• 1
  • 2
2021-06-06, 11:30
Medlem
fethorunges avatar
Hur ser möjligheten ut att jobba från utlandet. Har ett jobb som kan skötas 100% på distans bara jag har internetuppkoppling och dator i utlandet kan jag sköta allt jag behöver.

Jag funderar på att bosätta mig i utlandet stora delar av året men undrar vad arbetsgivaren kan tycka, jag jobbar ändå 100% på distans men åker in till kontoret när lusten faller in kanske en gång per kvartal och då är det inte ens ett krav eller finns direkt behov av att jag är närvarande, mest för min egen skull om jag tröttnar lite på allt hemarbete.

Är det dumt att ens ställa frågan, kan det uppstå problem med myndigheter och regleringar hos arbetsgivaren eller hos mig som arbetstagare om jag gör såhär?

Jag vill bosätta mig i ett europeiskt land, eller kanske hoppa runt mellan länder i europa 6-9 månader per år.
Citera
2021-06-06, 11:51
Medlem
Intressant trådstart.Meningen från början var väl att man ska spendera eller återinvestera pengarna man tjänar inom Sverige.Det är risk att du får det får bra även med ett relativt lågbetalt jobb vilket hade stridit mot Jantelagens tredje och fjärde paragraf.
Citera
2021-06-06, 12:01
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Intressant trådstart.Meningen från början var väl att man ska spendera eller återinvestera pengarna man tjänar inom Sverige.Det är risk att du får det får bra även med ett relativt lågbetalt jobb vilket hade stridit mot Jantelagens tredje och fjärde paragraf.

Det skulle vara billigt ja. Pappa staten tycker väl inte om att svenska pengar inte spenderas i Sverige och att man får det lite bättre än gemene man. Men finns det några formella regleringar kring detta?
Citera
2021-06-06, 12:16
Medlem
Formellt (tror jag iallafall) ska man flytta ut från Sverige till det aktuella landet , därefter ansöka om SINK-skatt för utlandsboende hos Skattemyndigheten , dvs den lägre skattesatsen om 25% eftersom man inte nyttjar svensk sjuk- och social försäkring , och därefter be den svenska arbetsgivaren skatta en enligt SINK.
Citera
2021-06-06, 12:19
Medlem
Men räkna lätt med att du blir sedd som nån typ av skatteflykting och får inte din rätt igenom så lätt (min gissning)
Citera
2021-06-06, 12:43
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Formellt (tror jag iallafall) ska man flytta ut från Sverige till det aktuella landet , därefter ansöka om SINK-skatt för utlandsboende hos Skattemyndigheten , dvs den lägre skattesatsen om 25% eftersom man inte nyttjar svensk sjuk- och social försäkring , och därefter be den svenska arbetsgivaren skatta en enligt SINK.

Ok men kan man inte undvika allt detta krångel genom att bo i utlandet endast delar av året och formellt sett ändå vara folkbokförd i Sverige och nyttja svenska skatteresurser
Citera
2021-06-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fethorunge
Ok men kan man inte undvika allt detta krångel genom att bo i utlandet endast delar av året och formellt sett ändå vara folkbokförd i Sverige och nyttja svenska skatteresurser
Kommer man överens med arbetsgivaren så är det egentligen inget som hindrar än annat än EU:s definition på boende som ingen jävel bryr sig om ändå.Enlig den ska man vara skriven där man bor 180+ dagar.Om din arbetsgivare inte är en bonde(Jantetyp) och vill ha dig kvar , så kommer han/hon gå med på det.
Citera
2021-06-06, 13:09
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Kommer man överens med arbetsgivaren så är det egentligen inget som hindrar än annat än EU:s definition på boende som ingen jävel bryr sig om ändå.Enlig den ska man vara skriven där man bor 180+ dagar.Om din arbetsgivare inte är en bonde(Jantetyp) och vill ha dig kvar , så kommer han/hon gå med på det.

Ok så om jag bor i Sverige ska jag vara skriven på svensk adress i 180+ dagar så kan jag bo utomlands andra halvan av året?

Är det någon som aktivt kontrollerar detta eller kan jag i praktiken befinna mig utomlands lite längre än så
Citera
2021-06-06, 13:19
Medlem
Citat:
Ok så om jag bor i Sverige ska jag vara skriven på svensk adress i 180+ dagar så kan jag bo utomlands andra halvan av året?

Är det någon som aktivt kontrollerar detta eller kan jag i praktiken befinna mig utomlands lite längre än så
Ja i ditt fall där du VILL även fortsättningsvis vara skriven i Sverige och FORTSÄTTA betala svensk inkomstskatt så kommer ALLA från svenskt håll att ha överseende😁
Citera
2021-06-06, 13:21
Medlem
fethorunges avatar
Citat:
Ja i ditt fall där du VILL även fortsättningsvis vara skriven i Sverige och FORTSÄTTA betala svensk inkomstskatt så kommer ALLA från svenskt håll att ha överseende😁

Hm ok men jag kan inte bli skatteskyldig i landet jag temporärt bosätter mig i förutom att betala moms där?

Egentligen vill jag helst jobba svenskt utan att betala svensk inkomstskatt och bo i ett billigare land men det blir för mycket krångel med myndigheter och formaliteter men också med anställningstrygghet och jag uppskattar att ha nära till hands till vänner och familj i sverige.

Tack för dina svar jag ska kolla med min arbetsgivare och försöka ordna detta.... jag ser framför mig hur jag bor i spanien och njuter av värmen och hororna hela sommarhalvåret. MVHorunge.
Citera
2021-06-06, 13:31
Medlem
Citat:
Hm ok men jag kan inte bli skatteskyldig i landet jag temporärt bosätter mig i förutom att betala moms där?

Egentligen vill jag helst jobba svenskt utan att betala svensk inkomstskatt och bo i ett billigare land men det blir för mycket krångel med myndigheter och formaliteter men också med anställningstrygghet och jag uppskattar att ha nära till hands till vänner och familj i sverige.

Tack för dina svar jag ska kolla med min arbetsgivare och försöka ordna detta.... jag ser framför mig hur jag bor i spanien och njuter av värmen och hororna hela sommarhalvåret. MVHorunge.
Det andra landet kan förvisso fråga varifrån du fick pengarna som du spenderar där men då kan du peka på avtal mot dubbelbeskattning länderna emellan och bifoga bevis på att du redan skattat i Sverige med den högra skattesatsen på 33% och att du inte behöver skatta en gång till för mellanskillnaden , utan lever i det aktuella landet på egna medel.Det är knappast någon som skickar hemliga agenter efter dig för att se hur många dagar du till bringar i det andra landet.
Citera
2021-06-06, 19:37
Medlem
duden83s avatar
Jag funderar lite på vad som verkligen är värsta som kan hända om du bara sticker utan att säga något.
Om någon kommer på att du är utomlands kan du väl bara säga att du är på semester?

Jag menar du jobbar ju och betalar skatt i Sverige. Vad fasen har de med att göra vad du gör på din fritid?

Hur ska någon veta hur länge du varit i det andra landet? Nuförtiden kan man ju resa utan att visa pass och köra över hela Europa..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in