2021-06-05, 06:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Jan Pravsgaard Christensen, professor i immunologi och mikrobiologi vid universitetet i Köpenhamn säger att mörkertalet i Sverige är stort, just för att testningen är mer begränsad. https://www.expressen.se/kvallsposten/harda-danska-kritiken-efter-tegnells-uttalande/ Det är intressant och jag funderade på det tidigare idag.

Mörkertalet i Sverige ökar dessutom vid ledigheter. Varför testa sig om man inte behöver pga jobbet?

Tegnell har när Sveriges siffror varit höga sagt att det inte går att jämföra siffror pga massa faktorer.

Men nu kan han helt plötsligt jämföra med Danmark?
Citera
2021-06-05, 07:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Kollade på peak prosperity senaste video om Fauci mailen. "Fauci lies people dies.."

Intressant paper han pratar om som visar vilken typ av gain of function forskning USA finansierade i Wuhan och att forskningen fortsatte trots att USA förbjöd den.

Hoppas det blir en rättssak i USA och att de går till botten med det här.

https://youtu.be/DNxoVFZwMYw
Citera
2021-06-05, 07:03
Medlem
Den Indiska varianten (delta) verkar infektera ca 60% lättare än den Brittiska (alfa) och medföra dubbelt så hög risk för att hamna på sjukhus enligt senaste data från England.

Antalet dagliga fall stiger fortfarande i Storbrittannien. Senaste dygnet rapporterades 6238 nya fall. Det har ökat med 39% senaste veckan enligt worldometer.

https://www.theguardian.com/world/2021/jun/04/delta-variant-transmissible-uk-covid-lockdown-neil-ferguson
Citera
2021-06-05, 07:22
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag håller med dig där. De flesta har inte andningsskydd och tycks inte ta detta på allvar fullt ut.
Vi har en global spridning i kombination med en global värld, perfekt för detta virus att nå så många som möjligt.

Detta virus ger antagligen inget gott utan bidrar till problem för alla globalt, det innebär att det är ett virus som vi inte kan negligera eller tro att det går över lätt. Mutationer av ett virus är extremt svårt att förutspå.

Samtidigt så är detta ett virus som inte är dödligt för de flesta, det kunde vara värre och det kan bli värre genom mutationer av viruset. Jag tänker mig att det i bästa fall tar ett flertal år innan vi har kontroll över denna smitta.

Intressant då att det just var önskan att förutspå mutationer som orsakade pandemin. Dock har vi lärt oss massor om immunsvaret och mediciner senaste 1.5 åren så att vi borde kunna behandla folk tidigt o undvika de flesta dödsfall.
Citera
2021-06-05, 07:28
Medlem
Med tanke på hur det ser ut på serveringar och ute på stan det är folk överallt som struntar i smittan känns det som ett lugn före stormen tyvärr. Nya mutationer och smittan kommer ta fart något djävulskt igen. När det gäller vaccin är jag förvånad över hur godtrogna folk är generellt...problem kommer inte efter 15 minuter utan det dröjer flera år innan cancer, nervsjukdomar, hjärta och kärl börjar yttra sig.
Citera
2021-06-05, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Ett tag så åtminstone fanns det i Västerås möjligheten att testa om men genomgått smittan eller inte.
Denna smitta är för de flesta inte mer än en "vanlig" influensa än så länge.

Hade detta virus varit dödligare så hade vi förhoppningsvis haft betydligt starkare åtgärder. Men nu så får vi ta det som det kommer och ha tillit till inkompetenta idioter som sällan haft rätt.

Er det Anders Tegnell du tænker på?:

https://www.berlingske.dk/samfund/anders-tegnell-advarer-svenskere-der-overvejer-at-rejse-til-danmark
Citera
2021-06-05, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Med tanke på hur det ser ut på serveringar och ute på stan det är folk överallt som struntar i smittan känns det som ett lugn före stormen tyvärr. Nya mutationer och smittan kommer ta fart något djävulskt igen. När det gäller vaccin är jag förvånad över hur godtrogna folk är generellt...problem kommer inte efter 15 minuter utan det dröjer flera år innan cancer, nervsjukdomar, hjärta och kärl börjar yttra sig.

Självklart är det så att vi bara är ”två veckor” från katastrofen.
De som överlever denna fjärde våg kommer dö av vaccinet i plågor.
Endast de som sitter inlåsta i gasmask och vägrar vaccinera sig är de som kommer överleva..

Jävla idiot!
Citera
2021-06-05, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Kollade lite mer på FHM data. Oavsett datastrulet så ser det faktiskt ut som det har vänt upp igen i 13 av 23 regioner de senaste dagarna. Är rädd för att signalerna om att öppna upp den 1 Juni har fått folk att tro att det är över - det ser i alla fall ut så på stan. Sedan ett massa studentfester på det. Vi får se hur det utvecklar sig...

Hur räknar du då?
Jag kan inte se detta.

Självklart blir det högra snitt nu när vi jämför med dagar då vi hade 0 smittade.

Men ser du någon oroväckande trend, så får du gärna förklara
Citera
2021-06-05, 08:44
Medlem
Pandemin förhoppningsvis närmar sig slutet.
Sveriges dödsfall ser fortfarande gigantisk stort ut jämfört med de nordiska grannländerna.
Sverige 14450
Danmark 2500 och Norge och Finland under 1000.
Prognosen om att dödsfallen kommer att i slutändan jämna ut sig och vara lika, har visat sig vara totalt felaktig.
Ingen vill ta på sig ansvaret för den felaktiga Coronapandemi strategin.
Tusentals människoliv har gått förlorade medan propagandan varit stark för att kunna fortsätta med samma strategi.
Sanningen kommer fram förr eller senare och det som var sagt med stor självförtroende kommer att visa sig vara billig propaganda.
Facit är redan här.
Citera
2021-06-05, 09:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Pandemin förhoppningsvis närmar sig slutet.
Sveriges dödsfall ser fortfarande gigantisk stort ut jämfört med de nordiska grannländerna.
Sverige 14450
Danmark 2500 och Norge och Finland under 1000.
Prognosen om att dödsfallen kommer att i slutändan jämna ut sig och vara lika, har visat sig vara totalt felaktig.
Ingen vill ta på sig ansvaret för den felaktiga Coronapandemi strategin.
Tusentals människoliv har gått förlorade medan propagandan varit stark för att kunna fortsätta med samma strategi.
Sanningen kommer fram förr eller senare och det som var sagt med stor självförtroende kommer att visa sig vara billig propaganda.
Facit är redan här.

Dödstal är helt meningslöst att jämföra då medelåldern på de som dött är 84 år. Sedan har vi som land helt andra förutsättningar pga helt annan befolkning (invandring och trångboddhet) och infrastruktur mm.

Det här med att tusentals människoliv gått förlorade är kraftigt överdrivet. De många som dött hade dött inom kort pga sina andra allvarliga sjukdomar och förstås ålder.
Citera
2021-06-05, 09:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Dödstal är helt meningslöst att jämföra då medelåldern på de som dött är 84 år. Sedan har vi som land helt andra förutsättningar pga helt annan befolkning (invandring och trångboddhet) och infrastruktur mm.

Det här med att tusentals människoliv gått förlorade är kraftigt överdrivet. De många som dött hade dött inom kort pga sina andra allvarliga sjukdomar och förstås ålder.

För att kunna uttala dig om det fetade bör du vara både läkare samt ha granskat 14500 dödscertifikat. Jag är ganska säker på att så ej är fallet.
Senast redigerad av Leland1979 2021-06-05 kl. 09:58.
Citera
2021-06-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hur räknar du då?
Jag kan inte se detta.

Självklart blir det högra snitt nu när vi jämför med dagar då vi hade 0 smittade.

Men ser du någon oroväckande trend, så får du gärna förklara
Du har delvis rätt, det såg ut som att de slagit samman de tidigare icke rapporterade dagarna och lagt till dem till Söndag den 30e så jag fördelade de fyra dagarna jämnt innan jag plottade kurvor med 7 dagars glidande medelvärde. Men det verkar inte vara så enkelt (det kanske stämmer för vissa regioner).

Så om jag istället tar medel Mån-Tis-Ons respektive veckor (de dagar som vart korrekt rapporerade) och jämför så är det sju regioner som har haft en ökning. Värmland och Jönköping ökande mest följt av Västra Götaland. Totalt alla regioner ökande det också med 13% så visst kan det vara ett trendbrott på gång, men det är nog för lite data för att kunna säga säkert. Vi får helt enkelt vänta och se.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in