Citat:
Ursprungligen postat av
torrfitta
Det är alltså det sociala handikappet som är definierande? Att man inte klarar av att vibba? Och blir därför utstött?
Dock tänker jag att många töntar idag, åtminstone i relativt stora städer och i mer vuxen ålder, kan finna sammanhang där de blir accepterade, men hela sammanhanget kan betraktas som relativt töntigt av resten av samhället. Och de sammanhang jag tänker på då befolkas också av kvinnor. Kanske något fler män men det är absolut inte så enligt min mening att det inte finns töntiga kvinnor.
Som sagt ovan så tror jag inte att intelligens är en faktor. Möjligen emotionell/social intelligens då?
Utseende drar du in och det är inte en ointressant fråga. Kan snygga människor inte vara töntar? Eller är det så att töntigheten ligger i själva bristen på karisma, vilket gör att personen uppfattas som oattraktiv oavsett själva ansikts- och kroppsformen?
En tönt försöker ofta vara något han inte är, misslyckas märkbart med detta och gör sig själv till åtlöje, vilket leder till utfrysning.
Här har vi en avgörande skillnad mellan tönt och nörd. Tönten umgås mest med andra töntar, eftersom ingen annan vill umgås med honom. En nörd kan däremot ha många icke-nördar i sin bekantskapskrets. Tönten drivs av osäkerhet och inser inte själv att han är en tönt, medan nörden i större utsträckning är trygg med sin egen identitet.
Jag hävdar bestämt att töntighet främst är en manlig grej. Kvinnor som skulle kunna passa in i töntfacket drar sig ofta till subkulturer. En tjej som börjar klä sig som hårdrockare trots att hon egentligen inte har något intresse för musiken kanske kommer uppfattas som töntig av andra tjejer, men hon kommer samtidigt få uppmärksamhet och respekt av män (så länge hon inte är väldigt ful). En kille som gör samma sak kommer genomskådas av andra hårdrockare och snabbt bli impopulär.
Intelligens är definitivt en faktor och en annan avgörande skillnad mellan tönt och nörd. En tönt har Nietzsche i bokhyllan för att försöka imponera på folk. Självklart har han inte läst böckerna, och om han har det har han inte förstått ett ord. Han har på sin höjd tagit några kända citat från wikipedia som han kan citera. Nörden har däremot Nietzsche i bokhyllan för att han har ett genuint intresse för filosofi. Han bjuder gärna in till diskussion om böckerna i fråga om sällskapet verkar intresserade.
En tönt behöver inte vara ful, men hans personlighet och beteende gör honom oattraktiv. En nörd kan däremot uppfattas som sexig pga sin nördighet.