2021-06-02, 22:36
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Haha, varsågod. Det var hela tiden mitt mål att hjälpa folk.

Roligt att du citerar trådstarten, och jag vill tillägga att jag efter efterforskning har ändrat uppfattning något om ädelmetaller sedan dess.

Jag försöker hitta den perfekta dippen att gå in i mid tier guld- och silvergruvor eftersom andra delen av trådtiteln "rejäl inflation" är verkligen på riktigt. Inte hyper, men rejälare än jag hade väntat.

Jag funderar även på Hasse och Zneekahs snack om att gå in när det ser som mörkast ut i nån guldgruva i ett kaosland som gör sin grej. Det är där man gör sina 20-baggers. Om kartellerna går postal rejält i Mexico, eller inflationen som känns hårdast i fattiga länder tvingar fram en militärkupp och något chockrasar. Bara de inte jävlas med Ternium.

Jag tror man ska ligga i lugnast möjliga land just nu och vara redo att fynda när skit händer.

Jag gillar upplägget.. man skulle kunna
Hålla FCX / CMMC utan att bekymra sig för the long run
Ligga utanför LUMI, Hudbay, TRQ tills politik och skrik kört dem i botten
Hålla MT CLF
Nypa SID GGB TX eller dylikt när de fått sig några smällar.
Hålla Cameco Kazatomprom
Nypa vad man nu vill ha för annat uran vid en rejäl sättning.

Ha några riskabla silver / guld / petrokemikalier / oljebolag färdigrekade men inte fomoköpa utan va lite tålmodig och låta de ligga snällt på önskelistan tills det blir caca i fläkten
Citera
2021-06-02, 22:37
Medlem
Haddock93s avatar
Ni må skratta åt mig men jag är 99% säker på att vi kommer rasa enormt andra halvan av detta året.

TESLA håller på att bryta neråt från en head and shoulders formation och spekulationerna på meme aktier går vilt.

Vi har insiders från Volvo som säljer aktier när det ska delas ut och det aldrig har gått bättre. Varför då?

Vi har en MACD som är fallande långsiktigt och snart kommer korsas.

Vi har en miljö där ALLA pratar aktier och investerar (bubbla och det är då retail börjar köpa och Wall Street sälja).

Vi har inflation.

Vi har en Put/Call ratio som säger sälj. Vi är även på toppen av den väldigt långa trendkanalen från 2009.

Nya uppgifter om att Kina kan ha läckt Coronaviruset (kommer påverka börsen om USA och Kina går hårt på varandra).

Vi är på slutet av 4th turning (vilket oftast innebär inbördeskrig eller storskaligt krig, läs på om fenomenet).

Dollarn är otroligt skakig.

Nej det är som en perfekt storm som kommer. Jag är på riktigt orolig.

Spara det här inlägget och återkom till mig om några månader så får vi se vem som får rätt.
Citera
2021-06-02, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ni må skratta åt mig men jag är 99% säker på att vi kommer rasa enormt andra halvan av detta året.

TESLA håller på att bryta neråt från en head and shoulders formation och spekulationerna på meme aktier går vilt.

Vi har insiders från Volvo som säljer aktier när det ska delas ut och det aldrig har gått bättre. Varför då?

Vi har en MACD som är fallande långsiktigt och snart kommer korsas.

Vi har en miljö där ALLA pratar aktier och investerar (bubbla och det är då retail börjar köpa och Wall Street sälja).

Vi har inflation.

Vi har en Put/Call ratio som säger sälj. Vi är även på toppen av den väldigt långa trendkanalen från 2009.

Nya uppgifter om att Kina kan ha läckt Coronaviruset (kommer påverka börsen om USA och Kina går hårt på varandra).

Vi är på slutet av 4th turning (vilket oftast innebär inbördeskrig eller storskaligt krig, läs på om fenomenet).

Dollarn är otroligt skakig.

Nej det är som en perfekt storm som kommer. Jag är på riktigt orolig.

Spara det här inlägget och återkom till mig om några månader så får vi se vem som får rätt.
Även om jag tror att du är lite väl negative så ligger det absolut något i det du säger. Denna kreditdopade dubbla kommer inte att hålla för alltid och vissa värderingar är helt bisarra, t.ex. som du säger Tesla. P/E på över 1000 för ett bolag vars vinst nästan uteslutande kommit från miljösubventioner och valutavinster. Mycket annat på börsen med helt galen värdering. Sitter folk överallt och handlar aktier, folk i handels och restaurang som inte visste vad en utdelning var för ett år sedan har skaffat en ISK hos Avanza och tradar nu meme-stocks och krypto för alla besparingar medan de är hemma på bidrag pga corona. Många kommer att bränna sig ordentligt.

Samtidigt finns det mycket som är undervärderat och sådant som har vettig värdering även vid en ordentlig sättning. Ofta är det sådant som inte är populärt eller intressant, olja är t.ex. en sådan branch.

Jag jobbar just nu aktivt med att skifta min portfölj till råvaror, tillväxtmarknader (med vettig värdering, ex Milicom), stabil infrastruktur och annat medan jag lämnar fastigheter, nästan all industri och all konsument, (inflationen kommer lätt att skyfflas över på företag men kommer bli svårare att höja priserna mot konsument då det tar längre tid). Överlag drar jag ner på min exponering mot börsen.

Planen är att ha 50% cash (kanske trycker hälften i Brummer Multi-Strategy, inte bestämt mig helt än) och 50% i en mix av råvaror, infrastruktur och vissa aktier (i olika valutor) jag tror överlever en ordentlig sättning och ökad inflatio . Jag handlar bara med pengar jag kan vara utan förövrigt. Kan bli så att husköpet får vänta lite längre om det går åt helvete men det kan jag ta.

Det sista jag hade köpt nu är teknik, IT eller fastighet (hade inte köpt en lägenhet eller villa heller i dagsläget).

Edit: Är skogsägare också (släktskog) som är mycket lågt belånad så har inflationssäkring där också.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-06-02 kl. 23:15.
Citera
2021-06-03, 09:39
Medlem
Intressant tråd, men som oinsatt har jag lite svårt att sondra terrängen här. Om ni får välja 5 top picks (har enbart avanza, + har råd att förlora pengarna) Vad ska jag satsa på om jag ska köpa IDAG ? Lite råvarudiversifiering

mvh vintersportarn
Citera
2021-06-03, 16:51
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vintersportarn
Intressant tråd, men som oinsatt har jag lite svårt att sondra terrängen här. Om ni får välja 5 top picks (har enbart avanza, + har råd att förlora pengarna) Vad ska jag satsa på om jag ska köpa IDAG ? Lite råvarudiversifiering

mvh vintersportarn
Jag skulle i dagsläget fiska upp MT, NHY, BHP, och Cameco på dippen för att få en portfölj med god potential. Frågan är hur många lager den här dippen har. Man vill ju komma in billigt.
Lägg till Barrick gold eller annat bra guldbolag på det så tror jag att du är hyfsat säker överlag med Cameco som en liten Uranus-afterburner.

Memestockhärjandet kan nog ge lite margin calls med efterföljande rea. Annars är det väl en väldans massa siffror som kommer ut i veckan som kan vara Bristolnivåhöjande för många.

Buy the dip.

Övriga i hiveminden får gärna föreslå fem absoluta egna favoriter.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-06-03 kl. 16:54.
Citera
2021-06-03, 22:51
Medlem
bajssprutans avatar
För att hålla andan uppe på en lite halvtråkig dag har jag gjort en memevideo, lite mer ambitiös än den förra av en film jag gillar.
Be gentle med kritiken. Länk Eller egentligen inte. Jag har ansträngt mig iaf lite mer i denna.
Citera
2021-06-03, 23:58
Medlem
För er Rick Rule fanboys, skickade in mina råvaruaktier till honom för skojs skull, lätt förvånad fick jag faktiskt svar. Inte så detaljerade kommentarer på allt men tillräckligt för att veta att han är påläst i alla fall.

Bolag och betyg:
Boliden - 5
Lundin Mining - 5
Denison - 5
Kazatomprom - 4
Polyus - 3
UR-Energy - 6
Fortuna Silver - 5
Lucara Diamond - 7
GoviEx Uranium - 7

Äger alla förutom GoviEX som jag slängde in för att jag är nyfiken och funderar på att investera. Ricks kommentar där var att de behöver pengar och att det är väldigt hög politisk risk men en stor fyndighet. Tror planen där är att bevaka, blir det en sättning går jag in.

Kul också att han håller Boliden så pass högt.
Citera
2021-06-04, 08:58
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
För att hålla andan uppe på en lite halvtråkig dag har jag gjort en memevideo, lite mer ambitiös än den förra av en film jag gillar.
Be gentle med kritiken. Länk Eller egentligen inte. Jag har ansträngt mig iaf lite mer i denna.

Tack för dagens första skratt !! Let's fuck em up !
Citera
2021-06-04, 09:05
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
För er Rick Rule fanboys, skickade in mina råvaruaktier till honom för skojs skull, lätt förvånad fick jag faktiskt svar. Inte så detaljerade kommentarer på allt men tillräckligt för att veta att han är påläst i alla fall.

Bolag och betyg:
Boliden - 5
Lundin Mining - 5
Denison - 5
Kazatomprom - 4
Polyus - 3
UR-Energy - 6
Fortuna Silver - 5
Lucara Diamond - 7
GoviEx Uranium - 7

Äger alla förutom GoviEX som jag slängde in för att jag är nyfiken och funderar på att investera. Ricks kommentar där var att de behöver pengar och att det är väldigt hög politisk risk men en stor fyndighet. Tror planen där är att bevaka, blir det en sättning går jag in.

Kul att se faktiskt. Boliden är ju förbannat tråkiga men en bra aktie att ha. Blackrock sitter inte på 5% för intet.

Trea på polyus ? wow. Jag har lite svårt att bestämma mig kring guld men det kan nog bli bra
Citera
2021-06-04, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Kul att se faktiskt. Boliden är ju förbannat tråkiga men en bra aktie att ha. Blackrock sitter inte på 5% för intet.

Trea på polyus ? wow. Jag har lite svårt att bestämma mig kring guld men det kan nog bli bra
Boliden kan anses som tråkig, men köpte mina för 35 kronor 2009, allt annat en en tråkig investering utdelningen ensamt har varit flera gånger högre än vad jag betalade.

Har lärt mig också efter att ha pratat med en del folk internationellt att speciellt Garpenbergsgruvan har otroligt hög produktion sett till hur lite malm som bryts där jämfört med de större jättarna. Smältverksamheten är troligtvis bäst i världen och ledningen vet vad de gör, kolla t.ex. expansionen av Aitik under finanskrisen, folk trodde de var idioter men de passade på när underleverantörerna kom krypande och nästan accepterade vilket pris som helst.

Jag gillar Bolidens stabilitet men det vore kul om de köpte ett projekt i utvecklingsstadiet, det håller jag med om, kassaflödena är så goda att de med lätthet kan finansiera utvecklingen.

Polyus är ett ruskigt fint bolag. Hade det varit Kanadensiskt eller Engelskt hade det kostat minst 50% mer.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-06-04 kl. 11:00.
Citera
2021-06-04, 11:52
Medlem
Citat:

5/5 Riktigt bra, behövs något upplyftande nu när Nalle Puh skrämt ned kopparpriset och jag är tvingad att äta min kvarg ren.

Citat:

Bolag och betyg:
Boliden - 5
Lundin Mining - 5
Denison - 5
Kazatomprom - 4
Polyus - 3
UR-Energy - 6
Fortuna Silver - 5
Lucara Diamond - 7
GoviEx Uranium - 7

Mailade också han för ett tag sedan och fick svar jag med, riktigt roligt. Angående Goviex så har jag för mig att Denison är största ägare där så man är med på ett hörn redan.

Citat:
Boliden kan anses som tråkig, men köpte mina för 35 kronor 2009, allt annat en en tråkig investering utdelningen ensamt har varit flera gånger högre än vad jag betalade.

Har lärt mig också efter att ha pratat med en del folk internationellt att speciellt Garpenbergsgruvan har otroligt hög produktion sett till hur lite malm som bryts där jämfört med de större jättarna. Smältverksamheten är troligtvis bäst i världen och ledningen vet vad de gör, kolla t.ex. expansionen av Aitik under finanskrisen, folk trodde de var idioter men de passade på när underleverantörerna kom krypande och nästan accepterade vilket pris som helst.

Jag gillar Bolidens stabilitet men det vore kul om de köpte ett projekt i utvecklingsstadiet, det håller jag med om, kassaflödena är så goda att de med lätthet kan finansiera utvecklingen.

Polyus är ett ruskigt fint bolag. Hade det varit Kanadensiskt eller Engelskt hade det kostat minst 50% mer.

Politiska risker finns även i västerländska länder som Rick säger, bara att vi har vant oss vid dom. Att Boliden fick nej att starta den nya gruvan är ett bra exempel på det. Lika vidrigt som vanligt så släppte Sossarna nyheten dagen innan jul för att inga journalister skulle bråka med dom. Men vid en ny regering så kommer den säkert att bli av så finns lite triggers även i gamla Boliden.

Kollade på Börssnack med Hansén och Olavi(IG markets) i morse, där dom har med stjärnanalytikern Christian Kopfer från Handelsbanken och han är deras råvaruanalytiker.

https://www.youtube.com/watch?v=KeqR0UCtMYQ

Ja det var ett "intressant" samtal dom hade. Han var väl inte så bullish som vi är här i tråden. Han pushade lite grönt stål, enda bolaget han rekade var Re:NewCell och han fick inte analysera oljebolag pga sin arbetsgivare. Så en redigt värdelöst samtal skulle jag säga, men det intressanta är ju det dom inte säger. Om Handelsbankens ansvariga för råvaror sitter i en video och enda bolaget han rekar rakt ut är ett ESG bolag + han får inte analysera oljeaktier? Han har tidigare haft en del intressant att säga men nu verkar det som Handelsbanken har Cuckat honom totalt. Nu gäller alltså för banker inte bara att de inte få investera i oljebolag utan dom får inte ens analysera oljebolag, här kommer det såklart finnas möjligheter för oss. "Oil is the new oil" -Rick Rule

Själv kommer jag att ladda inför söndagens val i Peru, kan bli en riktigt trigger för kopparpriset. Peru är för koppar vad Ryssland är för olja, så ett redigt viktigt val. Jag har inga investeringar i Peru så jag kommer i valvakan att hålla på att den marxistiska läraren vinner över högerpopulisten. Marxisten leder i pollsen men ledningen har minskat sista månaden och är nu väldigt liten. Jag hoppas att dom fattiga på landsbygden går och röstar för dom gillar vänster killen och tenderar att inte svara på opinionsundersökningar.

Här är hans planer för kopparindustrin om han vinner valet.
https://www.reuters.com/world/china/perus-castillo-has-copper-tax-deals-his-sights-chinese-firms-risk-2021-06-02/

Viva Pedro Castillo
Citera
2021-06-04, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
(...)Viva Pedro Castillo
Sossarna har gått och blivit pinsamt äckliga. 80-tals sossarna hade aldrig stängt fullt fungerande nyrenoverade kärnkraftverk eller stoppat gruvor. Gruvettan uppe i Kiruna hade generalstrejkat i ett år om sossarna hade stoppat gruvplaner då. Istället säljer man sig till velour-hennsen i MP som bara lever på känslor och hycklande tycker att vi ska elektrifiera samhället men göra det utan metaller då man också vill stoppa gruvorna (så istället blri det till att importera dem från skräpländer i Sydamerika). Är ju som när Bolund försöker ta åt sig äran åt att ha fått H2 Green Steel, Hybrit och Northvolt till Norrland, men vill samtidigt försvåra deras eltillgång, förhala de nya isbrytarna som behövs för att exportera varorna samt försvåra bolagens förmåga att få tag i meteller genom att stoppa gruvor.

Hade hoppats att de konservativa hade varit mer tydliga att de jobbar för mer gruvor i norr. De som är mot gruvorna är lapparna och miljöpartisterna där uppe, de skulle aldrig rösta konservativt ändå. Däremot finns det gott om arbetare och underleverantörer som mer än gärna sätter borrarna i Laver och Kallak. De är idag S-röstare men kan nog vinnas över.

När det gäller olja och gas så skrattar jag bara åt allt ESG-prat. De personerna som tycker det är oetiskt att investera i olja konsumerar själva mer olja per person än genomsnittet. Samtidigt är det ju bara att tacka och ta emot för oss andra. Vi får köpa fina bolag med stora kassaflöden till rabatt då de stora institutionella investerarna ska godhetssignalera och därför säljer sina innehav. Samtidigt handlas ESG bolag till gigantiska premier. Hälften av dem kommer nog aldrig att bli något. Jag bettar hela mitt innehav i Boliden på att om 10-15 år kommer vindkraften att vara en enda stor suck där både investerare och skattebetalarna har förlorat stora mängder pengar.

Intressant rörande valet i Peru, har inte hängt med där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in