2021-06-04, 10:05
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Du får läsa mer om det här
https://www.thelancet.com/article/S0140-6736(21)00183-5/fulltext

Poängen är att empiriska data inte tyder på att naturlig immunitet skulle ge ett bättre skydd än det skydd man får genom vaccination.
Tack! Du är åtminstone i närheten av att förstå vad jag säger.

Som artikeln också nämner finns flera möjliga förklaringar. Min poäng är att ett vaccin som ger immunitet mot en eller ett par sekvenser av viruset inte ger bredare immunitet än immunitet mot samtliga sekvenser av viruset. Eftersom sars cov 2 är här för att stanna (och mutera) så innebär ett bredare skydd att man till del är skyddad mot samtliga mutationer.

Vid vaccinering blir man skyddad mot färre sekvenser, vilket innebär ett smalare skydd. Vad detta sedan praktiskt innebär kan diskuteras. Då det är själva spikproteinet vaccinerna immuniserar mot kan man förstås spekulera kring huruvida detta virus alls blir skadligt om det muterar förbi immuniteten vaccin ger.

Bredare blir dock skyddet vid naturlig infektion.

Edit;
Alltså inte nödvändigtvis starkare, eller bättre på något annat vis, utan bredare.
Citera
2021-06-04, 10:11
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Räknar du helt bort alla som haft haft covid-19 och troligtvis har immunitet? Vi har ju en miljon konstaterade fall, så kan väl räkna med att 2 miljoner svenskar haft covid-19 då, lätt.

Många av dem lär väl vaccinera sig ändå. Känner nog ingen som haft covid som inte tänker vaccinera sig, men det finns garanterat de också givetvis. De som inte bryr sig om covid, inte bryr sig om vaccinet, bryr sig nog sällan om att testa sig heller. Tror det kan finnas väldigt många som haft covid utan att veta om det.
Citera
2021-06-04, 10:12
Medlem
Citat:
Ta och sätt dig och bläddra igenom AstraZenecas senaste årliga rapport
https://www.astrazeneca.com/content/dam/az/Investor_Relations/annual-report-2020/pdf/AstraZeneca_AR_2020.pdf

På sidan 28 så beskriver AZ sina åtaganden under pandemin "We committed to doing this at no profit during the pandemic and to providing the broad and equitable supply of billions of doses."

Fy, jag tycker du ska ringa till storbritanniens motsvarighet till Finansinspektionen nu bums och berätta att AZ inte försöker göra vinst med sitt covid-vaccin. Det måste ju vara ett lagbrott även i Storbritannien!!

Det är väl ganska uppenbart att läkemedelsbolagens välgörenhet är en strategisk marknadsföringskampanj. Så fort pandemin är ”över” har det etablerat sig på marknaden och kan börja ta ordentligt betalt för alla de lyckats göra beroende under pandemin. Ända anledningen att de inte vill göra någon vinst nu är att få ut vaccinet så fort som möjligt för att sedan göra vinst i årtionden. Det är rena rama guldrushen! Hoppas verkligen ingen tror att de gör detta av godhet. Så det ligger ju definitivt ett vinstintresse i grunden vilket såklart gynnar alla aktieinnehavare långsiktigt.
Citera
2021-06-04, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Många av dem lär väl vaccinera sig ändå. Känner nog ingen som haft covid som inte tänker vaccinera sig, men det finns garanterat de också givetvis. De som inte bryr sig om covid, inte bryr sig om vaccinet, bryr sig nog sällan om att testa sig heller. Tror det kan finnas väldigt många som haft covid utan att veta om det.
Menar bara att vi knappast behöver vänta på 80% är vaccinerade, när vi når 60% är troligtvis ytterligare 20% ändå immuna redan.
Citera
2021-06-04, 10:18
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Som artikeln också nämner finns flera möjliga förklaringar. Min poäng är att ett vaccin som ger immunitet mot en eller ett par sekvenser av viruset inte ger bredare immunitet än immunitet mot samtliga sekvenser av viruset. Eftersom sars cov 2 är här för att stanna (och mutera) så innebär ett bredare skydd att man till del är skyddad mot samtliga mutationer.

Vid vaccinering blir man skyddad mot färre sekvenser, vilket innebär ett smalare skydd. Vad detta sedan praktiskt innebär kan diskuteras. Då det är själva spikproteinet vaccinerna immuniserar mot kan man förstås spekulera kring huruvida detta virus alls blir skadligt om det muterar förbi immuniteten vaccin ger.

Edit;
Alltså inte nödvändigtvis starkare, eller bättre på något annat vis, utan bredare.

Det är väl precis tvärtom. I vaccin försöker man ofta få fler varianter (sekvenser) av ett virus i ett och samma vaccin. Ett exempel är ju influensavaccinet som ändras till varje år. När man blir infekterad får man ju bara antikroppar mot den varianten man blev smittad med.
Citera
2021-06-04, 10:21
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Menar bara att vi knappast behöver vänta på 80% är vaccinerade, när vi når 60% är troligtvis ytterligare 20% ändå immuna redan.

Då utgår du från att de 60% som blir vaccinerade inte är en enda av de som varit sjuka då?
Min poäng är att det garanterat åtminstone till del är samma personer. Sedan kan jag i och för sig tänka mig att det inte är normalfördelat. Det är säkerligen fler bland de som vaccinerar sig som inte varit sjuka, även om man ser till andelar. Man får förmoda att de som löpt störst risk för allvarlig infektion är de som varit minst smittade. I alla fall kan man ju hoppas på att det sett ut så.
Citera
2021-06-04, 10:26
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden

Edit;
Professor Crotty använde HPV som ett exempel.

Med ditt resonemang så kan man alltså säga att man får ett mycket bredare skydd mot Humant Papillimavirus genom infektion.

Jämfört med skyddet från vaccination så ger infektion av HPV ett svagt och sämre skydd. Men bra att veta att det är brett, trots att det är svagt och dåligt.

Jag tror nog ändå att man kan säga att det bästa skyddet mot HPV är ett starkt och gott skydd. Det viktigaste är ju att man inte får cancer, eller hur?
Citera
2021-06-04, 10:27
Medlem
Citat:
Då utgår du från att de 60% som blir vaccinerade inte är en enda av de som varit sjuka då?
Min poäng är att det garanterat åtminstone till del är samma personer. Sedan kan jag i och för sig tänka mig att det inte är normalfördelat. Det är säkerligen fler bland de som vaccinerar sig som inte varit sjuka, även om man ser till andelar. Man får förmoda att de som löpt störst risk för allvarlig infektion är de som varit minst smittade. I alla fall kan man ju hoppas på att det sett ut så.
Det är ju inte så många under 40 år som är vaccinerade idag, men är ändå en stor del av dessa som haft covid-19. 80+ bör ju andelen som haft covid-19 vara relativt liten då risken för dödsfall ökar ganska markant, här är ju andelen vaccinerade väldigt hög så får väl anta att många av de som fick sprutor som var 80+ inte hade haft covid-19. Sen vet jag att många som haft covid-19 väljer att avstå vaccin för att just andra som inte har någon immunitet ska gå före, sen är många rädda för allvarligare biverkningar om man haft covid-19 och sen tar vaccin, dom anser att dom har råd att avvakta med vaccinet för att se hur det funkar på andra då dom själva redan har haft covid-19...

Så jag skulle nog gissa att de flesta som får vaccin idag inte haft covid-19, vad dom vet iaf.
Citera
2021-06-04, 10:27
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Om kroppen tillverkar tillräckligt med antikroppar av infektion, vilken nytta är det med mer antikroppar? Fler antikroppar betyder inte automatiskt bättre skydd.

Antar att ju fler antikroppar desto mindre sannolikhet för att viruset slinker igenom immunförsvaret.
Citera
2021-06-04, 10:37
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ta och sätt dig och bläddra igenom AstraZenecas senaste årliga rapport
https://www.astrazeneca.com/content/dam/az/Investor_Relations/annual-report-2020/pdf/AstraZeneca_AR_2020.pdf

På sidan 28 så beskriver AZ sina åtaganden under pandemin "We committed to doing this at no profit during the pandemic and to providing the broad and equitable supply of billions of doses."

Fy, jag tycker du ska ringa till storbritanniens motsvarighet till Finansinspektionen nu bums och berätta att AZ inte försöker göra vinst med sitt covid-vaccin. Det måste ju vara ett lagbrott även i Storbritannien!!

Om Astra skriver att himlen är rosa, är himlen rosa då?
Citera
2021-06-04, 10:38
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Då är det ju. Effektiviteten har ju bedömts vara 95% för Pfizers vaccin och 63% för Astras vaccin - i snitt. Äldre verkar väl överlag få sämre immunrespons. Därför är det ju viktigt att smittan i samhället går ned också. Kanske räcker 70% immuna för att inte viruset ska sprida sig, men måste man ju ta hänsyn till att inte alla vill vaccinera sig, samt att vaccinen inte är 100% effektiva. Därför är det nog väldigt bra om minst 80% blir vaccinerade. Egentligen tror jag siffran behöver vara ännu högre.

63% var får du den siffran ifrån?
Citera
2021-06-04, 10:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jo, det är nog så det behöver se ut. 80% immunitet kräver närmast 100-procentig vaccinationstäckning. Tror det blir svårt att nå dit. I USA vaccinerar man väl från 12 år och uppåt? Tror vi skulle behövt göra det i Sverige också.

Men vi behöver också nå väldigt hög vaccinationstäckning bland de vuxna. Så nära 100 procent som möjligt, men jag tror inte vaccinationsviljan är så stor. Speciellt bland yngre tror jag det finns stor skepsis. Bland 18-39-åringar är det ju risk att fler inte tar vaccinet än de som tar det. Många är väl rädda för biverkningar som märks långt senare. Som i fallet med pandemrix. Risken är att det gör att inte så många vill vaccinera sig och då når vi nog aldrig den där flockimmuniteten är jag rädd.
Jag tror man behöver nå ned i åldrarna och jag tror man behöver nå ut bättre.

Tittar man på Israel så verkar det inte behövas så hög täckning, snarare runt 60% isch.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in