2021-06-04, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Något större D-vitamintillskott har nog inte hunnit byggas upp ännu.

Nej, men man har prövat vaccintypen länge och ingen som kan området bedömer att det kan komma några långsiktiga biverkningar.

Är man rädd/försiktig så kan man vänta med att vaccinera sig tycker jag.

Därför ska man ta D- vitamin tillskott. Flera har brist på D-vitamin och riskerar helt i onödan att bli svårt sjuka på grund av det.
Detta faktum har censurerats bort i media så få känner till det.

Detta vaccinet är nytt.
Det finns flera kunniga som varnar för långsiktiga biverkningar, visa gör det inte.
Vi vet inte, svaret kommer.
Citera
2021-06-04, 22:35
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loal
Jag ser det inte som viktigt att inkludera 0-17 överhuvudtaget eftersom smittspridningen troligtvis kommer vara så gott som utrotad när typ 70 procent av 18+ är vaccinerade.

Om det blir så att 70 procent hela befolkningen blir fullt vaccinerad och hälften av de återstående har fått immunitet på naturlig väg, når vi upp till 85 procents immunitet hos befolkningen, vilket lär räcka till för flockimmunitet mot, även, en knepig klustersmitta som SARS-COV2. Om vi inte når upp till den nivån så kan det vara säkrast att även vaccinera 15-17 åringar.
Citera
2021-06-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Nej, ni på Samhall måste vara på plats.
Vi andra jobbar fortfarande hemma i möjligaste mån.
Tyvärr ja, vi sitter fortfarande hemma och leker folkskygga autister och att det är digerdöden utanför dörren, trots att hela Europa öppnar upp.
Citera
2021-06-04, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fallen har inte till 100% hamnat på rätt datum, det sa även Tegnell på gårdagens PK

Tittar du på covidstatistik.se så ser du att det är 3 dagar med väldigt få fall, 1 dag har t.o.m. 0.
https://covidstatistik.se/fall#bekraftalsedatum

Jag litar mer på Norrbottens smittskyddsläkare som säger att det minskar.
Kollade lite mer på FHM data. Oavsett datastrulet så ser det faktiskt ut som det har vänt upp igen i 13 av 23 regioner de senaste dagarna. Är rädd för att signalerna om att öppna upp den 1 Juni har fått folk att tro att det är över - det ser i alla fall ut så på stan. Sedan ett massa studentfester på det. Vi får se hur det utvecklar sig...
Citera
2021-06-04, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ja de sliter hårt.

Ett problem som uppstått är när regioner ligger olika i fas. Region Dalarna var först med att öppna upp för 30+ och märkte direkt en stor ökning av bokningar från personer som inte bor i länet, s.k. vaccinturism. Det är i grunden positivt och visar på stor vilja att vaccinera sig. Men problemet är att regionerna tilldelas doser som ska räcka till de som bor där. Det gör de ju inte om andra kommer i för stor utsträckning.
Dalarna hade planerat för att öppna upp för 18+ nästa vecka men tvingas avvakta tills man säkrat att leveranserna kommer att räcka, pga "utomsocknes" efterfrågan.

Så det känns som att för att vara som mest effektiv behöver alla regioner vara lika effektiva och mer i fas med varandra.

Känslan är att om man är redo att öppna upp för 18+ redan, så har man antingen..
1. Fått oproportionerligt många doser.
2. Inte nått ut tillräckligt bra till äldre åldersgrupper.

Då jag tror att effektiviteten med att rulla ut vaccinet är ganska likvärdigt överallt, så lär det vara nummer 2 som är fallet här. Då handlar det mindre om faser och mer om strategi. Kanske borde Dalarna lägga mer krut på att locka 40-50 åringarna till vaccination först. Statistiskt sticker dom inte ut på något sätt i dom åldrarna.

I slutändan tror jag det kommer visat sig vara mest effektivt att metodiskt gå nedåt i åldarna snarare än att "hålla trycket uppe". Inga jätteskillnader att vänta mellan regionerna dock.
Citera
2021-06-04, 23:52
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Kollade lite mer på FHM data. Oavsett datastrulet så ser det faktiskt ut som det har vänt upp igen i 13 av 23 regioner de senaste dagarna. Är rädd för att signalerna om att öppna upp den 1 Juni har fått folk att tro att det är över - det ser i alla fall ut så på stan. Sedan ett massa studentfester på det. Vi får se hur det utvecklar sig...

Frågan är om det går att göra såna slutsatser. Jag vet inte, har inte granskat utfallen. Men översiktliga kollar på veckostaplarna ger mig endast viss undran till om det ökat i Värmland. Alla andra regioner har samma mönster där denna veckas fall är nästan identiska med förra veckans fall. Där är min tolkning att det rimliga är att en proportionerlig del av denna veckans fall egentligen hör till förra veckan och att vi egentligen har en fortsatt ganska symmetrisk trappa nedåt.

Men jag läste att Dalarna sett ökade fall bland utbrott bland gymnasieelever som man tror har koppling till studentfester. Så det är möjligt att vi kommer se lite sånt kommande vecka.
Citera
2021-06-05, 00:22
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Det är därför jag är skeptisk till att man redan öppnar upp. Det kan fort vända och öka igen eftersom folk helt börjar strunta i rekommendationerna. Det blir intressant att se utvecklingen de kommande veckorna.
Citera
2021-06-05, 00:57
Medlem
Vasterass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Det är därför jag är skeptisk till att man redan öppnar upp. Det kan fort vända och öka igen eftersom folk helt börjar strunta i rekommendationerna. Det blir intressant att se utvecklingen de kommande veckorna.

Jag håller med dig där. De flesta har inte andningsskydd och tycks inte ta detta på allvar fullt ut.
Vi har en global spridning i kombination med en global värld, perfekt för detta virus att nå så många som möjligt.

Detta virus ger antagligen inget gott utan bidrar till problem för alla globalt, det innebär att det är ett virus som vi inte kan negligera eller tro att det går över lätt. Mutationer av ett virus är extremt svårt att förutspå.

Samtidigt så är detta ett virus som inte är dödligt för de flesta, det kunde vara värre och det kan bli värre genom mutationer av viruset. Jag tänker mig att det i bästa fall tar ett flertal år innan vi har kontroll över denna smitta.
Citera
2021-06-05, 01:15
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
Jag håller med dig där. De flesta har inte andningsskydd och tycks inte ta detta på allvar fullt ut.
Vi har en global spridning i kombination med en global värld, perfekt för detta virus att nå så många som möjligt.

Detta virus ger antagligen inget gott utan bidrar till problem för alla globalt, det innebär att det är ett virus som vi inte kan negligera eller tro att det går över lätt. Mutationer av ett virus är extremt svårt att förutspå.

Samtidigt så är detta ett virus som inte är dödligt för de flesta, det kunde vara värre och det kan bli värre genom mutationer av viruset. Jag tänker mig att det i bästa fall tar ett flertal år innan vi har kontroll över denna smitta.
Jan Pravsgaard Christensen, professor i immunologi och mikrobiologi vid universitetet i Köpenhamn säger att mörkertalet i Sverige är stort, just för att testningen är mer begränsad. https://www.expressen.se/kvallsposten/harda-danska-kritiken-efter-tegnells-uttalande/ Det är intressant och jag funderade på det tidigare idag.
Citera
2021-06-05, 01:28
Medlem
Citat:
Jan Pravsgaard Christensen, professor i immunologi och mikrobiologi vid universitetet i Köpenhamn säger att mörkertalet i Sverige är stort, just för att testningen är mer begränsad. https://www.expressen.se/kvallsposten/harda-danska-kritiken-efter-tegnells-uttalande/ Det är intressant och jag funderade på det tidigare idag.

Mörkertalet är nog större än konstaterade. Och det är bra, för det är många med antikroppar. Många som knappt har märkt av viruset, en del som varit små-förkylda som inte sprungit och testat sig.
Citera
2021-06-05, 01:32
Medlem
Vasterass avatar
Citat:

Ett tag så åtminstone fanns det i Västerås möjligheten att testa om men genomgått smittan eller inte.
Denna smitta är för de flesta inte mer än en "vanlig" influensa än så länge.

Hade detta virus varit dödligare så hade vi förhoppningsvis haft betydligt starkare åtgärder. Men nu så får vi ta det som det kommer och ha tillit till inkompetenta idioter som sällan haft rätt.
Citera
2021-06-05, 06:07
Medlem
Mörkläggning bland ledande virusforskare om virusets ursprung?
Dr Chris Martenson går igenom Facci's email och vad som troligen hände i samband med viktigt, hastigt uppkommet telefonmöte den Lördagen 1 Feb 2020. Mycket av texten är utgråad, men först skriver de att de tycker att viruset ser manipulerat ut och de refererar till både gain-of-function forskning och biovapen. En vecka senare publicerades en vetenskaplig rapport i Nature som deklarerar att SARS-CoV-2 troligtvis inte är manipulerat utan har naturligt ursprung! Fem av författarna var med på telefonmötet. Länkar finns i beskrivningen av Chris YouTube-video.

Med på mötet var också personer som sedan var med i WHOs utredning i Wuhan.

När TWIV nyligen pratar om de återuppstådda teorierna om labbläcka, vilka gäster är med då, jo några av dessa personer!
https://www.microbe.tv/twiv/twiv-762/
https://www.microbe.tv/twiv/twiv-760/

Virusforskarvärlden verkar liten och de verkar rädda att förlora sina jobb!
Senast redigerad av fabbe2 2021-06-05 kl. 06:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in