2021-06-04, 08:31
Avslutad
Jag har flera indikationer på att just nu är en klart ökande trend att personer vinner budgivning eller bjuder utgångspris men köparen tycker det är för lite och drar tillbaka försäljningen och avvaktar. Typ; jag får nog mer om ett halvår. Själv varit med om det på ett dyrt objekt= över 6.5 miljoner samt hör om andra där det inte blivit affär...någon som märkt av samma?
Fick nyligen ny egen bostad prisindikation via Booli på mail. Har aldrig stått så högt.

Om denna trend består kommer köpare bli än mer desperata. De måste inte bara jobba mot andra spekulanter utan knepiga säljare också.
Senast redigerad av lone star 2021-06-04 kl. 08:34.
Citera
2021-06-04, 08:34
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag vann tre budgivningar med utgångspris, alla sa nej. Den sista lägenheten var fin och där kunde jag faktiskt hålla med om att det blev väldigt billigt, så jag sköt till ytterligare 70k och säljaren gick med på det. Så det blev "normalpris".

Men de första två erfarande jag samma som du. Tror säljare haft övertro på marknaden, men senaste halvåret har ju lägenheterna gått upp mer i pris.
Citera
2021-06-04, 08:36
Medlem
Inget nytt.
Speciellt för hus, har vunnit 3 budgivningar där säljaren dragit tillbaka försäljningen. Hänt mellan 2014-18.
Citera
2021-06-04, 08:38
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Dyrt objekt=över 6.5 m?
Det beror väl på objektet och bl a läget. Man kan alltså inte påstå att 6.5 m är dyrt då man inte vet om det är en 1:a i Gnarp eller ett slott på Djurgården det handlar om...
Citera
2021-06-04, 08:43
Medlem
Tror det är Norge, där måste objekt säljas för angett pris. Den som bjuder först, får köpa.

Ett så enkelt och välfungerande och logiskt system. Bra och tydligt för alla.

Sen har vi Sveriges system. Folk bjuder angivet pris, men får inte köpa. Mäklare hittar på budgivare som inte finns. Säljare ber vänner bjuda för att trissa upp priset. Säljaren kan dra sig ur affären när som helst under processen, sålänge det viktiga pappret inte skrivits under. Total kaos och förvirring. Sverige är ett sånt skitland.
Citera
2021-06-04, 09:23
Medlem
sp1rits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Tror det är Norge, där måste objekt säljas för angett pris. Den som bjuder först, får köpa.

Sen har vi Sveriges system. Folk bjuder angivet pris, men får inte köpa. Mäklare hittar på budgivare som inte finns. Säljare ber vänner bjuda för att trissa upp priset. Säljaren kan dra sig ur affären när som helst under processen, sålänge det viktiga pappret inte skrivits under. Total kaos och förvirring. Sverige är ett sånt skitland.

Stämmer inte, källa: sålde nyss i Norge och sålde inte när jag kom upp i angett pris utan väntade på mer.
Citera
2021-06-04, 09:43
Medlem
Citat:

Danmark har också reglerade priser. Går inte att göra vinst när man säljer, men priset trissades ju heller inte upp när man köpte.
Citera
2021-06-04, 09:43
Medlem
Reverend.Camdens avatar
En hel del objekt är väl testbalonger för kolla av marknaden innan skarp försäljning eller för att kolla vad man skulle ha råd med när det gäller nästa objekt.

Sen finns säkerligen lockpriser där budgivningen inte når förväntad höjd. Har grannen såkt för 6 miljoner vill man ju inte vara sämre.
Citera
2021-06-04, 09:45
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Möjligen en kommunist eller fascist kan tycka att ett sådant system är bra.

I fria länder får man sälja till vem man vill och också låta bli att sälja till vem man vill.
Citera
2021-06-04, 09:48
Medlem
LagomLats avatar
Citat:

En så kallad Holländsk auktion, Bostäderna läggs ut med ett högt pris som sänks till någon slår till.

LL
Citera
2021-06-04, 09:54
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp1rit
Stämmer inte, källa: sålde nyss i Norge och sålde inte när jag kom upp i angett pris utan väntade på mer.

Men det är väl så att ett bud är bindande i Norge?
Borde vara så i Sverige också så skulle folk tänka till lite innan de lägger bud på tre hus samtidigt. Hoppsan, nu vann vi tre hus och ska börja leta fram pengar.
Citera
2021-06-04, 10:32
Medlem
De varianter som beskrivs ovan om Danmark, Norge och ”Holländsk aktion” gör mig nyfiken. Vet ni att det är så? Beskriv gärna inså fall lite mer om dessa modeller. Jag var en gång med om att få rädda upp en fastighetsaffär i Sverige med en norsk köpare som trodde att muntliga avtal avseende fastighetsköp var giltiga. Det var de i Norge påstods det. Jag borrade då inte vidare i frågan.

Bakgrunden till vår svenska modell med en, för såväl säljare och köpare tillkommande, rätt att återkalla anbud även under den sk acceptprisen, skriftlighetskrav och undertecknande av samtliga parter för giltigt förvärv, fritt val för säljaren att tacka nej till budgivare som ligger högst utan att ange skäl osv är komplex och i flera avseenden ifrågasatt. Men att det skulle finnas en absolut skyldighet för en fastighetsägare att sälja till högstbjudande oavsett vem denne än är och oavsett pris låter så banbrytande jämfört med vår svenska modell. Därav mitt intresse av att höra mer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in