2021-06-06, 17:17
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Så 2008 ville araberna acceptera 1967 års gränser, hehe! När det var aktuellt med förslaget 1967 svarade Israel ja, araberna svarade inget utan alla grannländer började förflytta sin krigsmakt till Israels gräns. Alla arabstater har haft som mål att ingen judisk stat ska få finnas och där är grundproblemet. "Fredsprocessen" under 73 år är bara löjlig. Hur ska man få till fred när den ena parten inte vill ha fred utan utplåna "förhandlingsparten". Lyssna på araberna i denna tråd och förstå att det är inte lätt.

Efter arabernas stora nederlag 1967 så har fred förhandlats fram med Egypten och de fick tillbaka Sinaihalvön. Därefter har det varit lugnt på den gränsen.

Jordanien fick till ett fredsfördrag och därefter har det varit lugnt.

Egypten och Jordanien verkar ha koll på sina vildhjärnor som vill döda alla judar och utplåna den judiska staten. Det går om viljan finns. Problemet är att det har funnits en ovilja att skapa fred bland övriga arabstater/muslimstater. Den mest hetsande idag är väl Iran.

Varför ska Israel accepter 1967 års gränser idag, som de gjorde 1967? Araberna får skylla på sig själva för deras ovilja och hat att det blivit som det är.

Som jag ser det är Israels strategi enligt följande. De som anfaller Israel ska få 10-fallt tillbaka och känna på smärtan att de började krig. Förståeligt enligt mig och där får Israel kritik från omvärlden.

De finns idag araber som lärt sig läxan att inte starta krig pga hat för då svider det ordentligt. Israel har all rätt att ge igen på alla angrepp och strategin att ge igen 10-fallt är det enda som araberna förstår. Inte lätt att bekämpa en fiende som vill utrota en och samtidigt ta hänsyn till internationella lagar.

Sen har vi gruppen med naiva svenskar här som tror att man kan dela ut armband så blir allt bra. Svenskar är världens mest naiva folk och snart har man gett bort sitt eget land också om inte ett under sker.
Du underblåser konflikthärdar som sätter människor i flykt, som flyr bla, till Sverige.
Citera
2021-06-06, 17:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Det tycker jag att han borde tänka om i så fall, om det är så att palestinierna vill ändras.
Det är inte bara Bennett, det har fungerat så under hela Israels existens. Begin ville expandera öster om Jordanfloden redan 1949, Ben Gurion föredrog en strategi att ta mer bit för bit och hans linje vann. Jag länkade nyss till en artikel om hur Israels militär på 60-talet förberedde sig för ockupation av omgivande landområden osv. Om du skall stödja Israel borde du nog läsa på lite mer om vad det är för stat du stödjer.
Citat:
Hamas är en gräsrotsrörelse som bildades i Egypten, för att några nationalister där inte tyckte om att Judarna kom tillbaka och erbjöds en massa mark. Efter att Egypten hade fått gaza remsan så placerade sig Hamas där. I ett försök att folk mörda judarna och ta Israel tillbaks. Och ett första steg i det var att ta tillbaka och få fotfäste inne i Gaza.
Din historieskrivning är helt bisarr. Det stämmer att Hamas har rötter i muslimska brödraskapet i Egypten, men detta handlade inte om några judar:
Citat:
Initially, as a Pan-Islamic, religious, and social movement, it preached Islam in Egypt, taught the illiterate, and set up hospitals and business enterprises. It later advanced into the political arena, aiming to end British colonial control of Egypt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Muslim_Brotherhood

Hamas som organisation bildades dock inte förrän långt efter det att Egypten drivits ut ur Gaza och är inte några egyptier.
Citat:
Så att det är en massa oroligheter där just nu, beror till mestadels på Egypten själva och alla omkringliggande arabländer.
Ja, självklart kan konflikten inte ha något att göra med att en grupp judar flyttade dit, drev ut större delen av befolkningen som bodde i Palestina, förtryckte resten och sedan dess fortsatt expandera.

Citat:
Tycker du att det är konstigt att man sätter upp en massa kontroller överallt? När det springer runt en massa Egyptier där och försöker peka på någon med andra änden av pistolerna?
Vad gör dom ens där från första början? Trodde landet tillhörde Palestina.
Vilka är dessa egyptier du hela tiden talar om? De enda egyptier som är relevanta i sammanhanget är de som bevakar gränsen mellan Gaza och Sinai.

Sen väntar jag fortfarande på en förklaring på vad du hade för poäng med din jämförelse mellan Israel och Gaza.
Citera
2021-06-06, 17:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av maskenth
Så 2008 ville araberna acceptera 1967 års gränser, hehe! När det var aktuellt med förslaget 1967 svarade Israel ja, araberna svarade inget utan alla grannländer började förflytta sin krigsmakt till Israels gräns.
1966 invaderade Israel Västbanken, kom i direkta strider med Jordaniens armé, allt för att de skulle spränga byn Samu i en straffaktion. De hade bombat Syrien ända upp i Damaskus. Sen kom ryssarna och sa att Israel planerade en fullskalig invasion av Syrien. Det var i det läget som grannländerna mobiliserade styrkor. Inte för att anfalla Israel utan för att slå tillbaka ett tänkt Israeliskt anfall. Officiellt hade inte Israel planerat något sådant, men givet de dokument jag skrev om lite tidigare i tråden om hur de planerat ockupation av Golanhöjderna, Västbanken och Gaza så undrar man hur det verkligen står till med den saken.
Citat:
Alla arabstater har haft som mål att ingen judisk stat ska få finnas och där är grundproblemet.
Grundproblemet är att en grupp europeiska judar fick för sig att de hade mer rätt till landet än folket som bodde där.
Citat:
"Fredsprocessen" under 73 år är bara löjlig. Hur ska man få till fred när den ena parten inte vill ha fred utan utplåna "förhandlingsparten".

Du har helt, rätt Israel har utplånat Palestina som stat och alltid föredragit expanderade bosättningar framför fred.
Citat:
Efter arabernas stora nederlag 1967 så har fred förhandlats fram med Egypten och de fick tillbaka Sinaihalvön. Därefter har det varit lugnt på den gränsen.
Egypten försökte förhandla fram fred efter 1967 men fick nobben av Israel. Först efter kriget 1973 som var väl jämnt för Israels smak var de redo att ge upp Sinai i utbyte mot fred.
Citat:
Varför ska Israel accepter 1967 års gränser idag, som de gjorde 1967? Araberna får skylla på sig själva för deras ovilja och hat att det blivit som det är.
Israel skall acceptera 1967 års gränser för att det strider mot internationell rätt att expandera med angreppskrig som Israel gjorde 1967. Det är extra förbjudet att skicka in bosättare på det sätt som Israel gör, men för er sionister är inte problemet att Israel beter sig som ett svin utan att de ockuperade gör motstånd.
Citat:
Sen har vi gruppen med naiva svenskar här som tror att man kan dela ut armband så blir allt bra. Svenskar är världens mest naiva folk och snart har man gett bort sitt eget land också om inte ett under sker.
Om du tror det kanske du borde förstå hur palestinierna känner sig. Inte för att de gav bort sitt land, utan det gjorde britterna åt dem.
Citera
2021-06-06, 17:38
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Vad sägs om att vi delar på ditt hus. Jag får hälften och du får behålla hälften, låter det bra? F.ö. tänker jag ta även din halva när jag väl fått fotfäste. Så var uppdelningen tänkt.

Du gillar att dra den liknelsen. Palestinierna ägde inte landet, d.v.s i ditt exempel ägde inte palestinierna huset så varför skulle de bråka för att få hälften av ett hus om de ägde noll del av det.
Citera
2021-06-06, 17:42
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
1966 invaderade Israel Västbanken, kom i direkta strider med Jordaniens armé, allt för att de skulle spränga byn Samu i en straffaktion. De hade bombat Syrien ända upp i Damaskus. Sen kom ryssarna och sa att Israel planerade en fullskalig invasion av Syrien. Det var i det läget som grannländerna mobiliserade styrkor. Inte för att anfalla Israel utan för att slå tillbaka ett tänkt Israeliskt anfall.

Lögn, arabländerna planerade ett folkmord på alla israeler. IDF hittade order på massakrar av civila i både egyptiska och jordaniska fordon.
Citera
2021-06-06, 17:43
Bannlyst
Citat:
Det är inte bara Bennett, det har fungerat så under hela Israels existens. Begin ville expandera öster om Jordanfloden redan 1949, Ben Gurion föredrog en strategi att ta mer bit för bit och hans linje vann. Jag länkade nyss till en artikel om hur Israels militär på 60-talet förberedde sig för ockupation av omgivande landområden osv. Om du skall stödja Israel borde du nog läsa på lite mer om vad det är för stat du stödjer.

Exakt. Förmodligen för att dom blev attackerade utav araberna när dom fick komma tillbaka, och beslutade sig för att det bättre att dom tar tillbaka hela Judea distriktet.

Men det har aldrig gillats utav araberna.

Det hela är faktiskt väldigt simpelt.

Citat:
Palestine is the birthplace of Judaism and Christianity and has been controlled by many kingdoms and powers, including Ancient Egypt, Persia, Alexander the Great and his successors, the Roman Empire, several Muslim dynasties, and the Crusaders. In modern times, the area was ruled by the Ottoman Empire, then the United Kingdom and since 1948 it has been divided into Israel, the West Bank and the Gaza Strip.

Citat:
Det stämmer att Hamas har rötter i muslimska brödraskapet i Egypten
Japp, det gör det. Så du kan fundera på vilka det är som krigs hetsar.
Citera
2021-06-06, 17:53
Medlem
Citat:
. Officiellt hade inte Israel planerat något sådant, men givet de dokument jag skrev om lite tidigare i tråden om hur de planerat ockupation av Golanhöjderna, Västbanken och Gaza så undrar man hur det verkligen står till med den saken..
Golanhöjden är väll även viktigt för att säkerställa vattentillförsel för Israel
Och fanns säkert med som anledning.
Vatten glöms alltid i den här konflikten och är ändå rätt central när gränser diskuteras.
Israel kommer ju inte vilka tappa kontroll över 20% av sin vattentillförsel.
Citera
2021-06-06, 17:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Exakt. Förmodligen för att dom blev attackerade utav araberna när dom fick komma tillbaka, och beslutade sig för att det bättre att dom tar tillbaka hela Judea distriktet.
Du lever i en drömvärld som inte har något med verkligheten att göra. Inte en enda av de som utropade staten Israel kan mig veterligt på något rimligt sätt sägas "kommit tillbaka". De erövrade landet. De hade gjort fullt klart att de avsåg erövra territoriet, men för dig är det att araberna gjorde motstånd som är problemet
Citat:
Det hela är faktiskt väldigt simpelt.
Så du hör till de religiösa fanatiker som menar att Palestina tillhör judarna i evig tid för att det står så i Bibeln
Citat:
Japp, det gör det. Så du kan fundera på vilka det är som krigs hetsar.
Tar du droger? Gin argumentation är så inkoherent att den är obegriplig. Det är dags att lämna dig åt dina hallucinationer om ett välvilligt Israel som inte alls ockuperar och förtrycker och konstiga egyptier som springer omkring i Gaza.
Citera
2021-06-06, 17:56
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Israel skall acceptera 1967 års gränser för att det strider mot internationell rätt att expandera med angreppskrig som Israel gjorde 1967. Det är extra förbjudet att skicka in bosättare på det sätt som Israel gör, men för er sionister är inte problemet att Israel beter sig som ett svin utan att de ockuperade gör motstånd.

Jaha det säger du. Men Egypten och Jordanien ockuperade, erövrade och annekterade Gaza och Västbanken 1948 och det hade ni ju inget problem med eller hur? Alla egyptiska och jordaniska bosättningar var alltså extra förbjudna men det var inga resolutioner i FN mot dem. Inga kondemnationer mot dessa "kolonialistiska" projekt.
Citera
2021-06-06, 17:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Golanhöjden är väll även viktigt för att säkerställa vattentillförsel för Israel
Och fanns säkert med som anledning.
Det stämmer att sexdagarskriget inleddes som en vattenkonflikt, men man kan inte bara säga att "Det där behöver jag så det tar jag", eller det kan man uppenbarligen, och Israel passade på att driva bort 93% av de som bodde där när de ändå erövrade territoriet så det vart mer utrymme för alla deras illegala bosättare.
Citera
2021-06-06, 17:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jaha det säger du. Men Egypten och Jordanien ockuperade, erövrade och annekterade Gaza och Västbanken 1948 och det hade ni ju inget problem med eller hur? Alla egyptiska och jordaniska bosättningar var alltså extra förbjudna men det var inga resolutioner i FN mot dem. Inga kondemnationer mot dessa "kolonialistiska" projekt.
Jag var knappt född 1967 så hur skulle jag kunnat ha problem med dem?
Citera
2021-06-06, 18:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag var knappt född 1967 så hur skulle jag kunnat ha problem med dem?

Jag tycker bara det är märkligt att hela världen reagerar när Israel ockuperar mark utan att yttra ett ord om det när arabländer gör det. Det var inga fördömanden i FN mot Egyptens och Jordaniens angreppskrig mot Palestina och Israel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in