2021-06-05, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Hur många som skulle dött 2020 om vi inte haft pandemin är ju omöjligt att svara exakt på. Men på covisdstatestik har de en "Överdödlighetsanalys 2020 för hela riket" med en baslinje. Trenden har varit sjunkande med en viss variation. 2019 ligger under baslinjen. Om vi hade placerat oss mitt på baslinjen så skulle vi ha fått en dödlighet ganska likt den 2019.

https://covidstatistik.se/overdodlighet#overdodlighet-analys-2020
Enligt SCB dog totalt 98 124 personer under 2020, vilket är 9 358 fler personer än 2019, och 5 939 fler än 2018.
https://www.svt.se/datajournalistik/overdodlighet-under-corona/

Vi skulle då ha en överdödlighet på ca 9300 om vi räknar med att vi skulle följa trenden. Men om vi ser på ett genomsnitt istället med tidigare år så blir överdödligheten lägre och den blir lägre desto fler år vi tar med i jämförelsen då vi har denna sjunkande trend av dödlighet. Tar vi med 20 år och gör ett snitt på de och jämför 2020 med det snittet kommer vi till och med få en normal dödlighet.

Så det antal som det har dött fler en som rapporteras är då 0% (9309 rapoterade avlidna och 9 358 fler personer avlidna än 2019) och stigande beroende på hur många år tillbaka i tiden som som man har tagit med ett snitt ifrån.

Att då mena på att det är FAKTA att det är är 50% och sedan ändra det til kanske 30-40% är en överdrift, och inte en objektiv granskning av situationen. Drar någon till med 25% kan jag godta det men att då i utgångsläge mena på att det är dubbelt så många alltså 50% är väl snarare att förneka fakta.

Edit.
Varför artikeln i från januari visade ett så högt tal som 30% är för att inte all dödsfall då hade hunnits registrerats. I artikeln räknar man med 97 164 svenskar dog 2020. Men nu enligt SCB dog totalt 98 124 personer under 2020
Åren 2015-2019 dog det i snitt 90962 pers/år och år 2020 dog det 98124 personer. Detta ger att det dog 7162 fler personer år 2020 än snittet på de senaste fem åren. Samtidigt rapporterades det att år 2020 dog det 9309 personer i covid-19.

Detta skulle ge att vi i Sverige inte har underskattat dödligheten i covid-19 utan snarare har vi överskattat dödligheten i covid-19 med en 20-25 procent.
Citera
2021-06-05, 17:50
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Så är det ju onekligen, ser till och med ut att minska. Dock är det ju inte dagsaktuellt, vecka 18 är tre veckor sedan. Och det är senare än så siffran över antalet smittade börjat gå åt fel håll i Storbrianien. Men, kanske beror det på många upptäckta lindriga fall där.

Om det är lindriga fall är det inte mycket att hetsa upp sig för. Vaccinet har ändå haft avsedd effekt och den lindriga sjukdomen kan sedan ytterligare förstärka immunförsvaret.
Citera
2021-06-05, 17:55
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun
Åren 2015-2019 dog det i snitt 90962 pers/år och år 2020 dog det 98124 personer. Detta ger att det dog 7162 fler personer år 2020 än snittet på de senaste fem åren. Samtidigt rapporterades det att år 2020 dog det 9309 personer i covid-19.

Detta skulle ge att vi i Sverige inte har underskattat dödligheten i covid-19 utan snarare har vi överskattat dödligheten i covid-19 med en 20-25 procent.

Ja så kan man resonera, men man kan också resonera att det är fel att jämföra 2020 med ett snitt på de senast 5 åren då vi har en sjunkande trend och därför bör man se till den uppskattade dödligheten för 2020 som tar hänsyn till att vi har denna sjunkande trend avlidna varje år med en viss variation. Gör man det hamnar vi ganska exakt på en överdödlighet som stämmer överens med vad som rapporterats.

Men jag godtar ditt resonemang på 20-25% men samtidigt vill jag påpeka att det är ett sätt att räkna bland fler.

Men vi bör kunna slå fast att 30-50% inte stämmer och hävda man det bör man ge en god grund till sitt påstående.

Edit. Om vi räknar att det skulle ha avlidit 90 962 2020 om vi inte hade haft pandemin så skulle vi fått en dödlighet högre en vad man i förväg uppskattade. Vad är det då som skulle gjort 2020 mer dödligt en förväntat även om vi inte haft pandemin? Tvärt om såg ju 2020 ut att bli ett år med lägre dödlighet en förväntat då influensa säsongen började så milt.
Senast redigerad av virvelbagg 2021-06-05 kl. 18:21.
Citera
2021-06-05, 17:56
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrbosun

Många dog. På vissa äldreboenden försvann hälften och det kanske man inte ska tacka för men den dementa gubben i lägenheten bredvid mig fick plötsligt en plats och då slipper jag ha honom bankande på dörren. En yngre släkting är ändå tacksammare han har en lägenhet nu och hans tjej har fått åka med på ett hörn och blivit med bostad.

Det blev plötsligt väldigt mycket lediga platser på särskiltboende förra året.
Citera
2021-06-05, 17:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Eftersom vi i princip inte haft några influensafall under covid-pandemin så behöver man tex lägga till de som normalt dött av influensa till överdödligheten för att kunna jämföra.

Kanske finns andra kända orsaker till ökad dödlighet som förändrats under pandemin.

Norge verkar ha haft typ underdödlighet under pandemin samtidigt som de harväldigt lite covid vilket indikerar att restriktioner/distansering minskar dödligheten.

Varför behöver man lägga till influensadöda som inte hänt? Döda som döda.
Citera
2021-06-05, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Om det är lindriga fall är det inte mycket att hetsa upp sig för. Vaccinet har ändå haft avsedd effekt och den lindriga sjukdomen kan sedan ytterligare förstärka immunförsvaret.

Så är det absolut, och det är det vi får hoppas på. Dock har de märkt tillräckliga symptom för att testa sig. Och vi får anta att det rör sig om antingen unga eller vaccinerade personer till allra största delen, två kategorier som troligen inte testar sig för precis vad som helst normalt sett. Men fallen bör ändå finnas i dessa kategorier, då äldre ovaccinerade är väldigt få. Men hoppet står till att merparten av fallen är med milda symptom. I så fall är detta i princip över om ett par månader.
Citera
2021-06-05, 18:48
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Denna veckans variant snackis, den på Bornholm visar sig vara den colombianske variant - B.1.621.
I onsdags oplyste styrelsen, at cirka 20 personer var smittet med en særlig variant, men oplyste ikke hvilken. Ifølge styrelsen er udbruddet under kontrol og smitten inddæmmet.

Den colombianske variant blev første gang opdaget i januar, og der er tegn på, at den kan være mere smitsom, og at vacciner muligvis ikke er lige så effektive over for varianten.
https://www.dr.dk/nyheder/seneste/smitteudbrud-paa-bornholm-er-med-colombiansk-variant
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Skräll, "kan vara mer smittsam och vaccin kanske inte fungerar"
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Är det inte samma förtryckta varningstext man har om alla de mutationer som har kommit och ska komma om två veckor?

Är det konstigt att samma varningar återkommer? Evolutionen sätter tryck på viruset att bli mer smittsamt, och att ta sig förbi immunförsvarets skydd från äldre varianter av viruset. Det är precis detta vi har kunnat när viruset har muterat. Dom varianter som smittar mest, och kringår immuniteten, har fått mest spridning, och med tiden blivit allt mer dominerande.

Jag förstår inte varför du skrattar åt det.
Citera
2021-06-05, 18:49
Avstängd
Citat:
Ja så kan man resonera, men man kan också resonera att det är fel att jämföra 2020 med ett snitt på de senast 5 åren då vi har en sjunkande trend och därför bör man se till den uppskattade dödligheten för 2020 som tar hänsyn till att vi har denna sjunkande trend avlidna varje år med en viss variation. Gör man det hamnar vi ganska exakt på en överdödlighet som stämmer överens med vad som rapporterats.

Men jag godtar ditt resonemang på 20-25% men samtidigt vill jag påpeka att det är ett sätt att räkna bland fler.

Men vi bör kunna slå fast att 30-50% inte stämmer och hävda man det bör man ge en god grund till sitt påstående.

Edit. Om vi räknar att det skulle ha avlidit 90 962 2020 om vi inte hade haft pandemin så skulle vi fått en dödlighet högre en vad man i förväg uppskattade. Vad är det då som skulle gjort 2020 mer dödligt en förväntat även om vi inte haft pandemin? Tvärt om såg ju 2020 ut att bli ett år med lägre dödlighet en förväntat då influensa säsongen började så milt.

Jag tror att jag har skrivit det förut, men jag gör det igen. Att blint stirra på dödstal i pandemitid och hålla på och tjafsa om "överdödlighet i pandemin" är lönslöst. För att göra en prognos måste man först och främst gå tillbaka omkring 80 år bakåt i tiden och titta på hur stora barnkullar det blev då. Dödstalen minskar och stiger i snitt med hur många barn det föddes runt 80 år tidigare. De tidsperioder vi har få födda barn kommer vi runt 80 år senare ha minskade dödsantal och tvärt om. Sedan får man ta med att vi har oroväckande många dödsskjutningar idag, samtidigt är barnadödligheten väldigt låg så de tar nästan ut varandra. Sedan får vi givetvis räkna med migrationen, både ut och in, men denna del påverkar inte svängningarna allt för mycket.

Av erfarenhet och redan kollad statistik vet jag att tidsperioden 2020-2021 kommer att få en ökad dödlighet då vi hade en väldigt stor barnkull under krigstiden. anno 1945 föddes det 135400 barn, tar vi bort kanske 20 000 barn för barnadödlighet etc. så får vi ändå en väldigt stor barnkull, större än 2020. Det betyder att dödstalen nu 80 år senare kommer att bli högre. Det är trots allt gamla över 80 år som dör av COVID-19 och därför förändras inte dödstalen särskilt mycket från prognosen. Nästa "dödsboom" får vi omkring 2040 och 2070 då barnkullarna på 60-talet samt 90-talet var stora.
Citera
2021-06-05, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Är det konstigt att samma varningar återkommer? Evolutionen sätter tryck på viruset att bli mer smittsamt, och att ta sig förbi immunförsvarets skydd från äldre varianter av viruset. Det är precis detta vi har kunnat när viruset har muterat. Dom varianter som smittar mest, och kringår immuniteten, har fått mest spridning, och med tiden blivit allt mer dominerande.

Jag förstår inte varför du skrattar åt det.

Att viruset är mer smittsamt nu än för ett år sedan, är inte det minsta konstig. Att det fortfarande är lika dödligt, enligt vissa mer dödligt, är dock betydligt mer märkligt. Kommer det fler varianter, som blir ännu mer smittsamma än den indiska, och fortfarande lika dödligt, då har vi problem. I så fall kommer nog inte vaccinationerna räcka någonstans i världen. Då saknar vi i princip verktyg att stoppa smittan. Restriktioner år ut och år in skulle av flera skäl vara ohållbara.
Citera
2021-06-05, 19:08
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du kommer ständigt med påståenden utan vetenskaplig källa. Ovanstående inlägg är inget undantag.

Behöver jag en vetenskaplig källa på att vi alla ska dö och att man kan dö av ålder? Vet inte riktigt var jag ska leta efter det

84 år är medelåldern på de som dött med covid och 82% har andra bakomliggande sjukdomar.

Då är dagarna räknade tyvärr... är det inte covid så är det en förkylning som utlöser dödsfallet.

Du har fått covid-19 på hjärnan och har slutat att tänka klart verkar det som.
Citera
2021-06-05, 19:11
Medlem
MammasGrabbHalvas avatar
Det ska tydligen ha muterat en ny variant av corona i Vietnam som påstås vara luftburen (ej droppsmitta) och väldigt smittsam. Folkhälsomyndigheten verkar inte tro på dessa uppgifter.
https://www.tv4play.se/program/nyheterna/vietnam-varnar-f%C3%B6r-luftburen-virusvariant-folkh%C3%A4lsomyndigheten-sv%C3%A5rt-att-tro/13343412
Citera
2021-06-05, 19:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Behöver jag en vetenskaplig källa på att vi alla ska dö och att man kan dö av ålder? Vet inte riktigt var jag ska leta efter det

84 år är medelåldern på de som dött med covid och 82% har andra bakomliggande sjukdomar.

Då är dagarna räknade tyvärr... är det inte covid så är det en förkylning som utlöser dödsfallet.

Du har fått covid-19 på hjärnan och har slutat att tänka klart verkar det som.

Du behöver källa för ditt påstående att de 14500 som dött skulle avlidit ändå. Att enbart hänvisa till medelålder duger inte som källa i min värld iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in