ALLT, precis allt, Pär Ahlbom, säger i denna video, håller jag med om
https://youtu.be/89inzIu1WjQ.
Så nog resonerar han klokt och är karismatisk.
Men till att börja med, varför är leken så viktig då?
Jo, den ger oss sociala färdigheter att interagera med andra människor, den lär oss att erövra språket, kunna formulera tankar, utveckling av våra kognitiva förmågor, utvecklar förståelse och empati för medmänniskor, skapar utbildningshunger, utvecklar hela vår förmåga att i bildning och relationer ta oss vidare i livet.
Men HUR tillämpar då
Pär Ahlbom och co-antroposofin detta?
Jo, då är de än värre än det samhället de klagar på (att folk ska matchas in i fållor) genom att toppstyra ungarnas lek i skolan.
De måste måla på ett visst sätt, de ska dansa på ett visst sätt. De måste skapa figurer på ett visst sätt. De måste leka på ett visst sätt.
De skapar inkapabla barn då de tillåter mobbing.
(Ja, kom ihåg vad jag sa. Lek är viktigt för att vi ska lära oss interagera med andra och omgivningen.
Barn som lär sig att omgivningen har behov, blir empatiska.
Att klara av socialt samspel, gör att man blir omtyckt av andra, och umgänge och relationer är väl ändå något av det viktigaste att utveckla för att få ett roligt liv framöver?
Tänk så mycket diagnoskoder och ensamhet det är nu ute i samhället bland människor.
Och tänk så förtvivlade dessa människor är av att inte kunna hantera andra människor och kunna umgås socialt.)
Och så lär Pär A med co ut att ungarna får mobbas. Med detta sätter de enorma käppar i hjulet för barnen att ha empati för medmänniskor. Att göra så är att uppfostra egocentriska monster.
Lärarna mobbar också och favoriserar ungar.
Inte ett rätt i deras pedagogik, för att skapa fria barn.
Inte ett rätt, av det de predikar.
Fortsätter i nästa inlägg om vad han säger för bra saker i den där videon jag länkat till.
(Som han tyvärr inte lever upp till i sin pedagogik.)