2021-06-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Ha ha ha vilket innebär att att Björn Lidén & Co INTE följde svensk rättspraxis enligt HD utan istället valde att enögt glo på varje enskilt bevis…att inte se skogen för alla träd. SKÄMSKUDDE på det
Borde inte en ny lagman utses på Örebro TR?

Särskilt borde det synsätt som HR använde vara synnerligen lämpat vid just indiciemål.
Citera
2021-06-06, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Han var ute med cykeln och testade växlarna 29/4 där. Barnen hittade honom inte. Han hade inte mobilen med sig ut var hans förklaring. Den var på laddning. Det har jag noterat.

Det är ju detta han beskriver sen i förhör att det var ju vid ”Valborg” som han fixat växlarna och hållt på
och testcyklat. Måste ju vara natten 29/4 han hänvisar till då när han börjar slå till reträtt angående cyklandet 14/5.

Alltså ditt exempel visade på att han rörde sig utanför huset utan mobil. Enligt hans meddelanden till HD samma kväll. Om än kortare tyr ute än 11/5 som jag skrev.

Alltså enligt chatt med HD testade han växlarna likt han beskriver hur han testar växlar på mordnatten. Ute utan mobil.

Inte helt omöjligt att han faktiskt höll på med cykeln 14/5 och testade växlar m.m. Testcyklade ner på gatan likt han beskrivit och fick för sig att dra en spontanare förbi LW trots alla sina måsten med att tvätta t-shirt, kvällsmacka och svara på mejl m.m.

Om det stämmer med cykeltestkörningarna (vilket jag INTE tror är sant) vid den tiden så är det helt omöjligt att SD, som var kontrollfreak och Den Vite Riddaren Nya Hjärstas egen oavlönade kvarterspolis, att han inte hörde eller märkte något skumt pågick i kvarteret.

Fattar inte varför han drog lögnen om cykelturerna. Dessutom påstod han att han tog ner cykeln i källaren för att meka med den flera gånger. Vem skulle göra sig så stora besvär? Hade väl varit smartare att ha verktygen uppe i markplan.

Jag konstaterar att dessa cykelturer inte har ägt rum öht.
Citera
2021-06-06, 15:25
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Särskilt borde det synsätt som HR använde vara synnerligen lämpat vid just indiciemål.

Just så.
Men här gick det nog lite för mycket prestige i saken pga av målets stora mediala uppmärksamhet…mycket pinsamt.
Citera
2021-06-06, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om det stämmer med cykeltestkörningarna (vilket jag INTE tror är sant) vid den tiden så är det helt omöjligt att SD, som var kontrollfreak och Den Vite Riddaren Nya Hjärstas egen oavlönade kvarterspolis, att han inte hörde eller märkte något skumt pågick i kvarteret.

Fattar inte varför han drog lögnen om cykelturerna. Dessutom påstod han att han tog ner cykeln i källaren för att meka med den flera gånger. Vem skulle göra sig så stora besvär? Hade väl varit smartare att ha verktygen uppe i markplan.

Så du tror inte att han pratar cykel med polisen för att ha en ”naturlig” förklaring till att han rört sig till och från brottsplatsen?

M a o, har någon sett honom ute den tiden på cykel så kan han förklara det med testrunda mer än att han hojade och mördade.

Därför var en hypotes att han faktiskt har cyklat kanske för att testa växlar 14/5 och i vanlig ordning slagit en spontan oannonserad lov ner förbi LW.
Citera
2021-06-06, 15:36
Medlem
Citat:
Kan inte heller läsa en massa låsta artiklar i flertalet tidningar. I stället avvaktar jag med stort intresse morgondagen (7e Juni). Då startar serien om hjärstamordet från rättegångarna på Prime crime på youtube med LJUD. Skriv: "mordet på Lena Wesström".

Hoppas de som driver podden, EDIT. Youtube-kontot, skänker åtminstone hälften av ev. inkomster från patreons eller reklamintäkter till LWs barn.
Hatar när hyenor ska göra spänning och nöje av sk. true crime.

Speciellt såna som har äckliga namn som ”vad blir det för mord” osv. Och tecknade bilder på de som driver podden med blod på sig osv. 🤡

Verkligen gottar sig i andras elände och blodiga detaljer. Ofta ger ”programledarna” ett ganska blåst, okunnigt, hyenaaktigt och omoget intryck och har inte sällan läst på dåligt om de fall de berättar om (Ann Söderlunds och Anita Clémentes crimepod är ett av många exempel på detta. Hur de fick Emma Jagnestig och Carina Höglund att känna sig så utnyttjade att de (EJ och CH) skrev en gemensam debattartikel i Aftonbladet).

Om någon hyena-poddare eller TV-människa läser här:

- Låt LWs barn och föräldrar vara ifred och även SDs barn.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-06 kl. 15:41.
Citera
2021-06-06, 15:38
Medlem
Citat:

Det är ju möjligt att han cyklar tillbaka till mordplatsen för att kolla om LW levde eller inte.
Citera
2021-06-06, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Så du tror inte att han pratar cykel med polisen för att ha en ”naturlig” förklaring till att han rört sig till och från brottsplatsen?

M a o, har någon sett honom ute den tiden på cykel så kan han förklara det med testrunda mer än att han hojade och mördade.

Därför var en hypotes att han faktiskt har cyklat kanske för att testa växlar 14/5 och i vanlig ordning slagit en spontan oannonserad lov ner förbi LW.

Efter att han läst FUP inser han att inget vittne finns så då ändrar han sig och påstår att växeltestningen skett vid en tidigare tidpunkt.
Citera
2021-06-06, 15:43
Medlem
smokeonthewaters avatar
Om han erkänt dråp direkt så hade han väl snart varit ute igen nu?
Senast redigerad av smokeonthewater 2021-06-06 kl. 15:47.
Citera
2021-06-06, 15:55
Medlem
Citat:

Prexis just så;; han trasslar in sig i den detaljen att han gjorde sig omaket att ta in cykeln i källaren 2-3 gånger mellan testrundorna.
Han säger att han har en sån där ramp i källartrappan som gör att det är lätt att komma ner och upp. Knappast praktiskt hur som helst när man bara behöver en skruvmejsel, tång och liten skiftnyckel, det tar man i så fall upp till markplan/garaget och står där och mekar. Allra helst eftersom SD även medger att det finns belysning där. Man går inte över ån för att hämta vatten liksom.
SD och HD binder ris åt sina (ryggradslösa) ryggar många gånger under utredningen.
Citera
2021-06-06, 16:18
Medlem
Polisen vill höra HD:s syn på att JG ringt in till polisen och frågat om det kollat efter LW hemma hos HD.

FL: Den I maj eeh förra året då.
MT:Mmh.
FL: Då ringer Jerry till polisen. Och uppmanar polisen att söka igenom din lägenhet efter
Lena.
FL: Visste du om det här?
MT:Nej.
FL: Vad har du för kommentar till det?
MT:Ingen.
FL:Ingen?
MT:Nej.
FL:Nej.Men hur kommer det sig att han gör det? Om du känner förtroende för honom, varför
ringer han till polisen?
MT: Har ingen aning.
FL: Du har ingen aning?
MT: Ingen aning om varför han skulle säga en sån sak.
FL:Nej. Uppenbarligen så tror ju han att du kan ha något med det här att göra.
MT:Aah.
FL:Mmh. I alla fall vid det här tillfället om vi säger så.
FL:Mmh. Har ni nån kontakt där dom där dagarna.. om just det här? du och Jerry tänker jag?
MT: Om Lena?
FL: Om din eventuella inblandning?
MT: Om min inblandning?.. Jag tror inte det...
Citera
2021-06-06, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Så var det nog ja. Men det måste man nog också förstå.

Det fanns ju cacher att jaga. Gäller att prioritera då tiden inte räcker till.

Ja det fanns det tid för. Undrar om han hade förmåga att känna empati och sorg för andra än sig själv...

Skulden kunde han rationalisera bort och projicera på LW.

Men saknaden? Inte av henne som person kanske (för empatistörda personer med narcissistiska eller psykopatiska drag är personer utbytbara). Men för det hon gav honom.
Uppmärksamhet, sällskap, spänning, sexuell tillfredsställelse, - och känslan av makt när han spelade på hennes känslor. HD kunde fylla i vakansen som geocachingsällskp.
Men i övrigt kunde nog inte HD leva upp till LWs roll i SDs liv.
Senast redigerad av Firesnake 2021-06-06 kl. 16:27.
Citera
2021-06-06, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Om han erkänt dråp direkt så hade han väl snart varit ute igen nu?

Var brottsrubriceringen någonsin dråp? Hur menar du att han skulle lyckas övertyga åklagren om att få det till dråp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in