2021-06-06, 08:13
Medlem
slagghackas avatar
Finns väl många definitionen på vad som gör en tönt till en tönt men för manliga delen av befolkningen anser jag att osäkerhet är en gemensam nämnare för töntar, som kan manifestera sig i allsköns oskönt beteende såsom att töntar går och spänner sig, kör för fort i töntiga sportbilar, åker på töntiga motorcyklar som låter alldeles för mycket, spelar töntig musik jättehögt, har töntiga tatueringar, töntiga kläder med töntiga tryck. Töntar låter mycket, stör folk, är bråkiga, saknar klass och stil, söker uppmärksamhet, skräpar ner, förstör miljön, saknar självinsikt och disciplin.

”Gud vilken tönt” brukar jag tänka när jag ser en spännig osäker mansperson med sportglasögon i en jättedyr Audi körandes alldeles för fort genom en stadskärna spelades hög musik.
Citera
2021-06-06, 08:30
Medlem
banan74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagghacka
Finns väl många definitionen på vad som gör en tönt till en tönt men för manliga delen av befolkningen anser jag att osäkerhet är en gemensam nämnare för töntar, som kan manifestera sig i allsköns oskönt beteende såsom att töntar går och spänner sig, kör för fort i töntiga sportbilar, åker på töntiga motorcyklar som låter alldeles för mycket, spelar töntig musik jättehögt, har töntiga tatueringar, töntiga kläder med töntiga tryck. Töntar låter mycket, stör folk, är bråkiga, saknar klass och stil, söker uppmärksamhet, skräpar ner, förstör miljön, saknar självinsikt och disciplin.

”Gud vilken tönt” brukar jag tänka när jag ser en spännig osäker mansperson med sportglasögon i en jättedyr Audi körandes alldeles för fort genom en stadskärna spelades hög musik.

Vet inte om jag skulle rubricera ovan som klassisk tönt, saknar nog ett ord för dom du beskriver på svenska. Douche bag skulle jag nog säga på engelska. På svenska vet i fan men tönt känns inte helt rätt.
Citera
2021-06-06, 08:32
Medlem
eliizars avatar
En tönt är en fullt fungerande person med dålig smak för allt.
Citera
2021-06-06, 08:39
Bannlyst
Citat:

Det är snarare respektlösa skitstövlar än töntar.
Citera
2021-06-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är snarare respektlösa skitstövlar än töntar.

Ja, det är ju asocialt beteende jämfört med majoritetens, men det är inte samma sak som töntighet. Det är mer en klassfråga eller skillnad mellan sociala grupper.

Inom själva grupperna kan det dock finnas töntar oavsett vilken gruppen är, väl?
Citera
2021-06-06, 10:12
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrfitta
Ja, som sagt, jag håller med dig värderingsmässigt, är bara ute efter att förstå det sociala fenomenet, inte efter att vara nedlåtande. Dock tror jag inte att en tönt behöver vara varken dummare eller smartare än människor i övrigt, det är väl inte det som definierar tönten? Tänker att du gör lite just det som du varnade för i din punkt 1 - att blanda ihop tönt och nörd…

Jag var inte nedvärderande, tvärtom och jag tycker jag förklarade ganska bra vad jag ser som skillnad på en tönt och en närd.
Citera
2021-06-06, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torrfitta
Det är alltså det sociala handikappet som är definierande? Att man inte klarar av att vibba? Och blir därför utstött?

Dock tänker jag att många töntar idag, åtminstone i relativt stora städer och i mer vuxen ålder, kan finna sammanhang där de blir accepterade, men hela sammanhanget kan betraktas som relativt töntigt av resten av samhället. Och de sammanhang jag tänker på då befolkas också av kvinnor. Kanske något fler män men det är absolut inte så enligt min mening att det inte finns töntiga kvinnor.

Som sagt ovan så tror jag inte att intelligens är en faktor. Möjligen emotionell/social intelligens då?

Utseende drar du in och det är inte en ointressant fråga. Kan snygga människor inte vara töntar? Eller är det så att töntigheten ligger i själva bristen på karisma, vilket gör att personen uppfattas som oattraktiv oavsett själva ansikts- och kroppsformen?

En tönt försöker ofta vara något han inte är, misslyckas märkbart med detta och gör sig själv till åtlöje, vilket leder till utfrysning.

Här har vi en avgörande skillnad mellan tönt och nörd. Tönten umgås mest med andra töntar, eftersom ingen annan vill umgås med honom. En nörd kan däremot ha många icke-nördar i sin bekantskapskrets. Tönten drivs av osäkerhet och inser inte själv att han är en tönt, medan nörden i större utsträckning är trygg med sin egen identitet.

Jag hävdar bestämt att töntighet främst är en manlig grej. Kvinnor som skulle kunna passa in i töntfacket drar sig ofta till subkulturer. En tjej som börjar klä sig som hårdrockare trots att hon egentligen inte har något intresse för musiken kanske kommer uppfattas som töntig av andra tjejer, men hon kommer samtidigt få uppmärksamhet och respekt av män (så länge hon inte är väldigt ful). En kille som gör samma sak kommer genomskådas av andra hårdrockare och snabbt bli impopulär.

Intelligens är definitivt en faktor och en annan avgörande skillnad mellan tönt och nörd. En tönt har Nietzsche i bokhyllan för att försöka imponera på folk. Självklart har han inte läst böckerna, och om han har det har han inte förstått ett ord. Han har på sin höjd tagit några kända citat från wikipedia som han kan citera. Nörden har däremot Nietzsche i bokhyllan för att han har ett genuint intresse för filosofi. Han bjuder gärna in till diskussion om böckerna i fråga om sällskapet verkar intresserade.

En tönt behöver inte vara ful, men hans personlighet och beteende gör honom oattraktiv. En nörd kan däremot uppfattas som sexig pga sin nördighet.
Citera
2021-06-06, 12:09
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Jag var inte nedvärderande, tvärtom och jag tycker jag förklarade ganska bra vad jag ser som skillnad på en tönt och en närd.
Det går ju utmärkt att vara både en tönt och en nörd, nördig och töntig.

Du är en tönt när du tar på dig moderatorhatten, men nörd i din kunskap om Flashbacks regler.

Du är nördig när du använder den kunskapen om petitesser och inte klarar av att se en helhet och töntig när du använder den som slagträ mot de som inte är lika nördiga som du.
Citera
2021-06-06, 12:15
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Porterbiffs svar är det rätta. En tönt är en som på ett genomskinligt sätt låtsas vara något han inte är.
Detta är även min uppfattning. Men det verkar finnas jävligt många olika definitioner.

I många fall får man intrycket att det där med att peka ut någon som tönt oftast bara är ett sätt för folk som själv är ganska töntiga att själv framstå i lite bättre dager. Vanlig mobbnings-hierarki helt enkelt.
Citera
2021-06-06, 12:23
Avslutad
Citat:

Jag håller nog inte med. En tönt är någon man utan problem kan konfrontera om det behövs, skulle du kliva fram till personerna du beskriver och be dem kamma sig när de manifesterar sin ”töntighet”? I grova drag skulle jag vilja beskriva tönten som utfyllnaden i samhället, inte den som tar plats vilket de här personerna uppenbarligen gör. Man kan absolut störa sig på dem, men ”tönt” är fel benämning.
Senast redigerad av TrazanSatansson 2021-06-06 kl. 12:25.
Citera
2021-06-06, 12:26
Medlem
Den simplaste definitionen av en tönt är en man som inga kvinnor vill ha.

Rent evolutionärt är alltså töntar de som, relativt gruppen, saknar egenskaper som ökar sannolikheten att arten lever vidare. I kontrast till vad människor ser som heroiska och beundransvärda egenskaper.

När kvinnor väljer män skalar de av från toppen av den sociala hierarkin. Och alla hierarkier som har toppar måste också ha en botten, och här återfinns alltså töntarna. Människor är väldigt bra på att känna igen vad en tönt är, precis som de är bra på att känna igen en "alfahanne". Och det är för att om vi ska kunna känna igen det heroiska måste vi också kunna känna igen dess motsats.

I mer konkreta termer är en tönt någon som är patetisk och svag, både mentalt och fysiskt. Han saknar en trygghet i sig själv och i sin identitet, han har ingen stabil grund att stå på i sitt sätt att uppträda och uttrycka sig själv.

Utöver det så saknar tönten rent allmänt en social känsla, dvs hur man "bör göra" för att vara en del av den sociala gruppen. T.ex. så kan tönten ha konstiga kläder, fel storlek på kläderna, lukta svett, ha långa smutsiga naglar etc. Detta måste rimligtvis bero på att tönten inte lyckas läsa av vilka de rådande normerna är, vilket uppenbarligen andra i gruppen klarar av. Det är en klar evolutionär nackdel att sakna denna förmåga, för möjligheterna att kommunicera och samarbeta minskar.

För övrigt är tönt och nörd inte samma sak. En nörd är någon som är totalt insnöad på något som kan anses som lite udda. En nörd kan vara en tönt men behöver inte vara det.
Senast redigerad av Ghana 2021-06-06 kl. 12:30.
Citera
2021-06-06, 12:29
Medlem
AlphaHannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eliizar
En tönt är en fullt fungerande person med dålig smak för allt.

Under skoltiden så var ju tönten den som befann sig längst ner i hackordningen. Svartskallarna var alltid töntar, medan vi ljushåriga kunde kompensera med ett talangområde för att bli coola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in