Citat:
Ursprungligen postat av
bajssprutan
Mitt offrande av SSAB tog skruv, bjuder på den. Men jag har juliwurrarna kvar på nordnet.
Hoppas att hasse kan nyktra till framåt kvällen.
Efter en helg med alkohol, mataraton DOTA-spelande och en massa feelbad filmer har jag nu som den första hipstern Jesus gjort en uppståndelse.
Skönt att slippa kommunist-SSAB jag kliver ur aktierna snart jag med. Hur kan ledningen inte kommunicera att det finns en uppskjuten utdelning + att årets vinst kommer ge en direktavkastning på 10% nästa år? Såg en intervju med Ilija Batljan på SBB(han som brukar sitta häktad) och det han sa med all rätt är att hans enda uppgift som VD är att skapa värde för aktieägarna. SSAB har ett antiägare fokus, enda anledningen att det går upp är ju att deras enda produkt stål är superpoppis.
"Vi ska göra gretavänligt stål men det kommer ta 12 år för Vattenfall att dra elledning" ROLF. USA fixar en sån ledning på 12 veckor, Kina på 12 dagar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zneekah
Tackar vi för ! Slipper SSAB kina konkurrens borde t.om. de kunna få skutan på styr. Min 44 dec 22 borde kunna ligga i betydligt bättre värde än 0.70 men vi får se. Dyrt scrap skadar väl både dem och Outo läste jag. Men helt rätt att trimma dökött och maxxa upp bästa risk/reward. Kopparn tar fart igen med oron att chile-kranen kommer vridas till rejält med strejkandet. Peru skulle kunna ta rygg.
Om det är en tröst Hasse så topppade jag upp min turbowurre på kopparen rejält på $4,8 i total fartblindhet, precis innan en störtvändning neråt, ledde till viss ångest förra veckan när jag fick trimma och peta in i minilong istället och så vidare. Sen spelar jag inte med lika mycket kulor men det sved och ledde till en rejäl skopa ångest förra veckan.
Jag har en känsla av att jag kommer behöva påminna mig själv om horisonten ett par gånger till innan det sitter, lite tröglärd och saknar tyvärr gymnasieutbildning.
Vi får ha tentaklarna ute och fortsätta leta efter riktigt fina bolag som kan ge kärlek till våra portföljer.
Jag är som ett barn på julafton inför ZIM rapport imorgon. EPS estimate $4,70. P/E 2,2 ungefär som väntas alltså. Global Container Index nådde över $5000 för första gången idag.
https://fbx.freightos.com
Nej det är ingen tröst att du förlorade på kopparwurre, målet för mig är att du ska upp till 10M. Men mycket av det vi håller på med är psykologi, jag märker på mig själv att ju bättre det gåt ju mer risk lägger jag på och är något jag får jobba med.
LUMI fortsätter att testa mitt psyke, men ser ut att ha bottnat borta i Kanada nu och är upp 4,5 sek från botten, så en ganska rejäl studs.
Råvarulivet är kantat med strejker, skatter och naturkatastrofer så det är nog bara att vänja sig och rida på rätt vågor. Viktigaste är ju ändå alltid priset och det ligger högt på det vi är intresserade av.
Zerohedge hetsar fraktbolag så det står härliga till och det verkar som det i LA hamnen aldrig varit så mycket trafik och många skepp tvingas att ligga på ankare länge innan de får lassa av.
Citat:
Ursprungligen postat av
dupersnabb
Vad tycker ni om oljetankers? Någon fler som äger t ex Frontline? Kan bli fint fram mot sensommaren om världen börjar komma tillbaka till det normala
Var inne i tankergang en snabbis men lämnade när båtjävel lossnande. Känner inte till Frontline, men de jag har kvar på min lista av intressanta bolag är NAT, DHT Holding, Scorpio Tankers, TeeKay Tankers mm.
Har nu förövrigt sett att det drar ihop sig till autisternas-kamp? Elon Musk mot min idol Michel Burry. Burry har shortat Tesla med 500M$ dvs 40% av hans portfölj. Let the games begin.
Förövrigt tycker jag allt ser riktigt bra ut för oss.
Krypto krachar pga Elon tweet och Kinabeslut, snart är(förhoppnings) bubblan sprucken och pengarna kan söka sig till vettigare hem(råvaror)
Snackade med en polare som jobbar inom tech i Stockholm, han sa att "Det är som innan finanskrisen, fast nu är det techföretag och inte fastigheter som orimlig värdering." Är ju bara kolla börsens älskling Embracer. Dom köper ett bolag för 100M lånade pengar och blir helt plötsligt värt 200M när det kommer i Embracers ägo, som de sen belånar för att köpa ytterligare företag. IT-bubblan 1999 var det som startade förra råvarubullen som höll på i 8 år, vi kan ligga bättre till än vad vi själva tror.