2021-06-04, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hackneyhardcore
Men det är vi väldigt många som vetat om länge var bara en tidsfråga innan det skulle komna fram. Frågan nu är vad som kommer hända med Kina? Svaret från övriga världen med tanke på att dom ljugit mörkat försökt dölja det så hårt... miljoner människor har dött många sjuka och folk har blivit lurade att ta ett potentiellt farligt vaccin helt i onödan!

Usch det här är stort hade Kina varit ärliga från första början hade viruset kunnat isoleras och fått dö ut i kinaland. Vad säger ni nu alla som snackat om konspirationer och foliehattar? Ni borde skämmas och be om ursäkt...

Ja, det har länge varit den troligaste teorin om man har hängt med lite och lyssnat på en bred skara med kompetens i ämnet.

Vad kommer hända med Kina? Inte mycket tror jag tyvärr. De jävlarna börjar bli en stor maktfaktor ekonomiskt, och skiljer inte på vad de får kritik om. Ställ lite obekväma frågor och det kan vara tvärstopp med affärerna i Kina.

De brukar inte dugga tätt med ursäkter när regimens och medias lakejer visar sig ha fel, efter de spytt glåpord över trådarna.
Citera
2021-06-04, 12:51
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vaccin skyddar inte emot att bli smittad.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, men risken minimeras avsevärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
När blir man smittad då? När viruset kommer in i kroppen eller när det fäster till en cell?

Att hindra virus från att komma in i kroppen gör inga virus, det är inte helomslutande plasthöljen. Däremot är väl immunförsvarets uppgift att hindra virus som kommit in i kroppen att infektera celler, särskilt den delen av immunförsvaret som vi pratar om att vaccin skapar, antikroppar och minnesceller.

Så om ett virus kommer in i kroppen men dödas av immunförsvaret innan det hinner infektera. Har du blivit smittad då?
Varför är det ens en fråga att vaccin skyddar mot smitta?

Givetvis kommer viruset in i kroppen exakt på samma vis om du är vaccinerad som om du inte är vaccinerad, annars måste du ju som Beaver14 skriver vara inplastad vilket ger andra och troligen värre konsekvenser än både smitta och vaccin.

Det stora flertalet vaccinerade och tidigare sjuka har då ett immunförsvar som kan bekämpa viruset utan att man blir sjuk. Ev. är man i teorin smittsam en tid, men virusnivåerna hålls så låga så i praktiken smittar man inte. Dessutom hostar man inte ut en massa droppar som kan överföra viruset till nästa människa.

Ett antal personer blir sjuka och smittsamma, men blir inte allvarligt (dödligt) sjuka.
Troligen blir även dessa personer mindre smittsamma med lägre virusnivåer och kortare sjukdom.
Citera
2021-06-04, 12:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är ju snarare du som förvirrar. Vet inte varifrån du hämtar dina siffror.

Jag hämtar mina siffror från europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.
https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/vaxzevria-previously-covid-19-vaccine-astrazeneca-epar-product-information_sv.pdf

Vaccineffekten var 62,6 % (95 % KI: 50,9; 71,5) hos deltagare som fått två rekommenderade doser
oavsett dosintervall (intervall från 3 till 23 veckor) i en förspecificerad analys.
Så det är inte alls i den nedre delen av konfidensintervallet. Det är mitt i.
Varför använder du gammal information när det finns nya rön.

Som jag skrev tidigare så hade ju inte AZ:s vaccin några allvarliga biverkningar från början.
Varför ska vi fortsätta tro att det vaccinet inte har några allvarliga biverkningar bara för att det var så från början.

Det är högst rimligt att använda de senaste rönen kan jag tycka.
Citera
2021-06-04, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför är det ens en fråga att vaccin skyddar mot smitta?

Givetvis kommer viruset in i kroppen exakt på samma vis om du är vaccinerad som om du inte är vaccinerad, annars måste du ju som Beaver14 skriver vara inplastad vilket ger andra och troligen värre konsekvenser än både smitta och vaccin.

Det stora flertalet vaccinerade och tidigare sjuka har då ett immunförsvar som kan bekämpa viruset utan att man blir sjuk. Ev. är man i teorin smittsam en tid, men virusnivåerna hålls så låga så i praktiken smittar man inte. Dessutom hostar man inte ut en massa droppar som kan överföra viruset till nästa människa.

Ett antal personer blir sjuka och smittsamma, men blir inte allvarligt (dödligt) sjuka.
Troligen blir även dessa personer mindre smittsamma med lägre virusnivåer och kortare sjukdom.

Bra förtydligande. Smittan i sig kan man inte skydda sig mot men däremot att bli allvarligt sjuk.
Citera
2021-06-04, 13:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Antar att ju fler antikroppar desto mindre sannolikhet för att viruset slinker igenom immunförsvaret.
Fast grejen är att antal antikroppar minskar för att tillsist försvinna när de inte längre behövs. Så länge du är infekterad eller möter smittan om och om igen (om du tex jobbar inom vården) har du antikroppar.

Att antikropparna försvinner betyder inte att immuniteten försvinner, B-celler kommer ihåg viruskoden (tex).
Citera
2021-06-04, 13:42
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Varför använder du gammal information när det finns nya rön.

Som jag skrev tidigare så hade ju inte AZ:s vaccin några allvarliga biverkningar från början.
Varför ska vi fortsätta tro att det vaccinet inte har några allvarliga biverkningar bara för att det var så från början.

Det är högst rimligt att använda de senaste rönen kan jag tycka.

Det är skillnad på resultat från kliniska vetenskapliga studier. Undersökningar som baseras på noggranna tester på tiotusentals försökspersoner i 6 månaders tid i tre olika faser. Skillnad på det och det du beskriver som "nya rön". Nu har jag bara valt att beröra effektivitetsgraden av vaccinet. Om Astra på något sätt ändrar sitt vaccin på någon eller några punkter kan det finnas anledning att återkomma, men tills vidare är det dessa siffror som gäller.
Citera
2021-06-04, 13:58
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det är skillnad på resultat från kliniska vetenskapliga studier. Undersökningar som baseras på noggranna tester på tiotusentals försökspersoner i 6 månaders tid i tre olika faser. Skillnad på det och det du beskriver som "nya rön". Nu har jag bara valt att beröra effektivitetsgraden av vaccinet. Om Astra på något sätt ändrar sitt vaccin på någon eller några punkter kan det finnas anledning att återkomma, men tills vidare är det dessa siffror som gäller.
Astra Zeneca har ju gjort en utökad Fas-3-studie till ansökan i USA med några 10 000-tals deltagare.
Detta har förmedlats upprepade gånger i tråden, kanske även som ett direkt svar till dig.

Astra Zenecahar även utfört kompetterande Fas 3-studier för att få vaccinet godkänt för äldre. I den första studien blev för få äldre smittade om jag minns rätt.

Detta är delar av de nya rön jag anser bör användas.
Citera
2021-06-04, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Javisst det var påståendet i ren bokstavstolkande bemärkelse. Det relevanta i sammanhanget torde dock vara hur sjuk du blir med eller utan vaccin.
inte i den meningen jag svarade på kommentaren dock..
Citera
2021-06-04, 14:00
Medlem
Beaver14s avatar
I region Uppsala är det nu endast 2,3% av proverna som är positiva (snitt senaste 7 dagar)

Samtliga 736 prover som analyserades igår var negativa
I förrgår analyserades 1128 prov och 7 var positiva.
Andelen positiva de senaste 2 dagarna är därmed 0,3 %
Citera
2021-06-04, 14:01
Medlem
Otroligs avatar
Nya avlidna: 13
Nya fall: 1 084

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: [Ingen rapport 28/5], 16, 8 [to + fre], 13, 46, 41, 27.
Senaste fredagssiffror nya fall: [Ingen rapport 28/5], 3172, 9 203 [to + fre], 5 712, 5 950, 6 268.
Citera
2021-06-04, 14:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Astra Zeneca har ju gjort en utökad Fas-3-studie till ansökan i USA med några 10 000-tals deltagare.
Detta har förmedlats upprepade gånger i tråden, kanske även som ett direkt svar till dig.

Astra Zenecahar även utfört kompetterande Fas 3-studier för att få vaccinet godkänt för äldre. I den första studien blev för få äldre smittade om jag minns rätt.

Detta är delar av de nya rön jag anser bör användas.

Kände inte till att Astra gjort någon ny fas 3-studie. Sitter du möjligen på rapporten?
Citera
2021-06-04, 14:03
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Nya avlidna: 13
Nya fall: 1 084

Fördelning av nya siffror: https://covidstatistik.se

Senaste fredagssiffror nya avlidna: [Ingen rapport 28/5], 16, 8 [to + fre], 13, 46, 41, 27.
Senaste fredagssiffror nya fall: [Ingen rapport 28/5], 3172, 9 203 [to + fre], 5 712, 5 950, 6 268.

Färre rapporterade fall denna vecka än förra veckan trots att det ballade ur förra veckan och vi därför har fler fall denna vecka än vad vi borde ha haft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in