2021-06-04, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Fas-3studien i UK/Brasilien visade 76% . Detta efter en dos. Efter 2 doser var den 82%.
Fas 3 i USA visade på 79% mot smitta och 100% mot allvarlig sjukdom. Efter 2 doser.
Imbilden försöker förvirra och använda nedre delen av konfidensintervallet. Nåja, alla vet ju varför.

Vaccin skyddar inte emot att bli smittad.
Citera
2021-06-04, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vaccin skyddar inte emot att bli smittad.

Nej, men risken minimeras avsevärt.
Citera
2021-06-04, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, men risken minimeras avsevärt.
det tror jag inte.. men du blir väl inte sjuk på samma sätt, inte så att viruset studsar på dig.. infekterad blir du men det kanske inte får fästa lite lätt
Citera
2021-06-04, 12:05
Medlem
Haddock93s avatar
https://youtu.be/yp6btJhS66c

Vet inte riktigt hur man kan förneka att ursprunget från viruset är från ett labb efter den här grillningen av Fauci från Tucker Carlson.

Om man har kognitiv dissonans möjligtvis. Det är ingen alternativ teori längre.
Citera
2021-06-04, 12:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Det blir svårt när många länder har stoppat astras billiga expriment bevis.
Är väl snart bara britterna och tegnell som kör med Astra.
Fortfarande ska sådär åtta miljarder doser vaccin administreras i världen.

Min bedömning är att Oxforforskarna och Astra Zeneca inte givit upp. Det går troligtvis att komma fram till vad det är som orsakar den sällsynta biverkningen även om det kan ta tid
.
Det är nog mest i vår lilla ankdamm i Europa vaccinet används mera sparsamt, men det anväds.
För övrigt tillverkas och används AZ:s vaccin i Indien, 90 miljoner doser per månad ska tillverkas av The Serum institute of India i juni och och framåt.
Citera
2021-06-04, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Porky123
det tror jag inte.. men du blir väl inte sjuk på samma sätt, inte så att viruset studsar på dig.. infekterad blir du men det kanske inte får fästa lite lätt

Oavsett vilket så löper du betydligt mindre risk att bli allvarligt sjuk med vaccin än utan.
Citera
2021-06-04, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Oavsett vilket så löper du betydligt mindre risk att bli allvarligt sjuk med vaccin än utan.
nu var det ju så att påståendet att bli smittad inte hur sjuk man blir med och utan vaccin
Citera
2021-06-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det postades en intervju häromdagen med Shane Crotty PhD från La Jolla institutet, som förklarade det som så att titreringsnivåerna (antal antikroppar antar jag) efter genomgången infektion kan delas upp i 3 nivåer, röd, gul och grön. Dvs du kan hamna på någon av nivåerna beroende på hur väl ditt immunförsvar arbetar. Grön är där alla vill hamna. Vaccinerna är utformade för att lägga dig på grön nivå. Han menade då att det är bättre att man tar sprutan även om man genomgått infektion så man hamnar på grön nivå, istället för att man hamnat på gul/röd. Så uppfattade jag det. Du kan titta själv här och se om du uppfattar det annorlunda.

https://www.youtube.com/watch?v=6aOMs1loXN0&t=842s
OK. Tack för förklaring och länk!
Citera
2021-06-04, 12:35
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
nu var det ju så att påståendet att bli smittad inte hur sjuk man blir med och utan vaccin

När blir man smittad då? När viruset kommer in i kroppen eller när det fäster till en cell?

Att hindra virus från att komma in i kroppen gör inga vaccin, det är inte helomslutande plasthöljen. Däremot är väl immunförsvarets uppgift att hindra virus som kommit in i kroppen att infektera celler, särskilt den delen av immunförsvaret som vi pratar om att vaccin skapar, antikroppar och minnesceller.

Så om ett virus kommer in i kroppen men dödas av immunförsvaret innan det hinner infektera. Har du blivit smittad då?
Senast redigerad av Beaver14 2021-06-04 kl. 12:52.
Citera
2021-06-04, 12:38
Medlem
Citat:

Javisst det var påståendet i ren bokstavstolkande bemärkelse. Det relevanta i sammanhanget torde dock vara hur sjuk du blir med eller utan vaccin.
Citera
2021-06-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ja, metoden med mRNA vaccinen verkar mycket lovande.

Angående dina frågor är de nog mycket komplexa. På individnivå finns nog en hel del utrymme för slump också iom den faktor som kallas MHC (major histocompatibility) och jag tror vi blir tvungna att dyka ganska djupt ned på molekylärbiologisk nivå för att besvara dina detaljerade frågor tillfredsställande.
Jag rekommenderar återigen tidigare länkad granntråd. Vore intressant att se vad den användaren svarar, som i mina ögon framstår som mycket trovärdig.

Själv lyfter jag blicken och tittar mer makroskopiskt. Jag är fysiker inom radiologi och inte någon mikro/molekylärbiolog, så jag gissar att jag snarare kanske har en större vana att söka, läsa och tolka vetenskapliga artiklar än den genomsnittliga flashbackanvändaren kanske. Så jag lyfter blicken och studerar signalerna snarare än vad och vilka mekanismer som ger upphov till dem.

Här är i alla fall ytterligare en i mina ögon intressant länk som kanske åtminstone tangerar dina frågor och kanske kan svara på och ge en något djupare förståelse för hur immunförsvaret fungerar och hur det bör verka och helst inte ska verka. Den hade åtminstone den effekten på mig. Den är även skriven på ett mer populärvetenskapligt sätt.

https://blogs.sciencemag.org/pipeline/archives/2021/02/12/antibody-dependent-enhancement-and-the-coronavirus-vaccines

Jag är också övertygad om att utvecklarna av mRNA vaccinen tänkt till över vilka delar av vilket/vilka protein de vill ta antigener och epitoper ifrån och inte bara "här har vi spikproteinet. Det kopierar vi rakt av" utan en tanke på frågeställningarna som framkommer här. Jag minns att jag läst att Modernas vaccin även neutraliserar ntp-regioner medan Pfizers endast neutraliserar rbd-regioner (det gör Modernas vaccin också). Det visar åtminstone att de tänkt lite olika och har något olika mRNA - sekvenser (dvs är inte kopior av spikproteinet rakt av, då hade de bundit till samma domäner) . Hittar tyvärr inte igen var jag hittade det dock.

Jag har, i denna fråga, mycket svårt att bortse ifrån vad som publicerats på området. Tidigare länkade referenser som alla pekar på resultat som

Tycker jag åtminstone kräver någon form av belägg för att argumentera mot. Några sådana har jag inte sett mer än "Det tänker jag inte göra. Det är lika självklart som att vatten kokar vid 100 grader".

En påminnelse är också att det enda jag efterfrågat är belägg för påståenden. Bördan ligger på den som kommer med påståenden. Och dessa påståenden är inte förenliga med den litteratur jag tillryggalagt i ämnet. Och inga referenser ges för påståendet.

Och såhär skriver mer explicit UCSF.
OK. Stort tack för ditt utförliga svar och tack även för intressanta länkar. Tyvärr har jag inte möjlighet att bemöta allt det där nu men återkommer säkert med fler infall senare,
Citera
2021-06-04, 12:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Fas-3studien i UK/Brasilien visade 76% . Detta efter en dos. Efter 2 doser var den 82%.
Fas 3 i USA visade på 79% mot smitta och 100% mot allvarlig sjukdom. Efter 2 doser.
Imbilden försöker förvirra och använda nedre delen av konfidensintervallet. Nåja, alla vet ju varför.

Är ju snarare du som förvirrar. Vet inte varifrån du hämtar dina siffror.

Jag hämtar mina siffror från europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.
https://www.ema.europa.eu/en/documents/product-information/vaxzevria-previously-covid-19-vaccine-astrazeneca-epar-product-information_sv.pdf

Vaccineffekten var 62,6 % (95 % KI: 50,9; 71,5) hos deltagare som fått två rekommenderade doser
oavsett dosintervall (intervall från 3 till 23 veckor) i en förspecificerad analys.
Så det är inte alls i den nedre delen av konfidensintervallet. Det är mitt i.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in