• 1
  • 2
2021-06-06, 00:51
Avstängd
Kyrkbackens avatar
Man kan äta samma frukost varje dag utan att tröttna men åt man samma lunch eller middag varje dag vore det drygt som fan.

Varför?
Citera
2021-06-06, 00:58
Medlem
TH4TSitMANNENs avatar
Det gör man visst, det var många år sedan jag slutade käka en sleten ostmacka tex.
Frukosten ska vara bra, inga fattiga mackor.
Citera
2021-06-06, 01:03
Frukostmat rent generellt är den sämsta måltiden på dagen. Dessutom är huvudsmaken i en så kallad "kontinental" frukost sött, något jag inte gillar. Jag föredrar middag framför frukost alla dagar i veckan.
Citera
2021-06-06, 01:06
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkbacken
Man kan äta samma frukost varje dag utan att tröttna men åt man samma lunch eller middag varje dag vore det drygt som fan.

Varför?
Vem har inbillat dig att man inte tröttnar?

Jag äter hellre ett riktigt mål mat istället för en tallrik med fil med flingor, eller vad det nu kan vara.

Då jag äter frukost på hotell funkar engelsk frukost ibland. Annars en kopp kaffe eller ingenting.

Men jag förstår din fråga. Mer än du anar.
Citera
2021-06-06, 01:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Varför?

Kan det helt enkelt inte bero på att man är jävligt hungrig?

Hunger är ju den bästa kryddan och kroppen behöver näring med hyfsat jämna intervall. Är det då typ tolv timmar sedan man tuggat något så går det mesta bra.

Sedan är människan ett vanedjur. Morgonrutiner ser därför oftast lika ut - kaffebryggare, dusch, tandborste, frukost, osv. Inte byts kaffesort, schampoo eller tandkräm ut. Smak och lukt förblir, då även med frukost.

Säkert därför så många lovordar hotellfrukost. Det bryter vanor man inte ens tänker på normalt. Man kanske borde göra det i även de övriga fallen som egentligen bara är slentrian.
Citera
2021-06-06, 01:24
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Hunger är ju den bästa kryddan och kroppen behöver näring med hyfsat jämna intervall. Är det då typ tolv timmar sedan man tuggat något så går det mesta bra.

Sedan är människan ett vanedjur. Morgonrutiner ser därför oftast lika ut - kaffebryggare, dusch, tandborste, frukost, osv. Inte byts kaffesort, schampoo eller tandkräm ut. Smak och lukt förblir, då även med frukost.

Säkert därför så många lovordar hotellfrukost. Det bryter vanor man inte ens tänker på normalt. Man kanske borde göra det i även de övriga fallen som egentligen bara är slentrian.

Sedan, i ärlighetens namn, hotellfrukost eller ej, så begränsas utbudet vid frukost till tiotalet varianter mot flera hundra vid lunch, vilket faktiskt accentuerar din fråga på ett bra sätt.

Vad ska kunna införas på en frukostmeny som mera ses som lunch?

Många hantverkare äter (i alla fall förr) lunchlådan 09.00 och då utan att de ätit frukost hemma innan de åkt till jobbet.

Intressant frågeställning hur som helst och jag ser fram emot tips på nya frukostar.
Citera
2021-06-06, 01:26
Medlem
GHZHJs avatar
Jag älskar frukosten och den får gärna vara samma varje dag. Jag har faktiskt aldrig tänkt på att variera den. Med middagen är det annat, den måste vara varierad.
Citera
2021-06-06, 01:30
Medlem
Eoppoyzs avatar
När jag bodde i Sverige brukade jag variera mellan olika typer av bröd. Numera är det sällan jag ens äter frukost. Men det beror mer på att vad som är frukost här, är vad jag skulle kalla för lunch.
Citera
2021-06-06, 01:32
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt

Jo och trött. Man vill bara komma igång. Få snabb energi i sig. Man är som en zoombi och går efter rutiner bara. Snabbt käk. Tar det man alltid tar. Om det nu är kaffe, ett glas juice, två ägg och en macka. Sedan vid lunch är man ju vaken så då kan man tänka till mer vad vill jag nu ha.
Citera
2021-06-06, 01:52
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo och trött. Man vill bara komma igång. Få snabb energi i sig. Man är som en zoombi och går efter rutiner bara. Snabbt käk. Tar det man alltid tar. Om det nu är kaffe, ett glas juice, två ägg och en macka. Sedan vid lunch är man ju vaken så då kan man tänka till mer vad vill jag nu ha.

Exakt så. Är övertygad om att det bottnar i det.

Sedan handlar det om enkelhet, kylskåp och brödlåda hemma. Bröd, smör, pålägg, fil/yoghurt, müsli och juice plockas fram direkt. Ägg och bacon är plusmeny i sammanhanget, kanske helgfrukost. Mat/lunch hemma planeras tidigare. Vid lunch ute finns valmöjligheter, inte bara i form av restaurang utan sedan oftast med olika val där.

Som jag sa, vad är alternativen? Biffstek med lök, kokt potatis, sås på smörstekta kantareller? Vilken zombie gör det, med eller utan kaffe 06.30?

Ser fortfarande fram emot alternativ.
Citera
2021-06-06, 01:53
Medlem
Liberationfronts avatar
För mig är det en rutingrej. Jag äter samma sak jämt pga jobbet. På helgen äter jag detsamma för att jag tränar direkt efter.

Det är praktiskt och smidigt
Citera
2021-06-06, 02:16
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Varför?

Förutom det ovan så är människor olika. Du menar antagligen de som av hunger eller vana bara "måste" trycka i sig en frukost på morgonen.

Jag har alltid varit en sån som inte är hungrig när jag vaknar, utan brukar vänta till första rast på jobbet vid 09.30 och ibland inte ens då. Då får ätandet slira till lunch och även längre ibland. På jobbet och framför allt hemma vid ledighet kan det dröja till typ 14.00 innan jag äter första gången och då blir det självklart ingen frukostmat.

Människor äter för mycket och för ofta bara för att de tror att de måste och för att de "ska", eller behöver för att "orka med dagen". Trams. Inte undra på att folk blir fetare och måste träna bort det.

Bestämda tider är rent trams det också. Lyssna på kroppen, ät när du är hungrig. Tyvärr ger arbetetssituationen för många inte den möjligheten, men sluta bli styrd så långt det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in