2021-06-04, 22:09
Medlem
Bennermanns avatar
Om inflationen är ett hot så kraschar börserna. Innan det händer kan alla fb-bitcoinriddare ta och chilla ned. Det troligaste är att inflation skjuter upp lite mer än ”acceptabelt” och börsen sjunker 10-20% sen sjunker inflationen tillbaka igen pga obefintliga löneökningar och fortsatt hög arbetslöshet. Detta då med fortsatt stigande tillgångspriser (aktier, bostäder). Räntan kommer hållas låg under en överskådlig framtid 3+ år. Kanske inte höjas igen på många år efter det.

Bostadsmarknaden har åtminstone 3 gyllene år kvar. Det kan jag dricka gift på. Avgörande är vad som händer efter det. Men kraschar det så kommer vi ha större problem. Alla länder i väst har gått ”all in” på det här. Nota bene: det är samma länder som sätter de finansiella spelreglerna. Dont fight the FED! Den amerikanska kärnvapenfoten still rules!
Senast redigerad av Bennermann 2021-06-04 kl. 22:12.
Citera
2021-06-04, 22:13
Medlem
Jan-As avatar
Inflation leder på lite sikt till höjda löner och att bolånet "krymper" i förhållande till inkomst.
Alla vinnare som maxbelånat de sista 10 åren jublar antagligen om inflationen stadigvarande ligger på några procent kommande år.
Citera
2021-06-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bennermann
Om inflationen är ett hot så kraschar börserna. Innan det händer kan alla fb-bitcoinriddare ta och chilla ned. Det troligaste är att inflation skjuter upp lite mer än ”acceptabelt” och börsen sjunker 10-20% sen sjunker inflationen tillbaka igen pga obefintliga löneökningar och fortsatt hög arbetslöshet. Detta då med fortsatt stigande tillgångspriser (aktier, bostäder). Räntan kommer hållas låg under en överskådlig framtid 3+ år. Kanske inte höjas igen på många år efter det.

Bostadsmarknaden har åtminstone 3 gyllene år kvar. Det kan jag dricka gift på. Avgörande är vad som händer efter det. Men kraschar det så kommer vi ha större problem. Alla länder i väst har gått ”all in” på det här. Nota bene: det är samma länder som sätter de finansiella spelreglerna. Dont fight the FED! Den amerikanska kärnvapenfoten still rules!

Samtidigt så har vi ju lätt dom senaste 4 åren haft katastrofalt låga löneökningar för alla.

Så nu har vi en galloperande bostadsmarknad/white flight plus att vi kommer få en vansinnesinflation från US.

Under samma tid så har mjäk-svensson inte nå mer cash. Snarare mindre med tanle på inflationen inräknad.

Kommer bli kaoooous i slutet av 20-talet.
Senast redigerad av AntiSthlm2022 2021-06-04 kl. 22:38.
Citera
2021-06-04, 22:34
Medlem
Skyggedanss avatar
Brent Crude och West Texas är fortfarande inte över $75 per fat. Slå på trumman om vi kommer upp till $100 igen...
Citera
2021-06-04, 22:42
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det fluktuerar ju hela tiden.
Men senast Sverige hade en inflation över 2,4% under en månad var... 2008.

The end is near, just saying.

Då behöver du också veta att de tillfuskade offentliga inflationssiffrorna bortser från eventuella "skattehöjningar" samt den "riktiga inflationen" som vanligt folk som "handlar i affären" utsätts för.
Jävla bluff, SCB är något vi får ta hand om när vi vinner valet!

Inflationssiffrorna är så "sovjetiskt dopade med ryssfemmor", så i en jämförelse är det inte riktigt klokt. SCB är lika stor lögnfabrik som STASI alternativt SECURITATE. Sorry att jag "skrek".
Och Ceaucescu är en bra bruksanvisning "så här gör du med diktatorer".. hehe

De "offentliga inflationssiffrorna" är bara lögn och förbannad dikt.
-Bra att det fortfarande finns gamla gruvhål kvar vi kan dumpa lögnarna i, efter valet 2022!
Senast redigerad av kraftfoder 2021-06-04 kl. 22:48.
Citera
2021-06-04, 22:43
Medlem
cateatdogs avatar
Jag är en glad amatör som haft tur på mina ppm, aktier och fonder. Har ingen aning om vad jag gjort men tagit rygg. Så om inflationen är för hög, vad ska man satsa på då?

Råvaror?
Har massor i Kina på mina ppm nu tex och gått bra... Byta till vad?
Ge mig något konkret förutom räntefinder?!
Citera
2021-06-04, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans
Brent Crude och West Texas är fortfarande inte över $75 per fat. Slå på trumman om vi kommer upp till $100 igen...

Samtidigt kostar dieseln vid Statoil-pump 16.79 ikväll....pga av indirekt inflation pga av att Fed pumpar sedlar.
Citera
2021-06-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cateatdog
Jag är en glad amatör som haft tur på mina ppm, aktier och fonder. Har ingen aning om vad jag gjort men tagit rygg. Så om inflationen är för hög, vad ska man satsa på då?

Råvaror?
Har massor i Kina på mina ppm nu tex och gått bra... Byta till vad?
Ge mig något konkret förutom räntefinder?!

Kör Securitas eller Coor om du nu vill ha aktier. Själv kör jag varenda krona på lönekontot just nu. Alldeles för stökigt just nu.
Citera
2021-06-04, 22:55
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Samtidigt kostar dieseln vid Statoil-pump 16.79 ikväll....pga av indirekt inflation pga av att Fed pumpar sedlar.

Kostar under hälften i USA, just i landet där FED så att säga "pumpar sedlar"..
Jag "hatar" FED, men det är inte FED:s fel att du betalar nästan 17 kr/litern för din diesel.
-"Hat bör riktas rätt"..
"Don't bark up the wrong tee" som jänkarna säger ibland.

Att dieseln är så dyr, kan du tacka sosseriet+MP för och faktiskt alla svenska idioter som sitter i riksdagen!

Citera
2021-06-04, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Kostar under hälften i USA, just i landet där FED så att säga "pumpar sedlar"..
Jag "hatar" FED, men det är inte FED:s fel att du betalar nästan 17 kr/litern för din diesel.
-"Hat bör riktas rätt"..
"Don't bark up the wrong tee" som jänkarna säger ibland.

Att dieseln är så dyr, kan du tacka sosseriet+MP för och faktiskt alla svenska idioter som sitter i riksdagen!

Det är lugnt...för om typ 8 år kommer ej någon mer fossilmotor tillverkas i detta land enligt MP/S.

Goodbye alla 4000 arbetare i Skövde som tillverkar Volvo-rovor.
Citera
2021-06-04, 23:06
Medlem
Ni som är bättre vetande än mig

Är inte inflation gynnsamt mot personer som har mkt lån? Själva skulden urholkas väl, tänker jag fel?

Inflationen påverkar väl de som har sina pengar på börsen? Till skillnad mot de som är överbelånade?
Citera
2021-06-04, 23:18
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simpeel
Ni som är bättre vetande än mig

Är inte inflation gynnsamt mot personer som har mkt lån? Själva skulden urholkas väl, tänker jag fel?

Inflationen påverkar väl de som har sina pengar på börsen? Till skillnad mot de som är överbelånade?

En effekt är att lånet urholkas ja. En inflation/ränta på 20% innebär ju att 20% av lånet försvinner av sig själv per år. Å andra sidan, lika viktigt, så måste du betala 20% av lånet i ränta varje år, vilket kan bli extremt mycket pengar.

Så som amerikanen säger, "There aint no free lunch"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in