Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
För att hålla andan uppe på en lite halvtråkig dag har jag gjort en memevideo, lite mer ambitiös än den förra av en film jag gillar.
Be gentle med kritiken.
Länk Eller egentligen inte. Jag har ansträngt mig iaf lite mer i denna.
5/5 Riktigt bra, behövs något upplyftande nu när Nalle Puh skrämt ned kopparpriset och jag är tvingad att äta min kvarg ren.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
För er Rick Rule fanboys, skickade in mina råvaruaktier till honom för skojs skull, lätt förvånad fick jag faktiskt svar. Inte så detaljerade kommentarer på allt men tillräckligt för att veta att han är påläst i alla fall.
Bolag och betyg:
Boliden - 5
Lundin Mining - 5
Denison - 5
Kazatomprom - 4
Polyus - 3
UR-Energy - 6
Fortuna Silver - 5
Lucara Diamond - 7
GoviEx Uranium - 7
Äger alla förutom GoviEX som jag slängde in för att jag är nyfiken och funderar på att investera. Ricks kommentar där var att de behöver pengar och att det är väldigt hög politisk risk men en stor fyndighet. Tror planen där är att bevaka, blir det en sättning går jag in.
Kul också att han håller Boliden så pass högt.
Mailade också han för ett tag sedan och fick svar jag med, riktigt roligt. Angående Goviex så har jag för mig att Denison är största ägare där så man är med på ett hörn redan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bankkonsulten
Boliden kan anses som tråkig, men köpte mina för 35 kronor 2009, allt annat en en tråkig investering

utdelningen ensamt har varit flera gånger högre än vad jag betalade.
Har lärt mig också efter att ha pratat med en del folk internationellt att speciellt Garpenbergsgruvan har otroligt hög produktion sett till hur lite malm som bryts där jämfört med de större jättarna. Smältverksamheten är troligtvis bäst i världen och ledningen vet vad de gör, kolla t.ex. expansionen av Aitik under finanskrisen, folk trodde de var idioter men de passade på när underleverantörerna kom krypande och nästan accepterade vilket pris som helst.
Jag gillar Bolidens stabilitet men det vore kul om de köpte ett projekt i utvecklingsstadiet, det håller jag med om, kassaflödena är så goda att de med lätthet kan finansiera utvecklingen.
Polyus är ett ruskigt fint bolag. Hade det varit Kanadensiskt eller Engelskt hade det kostat minst 50% mer.
Politiska risker finns även i västerländska länder som Rick säger, bara att vi har vant oss vid dom. Att Boliden fick nej att starta den nya gruvan är ett bra exempel på det. Lika vidrigt som vanligt så släppte Sossarna nyheten dagen innan jul för att inga journalister skulle bråka med dom. Men vid en ny regering så kommer den säkert att bli av så finns lite triggers även i gamla Boliden.
Kollade på Börssnack med Hansén och Olavi(IG markets) i morse, där dom har med stjärnanalytikern Christian Kopfer från Handelsbanken och han är deras råvaruanalytiker.
https://www.youtube.com/watch?v=KeqR0UCtMYQ
Ja det var ett "intressant" samtal dom hade. Han var väl inte så bullish som vi är här i tråden. Han pushade lite grönt stål, enda bolaget han rekade var Re:NewCell och han fick inte analysera oljebolag pga sin arbetsgivare. Så en redigt värdelöst samtal skulle jag säga, men det intressanta är ju det dom inte säger. Om Handelsbankens ansvariga för råvaror sitter i en video och enda bolaget han rekar rakt ut är ett ESG bolag + han får inte analysera oljeaktier?

Han har tidigare haft en del intressant att säga men nu verkar det som Handelsbanken har Cuckat honom totalt. Nu gäller alltså för banker inte bara att de inte få investera i oljebolag utan dom får inte ens analysera oljebolag, här kommer det såklart finnas möjligheter för oss. "Oil is the new oil" -Rick Rule
Själv kommer jag att ladda inför söndagens val i Peru, kan bli en riktigt trigger för kopparpriset. Peru är för koppar vad Ryssland är för olja, så ett redigt viktigt val. Jag har inga investeringar i Peru så jag kommer i valvakan att hålla på att den marxistiska läraren vinner över högerpopulisten. Marxisten leder i pollsen men ledningen har minskat sista månaden och är nu väldigt liten. Jag hoppas att dom fattiga på landsbygden går och röstar för dom gillar vänster killen och tenderar att inte svara på opinionsundersökningar.
Här är hans planer för kopparindustrin om han vinner valet.
https://www.reuters.com/world/china/perus-castillo-has-copper-tax-deals-his-sights-chinese-firms-risk-2021-06-02/
Viva Pedro Castillo