2021-06-06, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Det räcker inte med lösa argument för att logiskt bevisa något. Dina lösa argument är inte ett logiskt bevis vilket du tycks tro. Det krävs mycket mer än så för att visa något logiskt. Läs på om Dunning-Kruger-effekten.
Tala om varför du anser mina argument vara lösa. Vilka teser eller slutsatser som jag har presenterar anser du inte håller och varför? Än så länge har du bara sagt att jag har fel utan att argumentera för varför.

Enligt min erfarenhet på det här forumet så brukar det ironiskt nog vara folk som inte kan argumentera för sin ståndpunkt som anklagar folk för att lida av Dunning-Kruger-Effekten. De tycks använda det som ett sätt att smita från diskussionen.
Citera
2021-06-06, 19:26
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigtew
Att vi inte kan förutsäga beteenden beror bara på att vi inte har koll på de underliggande faktorerna. Med mer hjärnforskning blir det allt mer förutsägbart hur människor kommer agera.

Ahh, där har vi forskning=min religion, forskare kommer en dag ha supernaturliga krafter och alla kommer återupstå från de döda...forskning kommer kunna förutsäga allt, forskning kommer berätta vad som hände exakt vid Big Bangs konception, forskning kommer beskriva hur elektriska och kemiska signaller igenom nätverk av molekyler ger upphov till inre upplevelser som smärta, estetik, njutning, eufori, kärlek...

Nej, du vet lika lite som jag vet ifall hjärnforskning kommer göra det förutsägbart hur människor kommer agera. Ingen vet sådant.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2021-06-06 kl. 19:32.
Citera
2021-06-06, 19:30
Medlem
Citat:
Nej, ingen har visat något sådant. Däremot har vissa av er presenterat en massa svammel som bara visar att ni inte begriper hur man bevisar något alls.

Nja, du uppvisar liknande genom att påstå tex "falsk dikotomi" utan att förstå vad du säger.

Och du verkar inte heller vilja förklara vad du menar, mest kalla folk för idioter. Dvs, du begriper inte hur man kommunicerar.

---

Om vi tittar på ett val gjort av en människa så kan det delas upp i två fall:

1. Valet styrdes av något.
2. Komplementet till ovan.

Inget av dessa två fall är det vi menar med "jag kunde gjort annorlunda".

Vill du nu hävda falsk dikotomi så borde du beskriva varför...
Senast redigerad av FlamRed 2021-06-06 kl. 19:35.
Citera
2021-06-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlamRed
Nja, du uppvisar liknande genom att påstå tex "falsk dikotomi" utan att förstå vad du säger.

Och du verkar inte heller vilja förklara vad du menar, mest kalla folk för idioter.

---

Det finns ingen sanning, bara åsikter. Om någon tror något, så är det dennes verklighet.
Citera
2021-06-06, 19:37
Medlem
Citat:
Det finns ingen sanning, bara åsikter. Om någon tror något, så är det dennes verklighet.

Nja, det finns definitivt sanningar och osanningar i vår egen semantik. 1+1=2 är en sanning, och 1+1=3 är ett felaktigt påstående.
Citera
2021-06-06, 19:41
Bannlyst
Citat:
Ja, vad är sanning egentligen? Bara åsikter?

Att vi inte kan förutsäga beteenden beror bara på att vi inte har koll på de underliggande faktorerna. Med mer hjärnforskning blir det allt mer förutsägbart hur människor kommer agera.

Bra svar!
Citera
2021-06-06, 19:42
Medlem
Citat:
Nja, det finns definitivt sanningar och osanningar i vår egen semantik. 1+1=2 är en sanning, och 1+1=3 är ett felaktigt påstående.
Hur vet du att axiomen är sanna? Hur vet du att du inte begick ett misstag när du lade ihop 1 och 1?
Citera
2021-06-06, 19:51
Medlem
Citat:

Och du verkar inte heller vilja förklara vad du menar, mest kalla folk för idioter. Dvs, du begriper inte hur man kommunicerar.

---

Det var inte dikotomin ovan jag anmärkte på utan följande påstående:
Citat:
Antingen så styrdes valet av något, och då ger det alltid samma utfall. (Annars så styrdes det ju inte)

Eller så styrdes det inte av något, och då kallar vi det inte att "vi" gjorde det.

QED
Det senare är en falsk dikotomi eftersom det inte täcker in möjligheten att valet styrdes av något men inte alltid ger samma utfall.

För att bevisa din tes skapar du alltså en falsk dikotomi som inte täcker in alternativet som du vill motbevisa. Därav blir slutsatsen ett cirkelresonemang.
Citera
2021-06-06, 19:54
Bannlyst
Citat:
Det var inte dikotomin ovan jag anmärkte på utan följande påstående:

Det senare är en falsk dikotomi eftersom det inte täcker in möjligheten att valet styrdes av något men inte alltid ger samma utfall.

För att bevisa din tes skapar du alltså en falsk dikotomi som inte täcker in alternativet som du vill motbevisa. Därav blir slutsatsen ett cirkelresonemang.

"Vi" "styrde" inget om det verkligen finns "beslut" som "beror på" indeterminism.
Citera
2021-06-06, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Tala om varför du anser mina argument vara lösa. Vilka teser eller slutsatser som jag har presenterar anser du inte håller och varför? Än så länge har du bara sagt att jag har fel utan att argumentera för varför.

Enligt min erfarenhet på det här forumet så brukar det ironiskt nog vara folk som inte kan argumentera för sin ståndpunkt som anklagar folk för att lida av Dunning-Kruger-Effekten. De tycks använda det som ett sätt att smita från diskussionen.
Eftersom du mig veterligen aldrig har framfört några logiskt sammanhängande argument så är det svårt att veta vad jag skall anmärka på. Har du någon gång i livet lärt dig att bevisa något logiskt? Vet du alls vad det innebär?
Citera
2021-06-06, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
"Vi" "styrde" inget om det verkligen finns "beslut" som "beror på" indeterminism.
En återkommande missuppfattning i tråden är att begreppet styrning implicerar exklusivitet, vilket det inte gör. En gps-navigator kan styra ett fordon. Operatören av gps-navigatorn kan styra gps-navigatorn genom att ge den koordinater. Det senare leder till att både operatören och gps-navigatorn styr fordonet. Navigatorn slutar inte styra fordonet bara för att den själv blir styrd.

Analogt slutar vi inte styra vår framtid bara för att det finns fler saker som påverkar den.
Citera
2021-06-06, 20:19
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:

---

"Jag kunde ha gjort annorlunda" är väl egentligen något man säger för att ångra sig över att man egentligen var sammansatt på så sätt att man inte kunde ha agerat annorlunda, i förhoppning om att man blir visare inför nästa liknande val i framtiden.

Det är väl egentligen en slags insikt om att man inte var så fri som man kunde ha varit, man styrdes av fel impulser, med vetskap/förhoppning att det är inom ens kontroll att styra denna impuls nästa gång, inför liknande prövningar.

Känslan av att ha en fri vilja är avgörande för att människor just ska agera inför samma beprövningar på olika sätt beroende på medvetandetillstånd, och att söka nya medvetandetillstånd för att agera annorlunda nästa gång.

Frågan är svår, för även "medvetandetillstånd" att söka nya "medvetandetillstånd" kan sägas vara deterministisk. En potentiell Guds medvetandetillstånd måste till och med räknas som deterministisk vid momentet då Universum skapades. Orsak och verkan, till och med ifall det är igenom kvantfysikens tärningskast, kan inte komma undan med att aktören (orsaken) är skapad så som han är skapad innan han väljer att agera (verkan).

Det är oklart ifall den grad av fri vilja som efterfrågas ens kan formuleras i en verklighet fritt skapad av våra fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in