2021-06-05, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartediket
Eh... mener du at TH liksom skulle ha drept AEH i selvforsvar?

Dette gir ingen mening i forhold til kryptorigget og planleggingen.
Det er sant, men han mener nok at th har plan a,b,c osv. Plan a er kidnapping, plan b er frivillig forsvinning, plan c at kidnapping gikk galt, plan d å la andre få skylden for ugjerningen, plan e selvforsvar osv. TT virker amper for tiden. Vet ikke hva dette skyldes. Brenner tampen.
Citera
2021-06-05, 13:02
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
OK. Det var greit å vite.

Jeg har oppfattet det slik at badekarhendelsen skal ha skjedd på kvelden 30. oktober 2018.

Dette er vel nærmest allerede blitt en slags trådsannhet. Jeg tror ikke jeg har vært alene om den misoppfatningen.

På den annen side, det står vel heller ikke presisert akkurat når badekarhendelsen skjedde?

Altså, det står ikke at det ikke skjedde kvelden før forsvinningen?

Edit

Iallfall glassknusingen må ha skjedd like før forsvinningen. Siden politiet fant glasskår på badegulvet.

Dette tolker jeg dithen at TH har slengt ut "badekarhistorien" som en mulig forklaring
på at det ble funnet glasskår på badegulvet. Altså en litt for inngående, detaljert antagelse.
Ikke et plusspoeng for TH sin del.

Citat:
Ursprungligen postat av LH07
han mener nok at th har plan a,b,c osv. Plan a er kidnapping, plan b er frivillig forsvinning, plan c at kidnapping gikk galt, plan d å la andre få skylden for ugjerningen, plan e selvforsvar osv.

Man kan selvsagt ikke utelukke at det har eksistert backup-planer i tilfelle noe skulle skjære seg.
Isolert sett er vel selve drapshandlingen/bortføringen den mest risikable delen, uansett hva slags
dekkhistorie man har tenkt ut. Det hjelper lite å ha et usporbart kryptorigg som bakteppe dersom
f.eks. offeret skulle klare å tilkalle oppmerksomhet ved anskrik, stikke av, forsvare seg og med det
kanskje skade angriperen etc.

Derfor heller jeg mot at det har vært lite rom for tilfeldigheter i selve drapsplanen, og at
denne har blitt gjennomført såpass grundig at det per i dag, som vi kjenner til, fremdeles
foreligger hverken lik eller drapsmann.
Senast redigerad av Svartediket 2021-06-05 kl. 13:20.
Citera
2021-06-05, 13:16
Medlem
Citat:
Dette tolker jeg dithen at TH har slengt ut "badekarhistorien" som en mulig forklaring
på at det ble funnet glasskår på badegulvet. Altså en litt for inngående, detaljert antagelse.
Ikke et plusspoeng for TH sin del.

Glasskår på badegulvet må ryddes vekk. Med en gang.

Spørsmålet mitt er om det også ble funnet vann på badegulvet. ?

Ikke sikkert boken gir noe svar på det.

Du har helt rett i at alt overspillet og overdrivelsene ikke gir noen plusspoeng til TH ja. Det er derimot svært avslørende. Detaljrikdommen i fantasiløgnene hans står i sterk kontrast til detaljfattigdommen i forklaringen hans om hva han konkret gjorde 31. oktober 2018.

Det er ikke friskt.
Citera
2021-06-05, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hellsculls
Man kan selvsagt saksøke hvilken som helst avis, uten å gå gjennom PFU. PFU er jo pressens faglige utvalg, og vokter over presseetikken. PFU har ingenting med det norske rettsvesenet å gjøre.

Så lenge VG ikke er klagd inn for PFU så har de ingenting å frykte.
Citera
2021-06-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floriss
Har jeg sagt det? Alldeles ikke.

I Baneheia-saken ble Viggo fremstilt som et monster fra en annen verden, og journalistene har selv gått ut og sagt at det ble absolutt begått karakterdrap (noe de vedkjenner var feil) og forhåndsdømming den gangen. Andersen ble til sammenligning skjermet og nå er man altså i en situasjon som kan bety at Viggo Kristiansen frikjennes - en mann "alle" var skråsikre på at var skyldig. Han var jo ekkel, dårlig likt og gjorde ting annerledes enn alle andre.

Så hva er likt? Ganske mye vil jeg si. TH er ikke en vanlig mann, ei heller en populær mann som det virker å være lett å dømme.
Du gjør TH en bjørnetjeneste med å sammenligne situasjonen med VK. Med mindre en ukjent gjerningsmann har klatret ned fra tretoppene i gjerningsøyeblikket, er VK skyldig.
Jeg ser den med forhåndsdømming mht TH. Samtidig har jeg reagert sterkere på sverting av AE i denne tråden, samt bortforklaring og rettferdiggjørelse av ekteskapskontrakt og andre momenter. Det kan også komme inn under kategorien æreskrenkelse, i dette tilfellet av Anne Elisabeth.
Citera
2021-06-05, 14:16
Medlem
Svartedikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Så lenge VG ikke er klagd inn for PFU så har de ingenting å frykte.

Nå kan man jo anmelde en avis eller tilsvarende pressemedier for injurier (kilde).

I dette tilfellet tror jeg riktignok ikke de kriteriene er oppfylt. VG og tilsvarende
medier som omtaler denne saken, driver med saksopplysning, tar ikke part i
saken (selv om enkelte her inne later til å mene det), og har såvidt meg bekjent
ikke oppført seg uetisk i forhold til hverken siktede eller pårørende i saken.

De har ikke navngitt noen unødig, og de har såvidt jeg kan se, gitt samtlige
omtalte personer muligheten for tilsvar eller kommentarer, uten at dette har
blitt benyttet av TH eller hans advokat i større grad.
Citera
2021-06-05, 14:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Eh... mener du at TH liksom skulle ha drept AEH i selvforsvar?

Dette gir ingen mening i forhold til kryptorigget og planleggingen.

Nae, min tanke var väl i så fall att snarast AE handlade i självförsvar efter att ha upplevt sig vara i omedelbart förestående fara. Eller möjl att de planerade s.a.s. oberoende av varandra, men på grundval av ungefär samma ömsesidiga misstro.
Citera
2021-06-05, 14:38
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Måtte le. Men har absolutt sansen for å snu hele historien på hodet. Var det hun som forsøkte å drepe han? Ville hun ha arvet hele formuen dersom han døde? Det passer ikke med kidnappingsrigget da.

Det kan ha skjedd på annet vis. Hun kjenner ham veldig godt. Han hadde planlagt å drepe henne, men, hun ante at noe slikt var i ferd med å skje. Og hun fikk panikk og forsøkte å drepe han, eller skade han, kanskje mens hun var i ferd med å flykte ut av huset? Så ble det kamp, og situasjonen kom ut av kontroll. Og hun ble drept.

Og der sto han. Midt i natten. Med en død kone som han hadde bestilt kidnapping av på formiddagen neste dag? Så han måtte improvisere noe voldsomt. Og få de leide kidnapperne til å kidnappe en død kone i stedet for en levende. Eller, han måtte avbryte hele kidnappingsbestillingen, kansellere hele oppdraget med de leide kriminelle? Han måtte være hjemme den morgenen og stoppe de før de kom inn i huset. Derfor kom han senere på jobb den dagen.

Eller, han hadde planlagt å drepe henne og hadde allerede planene klare for dekkhistorien. Men drapet skjedde på en uventet måte. Det ble mye styr med å skjule sporene etter drapet. Og dekkhistorien ble vanskeligere å gjennomføre prikkfritt. Det ble for mye improvisasjon her også.

Ja precis ungefär så nånting. Som jag svarade till annan nyss. Det kunde finnas ett betydligt stökigare upplopp på äktenskapet som historien inte förtäljer. AE känner sin make o är säkert fullt kapabel att ana betydande ugglor i mossen. Men har ingen att vända sig till just vad gäller potentiellt överhängande dödshot. Och tar då till en form av ”husmorsknep” hon är kapabel till. För hon behöver oskadliggöra TH pronto.
Citera
2021-06-05, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja precis ungefär så nånting. Som jag svarade till annan nyss. Det kunde finnas ett betydligt stökigare upplopp på äktenskapet som historien inte förtäljer. AE känner sin make o är säkert fullt kapabel att ana betydande ugglor i mossen. Men har ingen att vända sig till just vad gäller potentiellt överhängande dödshot. Och tar då till en form av ”husmorsknep” hon är kapabel till. För hon behöver oskadliggöra TH pronto.

Ja det kan ha blitt en kamp for livet. Som AE tapte.

For meg ser det ut til at ekteskapet har vært i en nedgående spiral siden krisen i 1993.

Desto mer han straffet henne økonomisk, og muligens tuktet henne fysisk, for dette angivelige utroskapet, om det er sant eller ikke, desto vanskeligere ble det for henne å vise han noen som helst varme følelser, så hun henfalt kanskje til å bare be om unnskyldning. "Tilgi meg kjære, hvis jeg har gjort deg noe vondt". Om og om igjen.

Til ingen nytte. Hennes unnskyldninger ser ut til å ha ført stadig nye drypp av bensin på sjalusibålet hans. Desto mer hun underordnet seg og tok på seg skyld, desto mer blaffet sjalusi og selvrettferdighet opp, og desto mer skulle hun straffes, og få unngjelde for sine angivelige synder.

Han ønsker muligens at ting skulle bli som før. Da han opplevde det slik at hun elsket han. At hun var varm og snill. Mens hun, desto mer hun ble straffet desto mer fremsto også den tidlige fasen i ekteskapet som vanskelig for henne. Hun blir mer og mer klar over at han aldri var den mannen hun trodde han var, i yngre år.

Og, da hun ble pensjonist, tenkte hun kanskje, "skal jeg være fattig og gift med en ond milliardær, eller skal jeg bare være fattig og ellers fri?"

Så hun bestemte seg for å dra. Selv om hun trodde at hun ikke fikk med seg ei krone ut av ekteskapet.

Mens han visste at hun i verste fall kunne bli tilkjent halve formuen. Hvis underskrift på ektepaktene ble tvunget frem under trusler og vold, ville ektepaktene bli kjent ugyldige i en skilsmissesak. Dette visste han og ikke hun.

Så hun måtte gå opp i røyk før hun rakk å ta ut skilsmisse.
Citera
2021-06-05, 15:37
Avslutad
Hypotesen om ekteparets DNA-skap:

THs DNA under knehasene på AEHs bukse, kan lett forklares med at TH og AEH delte skapet, som sto plassert i gangen mellom soverommene deres. Når man henger brukte klær på kleshengere, som benyttes av andre mennesker, så kan DNA lett smitte over på andres klær. Måten man vanligvis henger en bukse på en kleshenger, gjør at kontaktflaten kommer inni knehasene.

Sitat fra boken Lørenskog Mysteriet:

"Lisbeth tusler opp trappa til andre etasje noen minutter før ham selv. Sånn har rutinene blitt. Det er han som slukker lysene for kvelden.
Telefonene pleier å ligge nede til lading. De er aldri med inn på soverommet.
Også i natt skal ekteparet sove på hvert sitt rom, men først gjør de unna kveldsstellet. Badet i andre etasje har på mange måter blitt Lisbeth sitt, mens Tom Hagen pleier å bruke toalettet i første etasje.
Tassen sover i en kurv på rommet til Lisbeth. Den sover gjennom natten og bråker ikke.
Før han legger seg, henger Hagen som vanlig opp klærne sine i et skap i korridoren mellom sitt eget soverom og konas. Når han har gjort det, åpner han døra til konas soverom og sier god natt. Det er siste gang han ser henne den kvelden."
Citera
2021-06-05, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Hypotesen om ekteparets DNA-skap:

THs DNA under knehasene på AEHs bukse, kan lett forklares med at TH og AEH delte skapet, som sto plassert i gangen mellom soverommene deres. Når man henger brukte klær på kleshengere, som benyttes av andre mennesker, så kan DNA lett smitte over på andres klær. Måten man vanligvis henger en bukse på en kleshenger, gjør at kontaktflaten kommer inni knehasene.

Sitat fra boken Lørenskog Mysteriet:

"Lisbeth tusler opp trappa til andre etasje noen minutter før ham selv. Sånn har rutinene blitt. Det er han som slukker lysene for kvelden.
Telefonene pleier å ligge nede til lading. De er aldri med inn på soverommet.
Også i natt skal ekteparet sove på hvert sitt rom, men først gjør de unna kveldsstellet. Badet i andre etasje har på mange måter blitt Lisbeth sitt, mens Tom Hagen pleier å bruke toalettet i første etasje.
Tassen sover i en kurv på rommet til Lisbeth. Den sover gjennom natten og bråker ikke.
Før han legger seg, henger Hagen som vanlig opp klærne sine i et skap i korridoren mellom sitt eget soverom og konas. Når han har gjort det, åpner han døra til konas soverom og sier god natt. Det er siste gang han ser henne den kvelden."

Det var da en nusselig eventyrfortelling.
Citera
2021-06-05, 16:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AmunRa
Her må vi ha feil oppfatning av hva som står skrevet i boken. Har akkurat lest den, og der står det ingenting om at badekarhistorien var i forbindelse med hendelsen 31.10.18. Det står at politiet har funnet glasskår på badet og TH forklarer det med at TEH hadde tatt seg et bad fordi han var ofte innom SV4. Men det står ikke at han hadde gjort det den aktuelle kvelden. Bare så det ikke blir en trådsannhet at det var kvelden 30.han tok et bad.
I boken Lørenskog Mysteriet, er det helt tydelig at "badekarhistorien" finner sted på kvelden den 30. oktober 2018, mens Hagen-ekteparet er borte fra hjemmet sitt ifm teaterkvelden.

Sitat fra boken:

"Turen [taxituren fra teateret] tar en snau halvtime, og de er hjemme en gang rundt klokken elleve.
I huset har det skjedd et uhell.
Jonas, som har passet Tassen, hadde planer om å ta seg et bad i andre etasje mens foreldrene var borte. Mens badekaret fyltes med vann, hadde han gått ned igjen til valpen. Dermed hadde vannet rent over kanten.
Da Jonas moppet gulvet, knuste han taklampe med skaftet på moppen. Glasskårene traff Jonas i ryggen, så han begynte å blø. Han tørket og vasket, men ble ikke ferdig før han måtte dra.
Den lille valpen er alene da ekteparet kommer hjem. Lisbeth henter nøkkelen i en støvel i garasjen og låser dem inn. Det er hun som er "sjefen i huset"."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in