåligt, tex vara deprimerad?
Citera
2021-06-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Att människor mår dåligt tycker jag visar att fri vilja är påhitt. Varför skulle man välja att må dåligt, tex vara deprimerad?
Det finns ingen tänkbar anledning till att man någonsin skulle välja någonting som man vet leder till större nackdelar än fördelar för en själv.
Citera
2021-06-06, 21:04
Medlem
Citat:
Hur vet du att axiomen är sanna? Hur vet du att du inte begick ett misstag när du lade ihop 1 och 1?

Axiom är sanna per definition...
Citera
2021-06-06, 21:10
Medlem
Citat:
Det var inte dikotomin ovan jag anmärkte på utan följande påstående:

Det senare är en falsk dikotomi eftersom det inte täcker in möjligheten att valet styrdes av något men inte alltid ger samma utfall.

För att bevisa din tes skapar du alltså en falsk dikotomi som inte täcker in alternativet som du vill motbevisa. Därav blir slutsatsen ett cirkelresonemang.

Fast då är ju inte valet styrt med avseende på de möjliga utfallen... En motsägelse.

Och hur som, du ser inte denna övergripande motsägelse?
Citera
2021-06-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Fast då är ju inte valet styrt med avseende på de möjliga utfallen... En motsägelse.

Och hur som, du ser inte denna övergripande motsägelse?
För att undvika en felaktig dikotomi så behöver du först göra en komplett indelning av de olika möjligheterna:
(a) Valet styrdes av något och ger alltid samma utfall.
(b) Valet styrdes av något och ger inte alltid samma utfall.
(c) Valet styrdes inte av något.

Förstår jag dig rätt så menar du att (b) är en motsägelse, vilket i så fall behöver visas i mer detalj.

Ordet styra betecknar en aktivitet där en agent påverkar ett objekt att göra så som agenten vill. Det är knappast en aktivitet som existerar i ett fysiskt kontext, utan vi behöver lyfta diskussionen till en abstrakt nivå där det förekommer agenter som påverkar objekt att göra som agenterna vill. En abstrakt modell av världen kan aldrig vara entydig och vi har därför en stor frihet att definiera den abstrakta modellen så att den beskriver det vi vill. Exakt vad vi kommer fram till beror sedan på hur vi väljer att definiera den abstrakta modellen.

Du behöver alltså komplettera din indelning med en modell som beskriver vad det innebär att styra och sedan visa att (b) är en motsägelse i din modell. Vill du sedan visa att (b) är en generell motsägelse så behöver du visa att (b) måste vara en motsägelse i alla abstrakta modeller där det förekommer agenter som påverkar objekt att göra som de vill.
Citera
2021-06-06, 21:57
Medlem
Citat:
För att undvika en felaktig dikotomi så behöver du först göra en komplett indelning av de olika möjligheterna:
(a) Valet styrdes av något och ger alltid samma utfall.
(b) Valet styrdes av något och ger inte alltid samma utfall.
(c) Valet styrdes inte av något.

Förstår jag dig rätt så menar du att (b) är en motsägelse, vilket i så fall behöver visas i mer detalj.

Ordet styra betecknar en aktivitet där en agent påverkar ett objekt att göra så som agenten vill. Det är knappast en aktivitet som existerar i ett fysiskt kontext, utan vi behöver lyfta diskussionen till en abstrakt nivå där det förekommer agenter som påverkar objekt att göra som agenterna vill. En abstrakt modell av världen kan aldrig vara entydig och vi har därför en stor frihet att definiera den abstrakta modellen så att den beskriver det vi vill. Exakt vad vi kommer fram till beror sedan på hur vi väljer att definiera den abstrakta modellen.

Du behöver alltså komplettera din indelning med en modell som beskriver vad det innebär att styra och sedan visa att (b) är en motsägelse i din modell. Vill du sedan visa att (b) är en generell motsägelse så behöver du visa att (b) måste vara en motsägelse i alla abstrakta modeller där det förekommer agenter som påverkar objekt att göra som de vill.

Ja, som jag redan skrivit:

Om vi tittar på ett val gjort av en människa så kan det delas upp i två fall:

1. Valet styrdes av något.
2. Komplementet till ovan.

Inget av dessa två fall är det vi menar med "jag kunde gjort annorlunda".

Vill du nu hävda falsk dikotomi så borde du beskriva varför... Eller beskriva var du anser logiken fallerar.
Citera
2021-06-06, 22:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Återigen, "de flesta" definierar inte fri vilja som determinism/slump...
"Definierar"..??
Det var inte alls en definition, hur i allsindar kan du tro det? Det är bara en hypotes (eller kanske bara idé) om hur det fungerar. Hofstadter menar nog inte heller att hans idé om feedback-loop är en definition av jaget.
Asså, seriöst...
Citera
2021-06-06, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ja, som jag redan skrivit:

Om vi tittar på ett val gjort av en människa så kan det delas upp i två fall:

1. Valet styrdes av något.
2. Komplementet till ovan.

Inget av dessa två fall är det vi menar med "jag kunde gjort annorlunda".

Vill du nu hävda falsk dikotomi så borde du beskriva varför... Eller beskriva var du anser logiken fallerar.

"Jag kunde gjort annorlunda" är ett tankefel och inget annat. Den ärlige fysikern Martin Butler har gjort en särskild podd om det, som är postad tidigare i tråden.
Citera
2021-06-06, 22:23
Medlem
Citat:
Människan lär sig som mest när denne lider. Lidandet är nödvändigt för personlig utveckling och mognad.
Hur du väljer att tackla ett problem kan skilja sig ifrån hur jag väljer att tackla det.
Citera
2021-06-06, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Människan lär sig som mest när denne lider. Lidandet är nödvändigt för personlig utveckling och mognad.
Hur du väljer att tackla ett problem kan skilja sig ifrån hur jag väljer att tackla det.

Det finns absolut inget att lära sig av lidandet mer än att det var fel att man föddes och att det är fel att sätta andra till denna värld.
Citera
2021-06-06, 22:36
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning

Utan lidandet skulle livet sakna någon mening, den skulle vara ytlig och trivial och det skulle inte ens finnas någon mening i att diskutera existensen. Med lidandet så är livet fylld med mening, men utmaningen att skapa mening ur lidandet tycks ibland nästan omöjligt.

Folk som ser sitt liv som meningslöst saknar ofta passion för att konfrontera lidande. Passion kan inte läras ut didaktiskt, det är en känsla som måste växa inom en. Har folk fri vilja att välja vara passionerade inför något? Tja, här går vi in i den svåra diskussionen om "fri vilja"...ditt liv är delvis alla förprogrammerade biokemiska reaktioner i din hjärna, det går att delvis omprogrammera en själv, men saknar man sådan viljestyrka till den grad att man inte ens orkar ta ett steg mot någon riktning utanför bekvämlighetszonen så är personen liksom fast i dess förprogrammerade tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in