2021-06-06, 00:19
Medlem
Hej, jag har diskuterat den här frågan hela kvällen och blir intresserad av Flashbacks input. Först vill jag säga att jag skriver detta med kärlek till alla töntar, är säkert en tönt själv i mångas ögon. Men jag är bara socialt intresserad av fenomenet. Jag har några frågor.

1. Vad är det som gör att man känner igen en tönt? Att man omedelbart kan spotta att en tönt är en tönt, och inte bara t ex en allmän nörd?

Några exempel:
*två killar kan sitta och snacka om sin stora samling Magic-kort. Den ena lyckas, trots det tråkiga ämnet, ändå framstå som charmerande, om än kanske lite dryg. Den andra tycker man synd om och det kryper i kroppen på en när man lyssnar. Vad är skillnaden?
*två personer kan ha samma kläder, säg typ taskig pikétröja och högt uppdragna jeans. På en sekund kan man avgöra att den ena är högstatus och den andra lågstatus. Vad är det man uppfattar?

2. Vad är det som skapar tönten, varför blir man en tönt?

Är det social bakgrund, är det psykologi (typ osäkerhet), är det neuropsykiatrisk funktion (typ Asperger)? Det kluriga är att jag kan tänka på töntar som både tillhör och inte tillhör de kategorierna. Alla med Asperger är ju tex absolut inte töntar, känner ett par som tillhör bland de coolaste jag vet. Men det är något med att vara off socialt som är relevant ändå tänker jag.

3. Vad fyller tönten för funktion socialt?

Töntar är ju ändå ofta, efter högstadiet i alla fall, ganska accepterade och hittar ju ofta sina sammanhang. (Hur fungerar förresten social status inom de sammanhangen?) Själv blir jag ofta rätt stressad av närvaron av en tönt, vilket jag tycker är ett mycket osympatiskt drag hos mig själv som förmodligen har att göra med min egen rädsla för att bli klassad som tönt.

Ja - hoppas att någon kan ge mig lite kloka resonemang här och att det inte bara spårar ut i tönthat för det är ju inte värdigt.

Puss och kram och kärlek till alla människor
Citera
2021-06-06, 00:50
Medlem
Zaedrewss avatar
Det var ett radioprogram om just det här för ett par veckor sedan. Vad definierar en tönt? Vad man kom fram till är det förr var en mer negativ stämpel. Tönten var något negativt. En förlorare, mest en man då som inte fick några kvinnor.

I Sverige kom sedan Nördupproret som fick Svenska Akademien att ändra sin förr negativa benämning av en tönt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mga3lm/norden-ar-inte-tontig

Numera har det väl gått åt lite mer tvärtom. Först även kvinnor kan vara nördar. Fastän kvinnliga nördar har visst det svårt även bland andra nördar. De blir utfrågade om de faktiskt är riktiga nördar eller bara låtsas. De får alltså frågor om de faktiskt vet vad X heter i upplaga X osv. Att vara en nörd innebär också kan lite mer intellekt och chans att lyckas i livet ekonomiskt.
Citera
2021-06-06, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrfitta
Hej, jag har diskuterat den här frågan hela kvällen och blir intresserad av Flashbacks input. Först vill jag säga att jag skriver detta med kärlek till alla töntar, är säkert en tönt själv i mångas ögon. Men jag är bara socialt intresserad av fenomenet. Jag har några frågor.

1. Vad är det som gör att man känner igen en tönt? Att man omedelbart kan spotta att en tönt är en tönt, och inte bara t ex en allmän nörd?

Några exempel:
*två killar kan sitta och snacka om sin stora samling Magic-kort. Den ena lyckas, trots det tråkiga ämnet, ändå framstå som charmerande, om än kanske lite dryg. Den andra tycker man synd om och det kryper i kroppen på en när man lyssnar. Vad är skillnaden?
*två personer kan ha samma kläder, säg typ taskig pikétröja och högt uppdragna jeans. På en sekund kan man avgöra att den ena är högstatus och den andra lågstatus. Vad är det man uppfattar?

Är det social bakgrund, är det psykologi (typ osäkerhet), är det neuropsykiatrisk funktion (typ Asperger)? Det kluriga är att jag kan tänka på töntar som både tillhör och inte tillhör de kategorierna. Alla med Asperger är ju tex absolut inte töntar, känner ett par som tillhör bland de coolaste jag vet. Men det är något med att vara off socialt som är relevant ändå tänker jag.

Töntar är ju ändå ofta, efter högstadiet i alla fall, ganska accepterade och hittar ju ofta sina sammanhang. (Hur fungerar förresten social status inom de sammanhangen?) Själv blir jag ofta rätt stressad av närvaron av en tönt, vilket jag tycker är ett mycket osympatiskt drag hos mig själv som förmodligen har att göra med min egen rädsla för att bli klassad som tönt.

Ja - hoppas att någon kan ge mig lite kloka resonemang här och att det inte bara spårar ut i tönthat för det är ju inte värdigt.

Som du är inne på så bottnar vår avsmak mot töntar såklart i någon biologisk funktion att höja vår status i flocken. Människor som står över detta, ni vet sådana som är öppna och accepterande mot alla, är bättre människor än oss.

Med det sagt så kastar jag iväg en teori.

Jag skulle säga att följande parametrar måste uppfyllas som någon slags trestegsraket för att någon så tydligt ska hamna i töntfacket

Personen ska
1. Ha töntiga egenskaper
2. Sakna självinsikt
3. Inte ha någon annan egenskap som tydligt väger upp mot punkt 1. och 2.

Exempelvis kan en person vara töntig men skoja självironiskt om det och blir då skön.

Om någon uppfyller både 1 och 2 men har även t ex någon av följande egenskaper
- Är IT-miljonär
- Är grym på gitarr
- har rykte om sig om att ha stor kuk
- Är 2m lång
Osv osv.

Min teori är någonstans att personen också måste vara tråkig och ointressant för att vi ska våga såga vid fotknölarna för att höja vår egen status i gruppen. Får vi höra att X t ex har fotografiskt minne eller något annat så finns det risk att denne plötsligt blir cool och då riskerar vi att vara den som blir utesluten.
Citera
2021-06-06, 00:58
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Några exempel:

Först.

En tönt är oftast en tönt som är felaktigt beskriven eller benämnd av andra för att de vill hävda sig själva villet är än mer töntigt. Det är än mer töntigt att vara en hävdelsetönt än en Magictönt.

Sedan.

1. En tönt jämfört med en nörd (det här gränsar till Språk) är att tönten oftast saknar social kompetens (osäkerhet som du säger), villet nörden till stor del har trots ursprunget i total hangup på en viss sak.

2. Tönten skapas av att denne låter sitt liv i alltför stor utsträckning genomsyras av ett uttryckligt intresse. Inget ont mot "tönten" för det, men i andras ögon blir denne just en tönt. Hur många vetenskapsmän och uppfinnare som brunnit för något har inte töntförklarats innan deras upptäckter fått rot?

3. Se nummer 2. Plus det faktum att det bara är idioter som ser ner på töntar och nördar. Låt de leva sitt liv och må bra, sluta se ner på dem då de oftast har högre intelligens än de som sätter dessa nedvärdernde epitet. Tönten och nörden för samhället och utvecklingen mer framåt än de som klagar på dem.

Älska tönten.
Citera
2021-06-06, 02:03
Medlem
Eoppoyzs avatar
För mig är en tönt och en nörd inte samma sak, även om många saker överlappar med varandra. En nörd är mer inne på sina intressen och vågar stå för det. En tönt kan ha samma intressen, men vågar inte stå upp för sig själv etc.
Citera
2021-06-06, 03:21
Medlem
I min värld är en tönt någon som försöker framstå som något de inte är. Detta är givetvis otroligt genomskinligt hos en tönt, för de är inte bra på att dölja det.

Ett skolboksexempel på en tönt enligt mig: https://www.youtube.com/watch?v=0tlxSNu0lQM
Citera
2021-06-06, 06:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Numera har det väl gått åt lite mer tvärtom. Först även kvinnor kan vara nördar. Fastän kvinnliga nördar har visst det svårt även bland andra nördar. De blir utfrågade om de faktiskt är riktiga nördar eller bara låtsas. De får alltså frågor om de faktiskt vet vad X heter i upplaga X osv. Att vara en nörd innebär också kan lite mer intellekt och chans att lyckas i livet ekonomiskt.

Som nämnts i tråden är nörd och tönt inte samma sak. En nörd kan vara väldigt intelligent och kunnig inom sitt intresseområde och behöver inte nödvändigtvis vara utstött, medan en tönt helt saknar respekt, är socialt handikappad och ointressant som person.

Nördar finns bland båda könen, men en tönt är nästan alltid en man, även om fula, lätt efterblivna kvinnor kan misstolkas för att vara töntar.
Citera
2021-06-06, 07:07
Medlem
Carnills avatar
En tönt för mig är en person som inte har nån egen åsikt. Som håller med alla och inte står upp för det hen tycker. En kappvändare helt enkelt. Något negativt.

En nörd är en överintelligent person som har någon specialitet som hen riktar in sig på. Inte alltid på ett negativt sätt.
Citera
2021-06-06, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gakka
Jag skulle säga att följande parametrar måste uppfyllas som någon slags trestegsraket för att någon så tydligt ska hamna i töntfacket

Personen ska
1. Ha töntiga egenskaper
2. Sakna självinsikt
3. Inte ha någon annan egenskap som tydligt väger upp mot punkt 1. och 2.

Exempelvis kan en person vara töntig men skoja självironiskt om det och blir då skön.

Om någon uppfyller både 1 och 2 men har även t ex någon av följande egenskaper
- Är IT-miljonär
- Är grym på gitarr
- har rykte om sig om att ha stor kuk
- Är 2m lång
Osv osv.

Min teori är någonstans att personen också måste vara tråkig och ointressant för att vi ska våga såga vid fotknölarna för att höja vår egen status i gruppen. Får vi höra att X t ex har fotografiskt minne eller något annat så finns det risk att denne plötsligt blir cool och då riskerar vi att vara den som blir utesluten.

Ja det är ju ett bra resonemang, att det är kombinationen av olika aspekter, med bristen på självdistans som något centralt. Och att vissa människor har så hög social status av andra skäl att de aldrig kan hamna i det facket oavsett beteende. True.

Men, när du skriver ”töntiga egenskaper” - vad menar du då? Alltså, jag förstår ju via en magkänsla, men jagar lite efter att kunna naila vad töntiga egenskaper är.
Citera
2021-06-06, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Först.

En tönt är oftast en tönt som är felaktigt beskriven eller benämnd av andra för att de vill hävda sig själva villet är än mer töntigt. Det är än mer töntigt att vara en hävdelsetönt än en Magictönt.
Citat:
Ja men värderingsmässigt håller jag absolut med dig såklart. Jag är ute efter den sociala definitionen, inte efter vad som i själva verket är ett vettigt sätt att betrakta andra människor. Kanske är det t.o.m. så att en tönt är någon som har så dålig känsla för eller behov av det sociala att den slipper/är befriad från behovet att hävda sig.
Sedan.

1. En tönt jämfört med en nörd (det här gränsar till Språk) är att tönten oftast saknar social kompetens (osäkerhet som du säger), villet nörden till stor del har trots ursprunget i total hangup på en viss sak.

Citat:
Japp, skulle varit tydligare med det i TS men jag ser absolut skillnad på tönt och nörd. Det kan och är kanske ofta överlappande men absolut inte samma sak.

2. Tönten skapas av att denne låter sitt liv i alltför stor utsträckning genomsyras av ett uttryckligt intresse. Inget ont mot "tönten" för det, men i andras ögon blir denne just en tönt. Hur många vetenskapsmän och uppfinnare som brunnit för något har inte töntförklarats innan deras upptäckter fått rot?

Citat:
Fast det är ju inte bara det uttryckliga intresset - det definierar ju nörden. Det är ju också något med det sociala. Många vetenskapsmän och uppfinnare har ju nördförklarats men många gånger kanske inte töntförklarats utan ändå behållt en viss social status?

3. Se nummer 2. Plus det faktum att det bara är idioter som ser ner på töntar och nördar. Låt de leva sitt liv och må bra, sluta se ner på dem då de oftast har högre intelligens än de som sätter dessa nedvärdernde epitet. Tönten och nörden för samhället och utvecklingen mer framåt än de som klagar på dem.

Älska tönten.

Ja, som sagt, jag håller med dig värderingsmässigt, är bara ute efter att förstå det sociala fenomenet, inte efter att vara nedlåtande. Dock tror jag inte att en tönt behöver vara varken dummare eller smartare än människor i övrigt, det är väl inte det som definierar tönten? Tänker att du gör lite just det som du varnade för i din punkt 1 - att blanda ihop tönt och nörd…
Citera
2021-06-06, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Som nämnts i tråden är nörd och tönt inte samma sak. En nörd kan vara väldigt intelligent och kunnig inom sitt intresseområde och behöver inte nödvändigtvis vara utstött, medan en tönt helt saknar respekt, är socialt handikappad och ointressant som person.

Nördar finns bland båda könen, men en tönt är nästan alltid en man, även om fula, lätt efterblivna kvinnor kan misstolkas för att vara töntar.

Det är alltså det sociala handikappet som är definierande? Att man inte klarar av att vibba? Och blir därför utstött?

Dock tänker jag att många töntar idag, åtminstone i relativt stora städer och i mer vuxen ålder, kan finna sammanhang där de blir accepterade, men hela sammanhanget kan betraktas som relativt töntigt av resten av samhället. Och de sammanhang jag tänker på då befolkas också av kvinnor. Kanske något fler män men det är absolut inte så enligt min mening att det inte finns töntiga kvinnor.

Som sagt ovan så tror jag inte att intelligens är en faktor. Möjligen emotionell/social intelligens då?

Utseende drar du in och det är inte en ointressant fråga. Kan snygga människor inte vara töntar? Eller är det så att töntigheten ligger i själva bristen på karisma, vilket gör att personen uppfattas som oattraktiv oavsett själva ansikts- och kroppsformen?
Citera
2021-06-06, 08:07
Bannlyst
Citat:
Det är alltså det sociala handikappet som är definierande? Att man inte klarar av att vibba? Och blir därför utstött?

Dock tänker jag att många töntar idag, åtminstone i relativt stora städer och i mer vuxen ålder, kan finna sammanhang där de blir accepterade, men hela sammanhanget kan betraktas som relativt töntigt av resten av samhället. Och de sammanhang jag tänker på då befolkas också av kvinnor. Kanske något fler män men det är absolut inte så enligt min mening att det inte finns töntiga kvinnor.

Som sagt ovan så tror jag inte att intelligens är en faktor. Möjligen emotionell/social intelligens då?

Utseende drar du in och det är inte en ointressant fråga. Kan snygga människor inte vara töntar? Eller är det så att töntigheten ligger i själva bristen på karisma, vilket gör att personen uppfattas som oattraktiv oavsett själva ansikts- och kroppsformen?

Porterbiffs svar är det rätta. En tönt är en som på ett genomskinligt sätt låtsas vara något han inte är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in