2021-06-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Brukar inte du förneka att det finns någon palestinsk stat, dvs att Palestina är utplånat.

Exakt, en bra parallell som få människor begriper. Jag sätter likhetstecken mellan utplåna och förvägra existens. Exempel från Naftalin Bennett: "I will do everything in my power to make sure they never get a state."
Citera
2021-06-06, 09:57
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
När någon, dvs Israels premiärminister, säger att han aldrig kommer acceptera en palestinsk stat utan istället annektera marken skall vi också tro att han menar vad han säger. Att han inte uttryckligen säger vad som skall hända med "orcherna" förändrar inte att han måste göra något drastiskt för att få ekvationen att gå ihop. Vad tror du det är Israel planerar?

Ja och då är vi där igen: du tycker det är värre att en israelisk premiärminister inte vill ha en palestinsk stat än att palestinierna folkmördar judar. Det går inte att jämföra. Hamas kommer aldrig att tillåta en judisk stat heller men israel lägger inte på folkmord.
Citera
2021-06-06, 09:58
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Exakt, en bra parallell som få människor begriper. Jag sätter likhetstecken mellan utplåna och förvägra existens. Exempel från Naftalin Bennett: "I will do everything in my power to make sure they never get a state."

Hamas förvägrar ju Israels existens så du är enligt alla definitioner för utplåning av judarna. Vilket jag förstod för länge sen men det är kul att du erkänner.
Citera
2021-06-06, 10:05
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ja och då är vi där igen: du tycker det är värre att en israelisk premiärminister inte vill ha en palestinsk stat än att palestinierna folkmördar judar. Det går inte att jämföra.
Slingra dig inte nu: Vad planerar Israel för Västbanken.

Palestinierna folkmördar heller inte judar.
Citera
2021-06-06, 10:07
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Slingra dig inte nu: Vad planerar Israel för Västbanken.

Palestinierna folkmördar heller inte judar.

Det är ni som slingrar er. Hamas planerar folkmord på judar. Ni påstår att det är värre att Israel inte accepterar Palestina än att Palestina inte accepterar Israel men Israel planerar inte folkmord på palestinier.
Citera
2021-06-06, 10:07
Bannlyst
Citat:
Vad tror du det är Israel planerar?

Att få lugn i dom områden som Egypten och araberna ockuperat såklart. Vad annars?

https://www.youtube.com/watch?v=KR9sWRzbdJw

Tänk vad fint det hade vart om Judarna hade fått ta tillbaka det där, och båda läger hade slutat bombat. Eller du kanske tror att Palestinierna som bor inuti Israel skulle ha det sämre ställt än dom inne i Gaza?
Citera
2021-06-06, 10:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Al Jazeeras reporter gripen och misshandlad av israelisk polis. Hennes utrustning förstördes.

https://www.aljazeera.com/news/2021/6/5/israeli-police-arrest-al-jazeera-journalist-in-sheikh-jarrah-east-jerusalem

Skönt "bevis material" du kommer med. Vart var misshandeln?

Det enda du lyckades bevisa med det där. Var att varenda Palestina fanatiker i den här tråden förmodligen bara lider utav borderline.

Har ni någon källa på att dom ens blev av med kamerorna?
Senast redigerad av therefore 2021-06-06 kl. 10:21. Anledning: Lovat min lille syster att sluta säga N ordet. Så redigerade bort ordet Sandnegrar o ersatte med Palestina fanatiker istället. Negerboll får dock bli kvar.
Citera
2021-06-06, 10:14
Medlem
Citat:
Hamas förvägrar ju Israels existens så du är enligt alla definitioner för utplåning av judarna. Vilket jag förstod för länge sen men det är kul att du erkänner.
Till skillnad från dig anser jag att bägge sidor har rätt till existens. Men eftersom Hamas är en reaktion på Israels envisa förvägran så anser jag Israel ha störst skuld.
Citera
2021-06-06, 10:16
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoffSvek
Till skillnad från dig anser jag att bägge sidor har rätt till existens. Men eftersom Hamas är en reaktion på Israels envisa förvägran så anser jag Israel ha störst skuld.

Men det är ju objektivt fel. Palestinierna vägrade erkänna Israels existens från dag ett. Hade de accepterat FNs delningsplan hade de fått betydligt mer än Gaza och Västbanken.
Citera
2021-06-06, 10:21
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Men det är ju objektivt fel. Palestinierna vägrade erkänna Israels existens från dag ett. Hade de accepterat FNs delningsplan hade de fått betydligt mer än Gaza och Västbanken.

Israels massmord och massvåldtäkter under 1947 grundade absolut inte en god grund för en symbios mellan Palestina och Israel.

Det har inte heller funnits en möjlighet till att stärka relationerna de senaste 21+ åren med hur viktiga israeliska politiker har hanterat inte bara Palestina men även Irak och Iran.

Israel måste börja backa och börja möts Palestiner som om de vore människor för att det ens ska finnas en möjlighet till fred
Citera
2021-06-06, 10:24
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Israels massmord och massvåldtäkter under 1947 grundade absolut inte en god grund för en symbios mellan Palestina och Israel.

Det har inte heller funnits en möjlighet till att stärka relationerna de senaste 21+ åren med hur viktiga israeliska politiker har hanterat inte bara Palestina men även Irak och Iran.

Israel måste börja backa och börja möts Palestiner som om de vore människor för att det ens ska finnas en möjlighet till fred

Och arabernas massmord och våldtäkter på judar innan 1947 var heller ingen god grund för symbios trots era ervinnerliga försök att romantisera harmonin innan. I slutändan går det inte att ta någon på allvar som stödjer Palestina, det är som att skriva "+1000" på varje antydan till fel som Israel gjort.
Citera
2021-06-06, 10:31
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:

Detta är inte sant. Hamas har indirekt erkänt Israel:

Citat:
Hamas, Fatah agreement implicitly recognises Israel
MIDDLE EAST: Fatah and Hamas yesterday agreed on a plan for statehood which implicitly recognises Israel, limits resistance attacks to the West Bank, and calls for the creation of a national unity government. Michael Jansen reports. [...]

The 18-point initiative was put forward in May by four Palestinian prisoners representing Fatah, the Popular Front for the Liberation of Palestine, Hamas and Islamic Jihad and endorsed by President Mahmoud Abbas, who said he would call for a referendum on the plan if Hamas did not accept it by July 26th.

The plan reasserts the Palestinian demand for a state in Gaza, the West Bank and East Jerusalem, occupied by Israel in 1967 - 22 per cent of geographic Palestine. The 78 per cent of the country captured by Israel in 1948-49, would, therefore, be recognised as belonging to the Jewish state. By signing on to the prisoners' plan, Hamas not only joined the mainstream Palestinian national movement but also, de facto, abrogated its own charter which calls for the emergence of an Islamic state in the whole of Palestine.

https://www.irishtimes.com/news/hamas-fatah-agreement-implicitly-recognises-israel-1.1023050
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in